1
Vraag
2
Reacties
Bacchus

Level 1
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Structureel lagere internetsnelheid

Hallo, sinds kort heb ik last van veel lagere internetsnelheden. Het lijkt erop dat het aan de Connectbox ligt, heb mijn eigen router uitgezet en toen bleef de snelheid hetzelfde (zo'n 10% van de snelheid die ik eigenlijk zou moeten hebben). Ik heb geprobeerd te achterhalen wat het probleem zou kunnen zijn, maar ik kan het niet vinden. Ik heb ook geen kabels veranderd waardoor dit zou kunnen gebeuren.

Heeft iemand een idee waar dit door komt en hoe ik dat kan oplossen?

 

Alvast dank voor jullie reactie!

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Bacchus
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Hi Paul, ik ben ff bezig geweest, maar het lijkt erop dat een update van mijn mesh systeem (Asus aimesh) niet goed is verlopen. Ik heb de boel teruggebracht naar factory settings en nu lijkt de snelheid weer op niveau te zijn. Ik moet het nog even goed testen op de verschillende aimesh punten, wat dat zijn er in totaal 4. Dank voor jullie support iig!

Bekijk in context

7 Reacties 7
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Zou je op een apparaat met een directe, bekabelde verbinding met het modem een snelheidstest willen doen via speedtest.net of dslreports.com en een screenshot willen plaatsen van het resultaat?

Bacchus
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Hi tobiastheebe, dank voor je reactie. Ik heb de laptop even aan het draad gehangen in de meterkast en daar haal ik wel de gewenste snelheid.

Wat kan nu het euvel zijn?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Deze snelheid ziet er uitstekend uit. De lage snelheid lijkt te worden veroorzaakt door WiFi, niet door de internetverbinding.

Gebruik je nog andere apparatuur voor WiFi zoals AP’s of ‘boosters’ of alleen de ingebouwde WiFi van de Connect Box? Bij gebruik van een eigen router wordt aangeraden om de Connect Box in bridge mode te (laten) zetten. Zo is de kans op storingen (zowel WiFi als bekabeld) minimaal.

Bacchus
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

hoi tobiastheebe, dank voor je reactie.

Ik heb vorig jaar een nieuw mesh systeem aangeschaft en tot voor kort werkte dat uitstekend. Ik ben toen op zoek gegaan naar de oorzaak en heb mijn eigen router uitgezet en de wifi van het modem ingeschakeld. Dat bood geen verbetering. Ik heb verder geen boosters of andere zaken aan staan, mijn mesh systeem is onderling verkabeld.

Ik heb de wifi van de modem uitgeschakeld, is wat je bedoelt met bridge modus?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Heb je de internetsnelheid via WiFi ook al eens getest met een ander apparaat?

Wanneer je een bekabelde verbinding maakt met een van de mesh units (ik ga er even van uit dat het TP-LINK Deco betreft), haal je dan wel 250/25 Mbps?

Bridge mode gaat verder dan alleen WiFi uitschakelen op het modem. Het modem gaat dan daadwerkelijk alleen als modem fungeren, d.w.z. geen router/NAT, geen WiFi AP, alleen LAN 1-poort beschikbaar en je eigen router ontvangt een extern/publiek IP-adres van Ziggo. Afhankelijk van hoe de mesh presteert c.q. jouw antwoorden op de vragen hierboven, kan dit verbetering bieden.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19160Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7270Likes

Goedemorgen @Bacchus en welkom op de Community, 

Ontzettend vervelend dat je problemen ervaart met de internetsnelheid! Heb je al eens gekeken wat voor snelheid je meet als je een computer of laptop bekabeld test op het 
Connectbox modem? Is de snelheid dan ook niet goed, loop dan de installatie nog eens na met behulp van de stappen op deze pagina.  Verbeter vervolgens je wifi verbinding met de informatie 
die je hier kunt terugvinden. 

Zorg er vervolgens voor dat je TP Link Deco M4 mesh routers ook correct geconfigureerd zijn i.c.m. je thuisnetwerk. In dit topic van expert @Pasi lees je hierover meer. 
Laat onder dit topic maar weten of het gelukt is, anders helpen wij je hier graag verder. 

Bacchus
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Hi Paul, ik ben ff bezig geweest, maar het lijkt erop dat een update van mijn mesh systeem (Asus aimesh) niet goed is verlopen. Ik heb de boel teruggebracht naar factory settings en nu lijkt de snelheid weer op niveau te zijn. Ik moet het nog even goed testen op de verschillende aimesh punten, wat dat zijn er in totaal 4. Dank voor jullie support iig!

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic