1
Vraag
2
Reageer en help mee
AoxoMoxoA

Level 17
T.E.A.M.
  • 3836Posts
  • 80Oplossingen
  • 2888Likes

Speedtests, IPv4, IPv6 plus wat ongemak

 

Lees meer
Als het uitmaakt of een speedtest via IPv4 of via IPv6 wordt uitgevoerd, wees dan zorgvuldig in het kiezen en/of uitvoeren van je speedtest.

 

 

Sinds zo’n beetje een half jaar beschikken we op onze Ziggoaansluiting over IPv6.

Dat heeft enige tijd gekost omdat èn een beetje te begrijpen èn op orde te krijgen.

 

Aanvankelijk wilde IPv6 van geen meter en bracht het bij een aantal apparaten en toepassingen vooral storingen. Onder andere de Next en Netflix waren daar bij betrokken. Inmiddels is dit opgelost, want een fabrieksherstel deed wonderen.

 

Alleen was ik er nog niet. Zo kon het wel eens voorkomen dat bij het binnenhalen van data, zoals nieuwe software, een virtual machine, whatever de snelheid niet meer gehaald werd, terwijl dat voor die tijd zeer bevredigend was. Tegen die tijd waren we ook overgestapt van 600 Mb/s om 40 Mb/s naar 1 Gb/s om 50 Mb/s en dat leek eerder een negatieve impact te hebben, maar ook weer niet altijd.

Aan de ene kant heb ik een gloeiende hekel aan dit soort situaties, maar aan de andere kant alles werkte en er ging goed beschouwd helemaal niks mis. Het ging wel in mijn hoofd zitten.

 

Het gevolg was dat ik vaker verschillende speedtests ging doen, steeds met wisselende resultaten.  Eerst zonder IPv6 en dan verliep het volgens verwachting. Met IPv6 verliep het dan weer goed en dan weer niet. Het had zeker iets met IPv6 te maken, maar wat. Diverse speedtests geprobeerd, waaronder speciale speedtests voor IPv6. Die zaten te diep in het internet, waardoor ik resultaten niet als representatief kon beschouwen. De Ookla-tests geadopteerd door zowel Ziggo alsmede KPN waren voor mijn doel het meest consistent.

 

Op IPv4 kwamen beiden op min of meer gelijke cijfers uit. Gaf Ziggo 940 Mb/s down aan dan gaf KPN dat ook,. Net zo bij de upload, allebei rond 50 Mb/s.

Schakelde ik IPv6 erbij op mijn desktop dan werd het anders. Ziggo gaf nu nog maar 400 Mb/s of daaromtrent terwijl bij KPN volledig de max van 940 Mb/s werd gescoord. Beiden gaven linksonder aan dat het om het IPv6-adres van de desktop ging. Nadat ik snel over de gedachte ‘Ziggo ken ook niks’ heen gestapt was ben ik verder gaan kijken. Hoe zou het zitten met alleen IPv6, dus zonder IPv4?

 

Om alleen met IPv6 in de weer te gaan is kennelijk ook weer zoiets. Los van speedtests doen veel sites het goed zoals NOS.nl, CNN.com, Formula1.com, etc.. Veel sites doen het daarentegen gedeeltelijk of niet. Ziggo.nl doet het via IPv6 nagenoeg niet en KPN.nl doet het meeste het dan wel. Bij Ziggo worden de stylesheets in ieder geval niet geladen, hetgeen bij KPN meestal wel gebeurt. Ziggo doet in het kort niet en bij KPN hangt het dan van de pagina af die je opzoekt.

In ieder geval moet je bij beide providers een truc uithalen om hun speedtest alleen over IPv6 te doen. Als je vaardig met je browser bent is de truc vrij simpel. Het komt erop neer dat je de speedtestpagina laadt als je zowel via IPv4 alsmede via IPv6 verbonden met internet bent. Eenmaal de pagina(‘s) geladen, dan sluit je IPv4 af, zonder nog je browser af te sluiten. Vervolgens start je de speedtest(s) en dan zie je welke snelheid met zekerheid over IPv6 behaald wordt. De meting via KPN blijkt dan botweg niet mogelijk en via Ziggo krijg je de resultaten als gebruikelijk of in iets ander vormgeving gepresenteerd. Al concluderend deed Ziggo het in dit geval dus juist goed. Zowel Ziggo als KPN tonen linksonder het globale IPv6-adres van je apparaat, maar KPN kan voor de test alleen gebruik maken van IPv4, terwijl Ziggo daarbij daadwerkelijk het IPv6 gebruikt.

Ook heb ik kort naar Ookla-tests zelf gekeken, maar daar hangt het ook weer van diverse factoren af of de test via IPv4 of via IPv6 uitgevoerd wordt. Achteraf valt vaak nog wel in de historie terug te zoeken of je test via je IPv4-adres is gegaan of via je IPv6-adres. Het is wel weer een heel gedoe, vandaar dat ik me heb beperkt tot Ziggo en KPN voor de speedtests.

 

Eerste conclusie is dat Ziggo het in het algemeen dus juist doet en KPN het alleen goed doet voor IPv4, ook al wordt het IPv6-adres getoond. Wat algemener gesteld is dat het geen kwaad kan om resultaten bij de diverse speedtest te betwijfelen als IPv6 er toe doet. 

 

Tweede conclusie is dat mijn router niet veel sneller kan doorvoeren dan 450 Mb/s, AUW!

 

In vier volgende reacties neem ik wat plaatjes op om een en ander te illustreren.

18 Reacties 18
AoxoMoxoA
Topicstarter
Level 17
T.E.A.M.
  • 3836Posts
  • 80Oplossingen
  • 2888Likes

Reactie 1

Screenshot Ziggo speedtest middels Google Chrome (IPv4/IPv6) en teleurstellende downloadsnelheid

AoxoMoxoA_0-1679953120456.png

 

KPN Speedtest in zelfde browsersessie (IPv4/IPv6) maar met download op maximumsnelheid

AoxoMoxoA_1-1679953120458.png

 

AoxoMoxoA
Topicstarter
Level 17
T.E.A.M.
  • 3836Posts
  • 80Oplossingen
  • 2888Likes

Reactie 2

Screenshot Ziggo succesvolle speedtest na truc met cache gevuld via IPv4 en vervolgens gestart zonder IPv4

AoxoMoxoA_2-1679953241751.png

 

KPN mislukte speedtest na zelfde truc met cache via IPv4 en vervolgens gestart zonder IPv4

AoxoMoxoA_3-1679953270368.png

 

AoxoMoxoA
Topicstarter
Level 17
T.E.A.M.
  • 3836Posts
  • 80Oplossingen
  • 2888Likes

Reactie 3

Screenshot Ziggo speedtest zonder IPv4 – Geen stylesheet meegekomen en dus niet te starten

AoxoMoxoA_4-1679953389671.png

 

Screenshot KPN Speedtest zonder IPv4 – O.a. speedbutton ontbreekt, dus ook niet te starten

AoxoMoxoA_5-1679953389675.png

 

AoxoMoxoA
Topicstarter
Level 17
T.E.A.M.
  • 3836Posts
  • 80Oplossingen
  • 2888Likes

Reactie 4

Ter leuk ende vermaak - Presentie van Ziggo op het wereldwijde web, zonder IPv4 = alleen IPv6.

 

Screenshots Ziggo.nl zonder IPv4, onder andere de stylesheets worden niet geladen. Chrome en Firefox

AoxoMoxoA_6-1679953515146.png

 

Homepagina ziggo.nl ook zonder IPv4, maar dan op Microsoft Edge - Iets meer te zien dan bij Chrome, maar dat is het dan ook wel.

AoxoMoxoA_7-1679953515148.png

 

 

 

 

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

ik plaats effe een reactie zodat ik dit verhaal van hoe goed je je ervaring uiteen zet morgen makkelijker kan vinden 😉

caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@AoxoMoxoA 

Facebook was het IPv4 en IPv6 gezeur jaren geleden al helemaal zat. Alle programmatuur voorzien van zowel de IPv4 als de IPv6 stack, beide stacks onderhouden op de servers, twee netwerken onderhouden, steeds weer geconfronteerd worden met braindead programmeurs die alleen IPv4 in hun applicaties opnemen, het was genoeg. Intern zijn ze volledig overgegaan op IPv6, en hebben IPv4 van de servers verwijderd. Zo doe je dat.

AoxoMoxoA
Topicstarter
Level 17
T.E.A.M.
  • 3836Posts
  • 80Oplossingen
  • 2888Likes

@caesar ,

Helemaal mee eens, alleen had ik liever een meer tot de verbeelding sprekend voorbeeld gezien. Om Mark Zuckerberg als rolmodel te nemen, gaat mij toch echt te ver.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

IPv4 ONLY

 

MR_CHIP_0-1680030721664.png

 

MR_CHIP_1-1680030744262.png

 

met IPV6 erbij

 

 

MR_CHIP_0-1680031561204.png

 

ik houd het dus wel lekker op

 

MR_CHIP_0-1680031710332.png

 

dan werkt mijn adguard home server ook beter 

ipv6 kan dat namelijk beter omzeilen

 

 

AoxoMoxoA
Topicstarter
Level 17
T.E.A.M.
  • 3836Posts
  • 80Oplossingen
  • 2888Likes

@MR_CHIP ,

 

Hm, de plaatjes zijn duidelijk. Je laatste zin is me wat minder duidelijk.

 

Ik maak uit de plaatjes op dat je via IPv4 wel de downloadsnelheid van je abo haalt, maar dat je via IPv6  zo'n 60% van de max haalt. Voor jou genoeg reden om IPv6 uit te schakelen.

Misschien geldt voor jou hetzelfde advies als dat ene mijnheer Plak mij in een ander topic gaf om een ander router te kopen. 😉

 

Alle gekheid op een stokje, hier was ik wel benieuwd naar of andere routers dit verschijnsel ook kennen. De Asus RT-AX86U heb ik hiermee op de verdachtenbank naast de Vigor 2927 geplaatst. 

 

Al gedurende twee jaar hebben we twee Asus ZenWifi XT8's  als access points. Een daarvan heb ik als referentie router ingesteld en heb ik kunnen constateren dat via IPv6 de max gehaald kon worden. 

Ik vermoed dat je Asus RT-AX86U overigens niet op die verdachtenbank thuis hoort, omdat die zo'n beetje dezelfde specs heeft als mijn Zen XT8.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

ik weet het ook niet heel zeker maar ik zei koop een fatsoenelijke router , blijkt die van mezelf het geen eens goed aan te kunnen

 

maar misschien komt dit ook door de custom software die erop staat

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

mijn router kan apparaten die alleen ipv4 gebruiken forceren om mijn eigen lokake dns server te gebruiken

 

met ipv6 is de kans groter dat het apparaat wat ik gebruik de forcering naar eigen dns server omzeild , met Ads tot gevolg zoals op een android tv

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Inderdaad.

 

Omdat het Ziggo modem altijd IPv6 doorgeeft en je als klant daarop geen invloed hebt, heb ik op al mijn apparaten IPv6 uitgezet.

 

De IPv4 DHVP in de Ziggo modem/router staat uit, waardoor mijn eigen DHCP IPv4 verzorgt en zo ook mijn eigen DNS kan aanwijzen.

 

Eigenlijk is het met die Ziggo apparaten altijd schipperen, want het gebrek aan opties maken ze dan wel erg goedkoop, maar zodra je iets anders wilt dan Ziggo voor je heeft bepaald, dan loopt je direct vast door het gebrek aan opties.

 

Het is overigens duidelijk dat veel bedrijven IPv6 nog niet volledig hebben ingevoerd, waardoor er vaak allerlei verschillende problemen ontstaan. Aangezien ik IPv6 nog niet echt nodig heb, laat ik deze gewoon uitstaan. Misschien mis ik dan ergens iets, maar met alleen IPv4 is het dan wel altijd consequent !

 

caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@Pasi, @MR_CHIP , @AoxoMoxoA 

Ik begrijp al die IPv6 problemen niet. Ik gebruik al decennia IPv6, van ver voor de tijd dat Ziggo wist wat IPv6 is. Eerst met een Apple router via een tunnel protocol (Apple is een heel groot voorstander van IPv6), en later via Fritz!box routers.

 

DNS problemen heb ik ook niet, want de Fritz!box is mijn DNS server. De Fritz!box kun je weer laten verwijzen naar de DNS servers van jouw keuze, ik gebruik DNS over TLS (DoT) met de ono.one.one.one DNS servers.

 

Ik heb nooit problemen met IPv6, het werkt volledig transparant.

AoxoMoxoA
Topicstarter
Level 17
T.E.A.M.
  • 3836Posts
  • 80Oplossingen
  • 2888Likes

@caesar 

 

Daar ben ik het helemaal mee eens. Ziggo heeft het met hun spullen alleen niet gemakkelijk gemaakt om IPv6 in een vroeg stadium te omarmen, waardoor veel mensen nog steeds koudwatervrees hebben.

Aan de andere kant helpt het voor de beeldvorming ook niet mee dat veel bedrijven, waaronder Ziggo, hun websites beperkt of niet toegankelijk zijn via IPv6.

 

Zonder IPv6 door het leven gaan is kennelijk voor velen al genoeg. Zonder IPv4 is daarentegen geen optie.

Om het hele internet aan je voeten te hebben is IPv6 aangevuld met IPv4 daarom een must.

 

Met een eigen router, of zelfs een eigen modem/router is, ben je voor je keuzes aangaande routering, beveiliging en de opzet van je eigen netwerk niet meer afhankelijk van de keuzes die Ziggo voor je maakt.

 

Mijn IPv6-'probleem' betreft alleen een lagere throughput, vanwege mijn gekozen router. Oftewel liever een langzamere weg, dan een doodlopende weg.

 

 

 

caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@AoxoMoxoA 

Ziggo, net zo als andere ISP's, is veel te laat begonnen met de invoer van IPv6. Het motto was dat er geen aanbod van IPv6 web pagina's was. Dat is logisch, je website ombouwen door alle applicaties etc. van IPv6 te voorzien is vrij kostbaar. Je begint daar dus pas aan als je ook gebruikers hebt voor IPv6.  Het aanpassen van een netwerk om IPv6 te ondersteunen door een ISP kost ook geld, maar is in veel principe veel eenvoudiger dan het ombouwen van applicaties.

 

Google ondersteunde al heel vroeg IPv6 en houdt statistieken bij over de hoeveelheid IPv6 verkeer naar hun servers. Zouden de ISP's dus sneller geweest zijn met de invoer van IPv6, dan was dat te zien geweest in die statistieken, en dan hadden de eigenaars van websites veel eerder kunnen besluiten om ook IPv6 te gaan ondersteunen.

 

Dat Ziggo op zijn eigen webpagina's geen IPv6 ondersteund is volstrekt logisch. Die ombouw kost geld, levert geen geld op, en is daarmee uitgesloten. Zoiets kan alleen als het geld oplevert in de Ziggo filosofie.

AoxoMoxoA
Topicstarter
Level 17
T.E.A.M.
  • 3836Posts
  • 80Oplossingen
  • 2888Likes

@caesar ,

 

Tja, dat is inderdaad wel zo'n beetje de achtergrond van waar we nu staan. Dat helpt kennelijk ook niet bij de acceptatie van IPv6, zelfs als daar geen technische grondslag meer voor is.

Een achtergrond die ook verklaart waarom ik het best lastig vind om een speedtest te kunnen vinden, waar je kunt kiezen of de speedtest via IPv4 of via IPv6 wordt uitgevoerd. Voor normale situaties absoluut niet interessant, maar in een enkel geval waar troubleshooting aan de orde is wel.

caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@AoxoMoxoA 

Vroeger had Ziggo twee speedtests, één voor IPv4 en één voor IPv6. Dat was handig, en daarom zijn die er niet meer. Zucht .......

 

Het probleem is ook dat een speedtest alleen zinvol is als de server aan andere kant van de test een beetje in de buurt is, een speedtest houden met een server die ver verwijderd is van waar jij woont heeft weinig zin.

AoxoMoxoA
Topicstarter
Level 17
T.E.A.M.
  • 3836Posts
  • 80Oplossingen
  • 2888Likes

Na een half jaar een update over dit onderwerp.

 

Hier hebben we nog steeds het Draytek-modem waarbij IPv6-verkeer niet kan profiteren van hardwareversnelling. Max IPv6-snelheid ligt nog steeds tegen de 450 Mbps, waar IPv4 met gemak het maximum van 940 Mbps mogelijk is. Hoger kan hier niet want router en thuisnetwerk kan niet sneller.

 

Reden voor deze update is dat ik vanochtend gezien heb dat de KPN-speedtest nu ook via IPv6 wordt uitgevoerd, als dat voor handen is. Een half jaar geleden was dat altijd via IPv4, ook al werd het IPv6-adres bij de speedtest getoond.

 

Met deze constatering zijn de speedtests van KPN en Ziggo nu gelijkwaardig geworden, waarbij KPN dan wel de jitter toont en Ziggo niet.

Mogelijk dat ik te voorbarig met deze conclusie ben, maar dan kom ik, of iemand anders natuurlijk, er later wel op terug.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic