Vraag
Reacties
Aankondigingen
edskie
Level 5

Splitters. Wat is het verschil tussen de POA-01-B en POA 01-UPC?

Ik heb vandaag een POA-01-B toegestuurd gekregen. Mijn Arris zit nog achter een versterker en dat blijkt niet meer de standaard te zijn. Eerst drie andere splitters gekregen maar had uiteindelijk de POA 01-UPC moeten hebben.

Ik ga deze aansluiten en dan zien we wel. Iemand enig idee wat het verschil is? Ik vind hier niets over op internet of de Ziggo site.
20 Reacties 20
Meldingen
Aan Uit
DennyW
Level 17
Be rt wrote:
DennyW Dank, het is weer duidelijk voor me.:relaxed:

Hi Be rt ,
Geen dank. Net als Anne H Ziggo vind ik de aanduiding +10dB wel een beetje vaag. Waarden in dB zijn eigenlijk gefabriekt aan de hand van de exponenten van machten (hier dan met het grondtal 10). Zoals eerder vermeld kan je voor het vermenigvuldigen van machten (met hetzelfde grondtal) gewoon de exponenten optellen (== > om te delen kan je ze aftrekken!).
En, …..dB is eigenlijk ook een verhoudingswaarde tussen vermogens . Het zijn dus vermenigvuldigingsfactoren (en bij negatieve waarden vermenigvuldigingsfactoren met het omgekeerde).

Ergo: je kan waarden in dB ook lekker bij elkaar optellen en aftrekken.

Nu die +10dB waar de fabrikant mee loop te koketteren. Eigenlijk zegt hij dat zijn product het 10 keer beter doet dan "gewone" splitters. Ik begrijp uit zijn aanduiding dat hij het heeft over de afscherming. Tien keer beter dan een gewoon product (qua afscherming). Zegt mij helemaal niets, want is die referentie-waarde een gestandaardiseerde waarde?
Er is ook een afwasmiddel die op die manier ons wijs probeert te maken dat het twee keer beter is dan het product van de concurrent.
Zegt eigenlijk niets. Wel wil best ik geloven dat veel zorg is besteed aan de afscherming.