1
Vraag
2
Reacties
boum

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Spamfilter instellen in Mijn Ziggo?

Hallo allemaal,

Sinds enige tijd ontvang ik bepaalde e-mails niet meer (vooral nieuwsbrieven), die ik voorheen wel ontving. Ik heb dit probleem voorgelegd aan de klantenservice van Ziggo en kreeg onder andere als reactie dat mijn spamfilter misschien te sterkt staat ingesteld. Ik kan echter nergens vinden waar ik de spamfilter kan instellen. Als ik het opzoek, kom ik namelijk alleen maar uit hoe je afzenders moet blokkeren, maar dit is niet waar ik naar op zoek ben (via https://www.ziggo.nl/klantenservice/internet/veiligheid/spam/ onderaan klikken op 'spamfilter instellen'. Dan kom je uit op https://www.ziggo.nl/klantenservice/internet/e-mail/ziggo-mail/afzender-blokkeren/).

Kan iemand mij vertellen hoe je je spamfilter kan instellen?

Alvast bedankt.
Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Ronald Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5201Posts
  • 278Oplossingen
  • 357Likes
Hallo Boum,

Deze instellingen zijn inderdaad overgegaan naar blokkeren en zelf aangeven wat ongewenst is.
Indien de nieuwsbrieven als spam worden gezien zouden ze in je spam folder moeten staan, maar ik begrijp uit je bericht dat dit ook niet het geval is? In dat geval kan het zijn dat we ze blokkeren, dan zou de zender echter een bericht moeten krijgen bij versturen naar jou.

Zou je dit kunnen navragen bij de zender?

Gr,

Bekijk in context

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

@marijke53 Ik bedoelde filters regels die mogelijk je mail naar de spam map verplaatst.

Verwijder alle filter regels om alles weer fris te hebben.

 

Je kunt de spamfilter voeren door vanuit de inbox, spam in de spam map te verplaatsen of te slepen met IMAP of in de webmail en vanuit de spam map naar de inbox te verplaatsen of te slepen met IMAP of in de webmail.

 

Waarom kan ik dat spamfilter niet voeren met vertrouwde adressen of uitschakelen?

Dat kon in een ver verleden, maar er werd veel verkeerd ingesteld en als de spamfilter uit staat, dan krijg je bij iedere goede mail nog 6 spam mails in je inbox, 85% van alle mails op het internet is spam.

 

Als er iets toch mis blijft gaan, stuur dan je verhaal met een mail uit de spam map als bijlage naar abuse@ziggo.nl , zij beheren de spamfilter en reageren over het algemeen snel of je merkt dat het opgelost is.

Bekijk in context

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

6 van de 7 mails op internet is spam en het meest effectief is, als er spam in de inbox komt, deze te verslepen of verplaatsen via IMAP of in de webmail naar de spam map.

Daar leert de automatische zelflerende spamfilter van en als er veel mails verplaatst worden, dan wordt er gekeken wat de oorzaak is en wordt er handmatig ingegrepen.

 

Er komt de laatste week ook hier meer spam door dan eerder.

Bekijk in context

53 Reacties 53
almodovaris

Level 11
  • 836Posts
  • 30Oplossingen
  • 40Likes
Jaren geleden kon je kiezen je eigen spamfilteringsniveau. Dit optie heb ik lang niet meer gezien.
Ronald Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5201Posts
  • 278Oplossingen
  • 357Likes
Hallo Boum,

Deze instellingen zijn inderdaad overgegaan naar blokkeren en zelf aangeven wat ongewenst is.
Indien de nieuwsbrieven als spam worden gezien zouden ze in je spam folder moeten staan, maar ik begrijp uit je bericht dat dit ook niet het geval is? In dat geval kan het zijn dat we ze blokkeren, dan zou de zender echter een bericht moeten krijgen bij versturen naar jou.

Zou je dit kunnen navragen bij de zender?

Gr,
Harmenpeet

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Beste Ziggo,
Ook ik heb de laaste tijd steeds meer SPAM mail in mijn inbox (oa lanadas).
Ik heb de instructies van ZIGGO gelezen voor het instellen van een filter/blokkering, maar dat is mij veel te complex, en moet met iedere afzender variant worden aangepast/toegevoegd.

een van de mogelijke "ACTIES" in de webmail is "markeren als ongewenst".
Waarom kan een mailadres eenmaal gemarkeerd als ongewenst niet automatisch als spam gefilterd worden ?

Mvg, Harmenpeet
almodovaris

Level 11
  • 836Posts
  • 30Oplossingen
  • 40Likes
Ziggo doet al een sterke filtering, gezien ik ontvang behoorlijk minder spam dan jaren geleden. Maar geen spamfilter is 100% effectief.

Als ik had te kiezen, ik zou kiezen voor meer spam ontvangen, maar meer zekerheid dat berichten niet onterecht als spam worden gezien (valse positieven die ik nooit te zien krijg).
Ronald Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5201Posts
  • 278Oplossingen
  • 357Likes
Hallo Harmenpeet,

Als het goed is doet hij dit ook als je hem vaker aanmerkt. Het is een lerend programma.

Gr,
coja

Level 1
  • 77Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Ronald Ziggo wrote:
Hallo Harmenpeet,

Als het goed is doet hij dit ook als je hem vaker aanmerkt. Het is een lerend programma.

Gr,

Ik heb het omgekeerde: geen spam maar ook sommige gewenste mail niet. O.a. van Google, toch geen beruchte spammer. Lerende software is mooi, maar laat ze a.j.b. niet leren met mij als proefpersoon. Dus ik wil iets heel simpels: dat filter uit kunnen zetten. Als het leren gelukt is, zet ik het misschien weer aan. Tot die tijd: blijf met je lerende vingers van andermans mail af!
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
@Ronald

Coja refereert aan dit topic. Kan je er eens naar (laten) kijken?
Ronald Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5201Posts
  • 278Oplossingen
  • 357Likes
Hallo Coja en Jan F,

Ik begrijp dat voor het lerende onderdeel extra uitleg nodig is. Als je zelf aangeeft dat een adres niet gewenst is zal dit bij ons worden aangemerkt en beoordeeld. Dit zullen wij nooit doorvoeren als standaard spam indien de mail niet 100% spam is. Dat jij het bericht van de lokale slager niet meer wil ontvangen of je tante die je overal foto's van stuurt is iets heel anders als Ziggo of KPN (spammers) die je een rekening sturen die niet echt is.

Ik reageer op de rest even in het andere topic, gezien die discussie daar loopt.

Gr,
wvdjagt

Level 1
  • 3Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Ook ik ondervind hinder van de spamfilters van Ziggo. je kunt aangeven van bepaalde adressen geen mail meer te willen ontvangen, maar waarom geen optie om ook adressen als "veilig" aan te geven? dan heb je het zelf in de hand, nu bepaalt Ziggo wat ik wel of niet ontvang en dat lijkt me niet de bedoeling!

Groet,
Wim
nsu1

Level 6
  • 82Posts
  • 0Oplossingen
  • 41Likes
Ook ik krijg heel veel email van familie kennissen ineens in Spam kan het helaas niet veranderen ook niet als ik het als niet ongewenst aanklikt
cmquist

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik vond na veel zoeken en voor mijn gevoel toch nog "per ongeluk" deze pagina
https://mail.ziggo.nl/appsuite/#!&app=io.ox/settings&id=io.ox/mailfilter
waar je wel een filter kunt instellen.

Een lijst met al als spam aangemerkte mail kan ik niet vinden. Toch krijg ik de melding dat ik niet nog meer mails als spam kan aanmerken omdat ik er al 200 op de lijst heb staan. Ra ra, Ziggo?????
nsu1

Level 6
  • 82Posts
  • 0Oplossingen
  • 41Likes
Helaas ook dit is geen oplossing
A_driaan

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Een optie om zelf aan te kunnen geven wie op een whitelist staat zou heel erg wenselijk zijn.
Ik heb contact gezocht via abuse@ziggo.nl maar heb tot op heden geen reactie gekregen, ze zullen het er wel druk mee hebben.

Noodgedwongen moeten we sinds afgelopen week daarom gebruik maken van andere email adressen want alle mail met een attachment, door ons verzonden of aan ons gericht, gaat via een error 550 retour. 😞
Fransboting

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Iemand van Ziggo moet toch een oplossing weten.
Ook onze vereniging loopt hier tegen aan.
We krijgen 43 verzonden mails naar Ziggo en Casema terug ivm met spam (500)
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
In onderstaand kun je alle gegevens vinden over dit probleem, de oplossingen en contact mogelijkheden.
Een moderator van Ziggo komt in onderstaand topic regelmatig voorbij:
https://community.ziggo.nl/e-mail-103/550552-foutmelding-waarom-geen-e-mails-naar-ziggo-klanten-sturen-17063
weissman

Level 1
  • 49Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes
coja wrote:
Ronald Ziggo wrote:
Hallo Harmenpeet,

Als het goed is doet hij dit ook als je hem vaker aanmerkt. Het is een lerend programma.

Gr,

Ik heb het omgekeerde: geen spam maar ook sommige gewenste mail niet. O.a. van Google, toch geen beruchte spammer. Lerende software is mooi, maar laat ze a.j.b. niet leren met mij als proefpersoon. Dus ik wil iets heel simpels: dat filter uit kunnen zetten. Als het leren gelukt is, zet ik het misschien weer aan. Tot die tijd: blijf met je lerende vingers van andermans mail af!


Op de site van ziggo staat ook te lezen:
"Is een e-mail onterecht in de map Spam terechtgekomen? Sleep het berichtje dan uit de map. Ook hier leert de spamfilter van. Je e-mail wordt de volgende keer wel juist herkend. De map Spam wordt na 30 dagen automatisch geleegd."
Dit is een pertinente leugen, ik sleep al maanden achtereen onterecht als spam gemarkeerde berichten van dezelfde groep of dezelfde afzender terug naar mijn in-box, maar ziggo leert daar helemaal nickxs nakkes nada van 😞
Ronald Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5201Posts
  • 278Oplossingen
  • 357Likes
Ik begrijp net dat de selflearning functie wel feedback aanmaakt, maar we werken nog aan de implementatie dat hij het voor je eigen spam instellingen onthoudt. Excuses voor de verwarring.

Gr,
weissman

Level 1
  • 49Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes
Beste Ronald Ziggo,

Als de selflearning functie wel feedback aanmaakt, maar niet onthoud voor mijn eigen spam-instellingen, wat is dan het zelflerende aan deze functie?
Als je iets leert, is het doorgaans de bedoeling dat ook toe te passen.

En dan kom ik automatisch bij punt twee, eigenlijk het belangrijkste:
Als het dan nog steeds na maanden niet lukt om de zelflerende functie effectief te implementeren, hoe kan de gebruiker dan zelf zorgen dat er niet van alles bij ZIGGO in het filter blijft hangen wat daar niet thuis hoort.
Normaalgesproken gebruik ik gewoon MS Office (Outlook) voor mijn mail, maar ik merk dat ik niet alles binnen krijg. Als ik dan vervolgens inlog op webmail (heel onlogisch als je een goed offic-/emailpakket hebt aangeschaft) dan zie ik dat er wederom een hele lijst in de Ziggo-spam-box zit. Op dit moment na de laatste opschoning van gisteren nog 6 waarvan 4 onterecht (al maandenlang telkens teruggezet naar de inbox).
Ronald Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5201Posts
  • 278Oplossingen
  • 357Likes
De functie levert ons de informatie, logischer wijs wordt een trigger vanuit ons niet aangepast op de meldingen van 1 account. Exacte inzage kan ik je echter niet bieden. Het is zaak voor ons om die selflearn zo snel mogelijk live te krijgen. Het grote voordeel zat er tot zover in dat men geen 550 meldingen meer krijgt en alle mail, ongeacht wat, kan ontvangen. Wat betreft je Outlook, als je je account in outlook via IMAP instelt zou je ook de spam moeten binnen krijgen in je outlook spam folder, daar heb ik verder nog geen klachten van ontvangen. Kan je ook een ander programma of versie proberen?

Gr,
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic