Vraag
Reacties
Oplossing
Diepenh
Level 5

Stappenplan eigen modem gebruik.

Beste Ziggo,

Ik ben van plan een eigen kabel modem te gaan gebruiken en denk dan de Fritz 6690 of ander type.

Staat er ergens op de Ziggo support site een stappen plan hoe dit te regelen? Of is dit ergens te krijgen.

Ik lees nml best wel wat issues in de forum en aandachtszaken.

Dit voordat ik ga bestellen en beginnen.

Hartelijke dank.

e-mail meldingen
Aan Uit
Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Bert
Level 21
T.E.A.M.
Diepenh
Level 5
Topicstarter

hallo Bertus12 en iedereen,

Het was een eitje met de Fritz. mac adres inderdaad gewoon alles achter elkaar en ging eigenlijk erg makkelijk.

had wel een 2FA issue dat langer duurde. Lol. Ik was in nog geen 30 minuten klaar overstappen Ziggo naar Fritz. Modem

En wat een verbetering nu al. Sneller internet bij standaard meer mogelijkheden en sneller in je router komen. Nu verder perfectioneren. Dank iedereen.

Bekijk in context

13 Reacties 13
Bert
Level 21
T.E.A.M.
Diepenh
Level 5
Topicstarter

Super snel en dank Bert.

0 Kudos
bertus12
Level 8

@Diepenh  schreef:

Ik lees nml best wel wat issues in de forum en aandachtszaken.

Dit voordat ik ga bestellen en beginnen.

Ik principe werkt met Fritz!Box 6660 of 6690 gewoon alles Plug&Play. Geen issues.

Maar... Er kan best wat fout gaan tijdens het proces, vooraf goed lezen, en hier vragen stellen als je twijfelt. Dus meer dan goed dat je je bewust bent en dit bericht plaatst. Zie link die Bert plaatst.

Bedenk wel:

• Als je aansluiting, AOP, of coax bekabeling/splitter/versteker thuis niet goed is, dan kan een ouder modem DOCSIS 3.0 nog heel goed werken.
  • De Fritz!Box is DOCSIS 3.1 en daardoor kan je problemen tegenkomen die er voorheen niet waren. 

Het activerings proces bij Ziggo lijkt automatisch, maar:

• Ik vermoed dat er af en toe (afhankelijk van verschillende factoren) nog wat handmatige stappen plaatsvinden. Het blijft mensenwerk, tikfouten/proces-fouten snel gemaakt.
  • Vooral Telefonie lijkt daarvoor gevoelig. Of dat komt doordat de gebruiker de stappen niet goed doorloopt, of dat het een (handmatig) proces bij Ziggo is wat fout loopt, is mijn niet bekend.
  • Herstellen van problemen kan soms frustrerend zijn, maar het beste is dan: Alles terugbouwen naar het Ziggo-modem. Als alles weer werkt, nogmaals alle stappen van het activerings proces opnieuw uitvoeren.

Support:

• In principe Support zelf regelen, via de leverancier van de Fritz!Box of direct via AVM. Ultiem bel je gewoon naar AVM in Berlijn via een Nederlands telefoonnummer en je wordt te woord gestaan door een Nederlands sprekende AVM medewerker.
  • Hier op het forum dus 😉
  • Er was in het begin van "Eigen Modem" sprake van een apart support team bij Ziggo die de specifieke netwerk-handelingen kan uitvoeren die nodig zijn (wat nu "Automatisch" via de Mijn Ziggo App gaat). Het is mij momenteel niet duidelijk of de FMC-Team (Free Modem Choice) wel of niet bestaat. Het lijkt erop dat een moderator ultiem kan vragen dat het FMC-Team toch wordt ingeschakeld. Maar nogmaal, "Zelf herstel" door terugbouwen naar het Ziggo-modem is vaak sneller/beter.

Ik ben benieuwd naar je ervaringen.

Diepenh
Level 5
Topicstarter

Ok Bertus12,

Ik ga dit morgen doen. Fritz6690 gekocht. Ergens een aardige aanbieding gevonden.

Ik zie in het stappen plan dat je een MTA en CM Mac adres moet gebruiken (onderkant van de modem)  echter als ik nu in de ziggo app registreer modem wil doen (ik wil even de menu’s bekijken)  dan is de bovenste regel MAC adres daarna MTA MAC adres  Merk optioneel en model optioneel. 

Mijn aanname is nu dat de bovenste regel de CM MAC is.  Heb ik gelijk?

En een andere aanname is als de Fritz niet gaat werken gewoon de oude Ziggo weer kan aansluiten en alles werkt weer.

Ook heb ik gelezen op de Ziggo site dat je juist een Docsis 3.1 moet hebben als voorwaarde terwijl de Arris een 3.0 versie is.

Ik heb geen telefonie meer , dat scheelt.

Zie ook https://www.ziggo.nl/klantenservice/apparaten/wifi-modems/eigen-modem

hoor graag 

0 Kudos
bertus12
Level 8

@Diepenh 

Je hebt deze sticker op het modem https://nl.avm.de/service/vrije-modemkeuze/fritzbox-op-de-aansluiting-van-ziggo-configureren/ 

Dan in de "Mijn Ziggo App":

• Het "CM MAC" van de sticker invullen bij "MAC adres" in de App
  • Het "MTA MAC" van de sticker invullen bij "MTA MAC adres" in de App

Even tijd voor nemen, heel zorgvuldig overtikken en geen fouten maken.

Bij terugschakelen naar het Ziggo Modem kan je een andere optie in de "Mijn Ziggo App" gebruiken (alleen zichtbaar als je Fritz!Box actief is):

• "Ik wil mijn Ziggo modem opnieuw gebruiken"
Diepenh
Level 5
Topicstarter

Ha goedemorgen Bertus12,

Helemaal goed, had ik ook gevonden en snap je. Aardige optie ook als je evt terug wilt.

Ik ga dit vanmiddag doen. dank alvast voor de snelle antwoorden. 

groet.

0 Kudos
Diepenh
Level 5
Topicstarter

Oja Bertus12,

Een ding invoeren MAC adres met strepen of gewoon achter elkaar? 

0 Kudos
bertus12
Level 8

Da's een goede vraag. Maar dat is ook afhankelijk hoe de "Mijn Ziggo App" dit wil ontvangen.

Toen ik het deed bestond deze function voor de App nog niet.

Op de instructie pagina (https://www.ziggo.nl/klantenservice/apparaten/wifi-modems/eigen-modem) staat:

• "Noteer het CM MAC en MTA MAC-adres. Een MAC-adres bestaat uit 12 cijfers (0 tot en met 9) en/of letters (alleen A tot en met F). Bijvoorbeeld: 1F-2E-3D-4C-5B-6A"

Ik zou het dus eerst in dat formaat proberen in te voeren.

Hopenlijk is de App goed geprogrammeerd en helpt de App je automatisch op de juiste weg, bijvoorbeeld: De letter "O" kan nooit voorkomen in een MAC adres, dat moet dus het cijfer "0" zijn, de App zou dus automatisch de letter "O" al moeten weigeren.

0 Kudos
Diepenh
Level 5
Topicstarter

Hey hallo Bertus12, zo zit ik er ook in. Als goed geprogrammeerd dan zitten er checks in met een typ masker 

Heb nu opeens een 2FA probleem, hij wilt opeens mijn 2 weg activeren en ik zit in een loop. Kan niet meer een modem registreren zonder een twee weg FA geregeld te hebben . 

0 Kudos
Diepenh
Level 5
Topicstarter

hallo Bertus12 en iedereen,

Het was een eitje met de Fritz. mac adres inderdaad gewoon alles achter elkaar en ging eigenlijk erg makkelijk.

had wel een 2FA issue dat langer duurde. Lol. Ik was in nog geen 30 minuten klaar overstappen Ziggo naar Fritz. Modem

En wat een verbetering nu al. Sneller internet bij standaard meer mogelijkheden en sneller in je router komen. Nu verder perfectioneren. Dank iedereen.

GL068
Level 3

Hoe bedoel je dat mac adres invoeren. Gewoon alles aan elkaar zonder dubbele punten of streepjes. Ga het ook wagen maar wil wel graag weten hoe je het adres invoert?

0 Kudos
Oude Jenever
Level 6

Mij lukt het niet om goed het mac adres in te vullen. Ik moet dubbele punten gebruiken maar dat accepteert de app niet. Zonder dubbele puntjes geeft de app streepjes in plaats van dubbele puntjes op het mac adres. Echter werken streepjes niet volgens Ziggo. Klantenservice geeft aan dat ik naar de community moet gaan en dat zij mij niet kunnen helpen.

0 Kudos
bertus12
Level 8

Da's onzin. De Mijn Ziggo App wordt door de klantenservice ondersteund.

Als er op jou toestel iets niet goed werkt met het invoeren van het CM MAC en MTA MAC adres, dan is dat een bug en moet Ziggo dat fixen en is de klantenservice het aanspreekpunt.

Maar, kan je het nog eens uitleggen @Oude Jenever ? Je zegt:

• "... moet dubble punten gebruiken", hoezo moet dat? Staat dat ergens beschreven? Is iets anders invoeren onmogelijk/verplicht?
  • En wat bedoel je met "de app geeft streepjes [...] op het mac adres" ?
0 Kudos