1
Vraag
2
Reacties
CorK

Level 5
  • 74Posts
  • 1Oplossingen
  • 20Likes

Spontane resets met UBC1318ZG

Sinds enige tijd maak ik gebruik van Ziggo zakelijk internet met 1Gbs/50Mbs snelheid. In een vorig topic ben ik goed geholpen om de snelheid goed stabiel te krijgen. Daarbij is het Smart Connect modem vervangen door een UBC1318ZG.

 

Recent merk ik dat het modem spontaan reset. Dit gebeurt op in mijn ogen willekeurige tijdstippen, zowel overdag tijdens gebruik van internet alsook 's nachts. Het modem komt daarna weer goed in de lucht, maar in de tussentijd is er 1 à 2 minuten geen internetverbinding.

 

Modem status en log heb ik hieronder toegevoegd.

CorK_1-1646299985898.png

CorK_2-1646300002979.png

CorK_0-1646299956283.png

CorK_3-1646300045770.png

Heeft iemand een suggestie wat hier aan de hand kan zijn? N.a.v. mijn vorige post is de hoofdaansluiting reeds vervangen door het meeste recente type.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
CorK
Topicstarter
Level 5
  • 74Posts
  • 1Oplossingen
  • 20Likes

Omdat ook vanochtend het modem 4-5 keer per uur herstart toch maar de zakelijke klantenservice gebeld. Er wordt een vervangende UBC1318ZG opgestuurd om problemen met het modem uit te kunnen sluiten. 

Bekijk in context

88 Reacties 88
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@KBX458 of @tobiastheebe kunnen mogelijk je log verklaren en een mogelijk oorzaak aanwijzen.

Zij komen in dit topic als / zodra ze online zijn.

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Het modem krijgt opdracht vanuit de CMTS om zich te resetten en vervolgens raakt het opeenvolgende malen tijdelijk buiten werking. Ook is er een nauwelijks waarneembare ruis (correcteds) aanwezig op de downstream.

Daardoor worden de T3 meldingen getriggerd

Hier zal een moderator op afstand moeten kijken naar onregelmatigheden óf de netwerkafdeling verzoeken om e.e.a. onder de loep te nemen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Uit de log is inderdaad af te leiden dat er een aantal resets zijn geweest, maar de oorzaak daarvoor wordt mij niet duidelijk. Alleen op 18-2 is de oorzaak (docsDevResetNow) zichtbaar. De laatste reset was vandaag om 1:34. Tijdens het opstarten van de UBC1318ZG is het normaal dat er een T3 timeout wordt gemeld, dit duidt niet op een probleem.

 

Kun je controleren of de stroomvoorziening van het modem stabiel is en eventueel een andere contactdoos gebruiken?

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Er schiet me net te binnen, dat de correcteds na iedere herstart van het modem kunnen ontstaan om snel daarna te verdwijnen. Ze mogen voorlopig buiten beschouwing worden gelaten.

CorK
Topicstarter
Level 5
  • 74Posts
  • 1Oplossingen
  • 20Likes

@tobiastheebe : Voor zover ik kan nagaan is de stroomvoorziening stabiel. Er is één wandcontactdoos in de meterkast, rechstreeks aangesloten op de groepenkast. Modem, router en antenneversterker zijn hierop aangesloten via een stekkerblok. Tijdens de reset gisteravond werkte de router gewoon door, dus het lijkt me sterk dat stroomvoorziening de oorzaak is.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Het lijkt mij ook onwaarschijnlijk maar wilde het toch even benoemen.

 

Ik denk dat het verstandig als (een moderator van) Ziggo een meting naar het modem opstart, ondanks dat er in de downstream/upstream/log-gegevens geen signaalproblemen naar voren komen.

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Het issue gemeld aan het moderatie-team voor meting.

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5792Posts
  • 685Oplossingen
  • 2412Likes

Goedemorgen @CorK

 

Ik heb natuurlijk gelijk het netwerk even onder de loep genomen maar kan in het netwerk signaal geen problemen vinden.

Daarom heb ik een sessie gestart waarbij we 72 uur het modem gaan meten. Het verzoek is dan ook om zelf het modem niet van de stroom te halen, zodat we een duidelijk beeld hebben wat er binnen dit tijdsbestek gebeurt.

Ik parkeer je topic even tot dinsdag, dan gaan we de log uitlezen en pakken we het verder op.

CorK
Topicstarter
Level 5
  • 74Posts
  • 1Oplossingen
  • 20Likes

@Jamyla , hartelijk dank.

 

Vanochtend rond 6 uur heeft het modem opnieuw een spontane reset uitgevoerd. Mijn router kreeg daarna geen IP WAN toegekend en mijn netwerk had hierdoor geen internet toegang. Dit heb ik eerder meegemaakt. Het vreemde is dat een laptop bekabeld rechtstreeks aan het modem wél een IP adres en internettoegang krijgt, maar dat het modem blijft volhouden dat er géén apparatuur bekabeld is aangesloten, terwijl de router bekabeld aan poort 1 en de laptop bekabeld aan poort 2 hangt. Gegevens modem van die situatie (rond 8.15 vastgelegd) post ik hieronder.

Na zo'n anderhalf uur verschillende zaken testen (andere kabel, router resetten, modem resetten, Access Point en Router verwisseld, etc.) heb ik alles weer werkend, alleen weet ik niet wat de doorslag gaf.

CorK_5-1646385160776.png

CorK_6-1646385177840.png

CorK_7-1646385188997.png

CorK_8-1646385207869.png

CorK_9-1646385221044.png

CorK
Topicstarter
Level 5
  • 74Posts
  • 1Oplossingen
  • 20Likes

Vanochtend rond 4 uur opnieuw een spontane herstart. Het interessante is dat de log ook opnieuw lijkt te beginnen, want log entries van de vorige herstart zijn verdwenen:

Screenshot_20220305-083658_Samsung Internet.jpg

CorK
Topicstarter
Level 5
  • 74Posts
  • 1Oplossingen
  • 20Likes

Gisteravond rond half 10 opnieuw een spontane herstart. Log begint opnieuw. Inmiddels wat Uncorrectables op de lage kanalen. Het is zeker niet de stroomvoorziening, want router op zelfde stekkerblok geeft in log aan dat WAN down gaat, dat na enige tijd het ip adres 192.168.100.10 wordt verkregen, dat WAN opnieuw down gaat en dat daarna een definitief WAN IP wordt verkregen. Log en waardes hieronder.

CorK_0-1646553885830.png

CorK_1-1646553929051.png

 

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Hoewel het begint te lijken op een spokenjacht, en ik bij mijn eerste reactie nog twijfelde, zie ik nu ook duidelijk een toename van correctables en uncorrectables op de downstream.

Vanaf dit moment een belangrijk punt om in de gaten te houden.

 

CorK
Topicstarter
Level 5
  • 74Posts
  • 1Oplossingen
  • 20Likes

@KBX458 : Het vreemde is dat die correctables en uncorrectables er niet altijd zijn. Kunnen dagen aan een stuk netjes allemaal op 0 staan,  soms juist tientallen in de lage of juist de hoge kanalen. Als het consistent was zou ik het begrijpen. 

 

Wat ik ook niet goed snap is dat na een herstart de log van het modem leeg lijkt te beginnen. Geen entries over eerdere problemen. Is dat gebruikelijk? 

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Een modem laat een beperkt aantal issues zien. Een moderator kan er meer zien. Met de 1318ZG heb ik geen ervaring en ik kan daardoor niet zeggen of dat in jouw situatie gebruikelijk is. Mogelijk dat @tobiastheebe dat wel kan.

Ik ben benieuwd wat de meting a.s.  dinsdag oplevert.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

De log bevat maximaal 32 regels en voor zover ik heb kunnen zien worden meldingen met een lage(re) severity na verloop van tijd verwijderd uit de log.

 

De screenshots tonen gebruikelijke meldingen tijdens de opstartprocedure van het modem en laten geen oorzaak zien voor de resets. De uncorrectable errors zouden in elk geval altijd 0 moeten zijn, maar ik acht de kans klein dat dit de resets veroorzaakt.

CorK
Topicstarter
Level 5
  • 74Posts
  • 1Oplossingen
  • 20Likes

Zojuist 2x een herstart binnen 10 minuten. Weer verbinding op 6 maart om 19.01 en om 19.05. Ik kan geen correlatie ontdekken met gebruik van de verbinding. Die is licht, internetredio en wat surfen. 

 

Gecontroleerd of het modem warm aanvoelt en dat is niet het geval. Ik zal straks de relevante stukken van het router log posten. 

CorK
Topicstarter
Level 5
  • 74Posts
  • 1Oplossingen
  • 20Likes

Dit wordt erg interessant. Zojuist de derde reboot om 19.32. Houd vingers gekruist dat de verbinding ditmaal blijft werken.

 

@tobiastheebe : Na deze derde reboot geeft het OFDM DS kanaal als modulatie weer "OFDM PLC", de vorige twee keer stond daar de vermelding "0 1 2 3".

 

Correctables en uncorrectables staan op 0.

Als bijlage de router log van de 19.01 en 19.05 reboot. Die van 19.32 volgt exact hetzelfde patroon.

 

Wat me daarbij opvalt is dat zowel de Ziggo DNS als het modem een IP adres lijken uit te geven. Router is met één CAT7 kabel verbonden met poort 1 van het modem.

 

Ik heb de router vrijdag vervangen door een exemplaar van hetzelfde type om uit te sluiten dat het aan router hardware ligt. Router draait op de meest recente firmware van 2 maart 2022.

CorK
Topicstarter
Level 5
  • 74Posts
  • 1Oplossingen
  • 20Likes

Inmiddels kan ik een reboot op 6 maart om 21.40 en 22:46 aan het lijstje toevoegen. Dit is niet grappig meer. 😤

Ik heb voor mijn bedrijf een stabiele internetverbinding nodig. Hoop dat we dit spoedig op kunnen lossen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

@Jamyla Als het goed is, is de meting inmiddels beëindigd, zijn daarin bijzonderheden zichtbaar?

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic