1
Vraag
2
Reageer en help mee
Vest

Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Steam-cliënt oorzaak wegvallen internet?

Sinds enkele weken is er een gloednieuwe desktop in huis, rechtstreeks verbonden met Connect Box met ethernetkabel. Probleem: na 72 uur zijn alleen de dingen van Google (YouTube, Gmail etc) bereikbaar, de rest van het internet niet (Nu.nl, Ziggo.nl etc). Dit heb ik inmiddels 5x gereproduceerd. Elke keer was er geen storing en elke keer deed wifi het uitstekend. De eerste 3x heb ik ook steeds het modem gereset.

Enige oplossing tot nu toe is Windows 11 hardhandig herstellen, maar elke keer valt half internet na 72 uur uit.

Het enige programma dat draait op de desktop (naast de standaarddingen van Windows 11) is Steam. Omdat dat de boosdoener zou kunnen zijn, heb ik gekeken hoelang internet het volhoudt zonder Steam: 6 dagen – ruim langer dan 72 uur dus. Ik installeerde Steam weer en jawel: na zo’n 72 uur is half internet weer foetsie en doen alleen de sites van Google het nog.

Het enige wat ik nu nog kan bedenken is:

• Ziggo knijpt computers waarop Steam op af.
  • Bij installatie van de Steam-cliënt wordt er (na een tijdje?) een instelling veranderd.

Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?

8 Reacties 8
Karel.

Level 16
  • 1448Posts
  • 167Oplossingen
  • 899Likes

Heb zelf geen ervaring met steam, maar je kan wel onderzoeken waar het probleem kan liggen door op het moment dat je internet toegang beperkt is:

• Werkt internet toegang via een andere computer/tablet/smartphone nog wel, dan is de windows machine het probleem en niet het modem.
  • Probeer eens ander browser Edge, Chrome, Firefox om het internet op te gaan.
  • Werkt een ping in de cmd.exe box, bijv. ping www.nu.nl
  • Als je de ethernet kabel even los neemt en weer terugplaatst kan je dan wel weer het internet op. (DHCP probleem of ethernet interface driver)

Vest
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Bedankt Karel voor je onderzoeksmogelijkheden! De computer is van zoonlief en we hadden een misverstand waardoor ik niet al je opties langs kon lopen. 
Huidige stand van zaken: 
• Zondag 28 aug: Half internet is weer foetsie. Ik verwijder voor de verandering Steam via Apps > Verwijderen. Herstart. Half internet nog steeds weg.

• Dinsdag 30 aug: Zoonlief verhuist desktop naar zijn kamer, ook bekabelde aansluiting. Volledige internet werkt. Hij installeert Steam weer, alles werkt naar behoren.

Voorspelling: rond donderdagavond 1 september is half internet weer weg. Zo ja, dan zullen bovenstaande mogelijkheden onderzoeken.

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8031Posts
  • 949Oplossingen
  • 3460Likes

Hi @Vest,

Wat een mysterieus probleem! Goed dat je al heel veel aan het testen bent geslagen in ieder geval. Heb je ook al eens gekeken naar de instellingen van Steam? Ik zit bijvoorbeeld te denken aan de 'automatisch updaten'-functie. Mogelijk komt er dan in één keer zo'n bulk data dat bijna niets het meer doet (nog steeds niet gewenst, maar dat is dan voor later). Je vindt deze optie bij [Instellingen] > [Downloads]. Je kunt daar eventueel ook direct een beperking aan bandbreedte meenemen als test.

Vest
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Bedankt voor het meedenken! 

Zoals verwacht was half internet afgelopen weekend weer foetsie. Vandaag weer op onderzoek uitgegaan. 

1. Werkt de ethernetkabel? Test met oude laptop: het complete internet werkt als een zonnetje. 

2. Leverde Karels suggestie om de kabel even uit de desktop te trekken iets op? Nee. Alleen de dingen van Google komen door, de rest van internet niet.

3. Omdat het gros van internet doorkomt via IPv4 (dingen van Google zijn IPv6), kopieer ik de gegevens daarvan zoals die doorkomen op de oude laptop. Op de desktop zet ik IPv4 op handmatig en voer de nummers in:

20220906_194222.jpg

> En dat werkt! 

Vragen die overblijven: 

• Hoelang zal dit goed gaan? 

• Is dit een robuuste en veilige oplossing, of is het gammel? 

• Hoe kan het dat de desktop niet automatisch de juiste IPv4-gegevens pakt? 

• Hoe kan het dat het complete internet steeds een paar dagen werkt en dat er dan iets misgaat met IPv4? 

Als er ontwikkelingen zijn, zal ik het laten weten. Als je in de tussentijd iets weet over bovenstaande vragen, dan hoor ik het graag. 

efok

Level 17
  • 3876Posts
  • 215Oplossingen
  • 1491Likes

Heb je een mediabox XL of eennander apparaat dat als DHCP server voor ipv4 werkt in je netwerk? Daar riekt het naar. Post eens de uitkomst van ipconfig /all als het wel en als het niet werkt. 

Karel.

Level 16
  • 1448Posts
  • 167Oplossingen
  • 899Likes

Als je een beetje Googled op steam en DNS zijn er vele die problemen ervaren met steam.

Het lijkt er op dat door steam allerlei processen/caches verstopt raken die een relatie hebben met DNS.

Op https://appuals.com/fix-steam-is-having-trouble-connecting-to-the-steam-servers/ of https://exputer.com/guides/errors/could-not-connect-to-steam-network/ zijn een aantal suggesties van mogelijke fixes zoals steam als administrator starten, alleen TCP protocol, ipv6 disablen op windows machine, IP reset, DNS reset, winsock reset etc.

En anders stel je vraag op https://steamcommunity.com/ en kunnen steam lot genoten je van aanvullende advies voorzien.

Vest
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@Karel.  schreef:

Als je een beetje Googled op steam en DNS zijn er vele die problemen ervaren met steam.

Het lijkt er op dat door steam allerlei processen/caches verstopt raken die een relatie hebben met DNS.

> Het blijkt dus niet aan Steam te liggen. In zo'n 72 uur kan de machine ook half internet kwijtraken als er helemaal niks (behalve de standaarddingen van Windows 11) is geïnstalleerd. Ondertussen: so far so good (maar de 72 uur zijn nog niet voorbij;)

Karel.

Level 16
  • 1448Posts
  • 167Oplossingen
  • 899Likes

@Vest 

Het kan zijn dat steam client service(s) bij het starten van windows ook mee op start.

Het lijkt dan dat er niets gestart is in windows maar op de achtergrond wel degelijk.

Dat kan je in Taakbeheer of task manager controleren.

Zie ook https://windowsreport.com/stop-steam-autostart/

Als je zeker wil weten dan zal je steam compleet van de computer moeten verwijderen en >72 uur wachten.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic