1
Vraag
2
Reacties
Fred3

Level 4
  • 32Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Storing in straatkastje

Wij hebben de laatste tijd continu problemen met de verbinding. Nu blijkt dat het deksel van het kastje dat op straat staat niet goed afsluit (je kunt er zo naar binnen kijken). Aangezien het kastje 100 meter van het strand verwijderd staat is er allemaal zand naar binnen gewaaid en zijn de verbindingen geoxideerd. Ik heb Ziggo hier melding over gemaakt en zij hebben ern monteur langs gestuurd. Ik kreeg een melding dat ze tussen 12:00 en 18:00 langs zouden komen. Om 15:00 moest ik mijn kinderen even van school halen en heb daarom een briefje aan de deur gehangen met mijn telefoonnummer erop, in de wetenschap dat ze toch op straat moesten zijn omdat daar de storing zit en ik ze dat ook telefonisch wel kon doorgeven (voor zover de monteur niet zou weten waar het kastje precies staat) Vervolgens krijg ik een rekening met voorrijkosten omdat ik er niet zou zijn. Ziggo blijft voet bij stuk houden dat ik de voorrijkosten moet betalen, maar geeft wel aan dat er nu een monteur langskomt waarvoor ik niet thuis hoef te zijn. Ondertussen ligt het internet er alweer uren uit. Noemt Ziggo dit klantvriendelijkheid??

74 Reacties 74
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Was zomaar een gedachte. Ik zelf zie namelijk wel wat fluctuatie in DS-vermogen terug welke hiermee samenhangt. De EV-kast staat hier pal in de zon sinds de gemeente de beplanting achter de kast heeft gesnoeid.

 

20220421-01.png

Fred3
Topicstarter
Level 4
  • 32Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Oh, je hebt het over de wijkkast. Die staat inderdaad midden in de zon (tegen een muurtje van onze buren verderop). Beplanting heeft hier volgens mij nog nooit gestaan. Wel heeft hij lange tijd half open gestaan en hier aan zee komt er echt overal zand (en zout) tussen. Hier heb ik ook al 3 maanden geleden melding van gemaakt. Maar Ziggo vind dat dat kastje goed is (ze hebben een keer ‘s-ochtends gemeten). Sorry dat ik enigszins sarcastisch ben, maar hoe lang moet het duren voor Ziggo erachter komt dat  je dit soort apparatuur niet in een slecht afsluitbare aluminium kast moet neerzetten aan de kust. 
Misschien dat Ziggo eens met een offshore bedrijf moet praten over wat zeelucht met apparatuur doet..

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Ik bedoel niet zozeer het wijkcentrum, maar de eindversterker-kast, waarop de woning is aangesloten. Zeelucht heeft inderdaad nare effecten op apparatuur, zeker als deze een metalen behuizing heeft. Ik sluit niet uit dat er oxidatie aanwezig is en dat de F-stekker op de multitap daardoor slecht contact maakt.

Fred3
Topicstarter
Level 4
  • 32Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Ik denk dat we het over dezelfde kast hebben. Vanaf deze kast loopt er rechtstreeks een kabel ons huis binnen. De multitap was helemaal wit uitgeslagen toen er 2 maanden geleden een monteur was

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Dat is inderdaad de EV-kast.

Fred3
Topicstarter
Level 4
  • 32Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Beste @Paul , bedankt voor het maken van een afspraak.

Kan deze monteur dan ook meteen een andere splitter meenemen? Een POA-254, POA-085 of POA-13-A, waarbij ik begrepen had dat Ziggo de POA-254 niet in haar assortiment heeft, maar wellicht wel een van de andere? De splitter die we nu hebben die houdt de (mogelijke) ruis die wij vanuit onze binnenhuisinstallatie niet tegen en kan daarom ook het signaal verstoren.

En de EV sluit nog steeds niet goed af, de deksel sealen met een (tocht)rubber zal al flink helpen denk ik. Wellicht dat de monteur hier ook iets aan kan doen?

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Een splitter met retourbandfilter dient om te voorkomen dat de upstream door de rest van de binnenhuisinstallatie kan worden verstoord, dit staat verder los van het wijknet. Ziggo kan dit soort splitters niet direct aan klanten leveren maar monteurs hebben deze wel bij zich in de bus.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

@Fred3 Onze monteurs hebben altijd wel de nodige aansluitmaterialen bij zich (POA 1-B en andere splitters). Dus dat moet goed komen. De monteur zal daarnaast ook de eind- en groepsversterkers nalopen om de oorzaak v.d. ruis te achterhalen. Voor de niet afgesloten eindversterker heb ik ook een interne bon aangemaakt zodat hier ook direct naar gekeken kan worden. 

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

@Fred3  schreef:

Oh, je hebt het over de wijkkast. Die staat inderdaad midden in de zon (tegen een muurtje van onze buren verderop). Beplanting heeft hier volgens mij nog nooit gestaan. Wel heeft hij lange tijd half open gestaan en hier aan zee komt er echt overal zand (en zout) tussen. Hier heb ik ook al 3 maanden geleden melding van gemaakt. Maar Ziggo vind dat dat kastje goed is (ze hebben een keer ‘s-ochtends gemeten). Sorry dat ik enigszins sarcastisch ben, maar hoe lang moet het duren voor Ziggo erachter komt dat  je dit soort apparatuur niet in een slecht afsluitbare aluminium kast moet neerzetten aan de kust. 
Misschien dat Ziggo eens met een offshore bedrijf moet praten over wat zeelucht met apparatuur doet..

 


Hier wil ik even op inhaken 😉

 

De eindversterkerkasten zijn van Roestvrijstaal , roestplekken en vlekken die je er op ziet is meestal oxidatie bijvoorbeeld afkomstig van tata steel ( hoogovens ) de kasten roesten niet door.

 

De gebruikte materialen de eindversterker ,multitaps ,verdelers zijn speciaal gemaakt voor buiten en dus goed tegen weersomstandigheden kunnen zelfs langdurig blootstelling aan regen heeft geen invloed op werking van.

Oké je gaat oxidatie zien maar dat is normaal en zal alleen een dun buitenlaagje vormen wat er zo weer af te poetsen is.

Resume  de materiaal keuzen zijn zorgvuldig gekozen en geschikt voor extreme weersomstandigheden.

 

Wel kan zeer zware oxidatie de f-connector dusdanig aantasten dat er een slechtere signaaldoorgifte plaatsvind , maar dan verpulvert de connector in je handen , dat heb ik wel eens meegemaakt maar in de 20 jaar dat ik monteur was heb ik dat maar een enkele keer meegemaakt.

 

 Vergeet niet dat bijvoorbeeld in Zandvoort waar ik woon de kasten neergezet zijn in 1979 ! dat is 43 jaar !

 

Wat ik wel vind dat veel kasten er door de buitenomstandigheden er niet meer uitzien en de nodige graffiti maakt het ook niet beter.

 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Ons wijknet dateert ook uit ~1980 (oorspronkelijk Multikabel). De kasten zijn wat versleten maar zien er over het algemeen nog goed uit.

 

Mijn vorige buitenkabel (weet niet of het C9 of C12) was een Siemens-kabel uit 1979, welke in januari 2020 is vervangen i.v.m. inwatering, buitengeleider was compleet groen uitgeslagen en zelfs kern was verkleurd:

 

20191023_142835 - Copy.jpg

 

In juli 2021 was de upgrade van het wijknet naar DOCSIS 3.1, sindsdien een zeer stabiel signaal met hoge MER (42~43 dB) en geen CER-problemen meer. Alleen het vermogen op het AOP is wat te hoog, 16~18 dBmV. Lengte kabel tussen AOP en EV is circa 70 meter.

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@Ronihd  schreef:😉

 

....

Wel kan zeer zware oxidatie de f-connector dusdanig aantasten dat er een slechtere signaaldoorgifte plaatsvind , maar dan verpulvert de connector in je handen , dat heb ik wel eens meegemaakt maar in de 20 jaar dat ik monteur was heb ik dat maar een enkele keer meegemaakt.

...

 


@Ronihd 

Binnen dit forum is wel eerder een topic geweest waar een gecorrodeerde F-connector dagelijks (als de zon op de kast scheen) verbindings-problemen veroorzaakte. Hier was de F-connector niet totaal vergaan; meerdere monteurs waren nodig om de oorzaak te vinden.

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

@DennyW  schreef:

@Ronihd  schreef:😉

 

....

Wel kan zeer zware oxidatie de f-connector dusdanig aantasten dat er een slechtere signaaldoorgifte plaatsvind , maar dan verpulvert de connector in je handen , dat heb ik wel eens meegemaakt maar in de 20 jaar dat ik monteur was heb ik dat maar een enkele keer meegemaakt.

...

 


@Ronihd 

Binnen dit forum is wel eerder een topic geweest waar een gecorrodeerde F-connector dagelijks (als de zon op de kast scheen) verbindings-problemen veroorzaakte. Hier was de F-connector niet totaal vergaan; meerdere monteurs waren nodig om de oorzaak te vinden.


Ik spreek het niet tegen , maar moeilijk kan het niet zijn ! je draait de connector er af controleert of hij in goede staat is en zo ja draai hem goed vast ! , zo nee zet je een nieuwe f-connector op de kabel.

Dat er meerdere monteurs nodig geweest zijn om zo in mijn ogen simpele storing oorzaak te vinden........ daar vind ik wel iets van 😉 

 

En wat in het topic als oorzaak wordt genoemd vind ik een lastige , ik weet dat ik er op heb gereageerd maar dan nog. 

Fred3
Topicstarter
Level 4
  • 32Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Vandaag is er Ziggo monteur geweest en het lijkt erop dat hij het probleem gevonden heeft. In de EV zat een oude las die niet meer goed zat. Het bleek dat een jaar of 3 geleden alle lassen in de EV's vervangen zouden worden door nieuwe, maar op de een of andere manier hebben ze deze EV niet gedaan. Deze monteur had niet voldoende nieuwe verbindingen bij zich, maar komt binnenkort weer terug om ze allemaal alsnog te vervangen.

Ik ben blij dat er nu eindelijk een monteur langsgeweest is die het probleem gevonden heeft. Aram, bedankt!    

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Dat klinkt hoopgevend, fijn om te lezen dat de waarschijnlijke oorzaak nu is ontdekt.

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

@Fred3, wat ontzettend fijn dat de monteur het probleem heeft opgelost en dat hij ook nog terugkomt om de rest van de verbindingen te vervangen 🙂 Bedankt voor de terugkoppeling!

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic