1
Vraag
2
Reacties
3
Oplossing
SOERIJA

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Stateless of SLAAC

Goedendag, Iedereen 😁

mijn vraag die ik heel lang afvraagt hoe het nou in elkaar zit met StateFull DHCPV6 / Stateless SLAAC welke nou het beste is om te gebruiken ik gebruik namelijk ook Wi-Fi Accespoints en die geven soms een storing maar hoe zit dat nou in elkaar welke mode is nou het beste om te selecteren voor een volledige goede Internet Service. ??? Ik gebruik op dit moment StateFull DHCPv6.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34396Posts
  • 2518Oplossingen
  • 17339Likes
  • Bij stateful DHCPv6 wordt de volledige IPv6-configuratie door de DHCPv6-server toegewezen.
  • Bij stateless DHCPv6 wijst de DHCPv6-server enkel de DNS-servers toe, wordt via Router Advertisement een prefix verspreid en bouwen apparaten daarmee zelf een volledig adres op m.b.v. SLAAC. Met Privacy Extensions kan dit adres tevens nog geanonimiseerd worden t.b.v. privacy.

Ik zou stateful naar stateless aanpassen. Stateless DHCPv6 + RA/SLAAC is de aanbevolen methode voor toewijzing van IPv6-adressen. Stateful DHCPv6 is niet compatibel met Android.

Wi-Fi Accespoints en die geven soms een storing

'Een storing' heeft verschillende mogelijke oorzaken en vereist verder onderzoek + meer informatie. Ik verwacht niet dat het verband houdt met DHCPv6.

Bekijk in context

3 Reacties 3
Meldingen
Aan Uit
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34396Posts
  • 2518Oplossingen
  • 17339Likes
  • Bij stateful DHCPv6 wordt de volledige IPv6-configuratie door de DHCPv6-server toegewezen.
  • Bij stateless DHCPv6 wijst de DHCPv6-server enkel de DNS-servers toe, wordt via Router Advertisement een prefix verspreid en bouwen apparaten daarmee zelf een volledig adres op m.b.v. SLAAC. Met Privacy Extensions kan dit adres tevens nog geanonimiseerd worden t.b.v. privacy.

Ik zou stateful naar stateless aanpassen. Stateless DHCPv6 + RA/SLAAC is de aanbevolen methode voor toewijzing van IPv6-adressen. Stateful DHCPv6 is niet compatibel met Android.

Wi-Fi Accespoints en die geven soms een storing

'Een storing' heeft verschillende mogelijke oorzaken en vereist verder onderzoek + meer informatie. Ik verwacht niet dat het verband houdt met DHCPv6.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 78329Posts
  • 5295Oplossingen
  • 23349Likes

Ik zie deze adviezen op dit forum: Problemen met je verbinding op Android met IPv6? F... - Ziggo Community

1. Log in op de modem
2. Ga naar 'Geavanceerde instellingen'
3. Klik op 'DHCP'
4. Vink bij automatische instellingen onder 'DHCPv6 Server' Stateful aan
5. Klik eronder op 'Wijzigingen toepassen'

Bert_0-1701175588413.png

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34396Posts
  • 2518Oplossingen
  • 17339Likes

Sporadisch kwam bij Android voor dat bepaalde apps (welke van IPv6 gebruik maken om een verbinding naar een server op te bouwen) erg traag laden. Door DHCPv6 op stateful in te stellen valt Android terug naar IPv4 en was het probleem opgelost. Normaliter zou deze instelling echter niet nodig moeten zijn en ik adviseer dan ook om deze alleen toe te passen als sprake is van het eerder genoemde probleem. Onder normale omstandigheden moet IPv6 prima functioneren.