1
Vraag
2
Reageer en help mee
edskie

Level 5
  • 73Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes

Splitters. Wat is het verschil tussen de POA-01-B en POA 01-UPC?

Ik heb vandaag een POA-01-B toegestuurd gekregen. Mijn Arris zit nog achter een versterker en dat blijkt niet meer de standaard te zijn. Eerst drie andere splitters gekregen maar had uiteindelijk de POA 01-UPC moeten hebben.

Ik ga deze aansluiten en dan zien we wel. Iemand enig idee wat het verschil is? Ik vind hier niets over op internet of de Ziggo site.
20 Reacties 20
Verwijderd account
Niet van toepassing
edskie

Dit is een goeie misschien weet @Bert superexpert hierop antwoordt. Als hij deze topic leest pakt hij het wel op denk ik. Of anders 1 vd Ziggo mods.
edskie
Topicstarter
Level 5
  • 73Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes
Ik heb inmiddels de POA-01-B aangesloten en voor zover ik kan zien werkt alles goed.
youriy

Level 17
  • 2998Posts
  • 152Oplossingen
  • 709Likes
edskie wrote:
Ik heb inmiddels de POA-01-B aangesloten...


Kun je daarvan hier een foto plaatsen?, als ik google op POA-01-B vind ik alleen dit topic.
KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes
Be rt komt vast kijken in dit topic om uitleg te geven.:wink:
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Ik vermoed dat POA-01-B de opvolger is van POA-1-UPC.

UPC wordt hier steeds minder gebruikt of herkend.:relaxed:

De eerste foto op het internet vanaf ergens op dit forum.

edskie
Topicstarter
Level 5
  • 73Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes
edskie
Topicstarter
Level 5
  • 73Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes
Foto zonder kapje.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Ik zie niet veel verschil en de specificaties zijn ook hetzelfde.

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Be rt wrote:
Ik zie niet veel verschil en de specificaties zijn ook hetzelfde.





Bij de nieuwe staat geen UPC meer achter 😉 zou dat het verschil zijn ?
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
Het type nummer is iets hoger 😉 24100003 in plaats van 24100000. Dat lijkt op een stilletjes verbeterd product. Verder zie ik bij Klasse-A nu +10dB staan. Het is natuurlijk geen versterker, misschien duid de +10dB op geschikt voor sterkere signalen? Dit is allemaal speculatie want ik kan geen specs vinden intern, en ook niet online. In ons magazijn noemen we het een 'Opdruksplitter IEC verbinding' dat blijft onveranderd.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Ik zie op de winkel websites ook vaak "Hoge afscherming: Class A + 10 dB" bij de POA-01-UPC staan.
Geen idee wat at betekend, maar dat kan vast wel iemand uitleggen.:relaxed:
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Be rt wrote:
Ik zie op de winkel websites ook vaak "Hoge afscherming: Class A + 10 dB" bij de POA-01-UPC staan.
Geen idee wat at betekend, maar dat kan vast wel iemand uitleggen.:relaxed:


Met deze afscherming wordt bedoeld de mogelijke instraling van buitenaf , dus het signaal voor je mobieltje en andere meuk die in het door Ziggo gebruikte frequentie gebied word uitgestraald en door de POA extra ( de 10 db ) in mogelijke signaalsterkte.
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Ronihd wrote:
...( de 10 db ) ..


Ronihd
Hi, Ronihd,
Niet om het een of ander hoor, maar de eenheid dB behoor je echt zo te schijven.:wink:

Be rt
Volledige uitleg over dB-schaal en gebruik (alsmede het "oneigelijke" c.q. afgeleide gebruik zoals bij b.v. geluidsdruk en signaalwaarde in dBV) gaat wat ver. Dan komen we weer in de schoolbankjes terecht (machtsverheffen, logaritmen).

Formeel (en dat is eigenlijk het enige juiste gebruik:grinning:) wordt met dB het verschil (toename / afname) in vermogen aangeduid, t.o.v. een ander vermogen.
B.v. 200kW is twee keer zo veel als 100kW en 6Watt is ook twee keer zo veel als 3Watt.
In beide gevallen is het vermogen dubbel zoveel en dat kan je uitdrukken als 10x de exponent van de macht met het grondtal 10 dat gelijk is aan 2. Hier dus 10 x 0,3 = 3dB

Bij afgeleid eenheden zoals b.v. dBA voor geluiddruk wordt gerefereerd aan een ooit vastgestelde waarde die voor 0dBA staat. Het hier dan steeds om een echt hoeveelheid. Het gebruik van een logaritmische schaal sluit meer aan op hoe mensen / het menselijk oor toe of afname van geluid ervaren / ervaart.

Ook bij dBµV wordt uitgegaan van een vast spanningswaarde (bij 0 dBµV) die valt over een vaste weerstands- (impedantie-) waarde. Ook hier wordt steeds een echt spanningswaarde uitgedrukt, maar omdat je bij de coax-kabels (zoals in gebruik bij Ziggo) steeds uitgaat van een vaste impedantie (75 Ohm) is er ook wel een relatie met de vermogensschaal, maar die is echter niet één op één!!
Dan moet je weer de Wet van Ohm erbij pakken (U = I x R en P = U x I en hiervan afgeleid geeft P = U²/R) plus het regeltje dat bij machtsverheffen geldt dat je bij het vermenigvuldigen van machten (met hetzelfde grondtal) de exponenten bij elkaar kan optellen. En kwadrateren is eigenlijk ook gewoon maar vermenigvuldigen is.
Gooi dit alles in een hoge hoed en je kan uitvogelen dat die relatie tussen toe- of afname in vermogen over dezelfde impedantie een toe- of af-name geeft in spanning met de factor die twee zo groot is (uitgedrukt in de bijbehorende dB-schalen t.w.: dB en dBV).

Maar Be rt genoeg hier over. Als een demping in dB uitgedrukt wordt (zou dit alleen mogen slaan op vermogen) en geldt:
10dB is dan 1 hele echte volle Bell (net zoals 10 decimeter één meter is) en 10 tot macht 1 (dus 10¹) is gewoon 10. Van wat er zich aan ongewenst signaal van buitenaf aandient, zou dan slechts een tiende deel alsnog op de kabel binnendringen.

EDIT:
En 0dB staat voor één (1 dus). Geen af of toename in vermogen.
Wat een getal verheven tot de nulde macht is 1.
( 3 : 3 = 1 , 2 : 2 = 1 , n : n = 1 en n³ : n³ mag je schrijven als n tot de macht 0 is dus ook 1).
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
DennyW wrote:

Ronihd wrote:
...( de 10 db ) ..
Ronihd

Hi, Ronihd,
Niet om het een of ander hoor, maar de eenheid dB behoor je echt zo te schijven.:wink:


Goed verhaal verder 😉 maar ......>>>>>>>> dBµV 🙂
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Ronihd wrote:
...( de 10 db ) ..
Ronihd Hi, Ronihd, Niet om het een of ander hoor, maar de eenheid dB behoor je echt zo te schijven.:wink: Goed verhaal verder 😉 maar ......>>>>>>>> dBµV 🙂

Ik doelde jouw handtekening en op het gebruik van de hoofdletter B en je schreef toch echt db i.p.v. dB.
Bij die afgeleide eenheden zoals dBV, dBmV en dBµV gebruik je wel een hoofdletter B (zoals het si-stelsel voorschrijft). :stuck_out_tongue_winking_eye:
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
DennyW wrote:

Ronihd wrote:
...( de 10 db ) ..
Ronihd Hi, Ronihd, Niet om het een of ander hoor, maar de eenheid dB behoor je echt zo te schijven.:wink: Goed verhaal verder 😉 maar ......>>>>>>>> dBµV 🙂
Ik doelde jouw handtekening en op het gebruik van de hoofdletter B en je schreef toch echt db i.p.v. dB.
Bij die afgeleide eenheden zoals dBV, dBmV en dBµV gebruik je wel een hoofdletter B (zoals het si-stelsel voorschrijft). :stuck_out_tongue_winking_eye:



🙂 mee eens hoor zat ff terug te dollen 🙂
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes
Jeetje, straks komt Albert zijn theorie hier uitleggen en zien we door de formules de splitters niet meer.:joy:
Weet trouwens niet of hij een abonnement heeft.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
DennyW Dank, het is weer duidelijk voor me.:relaxed:
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic