Vraag
Reacties
Oplossing
Aankondigingen
maurice.daverve
Level 2

Sporadische latency spikes en connecties drops

Hallo,

 

Nav dit topic . @Mariska , bedankt voor de hulp tot nu toe.

Wij hebben thuis last van sporadische latency spikes en connecties die spontaan wegvalt. Dit is vrij storend voor ons aangezien we veel thuis werken met VPN verbindingen en zoom calls.

 

Het grootste gedeelte van de tijd hebben we hier geen last van. Een aantal keer per week gebeurt dit. Als het gebeurt krijgen we een complete timeout als we pingen naar 8.8.8.8. Als de ping wel lukt is de ping response time variatie bijzonder groot (honderden ms).

 

Hier is een foto van onze AOP. De ziggo wijkkast staat tegen ons huis aan. Van AOP naar wijkkast is het waarschijnlijk <0.5m aan kabel.IMG_1327.jpeg

 

Hier zijn onze downstream en upstream waardes:

Screenshot 2022-08-08 at 19.52.05.pngScreenshot 2022-08-08 at 19.52.17.pngScreenshot 2022-08-08 at 19.52.32.png

 

Hier is een uitdraai van de logbestanden. Het probleem rond 05/08/2022 09:58:43 is de aanleiding voor dit topic.

Time Priority Description

08/08/2022 19:50:12noticeLAN login Success;CM-MAC=18:35:d1:0d:1e:1b;CMTS-MAC=00:01:5c:79:50:62;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
07/08/2022 01:37:10criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=18:35:d1:0d:1e:1b;CMTS-MAC=00:01:5c:79:50:62;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
06/08/2022 21:49:9noticeLAN login Success;CM-MAC=18:35:d1:0d:1e:1b;CMTS-MAC=00:01:5c:79:50:62;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
06/08/2022 21:48:54Warning!LAN login FAILED : Incorrect Username / Password / ConnectionType;CM-MAC=18:35:d1:0d:1e:1b;CMTS-MAC=00:01:5c:79:50:62;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
06/08/2022 21:48:26noticeLAN login Success;CM-MAC=18:35:d1:0d:1e:1b;CMTS-MAC=00:01:5c:79:50:62;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
06/08/2022 00:34:8criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=18:35:d1:0d:1e:1b;CMTS-MAC=00:01:5c:79:50:62;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
05/08/2022 10:04:27noticeLAN login Success;CM-MAC=18:35:d1:0d:1e:1b;CMTS-MAC=00:01:5c:79:50:62;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
05/08/2022 09:58:44Warning!RCS Partial Service;CM-MAC=18:35:d1:0d:1e:1b;CMTS-MAC=00:01:5c:79:50:62;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
05/08/2022 09:58:43criticalSYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=18:35:d1:0d:1e:1b;CMTS-MAC=00:01:5c:79:50:62;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
05/08/2022 09:58:43Warning!RCS Partial Service;CM-MAC=18:35:d1:0d:1e:1b;CMTS-MAC=00:01:5c:79:50:62;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
05/08/2022 09:58:40criticalSYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=18:35:d1:0d:1e:1b;CMTS-MAC=00:01:5c:79:50:62;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
05/08/2022 09:58:37Warning!RCS Partial Service;CM-MAC=18:35:d1:0d:1e:1b;CMTS-MAC=00:01:5c:79:50:62;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
05/08/2022 09:58:35criticalSYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=18:35:d1:0d:1e:1b;CMTS-MAC=00:01:5c:79:50:62;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
05/08/2022 09:57:43criticalReceived Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=18:35:d1:0d:1e:1b;CMTS-MAC=00:01:5c:79:50:62;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
05/08/2022 09:55:13Warning!Lost MDD Timeout;CM-MAC=18:35:d1:0d:1e:1b;CMTS-MAC=00:01:5c:79:50:62;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
05/08/2022 09:55:8Warning!RCS Partial Service;CM-MAC=18:35:d1:0d:1e:1b;CMTS-MAC=00:01:5c:79:50:62;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
05/08/2022 09:55:8criticalSYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=18:35:d1:0d:1e:1b;CMTS-MAC=00:01:5c:79:50:62;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
05/08/2022 09:55:7Warning!RCS Partial Service;CM-MAC=18:35:d1:0d:1e:1b;CMTS-MAC=00:01:5c:79:50:62;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
05/08/2022 09:55:7criticalSYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=18:35:d1:0d:1e:1b;CMTS-MAC=00:01:5c:79:50:62;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
05/08/2022 09:45:21Warning!Lost MDD Timeout;CM-MAC=18:35:d1:0d:1e:1b;CMTS-MAC=00:01:5c:79:50:62;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

 

Ik hoop eigenlijk dat onze connectbox vervangen kan worden door een Ubee modem. De connectbox heeft functionaliteit die wij niet nodig hebben (wifi, DHCP, routing, telefonie). Een simpele modem zou voor ons ruim voldoende zijn.

 

Alvast bedankt!

0 Kudos
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Erik P
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator

Goed om te zien dat de signaalwaardes zo sterk zijn verbeterd @maurice.daverve! Maar wel naar dat je ondanks dat last hebt van connectie drops en een hoge jitter qua ping latency.


Met doel om het te fiksen heb ik je verzoek voor een gratis Ubee modem gehonoreerd. PostNL bezorgt dit modem zo snel mogelijk en daarna volgt een retrourdoos voor je huidige modem.

In de bevestiging per mail staat waarschijnlijk dat je een nieuwe Connectbox krijgt, maar dat is een standaard mail. Je krijgt echt een Ubee modem. Laat je weten hoe het gaat als je het nieuwe modem in gebruik hebt? 

Bekijk in context

Uitgelicht
maurice.daverve
Level 2
Topicstarter

Ik heb de modem ontvangen. Het verschil in ping met de oude modem is aanzienlijk:image.png

 

We hebben sindsdien geen connectie drops meer gehad.

 

Bedankt voor alle hulp!

2 Kudos
Ga naar reactie
6 Reacties 6
Meldingen
Aan Uit
Bert
Level 21
T.E.A.M.

Er zit behoorlijk wat ruis op je signaal wat resulteert in niet te repareren pakketten.

Post RS Errors zouden 0 moeten zijn.

 

Als 1e poging om één en ander op te lossen:

 

0 Kudos
maurice.daverve
Level 2
Topicstarter

Ik heb de instructies gevolgd en het een dag aangekekene. Jammer genoeg zie ik nog steeds post RS errors en timeouts:

Screenshot 2022-08-09 at 20.53.06.pngScreenshot 2022-08-09 at 20.53.24.png

Time Priority Description

09/08/2022 20:50:33noticeLAN login Success;CM-MAC=18:35:d1:0d:1e:1b;CMTS-MAC=00:01:5c:79:50:62;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
08/08/2022 23:08:48criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=18:35:d1:0d:1e:1b;CMTS-MAC=00:01:5c:79:50:62;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

 

Overigens ben ik zeer nieuwsgierig waarom het verwijderen van de plastic kap een verschil zou maken? Ik neem aan dat de splitter een passief component is. Hoogstens dat het verwijderen van de kap een effect heeft op de temperatuur?

0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.

Er waren witte kapjes die iets te diep waren en als een splitter te diep in ht witte kapje zit, dan kan hij niet diep genoeg in de wandcontactdoos.

 

Wat ervaar je nu?

maurice.daverve
Level 2
Topicstarter

bedankt voor de uitleg!


Het onderliggende probleem lijkt nog steeds aanwezig te zijn. Sporadische connectie drops en een hoge jitter qua ping latency.

 

@Mariska zou het mogelijk zijn om de ConnectBox te ruilen voor een Ubee modem? 

Erik P
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator

Goed om te zien dat de signaalwaardes zo sterk zijn verbeterd @maurice.daverve! Maar wel naar dat je ondanks dat last hebt van connectie drops en een hoge jitter qua ping latency.


Met doel om het te fiksen heb ik je verzoek voor een gratis Ubee modem gehonoreerd. PostNL bezorgt dit modem zo snel mogelijk en daarna volgt een retrourdoos voor je huidige modem.

In de bevestiging per mail staat waarschijnlijk dat je een nieuwe Connectbox krijgt, maar dat is een standaard mail. Je krijgt echt een Ubee modem. Laat je weten hoe het gaat als je het nieuwe modem in gebruik hebt? 

maurice.daverve
Level 2
Topicstarter

Ik heb de modem ontvangen. Het verschil in ping met de oude modem is aanzienlijk:image.png

 

We hebben sindsdien geen connectie drops meer gehad.

 

Bedankt voor alle hulp!