1
Vraag
2
Reacties
AlteKiet

Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Superveel uncorrectables op UBC1318ZG modem en erg slecht internet + geen tv

Vanochtend is er hier in Nijmegen een 'blokstoring' geweest die naar het schijnt om 09.19u is verholpen.

Echter, sindsdien internetverbinding van wisselende kwaliteit, soms helemaal weg.

TV kijken gaat niet: error: CS2004 - opmerkelijk is dat terugkijken van opnames wel een beetje gaat. Stopt na 10-20 min.

- speedtest down 70 mbit/s (ipv 350); up 35 (35)

- statuslampjes modem: US en DS zijn afwisselend blauw, soms allebei.

- modem staat in bridge modus, dus het online-lampje is altijd blauw zoals het hoort.

- status pagina's van modem: zie bijlagen.

- normaal gesproken had ik over het algemeen een SNR van +/- 40 dB en een power van 0-1,5 dBmV

- nu is de SNR gedaald naar zo'n 27 dB!!

- normaal waren er nauwelijks tot geen uncorrectable errors. Zelfs na dagen, weken niet.

- nu na een uurtje honderdduizenden/miljoenen!! piek ligt rond 610 MHz.

- Klantenservice weet het ook niet en stuurt dinsdag a.s. (12/7) een monteur.

 

Uiteraard heb ik alles al geprobeerd: stroom eraf, uit/aan, factory reset, coax aangedraaid etc, etc.

Iemand nog nieuwe inzichten? 🙂

 
- foto AOP + splitter in bijlage. (zitten daar al 10+ jaar onaangeroerd!)
 

 

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
AlteKiet
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Monteur is geweest, AOP vervangen, splitters zoals @tobiastheebe had voorgesteld (https://community.ziggo.nl/t5/Internet/Superveel-uncorrectables-op-UBC1318ZG-modem-en-erg-slecht/m-p...).

Eén connector van coax naar de slaapkamer was slecht en is ook vervangen.

in 'connection info' van modem is rondom 618 MHz de power van +/- 3-4 -> 6-7 dBmV gegaan. SNR rond 40 dB.

Met name in het OFDM Downstream channel zijn de correctable fouten véél lager. Het waren er miljarden in enkele uren tijd, nu na een uurtje een stuk of 80. Tot nu toe geen uncorrectables.

 

De grote hoeveelheid uncorrectables van een aantal dagen gelden i.c.m. slechte internet en geen tv was na 1-2 dagen 'vanzelf' weer voorbij gegaan, moet ik zeggen.

 

Waarschijnlijk dus een combinatie van tóch een storing / configuratiefout in combinatie met verouderde AOP + splitters??

Bekijk in context

11 Reacties 11
Verwijderd account
Niet van toepassing

Hoi @AlteKiet ,

Kan je een foto maken van het AOP(de ziggo/upc aansluiting)?

AlteKiet
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Dank, @Verwijderd account -> foto's toegevoegd aan OP.

Verwijderd account
Niet van toepassing

Hoi @AlteKiet ,

Bedankt!Dit is verouderd, er zullen nieuwe kabels+een nieuw AOP+splitter moeten worden geplaatst.

Gebruik je 1 of 2 tv's?

 

AlteKiet
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

tv beneden + tv boven

Verwijderd account
Niet van toepassing

Oke, wat ik aanraad:

Vervang het liefste de coax tv kabels, een moderator kan beide tot 5 meter op sturen, langere kan je in een ziggo winkel halen.

Plan een (gratis)monteur in om een nieuw AOP te plaatsen.

Vraag via de moderator 2 poa-01-b splitters en een modemkabel.

Visser__0-1657193991690.png

Sluit die splitters dan zo aan, de twee tv kabels doe je dan op de 2e splitter en de modemkabel op de eerste splitter.

AlteKiet
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Ok, dankje @Verwijderd account 

De monteur komt dinsdag langs.

Mijn hoop is op een nieuwe AOP gevestigd, moet ik zeggen, want met de splitter er tussenuit (modem direct op AOP) zijn de waarden (SNR, power, speedtest) identiek.

Ik ben benieuwd!

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

De VQ601R moet inderdaad worden vervangen door een TRISZ-DG300, welke voor DOCSIS 3.1 is ontworpen. Dit kan de monteur van 12-7 verzorgen.


Wat betreft de splitters zou ik het iets anders aanpakken. Als ik eerste zou ik een POA-254 met nieuwe F/F-kabel naar het modem plaatsen, indien geen Mediabox XL in gebruik is, anders een POA-01-B met IEC/F-kabel. Als tweede zou ik een ESX-02 plaatsen, de TV-kabels hoeven dan niet van nieuwe IEC-stekkers of IEC/F-verloopstekkers worden voorzien. Vervangen van de TV-kabels zal waarschijnlijk niet eenvoudig zijn en vermoedelijk ook niet nodig.

 

Overigens vermoed ik dat voor de problemen met de DS MER en CER een netwerkmonteur nodig gaat zijn, zeker als meerdere modems op dezelfde EV dit vertonen, dit laatste kan een moderator controleren.

AlteKiet
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Dank voor het meedenken, @tobiastheebe !

Beneden staat een Mediabox Next en boven zo'n kleine Humax digitale ontvanger.

 

Dus:

- AOP vervangen door monteur

- POA-254 splitter -> modem + ESX-02 splitter -> 2 tv's

 

Vraag: hoe / wie kan de splitters + modemkabel voor mij verzorgen?

Verwijderd account
Niet van toepassing

De monteur heeft de POA-254 wel, de andere kabels en de ESX-02 kan je via de moderator aanvragen/kopen in de ziggo winkel als ze langer dan 5m moeten zijn.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

De POA-01-B werkt ook prima als eerste splitter, maar de POA-254 kan door een ingebouwd high-pass-/retourbandfilter op de TV-uitgang verstoring tussen modem en decoders voorkomen dan wel oplossen.

 

Beide splitters (POA-254 en ESX-02) en F/F- en IEC/F-kabels (naar resp. modem en splitter 2) kunnen door de monteur worden geplaatst.

AlteKiet
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Monteur is geweest, AOP vervangen, splitters zoals @tobiastheebe had voorgesteld (https://community.ziggo.nl/t5/Internet/Superveel-uncorrectables-op-UBC1318ZG-modem-en-erg-slecht/m-p...).

Eén connector van coax naar de slaapkamer was slecht en is ook vervangen.

in 'connection info' van modem is rondom 618 MHz de power van +/- 3-4 -> 6-7 dBmV gegaan. SNR rond 40 dB.

Met name in het OFDM Downstream channel zijn de correctable fouten véél lager. Het waren er miljarden in enkele uren tijd, nu na een uurtje een stuk of 80. Tot nu toe geen uncorrectables.

 

De grote hoeveelheid uncorrectables van een aantal dagen gelden i.c.m. slechte internet en geen tv was na 1-2 dagen 'vanzelf' weer voorbij gegaan, moet ik zeggen.

 

Waarschijnlijk dus een combinatie van tóch een storing / configuratiefout in combinatie met verouderde AOP + splitters??

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic