@tobiastheebe Dank voor je reactie en de technische aanvulling.
Voor wat betreft het IP-adres van Ziggo heb je gelijk: het IP-adres wordt uiteraard toegekend door de DHCP-server van Ziggo i.p.v. door het modem (zoals ik schreef); het modem zelf, in bridge mode, fungeert slechts als een 'dom' doorgeefluik (NAT, DHCP ontbreken). In mijn initiële post heb ik dat wel correct vermeld.
Er is trouwens wel iets merkwaardigs aan de hand als ik het volgende doe:
- ik laat de connectbox volledig online komen.
- vervolgens sluit ik via LAN 1 het modem aan op de WAN-poort van de router en roep de webinterface op.
- log me in en zet de router weer terug naar de fabrieksinstellingen en laat de router weer automatisch opkomen zonder dat ik de router voorzie van enige configuratie.
Ik sluit mijn laptop op een LAN-poort van de router (Fritzbox VDSL/DSL 7581) aan en heb volledig internet. Echter, Power LED blijft knipperen en internet LED brandt helemaal niet.