1
Vraag
2
Reacties
Lethe

Level 4
  • 34Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

Staat mijn Connectbox in bridge modus?

Ik heb online 25 juni j.l. een aanvraag gedaan om mijn Connectbox in bridge modus te laten zetten. Mijn modem/router bleek hiervoor in aanmerking te komen gezien de aanwezige bac configuratiefile.

Als ik nu inlog op het modem krijg ik in overview te zien dat het inderdaad in bridge staat (inclusief afslankt menu, afwezigheid van WiFi etc.) of lijkt te staan

De achterliggende router ontvangt via de connectie – LAN 1 (connextbox/modem) naar WAN (router) - echter geen DHCP-adres van Ziggo.

Ik denk dat er daarom nog een extra handeling moet plaatsvinden door Ziggo. Dat blijkt niet alleen uit het niet verkrijgen van een extern IP-adres, maar ook uit het feit dat ik het modem nog steeds kan bereiken via 192.168.178.1 i.p.v. 192.168.100.1 en dat de LAN-poorten 2-4 nog steeds werken. Deze laatste zouden uitgeschakeld moeten zijn.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

De router geeft aan geen IPv4-adres en IPv6-prefix te ontvangen. Mogelijk maakt de router nog gebruik van eerder verkregen leases en is er daardoor een werkende internetverbinding. Het MAC-filter van het modem lijkt echter nog steeds voor problemen te zorgen.

 

Kun je het modem kort stroomloos maken, wachten tot status-LED continu groen oplicht en vervolgens de router aansluiten?

Bekijk in context

14 Reacties 14
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Een webinterface met de zeer beperkte instellingsmogelijkheden zoals je beschrijft, betekent inderdaad dat bridge mode actief is.

 

Van de UBC1318ZG weet ik dat in bridge mode de overige LAN-poorten actief blijven (zodat bijvoorbeeld van link aggregation gebruik gemaakt kan worden) en de webinterface zowel op 192.168.100.1 als 192.168.178.1 bereikbaar is. Van het SmartWifi modem is mij bekend dat het destijds in voormalig UPC-gebied mogelijk was om een tweede apparaat aan te sluiten omdat de waarde van docsDevMaxCpe 1 hoger was dan in voormalig Ziggo-gebied, dit verschil is inmiddels niet meer van toepassing.

 

Kun je de volgende stappen eens proberen:

 

  • Modem en router beide uitschakelen
  • Modem inschakelen en volledig online laten komen, tot alleen status-LED continu groen oplicht
  • Pas daarna router inschakelen en online laten komen
Lethe
Topicstarter
Level 4
  • 34Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

@tobiastheebe,

Hartelijk dank voor je suggesties. Ik ga de voorgelegde stappen proberen en zal hier verslag uitbrengen van de uitkomst.    

 

Monica
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 772Posts
  • 154Oplossingen
  • 262Likes

Hi @Lethe. Ik ben aan onze kant ook nog even in de systemen gedoken en zie hier inderdaad dat op 25 juni de aanvraag om bridge mode te activeren is doorgevoerd. Overige systemen geven hier ook aan dat de Connectbox in bridge mode staat. 

Ik ben benieuwd wat er uit de gedeelde stappen van @tobiastheebe komt, houd je ons op de hoogte? 🙂

Lethe
Topicstarter
Level 4
  • 34Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

Ik houd jullie op de hoogte.

Lethe
Topicstarter
Level 4
  • 34Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

@tobiastheebe @Monica 

De door tobiastheebe aangedragen stappen hebben helaas niet tot het gewenste resultaat geleid. 

Wat wel veranderd is dat de webinterface van het modem nu tevens bereikbaar is op 192.168.100.1. Ook de LAN-poorten blijven werken. 

Ik ben er blijkbaar (ten onrechte?) van uitgegaan dat beide eigenschappen van het modem indicatoren zijn voor een modem dat niet in bridge mode staat (zie de opmerkingen van tobiastheebe aangaande de UBC1318ZG in bridge mode).

Dus alles lijkt erop te wijzen dat het modem in bridge mode staat. De grote vraagt blijft dan waarom de router geen extern IP-adres krijgt toebedeeld van de connectbox. Een andere met het modem verbonden router krijgt evenmin een IP-adres. 

 

N.B. Beide routers zijn alvorens te worden verbonden met het modem teruggezet naar de fabrieksinstellingen.  

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Wellicht ten overvloede, bij bridge mode is het IP-adres afkomstig van de DHCP-server bij Ziggo. Op het modem is geen DHCP-server meer actief, de eRouter is immers uitgeschakeld.

 

Zorg ervoor dat slechts één apparaat is aangesloten op het modem. Door het MAC-filter op het modem (aangestuurd door docsDevMaxCpe) wordt aan slechts één CPE c.q. MAC-adres, naast de eMTA t.b.v. telefonie, WAN-toegang verleend.

Lethe
Topicstarter
Level 4
  • 34Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

@tobiastheebe Dank voor je reactie en de technische aanvulling.

 

Voor wat betreft het IP-adres van Ziggo heb je gelijk: het IP-adres wordt uiteraard toegekend door de DHCP-server van Ziggo i.p.v. door het modem (zoals ik schreef); het modem zelf, in bridge mode, fungeert slechts als een 'dom' doorgeefluik (NAT, DHCP ontbreken). In mijn initiële post heb ik dat wel correct vermeld. 

 

Er is trouwens wel iets merkwaardigs aan de hand als ik het volgende doe:

  • ik laat de connectbox volledig online komen.
  • vervolgens sluit ik via LAN 1 het modem aan op de WAN-poort van de router en roep de webinterface op.
  • log me in en zet de router weer terug naar de fabrieksinstellingen en laat de router weer automatisch opkomen zonder dat ik de router voorzie van enige configuratie.

Ik sluit mijn laptop op een LAN-poort van de router (Fritzbox VDSL/DSL 7581) aan en heb volledig internet. Echter, Power LED blijft knipperen en internet LED brandt helemaal niet.  

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

De event log van de router vermeldt wellicht bruikbare informatie.

Lethe
Topicstarter
Level 4
  • 34Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

@tobiastheebe @Monica 

Hierbij de eventlog.

 

Screenshot (10).png

"Als je de FRITZ!Box met een kabelaansluiting gebruikt en de melding "Internet connection failed: Reason for error: 2 (DHCPv4 no answer on DISCOVER)" wordt weergegeven, neem je contact op met je kabelprovider".

 

(zie https://nl.avm.de/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-7581-int/467_Internettoegang-via-andere-modem...)

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

De router geeft aan geen IPv4-adres en IPv6-prefix te ontvangen. Mogelijk maakt de router nog gebruik van eerder verkregen leases en is er daardoor een werkende internetverbinding. Het MAC-filter van het modem lijkt echter nog steeds voor problemen te zorgen.

 

Kun je het modem kort stroomloos maken, wachten tot status-LED continu groen oplicht en vervolgens de router aansluiten?

Lethe
Topicstarter
Level 4
  • 34Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

@tobiastheebe Ik heb nu internet dankzij de door jou aangedragen oplossing: modem kortstondig ontkoppelen van netstroom en bij een vast brandend wit licht (bij mij is het wit en niet groen) het modem verbinden met de router. 

Maar nu is mijn downstream snelheid gekelderd naar 80-90 Mb/s. Direct aangesloten op het modem haal ik vrijwel constant een snelheid tussen de 930-940 Mb/s (gemiddelde van de gekozen speedtesters).

 

Heb je enig idee waaraan dat zou kunnen liggen?

 

Hierbij nog mijn event log:

 

Screenshot (11).png

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

In bridge mode moet de status-LED (uiteindelijk) groen oplichten, echter ik zie nu dat de router met succes een IPv4-adres heeft ontvangen van de DHCPv4-server en een (delegated) IPv6-prefix via de DHCPv6-server, bridge mode is duidelijk actief.

 

Een maximaal haalbare snelheid van 80~90 Mbps betekent meestal een linksnelheid van 100 Mbps. Controleer of alle switchpoorten op de router op 1 Gbps zijn ingesteld, bij de FRITZ!Box is de maximale linksnelheid per poort instelbaar.

Lethe
Topicstarter
Level 4
  • 34Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

@tobiastheebe Dank voor je reactie.

De LAN-poorten van de Fritzbox waren na een factory reset automatisch teruggezet naar green mode (max. 100 Mb/s). Nadat ik de LAN-poort op 1Gb/s heb ingesteld heb ik weer de volledige downstreamsnelheid.

 

Tobiastheebe, ik wil je hartelijk danken voor de tijd en moeite en het feit dat je me naar de juiste oplossing hebt geleid.

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Fijn om te lezen en graag gedaan.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic