Hallo!
Ik heb een vraagje. In mijn meterkast heb ik het AOP van Ziggo. Deze is recent vervangen door een nieuw AOP, dus prima. Nu is mijn vraag wat is beter; een opdrukverdeler direct op het AOP en vanuit daarna naar tv en modem. Of via aop naar splitter en daar naar tv en modem? Of maakt dit helemaal geen verschil?
Ik vind de vaste splitter wat netter staan, maar twijfel of dat extra kabeltje nu beter is. Of misschien is het allemaal onzin en maakt het dus niets uit.
Opgelost! Ga naar oplossing.
Bedoel je het SmartWifi modem (Sagemcom F3896)? Dit is inderdaad een DOCSIS 3.1-modem. Waarom de POA-254 de voorkeur heeft boven de POA-085 is een technisch verhaal, maar het heeft in het kort te maken met de verplaatsing van het OFDMA-kanaal (DOCSIS 3.1 upstream) naar hogere frequenties en het niet meer doorgegeven worden van analoge FM-radio.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
@RickSmit1878 schreef:...In mijn meterkast heb ik het AOP van Ziggo. Deze is recent vervangen door een nieuw AOP, dus prima. Nu is mijn vraag wat is beter; een opdrukverdeler direct op het AOP en vanuit daarna naar tv en modem. Of via aop naar splitter en daar naar tv en modem? Of maakt dit helemaal geen verschil?
Ik vind de vaste splitter wat netter staan, maar twijfel of dat extra kabeltje nu beter is. Of misschien is het allemaal onzin en maakt het dus niets uit.
Een splitter rechtstreeks op de AOP verdient de voorkeur. Aangezien de AOP in de meterkast zit, zou ook de modem/router daar moeten staan.
Hebt u de modem/router op een langere coaxkabel aangesloten en staat deze b.v. in de buurt van de tv ( zoals vaak in de wat oudere huizen het geval is ), dan zou het doorlussen van de coax via de modem/router naar de tv ook mogelijk kunnen zijn. Maar of dat werkelijk goed werkt, is afhankelijk van veel factoren en dat kan u het beste zelf testen.
Welke typen splitters? De opdruksplitter kan zijn voorzien van een of meerdere filters voor optimalisatie van het signaal, i.t.t. de losse splitter.
Ik heb hier liggen een opdrukverdeler Braun Telecom POA-085.
Of een splitter van Technetix F connector splitter - Technetix (2-weg, 4.5 dB, Ziggo gecertificeerd
Je kunt het beste de POA-085 gebruiken, al zou deze vervangen moeten worden door een POA-254 als je een DOCSIS 3.1-modem hebt.
Ik heb een zwarte connectbox in bridge modus. Heeft deze docsis 3.1? En waarom is de POA-254 dan beter?
Ah ik zie het in mijn modem staan: DOCSIS 3.1
Bedoel je het SmartWifi modem (Sagemcom F3896)? Dit is inderdaad een DOCSIS 3.1-modem. Waarom de POA-254 de voorkeur heeft boven de POA-085 is een technisch verhaal, maar het heeft in het kort te maken met de verplaatsing van het OFDMA-kanaal (DOCSIS 3.1 upstream) naar hogere frequenties en het niet meer doorgegeven worden van analoge FM-radio.
@tobiastheebe schreef:...al zou deze vervangen moeten worden door een POA-254 als je een DOCSIS 3.1-modem hebt.
Als de huidige splitter ( technisch ) niet meer voldoet en/of volgens Ziggo niet meer up-to-date is, dan ben ik persoonlijk van mening dat Ziggo de juiste splitter moet leveren, aangezien de splitter ( direct op de AOP ) een onderdeel is van het primaire coax netwerk.
Natuurlijk kan men ook zelf de juiste splitter kopen, maar indien deze rechtstreeks op de AOP komt, is dat m.i. Ziggo's verantwoordelijkheid.
Ik neem aan dat de monteur de POA-085 heeft geplaatst toen het AOP werd vervangen. Toen kon deze splitter nog aan alle eisen voldoen, maar door wijzigingen aan het netwerk en de frequenties in de afgelopen ~2 jaar is de POA-254 nu de splitter die standaard wordt geleverd in installatiepaketten en geplaatst door monteurs.
@tobiastheebe schreef:Ik neem aan dat de monteur de POA-085 heeft geplaatst toen het AOP werd vervangen. Toen kon deze splitter nog aan alle eisen voldoen, maar door wijzigingen aan het netwerk en de frequenties in de afgelopen ~2 jaar is de POA-254 nu de splitter die standaard wordt geleverd in installatiepaketten en geplaatst door monteurs.
Inderdaad. Ik zeg/schrijf ook niet dat het fout was om ( toen ) de POA-085 te plaatsen, ik zeg alleen dat als Ziggo haar netwerk heeft aangepast en de POA-085 nu niet meer voldoet, Ziggo deze dient te vervangen.
Net zoals dat Ziggo nu de modem/routers vervangt, omdat de oude modem/routers niet ( goed ) werken op het aangepast Ziggo netwerk, zo zouden ook de splitters vervangen moeten worden.
Maar misschien ook vooral, omdat t.z.t. die oude splitters toch vervangen dienen te worden i.v.m. "...OFDMA-kanaal (DOCSIS 3.1 upstream) naar hogere frequenties...".
Ziggo houdt geen administratie bij van welk type AOP en aansluitmateriaal in gebruik is per klant en stuurt dus niet proactief nieuw aansluitmateriaal als een splitter toe.
De POA-085 door een POA-254 vervangen kan alleen middels een monteursafspraak of @RickSmit1878 zou zelf een POA-254 moeten aanschaffen. Eerder kon een POA-254 wel toegestuurd worden via de community via een speciale bestelling, maar v.z.i.w. is dat niet meer mogelijk.
@tobiastheebe schreef:Ziggo houdt geen administratie van welk type AOP en aansluitmateriaal in gebruik is per klant en stuurt dus niet proactief nieuw aansluitmateriaal als een splitter toe. De POA-085 door een POA-254 vervangen kan alleen middels een monteursafspraak of @RickSmit1878 zou zelf een POA-254 moeten aanschaffen.
Het bekende PIEP systeem, waarbij een klant eerst een storing moet krijgen en een melding moet doen, voordat Ziggo actie onderneemt. Een goedkope, maar beslist niet klantvriendelijk methode.
Vooral ook omdat, als t.z.t. 'alles' op Docsis 3.1 werkt en Ziggo het OFDMA kanaal wil verplaatsen, dit waarschijnlijk veel storingen gaat opleveren i.v.m. de oudere splitters.
Misschien moet Ziggo dan, indien het een SageCom modem/router levert, dan ook gelijk de juiste splitter mee sturen.
Ps. dan zou bij het advies om de splitter te vervangen, direct moeten worden aangegeven dat men dit via een monteurs afspraak kan regelen.
Dan kan Ziggo t.z.t. wel zelf bepalen of al die monteur afspraken alleen voor het vervangen van een splitter, wel de juiste 'oplossing' is, maar waarschijnlijk kiest Ziggo dan voor een andere oplossing.
Misschien moet Ziggo dan, indien het een SageCom modem/router levert, dan ook gelijk de juiste splitter mee sturen.
Dat is inderdaad het geval, bij nieuwe installatiepaketten wordt een POA-254 meegestuurd, zoals ik in mijn voorlaatste reactie aangaf.
Hallo, nog de beste wensen. Sinds kort het nieuwe zwarte Sagemcom modem in bridge hangen. Aangesloten op de 2,5G poort. De splitter is nog steeds de POA 1-UPC. Vraag is of het beter/nodig zou zijn, om dus naar die POA-254 te gaan ? Ben namelijk best wel tevreden met 945/102 via https://dfn.speedtestcustom.com
@Ruud-S Wat is naast het modem aangesloten op de POA 01-UPC? Ik adviseer de POA-254 met name bij gebruik van een versterker.
I.v.m. een ontwerpfout (zie deze video) kun je de POA 01-UPC het beste zonder plastic kapje plaatsen, of eerst de splitter op het AOP drukken en vervolgens het kapje op de splitter drukken.
Het 2de punt gaat naar de verdeelkast in de woonkamer. Ik heb geen versterkers er tussen.
Wat voor apparaat/onderdeel bedoel je precies met 'verdeelkast'?
De TV en Radio verdeelkastje in de woonkamer.
Dat is dus een einddoos. TV/R is wel verouderd (omdat analoge FM-radio sinds een paar jaar niet meer wordt doorgegeven) en kan het beste vervangen worden door bijvoorbeeld een btv 01-SET of CL50-SGIM-S, de laatste is via Ziggo Randapparatuur verkrijgbaar. Mogelijk is het AOP ook verouderd.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.