1
Vraag
2
Reacties
Gemini030

Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Standaard internetapparatuur en Ziggo standpunt vrije modemkeuze

Waar vind ik informatie over / een overzicht van welk kabelmodem (met of zonder WiFi) Ziggo op enig moment bij zijn verschillende particuliere abonnementen levert?

Verder ben ik erg benieuwd naar de status van de discussie over de vrije modemkeuze voor particuliere klanten. Wat is het huidige standpunt van Ziggo? Gaat de vrije modemkeuze er komen?

Voor mij persoonlijk zou gelden: ik zou graag zelf op enig moment mijn modem kiezen. Ik wil dat modem dan ook in eigendom hebben en ben best bereid daarvoor te betalen. Afhankelijk van de kwaliteit en mogelijkheden zou dat eventueel een modemrouter kunnen zijn, hoewel ik in principe op zoek ben naar het beste (en meest toekomstbestendige) kabelmodem van dat moment.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
In het kort.
Ziggo: geen eigen modem/router vanwege mogelijke veiligheidsissues die dan niet minder goed hanteerbaar zijn.
Ook is het netwerkaansluitpunt niet duidelijk, is dit op een modem of rechtstreeks op de AOP.
Deze vraag is teruggelegd naar de EU.
Conclusie: het kan nog lang duren voor dit duidelijk is.

Bekijk in context

11 Reacties 11
KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes
Als antwoord op je eerste vraag: https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/modem/
Op de resterende vragen zou Be rt mogelijk een antwoord kunnen geven.
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes
Hier is al een mooi topic over, 't is een beetje veel.
https://community.ziggo.nl/thuisnetwerk-software-101/een-eigen-modem-router-op-de-kabel-ziggo-is-verplicht-het-toe-te-staan-15029
Gemini030
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Steefb wrote:
Hier is al een mooi topic over, 't is een beetje veel.
https://community.ziggo.nl/thuisnetwerk-software-101/een-eigen-modem-router-op-de-kabel-ziggo-is-verplicht-het-toe-te-staan-15029

Dank. Dat topic is mij bekend. Het is twee jaar oud, en intussen is er al veel gepubliceerd over dit onderwerp (bijvoorbeeld https://www.totaaltv.nl/nieuws/vrije-modemkeuze-bij-ziggo-en-kpn-uitgesteld/ ). Vandaar mijn vraag over de huidige status.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
In het kort.
Ziggo: geen eigen modem/router vanwege mogelijke veiligheidsissues die dan niet minder goed hanteerbaar zijn.
Ook is het netwerkaansluitpunt niet duidelijk, is dit op een modem of rechtstreeks op de AOP.
Deze vraag is teruggelegd naar de EU.
Conclusie: het kan nog lang duren voor dit duidelijk is.
Gemini030
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Be rt wrote:
In het kort.
Ziggo: geen eigen modem/router vanwege mogelijke veiligheidsissues die dan niet minder goed hanteerbaar zijn.
Ook is het netwerkaansluitpunt niet duidelijk, is dit op een modem of rechtstreeks op de AOP.
Deze vraag is teruggelegd naar de EU.
Conclusie: het kan nog lang duren voor dit duidelijk is.

Hartelijk dank voor je snelle antwoord, Be rt.
Dit komt op mij over als een vertragingstactiek en dat is bijzonder jammer (en klantonvriendelijk). Het overzicht van apparatuur voor particulier gebruik (dank voor de link KBX458) laat zien dat er ook een 'tussenoplossing' kan bestaan: ook nu hangen er al vele merken en types modems aan het AOP. Ziggo kan een lijst met modems 'certificeren' en de klant kan kiezen tussen de basisoplossing bij zijn abonnement en een aantal betere mogelijkheden - tegen meerprijs.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Dat topic is mij bekend. Het is twee jaar oud

Het is twee jaar geleden gestart. Er komen nog steeds reakties binnen.
Die gaan over recente ontwikkelingen.
Die zijn niet hoopgevend.
Ziggo verdedigt zich door te stellen dat een Ziggo Modem/Router in Bridge voldoende vrije (Router)keuze oplevert. Dwz men wil geen vrije keuze voor een kabelModem, ondanks dat de EU dat verplicht stelt.
Dat je met het Ziggo kastje in Bridge geen IPv6 kunt krijgen blijft onbesproken.
Dat is ook nogal een beperking van de vrije keuze.
IPv6 is alleen aan de orde bij sommige Ziggo Modem/Routers met Firmware voor IPv6 support, waaronder de ConnectBox. De meer specialistische klant met hoge eisen, kan daar wel verder mee door er een eigen Router achter te hangen. Het blijft behelpen.
Klanten die geen IPv6 Support hebben op het Ziggo kastje of dat niet willen gebruiken zijn voor IPv6 aangewezen op een IPv6 Tunnel bij HE
Zpiep

Level 1
  • 725Posts
  • 3Oplossingen
  • 65Likes
Voor zover men ook over de grens kijkt waar e.a. reeds lang volledig wel vrij is.

Hier een uitspraak DLD rechter waar 1&1 dacht de formulering te laten lijken alsof men geen vrije keuze heeft en zonder routerkeuze bij 1&1 zelfs geen abbo af kon sluiten enz.

https://www.vzbv.de/pressemitteilung/1-1-darf-bei-bestellung-von-dsl-tarifen-wahl-des-routers-nicht-einschraenken

Waarom kijkt men omdat de basis een EU uitspraak is niet gewoon over de grenzen waar men ziet dat het gewoon simpel wel kan, zelfs mogelijk moet zijn en dus dat alles mogelijk is enz?


Liberty / Vodafone spreek Unitymedia moederbedrijf Ziggo toch werkt al jaren met vrije modem routerkeuze dus niets geen probleem met veiligheid.
Alleen in NL...……………….

Die Tunnelprovider HE van link HAN is overigens nog steeds meest gebruikte IPV6 mogelijkheid in NL wat betreft IPV6 goed laten werken zeer triest dus!

Zie hier vb. hoe een aansluiting door hen opgeleverd is niks geen gedoe met straling storing enz alles extra geaard gemeten en getest elk kabeltje wat men gebruikt de waarden vastgelegd enz. ( daar heb je dus ook bijna geen gedoe van u heeft een eigen router / installatie en vinger wijzen werkt niet enz. gewoon een wel op hun site supported router eraan prikken om e.a. uit te sluiten is genoeg)

Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Probleem is denk ik ook een beetje het verschil tussen DSL (eigen uplink) of Kabel, waarbij niet alleen het signaal van iedereen "langskomt", maar ook andere signalen dan internet, zoals tv, radio etc.
Dus is nu de vraag of een aansluitpunt waar alle signalen nog ongefilterd binnenkomen (en waarbij een verkeerd geconfigureerde gebruiker de halve wijk kan storen) , als netwerktoegangspunt kan worden aangemerkt.
Overigens wel opmerkelijk dat een aantal systeembeheerders die dit graag willen, zelf compleet in de stress schieten als een gebruiker zijn eigen laptop in het bedrijfsnetwerk inplugt... :joy::joy::joy::joy:
Zpiep

Level 1
  • 725Posts
  • 3Oplossingen
  • 65Likes
Uh Zie mijn post boven die van jou bij een goed zuiver aansluitpunt, en duidelijk specs waar ( modem / router enz. e.a. aan moet voldoen is er geen probleem.

Liberty Global ( moederbedrijf Ziggo) heeft in meerdere landen gewoon vrije modem / routerkeuze reeds jaren met enige zusterbedrijven enz!

Dat laptopje kan gewoon niets als men via stekker of wifi koppeling maakt toch?
En men detecteerd dit en zorgen dat je loonstrookje een < dan vorige maand saldo geeft haha. :wink:
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Je zult versteld staan wat een laptopje kan. :sunglasses:
Even een stukje Off-topic dan...
Ik heb bij een gemeente gewerkt waar ooit iemand zijn eigen (en naar achteraf bleek geïnfecteerde) laptop had aangesloten, waarvandaan dusdanig veel spam gestuurd was dat het hele gemeentedomein 48 uur lang blacklisted was bij SORBS en nog wat andere lijsten.

Overigens zijn de mogelijkheden van een eigen laptop op het netwerk nu een stuk beperkter dan vroeger, toen er in plaats van switches nog hubs werden gebruikt en je dus met een simpele sniffer alle wachtwoorden, logins, chats, emails en andere zaken van iedereen binnen je netwerksegment zag langskomen...

Goeie ouwe tijd... :grin:
Zpiep

Level 1
  • 725Posts
  • 3Oplossingen
  • 65Likes
Offtopic meer dan 30 jaar ervaring nu ook op diverse ict security / beheer en vooral met de mens
: Yup gemeenten en instellingen heb ik zo ook enige ervaringen mee.

Ik heb ook al aanvragen verstuurd voor verwijderen blacklists voor enigen, maar pas nadat ik zeker was dat die spullen niet meer online gingen komen en passwords maar ook de gebruikersnamen en ook emailadressen erbij alle gewijzigd waren

Lullige is veel gebruikers hebben te weinig en/of weigeren vaak ook maar enige kennis op dat vlak op te doen, en zo blijft systeembeheer met alles erbij super belangrijk.

Gebruikers overigens, ook uit eigen ervaring "stelen" en/of helpen stelen van data en gegevens zijn de meest makkelijke en doorgaans succesvolle pogingen tot e.a..

En daar is in ieder geval zo een laptop niet toe te laten zo ook geen dataopslag mediums o.a. via usb enz.

Probleem is/blijft vanaf begin dat het er is de wifi , die is vaak met enige rekenpower en faking gewoon te hacken.

Heeft men ook nog eens enige kennis van gebruikte IPadressen, Mac adressen en eventueel ook machinenamen en gebruikers id's enz, wordt het steeds makkelijker ergens doorheen te komen.

Heeft een zakelijk laptop ergens via een openbaar wifi iets gelekt of besmet?
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic