1
Vraag
2
Reageer en help mee
IN83

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Spotify dropouts

Beste communityleden,

Ik gebruik een Bluesound Powernode 2 waarmee ik voornamelijk muziek stream via Spotify. De Powernode is met een netwerkkabel aangesloten op de mediabox XL. Echter, sinds een maand of 8 wordt mijn Spotify luisterervaring hinderlijk verstoord door 'dropouts', m.a.w. een track kan zomaar om de zoveel tijd een fractie van een seconde onderbroken worden. Supervervelend dus.

Nu is Ziggo al twee keer langs geweest om alle bekabeling/aansluitingen te controleren/aan te passen, ik heb de Connectbox uitgeprobeerd, loste ook niets op, ik heb ellenlange mailwisselingen gehad met zowel de Bluesound support crew als Spotify en eigenlijk weet niemand wat de oplossing is. Ik moet wel zeggen dat die jongens van Bluesound onwijs behulpzaam zijn, snel reageren en alles uitproberen, echt klasse.

Het probleem doet zich alleen voor als de muziek gestreamed wordt naar de Powernode via de Mediabox XL. Wanneer ik een hotspot opzet op mijn iPhone en daarmee contact maak met de Powernode is het probleem verdwenen! Maar het kan natuurlijk niet zo zijn dat ik continu een hotspot moet opzetten, want dan gaat het wel erg hard met het databundeltje.

Het laatste advies van Bluesound is:

Router Settings:

- Multicast (mDNS) Enabled - Required for Bluesound Player Discovery
- IGMP Snooping Enabled - Required for Bluesound Player Discovery
- DHCP Reservation on the IP Address of the Player - To make a more reliable connection

In het instellingenmenu van de mediabox heb ik Multicast enabled en een static DHCP aangemaakt voor het MAC adres van de Powernode op IP adres 192.168.192.8



Maar IGMP Snooping kan ik nergens inschakelen.

Daarom de volgende vragen:

- Herkent iemand deze problemen en hoe het opgelost kan worden?
- Heb ik de Powernode op de juiste manier een vast IP adres gegeven? Er wordt namelijk nog steeds een DHCP lease aangemaakt.
- Hoe zet ik op een mediabox XL IGMP Snooping aan of uit?

Alvast bedankt voor het meedenken en eventuele reacties.

Groet,

Ivo
12 Reacties 12
EnergieBoy

Level 19
  • 11406Posts
  • 577Oplossingen
  • 1873Likes
Hoi IN83,
Wat vervelend allemaal, zeker als het niet wil werken zoals je dat zou willen.
Ik weet niet veel van dit soort aansluitingen maar 1 vraag heb ik wel. Heb je je Mediabox XL aangesloten in je thuisnetwerk? De Mediabox XL heeft daar nogal problemen mee en daar zou het probleem wel eens aan kunnen liggen.

Meer info hier over: https://community.ziggo.nl/mag-ik-je-een-tip-geven-91/thuisnetwerk-storing-of-werkt-niet-of-niet-te-installeren-op-mediabox-xl-20580
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Hi IN83, welkom op onze Community. Wat een lastig probleem, ik hoop dat we iets voor je kunnen betekenen!

EnergieBoy, ik vermoed (en heb dat inmiddels ook bevestigd) dat de Mediabox XL in dit geval ook als modem fungeert en hij geen los modem er naast heeft. Deze vlieger gaat dus niet op.


Nu heb ik geen ervaring met de Bluesound Powernode, maar gebruik ik wel Spotify thuis (via een Connectbox en ook in combinatie met Sonos). Daarbij ervaar ik geen problemen dus ik ben benieuwd waarom dit hier dan hapert.

De toewijzing van het vaste ip-adres is helemaal correct zo, zodra jouw Powernode zich aanmeldt zal deze altijd hetzelfde ip-adres krijgen (x.x.x.8). Hier zit altijd een lease aan die na enige tijd verloopt, als de Powernode op dat moment nog verbinding heeft hoort de lease gewoon te worden verlengd.

Kun je een vorm van regelmaat in de haperingen ontdekken? Speelt het bijvoorbeeld altijd na een bepaalde periode of op een bepaald tijdstip in een track?
EnergieBoy

Level 19
  • 11406Posts
  • 577Oplossingen
  • 1873Likes
Oh oeps, ik las: ik heb de Connectbox uitgeprobeerd
Eigenlijk snel vanuit gegaan dat er dan ook een Connectbox aanwezig was.
IN83
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Bedankt heren voor jullie feedback.

Mark Ziggo, gisteren ging het vrijwel de hele dag goed, maar om 19:00u was het weer raak. Meerdere haperingen per track, ondanks toewijzing vast IP adres voor Powernode en inschakelen Multicast.

Weet je misschien ook hoe IGMP Snooping ingeschakeld kan worden op de mediabox XL? Ik kan het nergens vinden en het is volgens Bluesound een vereiste voor een goede werking vd Powernode...
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
IGMP snooping kan ik nergens vinden bij specificaties, dus ik zal dit navragen.

Ik vraag me toch af, waarom werkte het 8 maand geleden wel?
En om dit ook maar uit te sluiten, blijft het probleem ook bestaan als je de node via wifi verbinding laat maken?
IN83
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hallo Mark,

Sorry voor de late reactie, maar ik heb nog een aantal scenario's uitgeprobeerd. In alle gevallen is er sprake van dropouts, ook bij een Wi-Fi verbinding. De signaalkwaliteit/sterkte is bij een Wi-Fi verbinding denk ik sowieso zwakker dan bij een bekabelde verbinding, maar je hebt gelijk, je kunt het beter uitsluiten.

Ik vraag me ook af wat het zegt dat ik hier weinig tot niets over lees op internet en dat ik het eerste jaar geen problemen had. Zit het in de Powernode, ligt het aan Ziggo/Horizon box, ligt het aan Spotify? Het is zo wazig.

Heb je toevallig nog informatie verkregen over dat 'IGMP snooping' voor de Horizon box?

Groet,

Ivo
IN83
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Overigens heb ik ook weleens iets gelezen over packet-loss. Is dit fenomeen bij jullie bekend en kan dit een oorzaak zijn?

Nog even ter verduidelijking, het probleem doet zich alleen voor bij Spotify en niet bij Tidal/Deezer/Qobuz/etc. Echter, Spotify is de enige streamingdienst die direct vanuit zijn eigen app contact legt met de Powernode. Dat werkt prettig. De overige streamingdiensten moet je bedienen via de Bluesound app. Schijnt volgens Bluesound te komen doordat Spotify derde partijen toegang tot hun API weigert. Ze gaven ook aan de hun developers niet van plan zijn verdere 'outside support' te ontwikkelen voor andere streamingdiensten...
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Helaas... nog geen oplossing dus.

IGMP snooping heb ik nog geen duidelijk antwoord op, maar ik betwijfel of dat de oorzaak is aangezien de andere apps wel goed werken via de Bluesound.
Probleem in de Mediabox XL lijkt me ook uitgesloten aangezien je met de ConnectBox nog steeds hetzelfde probleem had.

Raar trouwens dat Spotify zegt dat derden geen toegang hebben tot hun api, want ik kan gewoon Spotify afspelen vanuit de Sonos app. Ik weet niet of dat ook direct vanuit de Spotify app lukt, maar dat zal ik thuis eens proberen.
IN83
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Bedankt Mark, ik wacht t af. Enig idee of packet-loss het probleem zou kunnen zijn en hoe ik dat na kan gaan?
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Ik zie geen fouten in de verbinding tussen onze centrale en jouw modem, maar wellicht verderop?

Dat zou je kunnen testen met een MTR (http://winmtr.net/) tooltje. Liefst naar een IP/adres van Spotify waar ook de stream vandaan komt.
IN83
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ok. Hoe kom ik aan het IP adres waar vandaan Spotify de stream doorgeeft?

Zou je me een beknopte uitleg over die MTR tool kunnen geven? Dit is wat ik nu in beeld krijg:

Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Een MTR werkt hetzelfde als het pathping commando in CMD, maar dan net ietsje beter. Hij bepaalt de route tussen jouw PC en het IP-adres of de website die jij invoert als 'host' en stuurt naar elke tussenstop een reeks pakketjes met het verzoek om die pakketjes terug te sturen.
Zodra een pakketje terug aankomt bepaalt hij hoe lang dat heeft geduurd (ping), en hij houdt bij hoe veel pakketjes er niet retour komen (packet-loss).

Je zou eerst eens www.spotify.nl in kunnen voeren als host en dan simpelweg op start klikken.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic