Met de functie voor automatische suggesties kun je je zoekresultaten snel verfijnen doordat mogelijke overeenkomsten wordt voorgesteld terwijl je typt.
Klant heeft abonnement : 250/25Mbits, ervaart met speedtest ~80/25Mbits en regelmatig niet of traag ladende pagina’s. Dit alles via een bekabelde verbinding.
De onderdelen van het ethernet deel zijn nog niet gecontroleerd gezien modem signaal problemen gevonden. De switch in de link is een TL-SG105, redelijk recent gekocht en Gbit geschikt. Hierin zou zomaar nog een 100Mbit link gevonden kunnen worden die de 80Mbit downstream verklaart. Dit controleer ik in vervolg contact met de klant nog verder. Los daarvan zijn er signaal problemen.
Gevonden status:
Connectbox in router mode --> rood / oranje / roze lampje ( niet heel duidelijke kleur )
Ondernomen troubleshooting in volgorde:
Inloggen op modem → UPC firmware + web interface incompleet / garbage.
Modem fabrieks reset ( knopje + power cycle ) → Ziggo firmware half brak nog steeds missende info in web interface
Fabrieks reset reset ( via web interface ) → Modem lijkt nu normaal te functioneren qua software.
Klant ervaart nu nog steeds trage lijn. ~80/25Mbit
Modem geeft partial service melding in logs vergezeld met andere meldingen ( MDD / T3 / T4 )
Alle coax uit AOP → enkel modem 1 op 1 op AOP met Ziggo geleverde kabel → klant krijgt schok van AOP bij insteken, modem boot verder wel.
Modem geeft nog steeds partial service melding in logs vergezeld met andere meldingen.
Originele bekabelde situatie hersteld.
Hoewel de overige coax in huis waarschijnlijk niet perfect is, is deze uitgesloten middels modem 1 op 1 op AOP test waar zelfde partial service fout bestaat. AOP is een tras1000B direct op de groene kabel, Aarde draad is gekoppeld op aardklem en tras kant. Logs / waardes van het modem plaats ik/klant later. Waardes in de US zagen er niet best uit, en vele pre/post RS errors. Lijkt mij dat een monteur hier benodigd is om signaal op orde te krijgen.
Het ledlampje in sommige connect boxen heeft voor mijn gevoel een kleur afwijking waardoor het warm wit is wat gezien kan worden als rood/oranje/roze zoals TS het omschrijft.
Persoonlijk vind ik de kleur die ik bij andere soms zag wit/oranje (warm wit)
F splitter moet vervangen worden voor een hedendaagse of een signaalversterker.
Heb je toevallig ook de modemwaardes van die klant?
Het huisje is van de Dio, de inhoud echter niet. ( gevraagd dekseltje los te draaien gezien de shocking ervaring). Even zeker zijn dat er daadwerkelijk aarde aangesloten was.
Ik ben het eens met de splitter en poort 2 onderdelen conclusie. Voor het goede moet het vervangen worden. Deze zijn echter niet van invloed op het lijnprobleem vast gesteld, gezien zelfde problemen met 1 op 1 test bestaan. ( Hierbij is ook het modem uit en aan geweest bij omsteek acties, dit om te zorgen dat modem en cmts opnieuw onderhandelen over het missende channel.)
Gezien de 1 op 1 test uitkomsten + dat wat op poort 2 op de splitter hangt, heb ik overige apparatuur niet geverifieerd. De link is geen Ziggo eigendom, beheer of verantwoordelijkheid, hier gaat de klacht dan ook niet over.
Jan F. wrote:
pita4zg wrote:
Gevonden status:
Connectbox in router mode --> rood / oranje / roze lampje ( niet heel duidelijke kleur )
Van een normaal in bedrijf zijnd modem brandt alleen het powerlampje en dat is dan wit van kleur.
Ik meen ( maar dat kan schijnbaar per gebied verschillen ) dat het balkje onder op het modem dan wel wit, dan wel groen moet zijn voor een OK status. Wit voor OK in bridge mode, Groen voor OK in routed mode.
Ik weet niet of dat groen eigenlijk nog van toepassing is, kan zijn dat dit in nieuwere firmware geen verschil meer uitmaakt, en het ding altijd wit moet zijn, ooit maakte het in elk geval verschil.
Jups, diue tras had ik ook niet verwacht bij het open maken. Het plaatje op zich zegt wel meer over wat er is uitgevoerd, en vooral met welke haast.
Als je kijkt naar de coax klem / cover, zie je dat de linker schroef helemaal doorgetrokken is, en de rechter amper ingedraaid. Dit hoort voor de juiste werking qua shielding gelijkmatig aangedraait te zijn. Maar hey who's looking, het ding gaat er toch uit moeten gok ik zomaar.
Jups, diue tras had ik ook niet verwacht bij het open maken. Het plaatje op zich zegt wel meer over wat er is uitgevoerd, en vooral met welke haast.
Als je kijkt naar de coax klem / cover, zie je dat de linker schroef helemaal doorgetrokken is, en de rechter amper ingedraaid. Dit hoort voor de juiste werking qua shielding gelijkmatig aangedraait te zijn. Maar hey who's looking, het ding gaat er toch uit moeten gok ik zomaar.
Klopt dat zag ik ook.
Ik help wel eens andere met Ziggo problemen en ik gebruik daarvoor een moment sleutel.
Die geeft een klik geluid als het op de goede sterkte is aangedraaid:
100Mbit door kabel defect / vuiltje in de connector, geen idee, de kabel wordt nog vervangen / hersteld. Elders wordt de 250/25Mbit nu wel gehaald.
Modem waardes: Status:
Connect Box status voor monteurs Onderdeel Status Status Ingesteld Downstream kanaal (Hz) 308000000 Locked Ingesteld Upstream kanaal (Hz) 58800000 Locked Provisioning status Verbonden
Netwerk historie Tijd Prioriteit Omschrijving 17/11/2020 02:04:55 notice LAN login Success;CM-MAC=e4:57:40:56:7a:c3;CMTS-MAC=d4:ad:71:0c:7b:22;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; 16/11/2020 06:21:11 critical Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=e4:57:40:56:7a:c3;CMTS-MAC=d4:ad:71:0c:7b:22;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; 16/11/2020 06:20:41 Let op! TCS Partial Service;CM-MAC=e4:57:40:56:7a:c3;CMTS-MAC=d4:ad:71:0c:7b:22;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; 16/11/2020 06:20:41 critical Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=e4:57:40:56:7a:c3;CMTS-MAC=d4:ad:71:0c:7b:22;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; 16/11/2020 06:11:13 notice LAN login Success;CM-MAC=e4:57:40:56:7a:c3;CMTS-MAC=d4:ad:71:0c:7b:22;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; 16/11/2020 06:01:3 critical Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=e4:57:40:56:7a:c3;CMTS-MAC=d4:ad:71:0c:7b:22;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; 16/11/2020 06:00:19 Let op! Lost MDD Timeout;CM-MAC=e4:57:40:56:7a:c3;CMTS-MAC=d4:ad:71:0c:7b:22;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; 16/11/2020 06:00:15 critical SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=e4:57:40:56:7a:c3;CMTS-MAC=d4:ad:71:0c:7b:22;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; 16/11/2020 06:00:15 Let op! RCS Partial Service;CM-MAC=e4:57:40:56:7a:c3;CMTS-MAC=d4:ad:71:0c:7b:22;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; 16/11/2020 06:00:15 critical SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=e4:57:40:56:7a:c3;CMTS-MAC=d4:ad:71:0c:7b:22;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; 16/11/2020 06:00:14 Let op! RCS Partial Service;CM-MAC=e4:57:40:56:7a:c3;CMTS-MAC=d4:ad:71:0c:7b:22;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; 01/01/1970 00:01:19 Fout Missing Mandatory MDD TLV on primary DS Channel;CM-MAC=e4:57:40:56:7a:c3;CMTS-MAC=d4:ad:71:0c:7b:22;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; 16/11/2020 05:44:47 critical Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=e4:57:40:56:7a:c3;CMTS-MAC=d4:ad:71:0c:7b:22;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; 16/11/2020 05:44:17 Let op! TCS Partial Service;CM-MAC=e4:57:40:56:7a:c3;CMTS-MAC=d4:ad:71:0c:7b:22;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; 16/11/2020 05:44:17 critical Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=e4:57:40:56:7a:c3;CMTS-MAC=d4:ad:71:0c:7b:22;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; 16/11/2020 05:35:20 notice LAN login Success;CM-MAC=e4:57:40:56:7a:c3;CMTS-MAC=d4:ad:71:0c:7b:22;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; 16/11/2020 05:28:39 notice Unit has been restored to factory defaults from a software issued command;CM-MAC=e4:57:40:56:7a:c3;CMTS-MAC=d4:ad:71:0c:7b:22;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; 16/11/2020 05:27:44 notice LAN login Success;CM-MAC=e4:57:40:56:7a:c3;CMTS-MAC=d4:ad:71:0c:7b:22;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; 16/11/2020 05:27:35 Let op! LAN login FAILED : Incorrect Username / Password / ConnectionType;CM-MAC=e4:57:40:56:7a:c3;CMTS-MAC=d4:ad:71:0c:7b:22;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; 16/11/2020 05:20:8 critical Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=e4:57:40:56:7a:c3;CMTS-MAC=d4:ad:71:0c:7b:22;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
Ik kon helaas niet de tabel mee kopiëren via de remote verbinding. De firmware op gang helpen met de resets heeft in elk geval het firmware probleem opgelost.
@pita4zg ik heb de indruk dat je toch nog ergens 4 tot 6 dB verliest. De downstream begeeft zich tegenwoordig rond de +6 dB, en dan dan zou je upstream met ook zakken naar rond de 42 dB. Meestal is de S/N in de downstream tegenwoordig rond de 40 dB, 3 dB (en dat is een verdubbeling) beter. Ik denk dat je toch moet kijken naar een ander AOP en ruis die van een buurman op dezelfde EV komt, kijk maar op de Pre RS op kanaal 2 in de downstream.
Wellicht kan een van de moderators kijken naar de ruis op de EV?
Ik heb zelf ook het idee dat er ergens in de coax problemen zijn. Ik kan echter zelf niet zien waar het probleem zich bevindt. Met het modem zonder overige installatie onderdelen, ( aop → standaard coax van ziggo → modem ) waren de waardes niet noemenswaardig beter.
Voor de firmware fix was het modem ook op vreemde "channels” online. alsof het ding ergens in een verleden was blijven hangen en toch mee wilde doen met een toekomst. Gezien de firmware meer random characters dan leesbare info weergaf, weet ik echter niet of de daarbij weergegeven informatie eigenlijk wel betrouwbaar was.
na een hard en soft factory reset was het modem ook ineens op andere frequenties actief. Ook viel mij op dat de config file niet de hedendaags veel geziene config naam geeft, maar een bacXXXXXXXXXXX like naam. Ik weet echter niet of dit is omdat het modem niet de nodige updates heeft gehaald in het verleden, of dat dit nog een overblijfsel is van voormalig netbeheer. Naar mijn weten volgen de meeste modems vandaag de dag een naam in de richting van internet1000_50_wifion_v4-sip.bin.
Ik hoop dat een van de moderators het modem kan nakijken en indien mogelijk de info kan reviewen. Klant gegeven zijn beschikbaar via prive bericht.
Je klantgegevens / nummer kun je in je profiel van de community zetten, deze is niet inzichtelijk behalve voor Ziggo medewerkers.
Ik zou graag de gegevens van de klant er in zetten, maar het is niet mijn verbinding. Ik behartig de problemen namens de Ziggo-klant ( wat goede vrienden van mij zijn ) omdat de klant zelf geen idee heeft hoe de storing en problemen uit te leggen. Dit kan met eenrichtingsweg qua informatie stroom. Ik verwacht geen informatie te ontvangen anders dan een technisch oordeel voor de installatie. Als hier gesteld wordt dat actie X of Y nodig is ( monteur, modem-swap, whatever) Wil ik dit door / via de medewerker en de klant in gang laten zetten.
Vandaar de vraag naar een Ziggo medewerker die gerapporteerde verbindings-problemen wil overleggen / beoordelen. indien er informatie nodig is, kan ik deze leveren, inclusief de benodigde persoonlijke gegevens. Niet iedereen is zeg maar even technisch onderbouwd.
@Pita4ISP Het kan inderdaad geen kwaad om deze verbinding eens grondig na te lopen. Je mag mij een privébericht sturen met de gegevens van je vrienden. Duiken wij er vanaf hier verder in. Dank voor je goede uitleg en advies @Henno!
Ik ben inmiddels zelf ter plaatse geweest, en heb het AOP gecontroleerd en vervolgens gecorrigeerd. Ik trof hierin een slecht aangesneden kabel aan, die aansluitend extreem strak was aangedraaid. Zo strak dat de gehele mantel plat was. niet eens meer ovaal, gewoon plat.
Ik heb zelf de stoute schoenen aangetrokken en na ongeveer 5 cm van de mantel afgesneden te hebben bij het opnieuw aansnijden vond ik weer een stukje ronde coax. Ik begrijp dat dit normaal een taak is voor een Ziggo monteur, maar gezien de lange stilte hier, en de tijd die het kost om Ziggo in gebreke te stellen heb ik het als ex monteur zelf maar gedaan. Het AOP op zich ziet er nu in elk geval weer netjes uit.
De verbinding is zover ik kan zien weer stabiel, het modem geeft geen meldingen meer over de partial bonding, na het opnieuw aansluiten haalde het modem meteen een nieuwe firmware binnen. Geen idee of het toevallig was. De ping is een stuk omlaag naar 12 tot 16ms bekabeld, en een speedtest draait nu ook een nette en stabiele test, geen pendel gedrag meer in up / download.
Ik heb telefonisch contact gehad met de helpdesk met het verzoek een signaal controle te doen. Meteen werd ik verwezen naar de Ziggo speedtest, waar ik dit zelf kon doen. Enig volhouden later is er vermoedelijk gekeken naar het CMTS log, echter was deze enkele uren achter op het punt van herstel. Live uitlezen was blijkbaar geen optie. kortom vrij zinloze interactie. ondanks dat ik verder wel netjes te woord ben gestaan.
Bij deze de vraag om het modem alsnog even uit te lezen en (eventuele gebreken) terug te koppelen, zodat er indien nodig alsnog een monteur kan worden gerealiseerd. Het herstel van de verbinding is gerealiseerd omstreeks 1400 op 22-12-2020.
Hey @Pita4ISP Allereerst mijn excuses! Ik zie dat deze hele conversatie stil is komen te liggen Ik weet niet wat er precies privé met Vincent is besproken, aangezien ik niet in zijn inbox kan en hij ook niet iedere dag op de Community aanwezig is. Wil je in je Community profiel achter jouw eigen gegevens de adresgegevens van jouw goede vrienden vermelden? Eventueel tussen haakjes, zodat ik dit snel kan herkennen? Dan duik ik met alle liefde even in de netwerkmonitoringen voor jullie.
Via Marktplaats en andere tweedehands platformen worden de zeshoekige
SmartWifi pods van Ziggo regelmatig aangeboden. Wat op het eerste
gezicht een mooie deal lijkt, blijkt het toch vaak een spreekwoo...