1
Vraag
2
Reacties
Baldo

Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Spotify speelt niet af, via Sonos app. (netwerk probleem ?)

Hallo,

Ik heb inmiddels al ongeveer een half jaar een probleem, en ben er nog steeds niet achter wat de oorzaak of oplossing is.  Het vermoeden is dat het een netwerk issue is.  Het gaat om het volgende:

Sinds een jaar of 5 ben ik een tevreden gebruiker van een Sonos Connect muziekstreamer. Deze is bedraad aangesloten op mijn Ziggo router (en op een Marshall Stanmore speaker) Ik kon jarenlang zonder enig probleem muziek afspelen van Spotify via de Sonos app. Echter, sinds ongeveer een half jaar wil dat niet meer.  Als ik Spotify selecteer vanuit de Sonos app en muziek wil afspelen, begint de muziek wel af te spelen, maar na een seconde of 10 hapert de muziek een paar seconden om vervolgens volledig uit te vallen.  (volgens de app blijft het gewoon afspelen en krijg ik ook geen foutmelding oid) 😐

(ps. internetradio en muziek opgeslagen op mijn pc speelt wel probleemloos af)

Ik heb 2x contact gehad met de Sonos klantenservice. Uiteraard heb ik (zowel alleen als tijdens het contact met de Sonos klantenservice medewerker) meerdere keren de standaard handelingen uitgevoerd.  (Sonos even afkoppeling/opnieuw opstarten, Ziggo router afkoppelen/opnieuw opstarten, etc. Alles tot dusver zonder enig resultaat. 😕

Als ik de muziek rechtstreeks afspeel vanuit de Spotify app (zowel op mijn telefoon als via bluetooth naar mijn Marshall speaker, dan speelt de muziek probleemloos af. (alleen is de geluidskwaliteit een stuk slechter en de bediening minder gebruiksvriendelijk) 🤔  Dit geeft mij echter wel het idee dat de wifi verbinding van de router prima is! 👍

Ik heb wel op internet gezocht of er meer mensen met dit probleem kampen en de schrale troost was dat ik inderdaad zeker niet de enige ben. Het jammere alleen is dat ik de 'gouden tip'/oplossing nog niet heb ontdekt.

Mocht iemand dit herkennen en een tip/mogelijke oplossing weten dan hoor ik 't graag! 😃
(i.m. in Jip & Janneke taal😏)

Bvd!

34 Reacties 34
Baldo
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

De monteur van Ziggo is vanmiddag niet geweest, i.v.m. de storm. (begrijpelijk)

Het wordt daarom een week opgeschoven. (zo houden we de spanning er een beetje in) 😉

Baldo
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

De monteur is zojuist geweest om het aansluitpunt te vervangen. 😊

Helaas heeft het (zoals verwacht) niet mogen baten. 🙁

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5096Posts
  • 476Oplossingen
  • 1601Likes

Wat jammer dat het niet de oplossing heeft gebracht, @Baldo. Merk je helemaal geen verschil t.o.v. voor het bezoek? Als ik het signaal hier bekijk, zie ik wel verbetering. 

Baldo
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Hallo Rikst,

Bedoel je misschien of ik helemaal geen verschil heb gemerkt in de kwaliteit van mijn verbinding/signaal ? Ik had wel 't idee dat de beeldkwaliteit van mijn TV nog iets is verbeterd. (kan verbeelding zijn hoor)

In ieder geval wil ik Ziggo bedanken voor het gratis vervangen van het aansluitpunt.  Op deze manier is er wel weer een oorzaak uitgesloten. 🙂  

Wel vraag ik me af wat er nu nog e.v.t mogelijk is om te proberen, want de klantenservice van Sonos is er vrijwel zeker van dat problemen als deze te wijten zijn aan het netwerk. (maar ik blijf het vreemd vinden dat ik (bijna) nooit issues heb met muziek streamen vanaf PC of internetradio, alleen Spotify, de streamer is bedraad aangesloten (voor maximale kwaliteit/stabiliteit qua verbinding) en er tijdens het streamen ook geen foutmelding op mijn telefoon verschijnt. (dus de muziek 'speelt gewoon door', alleen hoor ik niks meer na 10 seconden)

Ik begin dus te twijfelen of mijn netwerk wel de oorzaak is... 🤔

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5096Posts
  • 476Oplossingen
  • 1601Likes

Ik zie dat het signaal verbeterd is, dus dat het beeld toch verbeterd is kan goed zo zijn hoor! We hadden gehoopt dat hiermee ook een eventueel verbindingsissue zou zijn opgelost. 

Nu heb je natuurlijk al heel wat geprobeerd en getest en misschien is dit dubbel, maar wil je de aansturing eens van een ander apparaat laten lopen, bijvoorbeeld een andere telefoon of tablet.

Baldo
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Dat kan ik nog proberen Rikst, alleen heb ik geen andere telefoon of tablet, dus moet ik even iemand vragen zijn/haar telefoon te mogen gebruiken.  (dat kan even duren) 

Ik kreeg van de klantenservice medewerker van Sonos overigens ook nog de volgende tips, die Ziggo dan mogelijk nog zou kunnen checken:

1)     Controleer of 2.4GHz WiFi aanstaat.
2)     Indien mogelijk, geef 5GHz WiFi een andere naam dan de 2.4 variant. Voeg bijvoorbeeld ‘-5G’ toe aan de naam.
3)     Controleer of de WiFi-modus staat ingesteld op ‘BGN’. Andere mogelijkheden zijn vaak BG en GN.
4)     De instelling ‘AP Isolation’ (of ‘Client Isolation’) moet uitstaan (deze instelling is zelden beschikbaar).
5)     Pas het WiFi-kanaal aan van automatisch naar kanaal 1, 6 of 11. 
6)     De beveiligingsmodus moet ingesteld staan op WPA2 met AES-encryptie.
7)     Zet UPNP aan indien dit uitstaat.
8 )    Zorg ervoor dat de 2.4GHz WiFi-bandbreedte op 20 MHz staat, 20/40MHz of 40MHz wordt niet ondersteund.
9)     DHCP-server, hier kan je IPV6 omzetten van Stateless naar Stateful.

(ps. tip 5 en 7 heb ik zelf al gecheckt)

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5096Posts
  • 476Oplossingen
  • 1601Likes

Er is nog wat te testen dus! De instellingen uit bovenstaand rijtje kun je checken in het modem. Kom je ergens niet uit, laat het dan gerust weten zodat de Community jou kan helpen!

Baldo
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

O, ok... ik wist niet dat ik dat zelf kon checken.  Ik begreep van de Sonos klantenservice dat Ziggo dat kon nakijken.  

Ik dacht overigens ook nog aan het volgende:  Ik kan m'n Sonos streamer een keer meenemen naar een vriend, om het daar in zijn systeem (ook Ziggo/zelfde router) aan de sluiten. Mocht Spotify bij hem dan wel zonder problemen afspelen, dan moet 't haast toch wel aan mijn netwerk liggen ?

Mijn laatste (minst gewenste) optie is,...om m'n oude Sonos Connect streamer te vervangen voor een nieuwe Sonos One. Daarmee los ik (hoogstwaarschijnlijk) m'n huidige probleem niet op, maar dan kan ik rechtstreeks vanuit de Spotify app de muziek streamen via airplay.  (nu kan dat alleen via bluetooth) 

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5096Posts
  • 476Oplossingen
  • 1601Likes

Dat is ook zeker een goede test @Baldo!

Omdat er nog wel het e.e.a. uit te zoeken is een nieuwe Sonos nog een paar haltes te ver. Laten we bijvoorbeeld eerst bovenstaande test even afwachten. 

Baldo
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Ik heb zojuist de eerder vermelde tips van de Sonos klantenservice opgevolgd.

Dus, de instellingen in m'n router/modem bekeken en indien geadviseerd aangepast.

(alleen punt 3 en 4 heb ik niet aangetroffen bij de instellingen)
Er zijn me geen vreemde dingen opgevallen bij de instellingen. 🤔

Vanavond neem ik mijn Sonos Connect mee naar een vriend, om deze daar in zijn Ziggo netwerk aan te sluiten.  Ben zeer benieuwd of ik Spotify dan wel aan de praat krijg. Dus,...wordt vervolgd. 🔍

Baldo
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Helaas is 't vanavond niet gelukt om de Sonos Connect aangesloten te krijgen op het netwerk van een vriend.
Tijdens het installatieproces (wat normaliter bij Sonos heel simpel en binnen enkele minuten is gepiept) maakte de streamer geen contact via wifi met de router. De enige optie is om 't later deze week nog eens te proberen via een ethernet kabel. (die hadden we beide niet voor de hand)

Madelon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 996Posts
  • 122Oplossingen
  • 418Likes

Hi @Baldo is het al gelukt om de installatie te doorlopen met een ethernet kabel? Ben benieuwd 🙂

Baldo
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Hi Madelon,

Dank je, dat staat vanavond in de planning, dus... wordt vervolgd. 😎

Baldo
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Gisteravond heb ik mijn Sonos Connect bij een vriend aangesloten in zijn netwerk. Via wifi lukte dat bij een eerdere poging niet, maar via een ethernet kabeltje hadden we meteen verbinding.  Ook hebben we nog de Sonos app op zijn telefoon geïnstalleerd om uit te sluiten of het wellicht aan m'n telefoon lag. (leek me al sterk, maar we wilden alles uitsluiten)  

Al snel werd voor mij duidelijk dat het probleem dat ik geen Spotify kan beluisteren via de Sonos app NIET ligt aan mijn Ziggo netwerk, want bij die vriend hadden we exact hetzelfde probleem. Elk geselecteerde nummer via Spotify speelde zo'n 10 seconden af en vervolgens... geen geluid meer. (terwijl 't volgens de app gewoon blijft afspelen) 

Die vriend gaf ook nog aan dat het bijna niet aan mijn Ziggo netwerk kon liggen (of die van hem), aangezien dingen als Netflix, internet, internetradio + muziek vanaf PC via de Sonos afspelen allemaal (bijna) altijd probleemloos werkt.  Al deze dingen zouden dan ook af en toe moeten haperen.

Ook kan 't haast niet aan de Spotify app liggen lijkt mij, aangezien deze op zichzelf altijd zonder enige issues werkt.  (en afspelen vanuit de Spotify naar m'n Marshall speaker via Bluetooth gaat ook prima)

Dus,...kan ik me niets anders bedenken dan dat de oorzaak toch bij Sonos moet liggen!

Baldo
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Goed nieuws!  Alles werkt weer zoals 't hoort! 😊

Ik heb gistermiddag nog één laatste keer gebeld met de Sonos klantenservice.
Uiteindelijk ontdekte een medewerkster van Sonos dat de oorzaak toch wel degelijk bij mijn Sonos Connect lag en niet in mijn Ziggo netwerk.  (had te maken met gebrek aan geheugen, wat nog maar een fractie was van wat het moest zijn en waardoor Spotify afspelen te veeleisend was)

Mijn Sonos Connect bleek één van de eerste modellen (>12 jaar oud!) en dit oude beestje kon 't gewoon niet meer aan. Vanmiddag was ik bij een Sonos dealer en... het toeval (en geluk🍀) wou dat deze winkel nog één redelijk recent (uit 2018) showmodel had staan in de outlet hoek, die voor een zacht prijsje weg mocht.  (de Connect wordt niet meer gemaakt)

Dus,...ik deze thuis aangesloten, en... Yesss, alles loopt weer als een naaimachientje! 😊

Bij deze wil ik jullie bedanken voor alle tips en adviezen! 🙂 Ik kan weer genieten van m'n favoriete muziek via Spotify.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic