1
Vraag
2
Reacties
Martin Heeren

Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Stabiel netwerk wordt super slecht na omruilen van modem

Mijn netwerk is al jaren super stabiel. Vorige week heb ik het nieuwe door ziggo toegestuurde modem geïnstalleerd. (compal,  hiervoor had ik een ubee zonder problemen) Sinds de installatie is het dikke ellende. Mijn apparaten zijn al enkele malen hun verbinding verloren, in enkele dagen tijd. Video streams haperen op disney en Netflix op verschillende apparaten. En ik moet het modem resetten om weer even een normaal werkend netwerk te hebben. Ook de nvr is af en toe onbenaderbaar en lijkt zijn ip adres te verliezen en de port forwards die ingesteld staan lijken soms spontaan niet meer te werken. In het modem de betreffende forward uitschakelen en weer inschakelen lost het weer even op. Ik heb het nieuwe modem pas een paar dagen, maar dit is volstrekt onwerkbaar en ik begrijp niet hoe ziggo deze spullen kan leveren.

 

Kan iemand van ziggo ondersteuning mijn oude ubee modem terug activeren of een nieuwe ubee opsturen aub? Alles beter dan dit compal ding blijven gebruiken. 

 

Huidige netwerk setup: 

Ziggo toegangspunt, met daarop de nieuwe poa-01-b. Direct naar het nieuwe modem met bijgeleverde kabel. Vanaf daar het oude voorheen perfect werkende netwerk (24 poort switch, met ubiquiti unifi wifi access points, ubiquiti camera's, nvr, etc.  Het wifi op het modem staat uitgeschakeld (zelfde als op de ubee voorheen)  omdat dat goed afgehandeld wordt met het ubiquiti netwerk. 

 

Alternatieven zoals het modem in bridge mode zetten en een eigen router gaan gebruiken zie ik als laatste redmiddel en moet niet nodig zijn, aangezien de oude ubee de dhcp afhandeling perfect verzorgde en 100 procent stabiel was. 

 

Mocht iemand een gouden tip hebben om dit instabiel modem wel fatsoenlijk te krijgen dan hoor ik het graag. 

 

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Het AOP (DIO-01) is licht verouderd en zou idealiter door een btv 01-SET vervangen moeten worden, dit wordt kosteloos verzorgd door een monteur.

 

Door de kabel rechts op de splitter krijg ik het vermoeden dat er een versterker in gebruik is, klopt dat? Zo ja, zou je daarvan ook een foto willen plaatsen?

 

Tenslotte ervaar je mogelijk verbetering als je de firewall-instellingen van de modemrouter zo aanpast, dat alleen 'Firewall beveiliging' is ingeschakeld voor zowel IPv4 als IPv6.

Bekijk in context

12 Reacties 12
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Het AOP (DIO-01) is licht verouderd en zou idealiter door een btv 01-SET vervangen moeten worden, dit wordt kosteloos verzorgd door een monteur.

 

Door de kabel rechts op de splitter krijg ik het vermoeden dat er een versterker in gebruik is, klopt dat? Zo ja, zou je daarvan ook een foto willen plaatsen?

 

Tenslotte ervaar je mogelijk verbetering als je de firewall-instellingen van de modemrouter zo aanpast, dat alleen 'Firewall beveiliging' is ingeschakeld voor zowel IPv4 als IPv6.

Martin Heeren
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Dankjewel voor de snelle reactie.

 

Ik wil alles proberen (indien een medewerker van ziggo een nieuw aop op stuurt) maar begrijp niet hoe een aop kan zorgen voor een slechte afhandeling van port forwards en dhcp. Dat lijkt echt door het modem te komen. Ik heb even een foto toegevoegd van de versterker.  Deze hangt dus via een directe kabel vanaf de splitter aangesloten en heeft vanaf daar weer alle tv's in huis er aan hangen. De gehele setup draait hier al vele jaren probleemloos en de ellende begint pas met het compal modem.

 

Firewall wijzigingen zal ik gelijk even invoeren en testen of dat enig effect heeft. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

De versterker en kabels zien er goed uit. Ik verwacht ook niet dat de instabiliteit verband houdt met de binnenhuisinstallatie, maar voor alle zekerheid kun je nog testen met het modem direct op het AOP aangesloten.

 

Helaas is het SmartWifi modem minder stabiel dan de oudere modems. Overigens is er wel een alternatief: de UBC1318ZG, deze is ook zeer geschikt voor bridge mode.

Martin Heeren
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Modem direct op het aop kan ik korte tijd testen, maar er zijn ook mensen in huis (vakantie) die graag tv kijken.  😁. Het netwerk werkt momenteel weer even foutloos, maar om de paar uur valt er spontaan iets uit. Van het alarm tot de nvr en home assistent. Allemaal zaken die voorheen foutloos werkten. De apparaten die onbereikbaar zijn, zie je ook niet meer terug in de dhcp lijst van verbonden apparaten. Pas nadat het hele modem gereset is, of het losse apparaat opnieuw gestart wordt werkt het weer. 

 

Ik hoop dat de fire wall wijzigingen wat opleveren.

 

Als ziggo het oude ubee modem kan heractiveren is het probleem waarschijnlijk opgelost. Ik denk namelijk dat de problemen komen door het instabiele nieuwe modem.  

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Het oude modem is waarschijnlijk een EVW3200 of EVW3210? Oudere 8×4-modems worden uitgefaseerd en geautomatiseerd vervangen. Het opnieuw activeren van het Ubee-modem is mogelijk, maar er is geen 100% garantie dat er later weer een automatische vervanging plaatsvindt.

Martin Heeren
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Inderdaad een evw3200. Die probleemloos zijn werk deed. Ziggo stuurde ook een bericht dat deze oude modems vervangen moesten worden.  Daarom kreeg ik een nieuwe.

 

Ik had alleen verwacht dat een nieuw modem beter (energie zuinig bijvoorbeeld)  of sneller is dan een oud model. Als het oude model nog kan werken heeft dat gewoon de voorkeur,  omdat ik weet dat die setup probleemloos was. Een nieuw ubee modem klinkt logischer in verband met uitfasering van de oude toestellen.

 

Ik kijk het een paar dagen aan en als het probleem niet opgelost is mag een ziggo medewerker zich op de case storten.  😇

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19171Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7274Likes

Goedemiddag Martin Heeren en een warm welkom op de Community,

Zo te lezen heb je al een antwoord gekregen van onze expert @tobiastheebe. Ik begrijp dat je verbinding via het nieuwe SmartWifi (Connectbox - Compal) modem niet helemaal lekker werkt. Hoe gaat het op dit moment ervaar je nog problemen? Als dit het geval is dan kijken we graag me je naar een oplossing in de vorm van een monteursafspraak of het wisselen van het modem. 

Martin Heeren
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Na het doorvoeren van de voorgestelde wijzigingen lijkt het modem stabieler.  Ik test het een paar dagen en laat dan weten of de problemen definitief opgelost zijn. Dank voor de snelle reactie. 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19171Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7274Likes

@Martin Heeren Dat is fijn om te lezen! Laten we inderdaad even kijken hoe het de komende dagen gaat. Mocht je toch problemen ervaren dan kunnen we je hier verder helpen.

Martin Heeren
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Ik denk dat uiteindelijk de aanpassingen aan de fire wall het probleem opgelost hebben. Ik heb geen vastlopers meer meegemaakt en alle apparaten lijken probleemloos te werken momenteel.  Wat mij betreft opgelost. Dank @Tobi en @Paul 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Fijn om te lezen en graag gedaan.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19171Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7274Likes

@Martin Heeren Ontzettend fijn dat het probleem is opgelost! Laat je het weten als wij verder nog ergens mee kunnen helpen?

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic