1
Vraag
2
Reacties
Fred Versteeg

Level 5
  • 61Posts
  • 5Oplossingen
  • 29Likes

Sterk wisselende internetsnelheid, 'blokjes' op de tv

Hallo

Een paar maanden geleden had ik hetzelfde probleem, al viel toen ook nog regelmatig de internetverbinding helemaal weg en startte de modem steeds opnieuw op.

Er is toen een monteur gekomen die de hoofdaansluiting heeft vervangen. Ik hield nog last van wisselende internetsnelheid, maar de tv deed het goed. Helaas is het probleem er weer.  

Het probleem ligt volgens mij aan de wandcontactdoos in de woonkamer. De hoofdaansluiting zit in een meterkast die echter in een gemeenschappelijke hal buiten mijn appartement staat. Vanaf daar loopt er een oude coaxkabel naar de woonkamer.

Er is al gesuggereerd op dit forum dat die kabel het probleem kan zijn. Maar zou er dan soms weken lang geen en dan weer wel een probleem zijn? Ik heb die monteur toen gevraagd om ook even de wandcontactdoos eraf te halen en te kijken of die goed verbonden was met de coax-kabel. Hij vond dat niet nodig.

Maar het valt mij op dat als ik een beetje friemel met die aansluiting - aandrukken - het soms opeens een tijd goed gaat. Dus geen blokjes in beeld, hoge internetsnelheid. Kortom ik zou het prettig vinden als er - zeker nu de EK net begonnen is - er binnenkort een monteur kan langs komen.

 

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Fred Versteeg
Topicstarter
Level 5
  • 61Posts
  • 5Oplossingen
  • 29Likes

Dag Jiri

Vandaag is er al een monteur gekomen. Ik werd gisteren door Ziggo gebeld dat ze in Leiden bezig zijn met een speciale klantvriendelijkheidscampagne en er kon al eerder een monteur komen die kennelijk extra tijd mag nemen voor een klus en ook geen extra kosten doorberekent.

Enfin: alles is nog eens vervangen en opnieuw gemonteerd. En helaas, die oude lange coax kabel van meterkast naar woonkamer is het probleem. Maar nu weet ik in ieder geval helemaal zeker dat het daar aan ligt. Ik ga nu eerst eens de woningbouwvereniging bellen of een nieuwe kabel op mijn kosten komt, of dat er misschien iets te regelen valt. Mocht ik ooit verhuizen, dan hebben nieuwe huurders er tenslotte ook baat bij.

Voorlopig kan ik er wel mee leven. Ik ben geen gamer, dat scheelt.

Bedankt, ook @Bert , voor alle hulp. In ieder geval is de dienstverlening van Ziggo uitstekend geweest. Dat mag ook wel eens gezegd worden!

Bekijk in context

Fred Versteeg
Topicstarter
Level 5
  • 61Posts
  • 5Oplossingen
  • 29Likes

Dag Erik en @Bert 

Inmiddels is het vrijdag 2 juli: ik heb sinds woensdagmiddag op diverse tijdstippen de Ziggo speedtest gedaan: continu hoog. Minimaal 68 Mbps, meestal gewoon rond de 75 (mijn max). Kortom het lijkt erop dat de wisselende internetsnelheid toch voornamelijk te wijten was aan niet goed aangesloten pluggen/stekkers (ik weet niet wat de juiste benaming is). Zoals ik al eerder schreef: deze monteur heeft alles opnieuw aangesloten.

De lange kabel van meterkast naar woonkamer zorgt wel voor enig signaalverlies, maar dat heeft kennelijk toch geen invloed op de downloadsnelheid. Kortom, hier zit een zeer tevreden klant die gelukkig ook geen nieuwe kabel hoeft te trekken!

PS: @Erik P De tv was al geen probleem nadat ik de splitter had vervangen. Het was tv kijken via Ziggogo dat problematisch was door die wisselende snelheid - soms teruglopend tot onder de 20 Mbps  - en  bufferen veroorzaakte. 

Bekijk in context

29 Reacties 29
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Omdat het je eigen coax netwerk is, zijn er wel kosten aan verbonden:

 

Kies de juiste monteur (ziggo.nl) Storingsmonteur

 

 

We weten natuurlijk niet van te voren of het probleem in je eigen huis zit. Dat gaat de monteur voor je bekijken. 
Zit het probleem in je eigen huis? Dan kost een bezoek van de storingsmonteur € 50,-. Ontdekt de monteur dat het probleem in ons netwerk zit? Dan betaal je niets. 

Zelf checken
Een storing kan op veel plekken ontstaan. Een aantal problemen spoor je eenvoudig zelf op, met onze online hulp. En soms is dan ook de oplossing snel gevonden. Scheelt weer een bezoekje. 

Extra klusjes
Als de monteur er toch is… helpt hij of zij graag met andere klussen. Denk aan je tweede televisie of het trekken van kabels naar de slaapkamer. Voor die werkzaamheden betaal je € 15,- per kwartier en de kosten van het materiaal.

Fred Versteeg
Topicstarter
Level 5
  • 61Posts
  • 5Oplossingen
  • 29Likes

Ik merk wel of hiervoor betaald moet worden. Als ik maar weet dat het probleem wel of niet in de wandcontactdoos zit. Als het de oude kabel is die de problemen veroorzaakt, dan moet er een nieuwe kabel getrokken worden. Die kabel loopt in de vloer. Dan zal ik eerst informeren hoe duur dat is, anders stap ik als mijn jaarcontract afloopt over naar de KPN.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Als het met "friemelen" ineens goed gaat, zit er of in de contactdoos de kerndraad los of de mantel maakt geen goed contact. Dat kan ook opgaan voor de connector die de aansluiting ingaat een draadbreuk is al genoeg.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

@Fred Versteeg Mogelijk is er iemand in je buurt die even naar de wandcontactdoos en de stekker kan kijken.

Ziggo heeft aansluitmaterialen tegen kostprijs, zoals een wandcontactdoos en kabels tot 10 meter.

Ziggo Randapparatuur | Ziggo

Fred Versteeg
Topicstarter
Level 5
  • 61Posts
  • 5Oplossingen
  • 29Likes

Dag Bert

Ik ken iemand die decennia lang voor de KPN heeft gewerkt, die zal ik vragen er eens naar te kijken. Tien meter is vrees ik net te kort. 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

@Fred Versteeg Als 10 meter te kort is dan kun je hier goede spullen bestellen:

 

Laat even naar de kabel kijken, mocht er een zilverfolielaag onder het metalen web zitten, dan is een nieuwe kabel niet nodig, mogelijk alleen de stekkers en de wandcontactdoos even nakijken.

 

En deze kabel is prima, als je een nieuwe nodig hebt: Coax Kabel Per meter Winkel: Bestel goedkoop uw Per meter (allekabels.nl)

Koka 779 of Koka 9, ik heb hier in heel het huis Koka 779 liggen en geen enkel probleem met instraling.

 

Kies, indien je nieuwe stekkers nodig zou hebben, de metalen stekkers, die zijn afgeschermd tegen instraling van buiten: Coax Stekker Winkel Online - Goedkoopste Coax Plug en stekkers (allekabels.nl)

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5739Posts
  • 596Oplossingen
  • 3330Likes

Hey @Fred Versteeg,

Zo te lezen wordt je al goed geholpen en heb je zelf ook contacten die je verder kunnen helpen. Beter 🙂 Als je toch nog graag wilt dat er een monteur langskomt dan laat je het maar weten!

Fred Versteeg
Topicstarter
Level 5
  • 61Posts
  • 5Oplossingen
  • 29Likes

Ik heb vanmorgen eerst een nieuwe splitter besteld in de Ziggo-shop. Even afwachten of dat al helpt.  Mocht dat niet zo zijn, zal ik alsnog vragen om een monteur langs te sturen.

Fred Versteeg
Topicstarter
Level 5
  • 61Posts
  • 5Oplossingen
  • 29Likes

Even afkloppen, maar het lijkt er op dat de splitter het probleem veroorzaakte. (Memo aan mijzelf: bij de mogelijke oplossingen van een probleem, voortaan beginnen met de makkelijkste en goedkoopste.)

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5739Posts
  • 596Oplossingen
  • 3330Likes

Beter! Dat klinkt goed @Fred Versteeg. Haha, you are not alone  🎼 We komen er altijd wel samen, dat scheelt! 

Fijne middag en als het probleem toch weer terugkomt dan geef je maar een gil. 

Fred Versteeg
Topicstarter
Level 5
  • 61Posts
  • 5Oplossingen
  • 29Likes

Dag Mariska,

 

Eerst het goede nieuws: het slechte tv-signaal lag inderdaad aan de splitter. De tv draait nu als een tierelier. De internet snelheid blijft helaas wisselend van 20 tot 75 Mbps (mijn max). Ik heb de modem voor de zekerheid direct aan de hoofdaansluiting gekoppeld, dus zonder de 12 meter lange oude coax-kabel die van de meterkast naar de woonkamer loopt. En ook hier zie ik de grote verschillen in de internetsnelheid. Alleen bij download trouwens. De uploadsnelheid is continu 10 Mbps (mijn max).

(Nog even ter verduidelijking: de meterkast met de hoofdaansluiting bevindt zich buiten mijn woning in een gemeenschappelijke hal. Ik kan mijn modem daar dus niet plaatsen.)

De enige conclusie die ik kan trekken is dat er toch iets mis is met die hoofdaansluiting of dat het elders bij Ziggo in de infrastructuur fout gaat. Misschien in een kast die de wijk bedient of ergens in het appartementencomplex waar de Ziggokabel verdeeld wordt over de appartementen.

 

Tegelijk moet ik denken aan wat zich vorig jaar in een dorpje in Wales speelde, waar elke dag op hetzelfde tijdstip het internet wegviel. Na anderhalf jaar kwamen ze erachter dat een heel oud tv-toestel van een bejaard echtpaar dat veroorzaakte. Ik moet het nog eens vaker checken, maar ik heb het idee dat die wisselende internetsnelheid vooral tussen 12 uur 's middags en ca. 11 uur 's avonds optreedt.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/opmerkelijk/artikel/5185525/wales-internet-televisie-dorp-oude-tv

 

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Om je signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een schermafbeelding en de laatste dagen Netwerk historie?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/...

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?

Fred Versteeg
Topicstarter
Level 5
  • 61Posts
  • 5Oplossingen
  • 29Likes

Dag Bert

Die ronde hebben we in februari al gehad. En dat het internetsignaal niet goed is, kan ik ook aflezen aan mijn internetsnelheid.

In februari heeft een monteur de hoofdaansluiting up-to-date gebracht. Dat loste één probleem op: de modem startte niet meer een paar keer per dag op. Maar de internetsnelheid bleef instabiel en het tv-beeld vol blokjes.

Twee weken geleden heb ik de splitter vervangen. Internetsnelheid blijft wisselend, maar de tv-verbinding is nu goed. Overigens heeft niemand van jullie hier die suggestie gedaan.

Ik heb dus stap voor stap alle mogelijke oorzaken geëlimineerd. Bleef over: de verouderde coax-kabel die van de hoofdaansluiting naar mijn woonkamer loopt. Dat blijkt dus niet het probleem te zijn. Ook als ik de modem direct op de hoofdaansluiting zet en met een laptop (LAN) de snelheid bekijkt, blijkt de downloadsnelheid sterk variëren.

Nogmaals, de enige mogelijke conclusie: de oorzaak ligt ergens bij Ziggo.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

"En dat het internetsignaal niet goed is, kan ik ook aflezen aan mijn internetsnelheid."

 

Nee, het signaal kun je niet aflezen aan je snelheid.

Ruis, dBmV downstream, dBmV upstream, niet te corrigeren pakketten en netwerk log zie je niet in je internetsnelheid en die kunnen vaak wel een oorzaak aanwijzen.

 

"Nogmaals, de enige mogelijke conclusie: de oorzaak ligt ergens bij Ziggo."

 

Als het niet meer aan je aansluitingen ligt, dat kun je aantonen met een foto van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt en dan kun je met je signaalwaarden aantonen dat het van buiten komt.

Wil je die hier plaatsen, prima, wil je dit niet, ook prima, dan veel succes gewenst verder.🙂

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

He bah, dat drukt toch wel op het goede nieuws hoor @Fred Versteeg

@Bert heeft wel een goed punt. Om te kijken waar de snelheidsproblemen vandaan komen is het goed om te weten hoe het signaal op het modem is. Deze kunnen in de gevraagde gegevens uitgelezen worden en daarmee kunnen vaststellen of het hierin mis gaat, of dat er iets anders aan de hand is.

Een andere oplossing is nog altijd de monteur. Uiteraard loop je hierbij wel het risico op kosten. De exacte voorwaarden lees je hier.

 

Mocht ik deze voor je kunnen inplannen, dan hoor ik het graag.

Fred Versteeg
Topicstarter
Level 5
  • 61Posts
  • 5Oplossingen
  • 29Likes

Dag Bert

 

Hierbij alsnog de gevraagde info

Fred Versteeg
Topicstarter
Level 5
  • 61Posts
  • 5Oplossingen
  • 29Likes

Dag Jiri,

Ik heb net die gegevens geplaatst. Ik wacht even af wat Bert hiervan vindt, maar de kans is groot dat er nog maar eens een monteur moet langs komen. 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

@Fred Versteeg 

@Jiri Kan dat ook beoordelen en mogelijk nog beter, omdat hij ook in de verdere achtergrond kan kijken van de systemen.🙂

 

Ik zie een net niet te laag signaal binnenkomen en een net niet te hoog signaal richting Ziggo gaan, dat wil zeggen dat er heel veel weerstand is tussen je modem en Ziggo.

Daarnaast zie ik heel veel Post RS Errors, dit zijn niet te repareren pakketten, dat zou 0 of vrijwel 0 moeten zijn.

Dit is ergens binnen of buiten een niet goede aansluiting, wat of veel ruis opvangt of het signaal kapot maakt.

 

"Een paar maanden geleden had ik hetzelfde probleem, al viel toen ook nog regelmatig de internetverbinding helemaal weg en startte de modem steeds opnieuw op.

Er is toen een monteur gekomen die de hoofdaansluiting heeft vervangen."

Welke hoofdaansluiting is er toen vervangen?

Fred Versteeg
Topicstarter
Level 5
  • 61Posts
  • 5Oplossingen
  • 29Likes

Dag Bert

Eind februari is de aansluiting in de meterkast vervangen. Volgens de monteur was die niet goed verbonden met de Ziggo-kabel. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic