1
Vraag
2
Reacties
CorK

Level 5
  • 74Posts
  • 1Oplossingen
  • 20Likes

Spontane resets met UBC1318ZG

Sinds enige tijd maak ik gebruik van Ziggo zakelijk internet met 1Gbs/50Mbs snelheid. In een vorig topic ben ik goed geholpen om de snelheid goed stabiel te krijgen. Daarbij is het Smart Connect modem vervangen door een UBC1318ZG.

 

Recent merk ik dat het modem spontaan reset. Dit gebeurt op in mijn ogen willekeurige tijdstippen, zowel overdag tijdens gebruik van internet alsook 's nachts. Het modem komt daarna weer goed in de lucht, maar in de tussentijd is er 1 à 2 minuten geen internetverbinding.

 

Modem status en log heb ik hieronder toegevoegd.

CorK_1-1646299985898.png

CorK_2-1646300002979.png

CorK_0-1646299956283.png

CorK_3-1646300045770.png

Heeft iemand een suggestie wat hier aan de hand kan zijn? N.a.v. mijn vorige post is de hoofdaansluiting reeds vervangen door het meeste recente type.

88 Reacties 88
Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

@KBX4458 Ontzettend bedankt voor jouw input! 

@CorK  Zojuist heb ik het signaal even nauwkeuri gemonitord en ik zie toch nog enige ruis op de SC-QAM kanalen. Daarnaast schommelt het inkomende signaal qua niveau. Het lijkt mij verstandig dat er een netwerkspecialist langskomt om het signaal grondig door te meten. Ik heb een afspraak ingepland voor aanstaande vrijdag 1 april 2022 tussen 12 en 18 uur. De monteursbon ik heb voorzien van een uitgebreid verslag met de tot op heden ondernomen acties en daarbij mijn bevindingen m.b.t. het signaal (SC-QAM en OFDM). Mocht de afspraak niet schikken op deze datum dan kun je deze wijzigen via Mijn Ziggo > Mijn Gegevens > Mijn Monteursafspraken. Laat je onder dit topic weten wat jouw bevindingen zijn na het monteursbezoek?

CorK
Topicstarter
Level 5
  • 74Posts
  • 1Oplossingen
  • 20Likes

@Paul : Hartelijk dank. A.s. vrijdag komt niet goed uit, maar ik heb via de link de afspraak kunnen verzetten naar maandag 4 april. Ik zal mijn bevindingen hier delen nadat de monteur is geweest.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

@CorK Heel graag gedaan! Fijn dat het gelukt is om de afspraak te verplaatsen naar een datum waarop het beter schikt. We wachten je bevindingen nadien eventjes af. 

CorK
Topicstarter
Level 5
  • 74Posts
  • 1Oplossingen
  • 20Likes

@Paul : De monteur is vanmiddag geweest en heeft zeer uitvoerig getest. Complimenten daarvoor!

 

Omdat er ook in mijn eigen installatie wat ruis werd aangetroffen is een filter geplaatst voor de antenneversterker en zijn twee TV wandcontactdozen vervangen door een beter type. Bijkomend voordeel: signaalniveau TV ging hierdoor van 64 naar 96. Signaalkwaliteit was al 100 en bleef 100.

 

Op de aansluiting worden momenteel nette waardes van 40+ dB gemeten. Coaxsegment is doorgemeten vanuit AOP en vanuit de kast en geeft aan dat hier geen problemen mee zijn. Monteur had wel enkele bevindingen bij de kast die hij zelf niet kan/mag oplossen. Dat stuk wordt dus vervolgd.

 

Ik wacht even af hoe het zich de komende uren ontwikkelt, maar op dit moment lijkt alles OK.

CorK
Topicstarter
Level 5
  • 74Posts
  • 1Oplossingen
  • 20Likes

Update: Er vinden nog steeds spontane reboots van het modem plaats.

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Je schreef in een eerdere reactie:

"Monteur had wel enkele bevindingen bij de kast die hij zelf niet kan/mag oplossen. Dat stuk wordt dus vervolgd."

Wellicht dat Paul kan zien wat dat vervolg inhoudt. 

 

CorK
Topicstarter
Level 5
  • 74Posts
  • 1Oplossingen
  • 20Likes

Inmiddels heb ik ook mail van Ziggo dat er volgende week dinsdag werkzaamheden worden uitgevoerd. Ik denk dat het samenhangt. 😁

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

@CorK Er worden inderdaad werkzaamheden uitgevoerd aan het netwerk in jouw wijk. Ik stel voor dat we even afwachten wat jouw bevindingen zijn na het onderhoud. Mochten de klachten ook daarna aanhouden, dan kunnen we hier alsnog vervolgstappen voor ondernemen. 

CorK
Topicstarter
Level 5
  • 74Posts
  • 1Oplossingen
  • 20Likes

@Paul : Mee eens, er wordt aan gewerkt. 

Voor de context: dit zijn de cijfers sinds half 12 vandaag! 😱

Screenshot_20220405-191600_Samsung Internet.jpg

Screenshot_20220405-192334_Samsung Internet.jpg

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Er zijn nog duidelijke signaalproblemen te zien, in de gehele downstream is veel ruis aanwezig. Het OFDM-kanaal meldt MDD timeouts en FEC lock loss/recovery op zowel het profiel als de PLC (tussen 11:12 en 11:17). Ook is aan de T4 timeouts te zien dat er voor 30 seconden geen communicatie mogelijk was tussen modem en CMTS, wat een tuner reset en onderbreking van 1-2 minuten in de internetverbinding opleverde (om 11:30). Na de reset kostte het ook veel moeite voor het modem om zichzelf te registreren en online te komen, gezien de T6 en ToD timeouts.

 

Ik zie nu dat er werkzaamheden zijn gepland voor volgende week dinsdag, hopelijk verbetering vanaf dat moment.

CorK
Topicstarter
Level 5
  • 74Posts
  • 1Oplossingen
  • 20Likes

De afgelopen dagen ging het eigenlijk heel goed. Ruim 6 dagen geen reset gehad. Had eigenlijk de hoop dat het probleem nu definitief opgelost was. 🙂

 

Afgelopen nacht zijn er rond 04:00 werkzaamheden uitgevoerd. De internetverbinding lag er ongeveer een kwartier uit. Heb voor de zekerheid vanochtend rond een uur of 8 het modem gereset, ook al werkte de verbinding goed.

 

Helaas heb ik sinds die tijd alweer 1 spontane reboot gehad. Signaalwaardes zien er qua SNR goed uit (allemaal 40+ dB), maar op alle kanalen (behalve OFDM) komen uncorrectables voor.

CorK
Topicstarter
Level 5
  • 74Posts
  • 1Oplossingen
  • 20Likes

Na een uurtje of 5 vanaf de reboot:

Screenshot_20220412-183427_Samsung Internet.jpgScreenshot_20220412-183024_Samsung Internet.jpg

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

@CorK, fijn dat het goed ging, wel erg jammer dat je nu weer problemen ervaart 😞 Goed dat je hier nog een berichtje plaatst. @tobiastheebe, kun jij nog eens meekijken? 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

De uncorrectable errors blijven een aandachtspunt. In de log is geen oorzaak zichtbaar voor de reboot.

 

Mijn voorstel zou zijn om nogmaals een meerdaagse meting naar het modem op te starten.

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5792Posts
  • 685Oplossingen
  • 2412Likes

Goedemorgen @CorK

 

Ik sluit me aan bij @tobiastheebe en zorg dat we een modemsessie gaan maken om de komende dagen het signaal op het modem uit te meten. De sessie loopt t/m woensdag. Ik stel voor dat je tot die tijd zelf ook een logboek bijhoud op momenten dat je uitval ervaart, en je donderdag jouw uitkomst hier deelt. Dan kunnen we dit met elkaar vergelijken 🙂

CorK
Topicstarter
Level 5
  • 74Posts
  • 1Oplossingen
  • 20Likes

Goedmorgen @Jamyla en @tobiastheebe . Het was alweer even geleden dat ik een reset heb gehad:

CorK_0-1650609264175.png

Ik zag nog steeds wat uncorrectables, maar geen hoge aantallen.

CorK_1-1650609374011.png

Daarna dacht ik: "Laat ik een reboot van het modem uitvoeren om de uncorrectables op 0 te zetten, dan kan ik zien of ze wegblijven." Dat had ik beter niet kunnen doen want, het afgelopen half uur is het modem al een aantal keer spontaan herstart.

 

CorK
Topicstarter
Level 5
  • 74Posts
  • 1Oplossingen
  • 20Likes

@Jamyla :

Vandaag zijn er reboots geweest om 9:01, 9:03, 13:26, 18:30, 18:32, 18:36, 18.56 en 19:01 en de dag is nog niet om. 

Vanuit emotie zou ik hier een hoop cynische en gefrustreerde dingen kunnen schrijven maar dat ga ik niet doen.

Vanuit de feiten heb ik echter een probleem. Ik neem bij Ziggo voor mijn werk een alles-in-1 product af maar kan er niet op vertrouwen dat het werkt op momenten dat ik het nodig heb. Ik twijfel niet aan de goede bedoelingen van de Ziggo medewerkers en de vele behulpzame mensen op deze community maar ondanks herhaalde metingen en monteur bezoeken is mijn internet verbinding nog steeds niet stabiel. 

 

Ik wil graag dat er zo spoedig mogelijk contact met mij wordt opgenomen om de opties te bespreken, inclusief wijziging of ontbinden van het contract.

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

De vraag is onder de aandacht gebracht van het moderatie-team.

CorK
Topicstarter
Level 5
  • 74Posts
  • 1Oplossingen
  • 20Likes

@KBX458 : Dank daarvoor. 

 

Ik kan inmiddels uitval om 20:13, 20:39, 20:42, 20:49 en 21:17 aan het lijstje toevoegen. 😱

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Er schoot mij nog iets te binnen, merk je op/rond momenten waarop het modem een reset doet ook problemen met (lineaire) TV?

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic