1
Vraag
2
Reacties
GertJan1981

Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Static IP maar toch een ander IP adres gekregen

Ik heb een internet aansluiting via Ziggo met een static IP adres om beveiligingssysteem en home domotica te kunnen benaderen van buitenaf.

Nu heb ik sinds gisteren ineens problemen met het bereiken van buitenaf. 
Na een aantal controles en herstart van router+modem blijkt dat er een ander public IP is toegekend. 

Contact gehad met de klantenservice,die tasten in het duister en weten niet waarom ik een ander IP adres heb gekregen (ondanks dat deze static aangeleverd zou zijn).
Ja meneer het kan voorkomen dat u bij een reboot van uw modem een ander extern IP toegewezen krijgt....dat lijkt mij toch heel sterk. 

Nu het hele spul maar op het andere IP geconfigureerd en werkt alles weer maar hier zit ik niet op te wachten. Zijn er meer mensen met deze ervaring en wat voor zekerheid heb ik richting toekomst dat mijn IP wel hetzelfde blijft..ook bij een reboot van modem? 


Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Alleen bij sommige dure zakelijke abonnementen krijg je een static IP adres. verder is het altijd dynamisch.

Een reboot van het modem triggert dit niet, soms wel een langdurige uitschakeling (weken).

Vaak blijf het wel heel lang hetzelfde.

Bekijk in context

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Als je een consumenten abonnement hebt, dan heb je sowieso een dynamisch IP adres en daar kan het IP adres van veranderen, soms binnen een paar maanden, meestal blijft het IP adres jaren hetzelfde.

(Daarom gebruikte ik altijd een DYNDNS om thuis te kunnen bereiken.)

 

Alleen bepaalde zakelijk abonnementen hebben een statisch IP adres.

 

Bekijk in context

6 Reacties 6
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Alleen bij sommige dure zakelijke abonnementen krijg je een static IP adres. verder is het altijd dynamisch.

Een reboot van het modem triggert dit niet, soms wel een langdurige uitschakeling (weken).

Vaak blijf het wel heel lang hetzelfde.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Als je een consumenten abonnement hebt, dan heb je sowieso een dynamisch IP adres en daar kan het IP adres van veranderen, soms binnen een paar maanden, meestal blijft het IP adres jaren hetzelfde.

(Daarom gebruikte ik altijd een DYNDNS om thuis te kunnen bereiken.)

 

Alleen bepaalde zakelijk abonnementen hebben een statisch IP adres.

 

GertJan1981
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Is dat altijd al zo geweest ? 
Ik heb denk ik 10 jaar geleden een keer via de helpdesk mijn IP vast laten zetten en mijn modem in bridge modus gezet.  Toen nooit iets vernomen over het niet kunnen krijgen van vast ip en al die jaren is het gelijk gebleven... 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Het is altijd zo geweest in oud-Ziggo gebied tenminste.

Ziggo is pas in 2015 samen gegaan met UPC.

Ik heb vanaf 2001 @Home / 2008 oud-Ziggo / 2015 Ziggo en nooit een statisch IP adres gehad en mijn 100+ ICT Ziggo klanten destijds ook niet.

Er werd in die tijd wel eens meer verkeerde informatie gegeven over statisch of dynamisch IP adres.

Ik vermoed dat een aantal mensen niet wisten waar ze over hadden en het interne IP adres bedoelden of maar wat riepen.

 

Ook een wijziging van de DHCP server bij Ziggo triggert een ander extern IP adres.

GertJan1981
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Heb je nog adviezen over welke Dynamische DNS service nu goed is (tegen het liefst geen of weinig kosten) ?

 

 

Marinus

Level 14
  • 917Posts
  • 30Oplossingen
  • 318Likes

Voor alleen IPv4 probeer:

 

freemyip.com

 

gratis

 

aanvulling: duckdns.org ook gratis

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic