Spam van @chocolate.com adressen, wat kan ik hier tegen doen?

ik word helemaal gek van spammail waarbij het mailadres eindigt op @chocolate.com. Dit mailadres veranderd continu. Is het mogelijk om alle mail eindigend op @chocolate.com te blokkeren?

Chang-noi1972
Ontdekker
  • 1Reacties
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
1 Geaccepteerde oplossing

ademajp wrote:

Heb hetzelfde. Heb deze filterregel ingesteld en die werkt:

En vanmorgen 64 mailtjes in de spambox.

Ga nu de actie “afbreken” uitproberen.

Bovenstaande instructies van @ademajp zijn goed gevonden, mijn complimenten! Maar eigenlijk willen we vanuit Ziggo dit soort mailtjes natuurlijk al automatisch afvangen met onze spamfilter. Inmiddels heeft onze spamfilter dit nieuwe trucje ook geleerd en zou de handmatige filter dus niet meer nodig moeten zijn.

Het blijft een kat en muis spelletje tussen spammers en spamfilters, de spammers verzinnen steeds iets nieuws om de spamfilter te omzeilen en dan duurt het even voordat de spamfilter daarop aangepast is. Sorry voor de ongemakken en mochten jullie meer van dit soort adressen herkennen die gemist worden door onze spamfilter, meld deze direct bij onze afdeling abuse! Instructies vind je op www.ziggo.nl/spam.

Bekijk in context

Mark Z
Community Moderator
Community Moderator
  • 5167Reacties
  • 588Oplossingen
  • 1864Likes
63 Reacties 63

Zoals je kan zien heb ik er ook last van. En ook mijn vraag is dan hoe blokkeer ik @cholate.com?? Word er nu een beetje gestoord van. 

Liesbeth54
Stamgast
  • 34Reacties
  • 4Oplossingen
  • 8Likes

https://www.ziggo.nl/klantenservice/internet/e-mail/ziggo-mail/berichtregels-instellen#/verder/

Hier kan je de mailfilter inschakelen en hoe dit moet dank zij PC hulp forum.

 


Zo komt het er dan uit te zien.

 

Liesbeth54
Stamgast
  • 34Reacties
  • 4Oplossingen
  • 8Likes

Chang-noi1972 wrote:

ik word helemaal gek van spammail waarbij het mailadres eindigt op @chocolate.com. Dit mailadres veranderd continu. Is het mogelijk om alle mail eindigend op @chocolate.com te blokkeren?

Hier idem. Ik heb inmiddels het filter ingesteld zoals hierboven beschreven. Hopen dat ze nu de afzender niet iedere keer gaan wijzigen.

WilZ
Gedreven Ontdekker
  • 7Reacties
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Hier hetzelfde, 10 tallen berichten per dag. Nu regels ingesteld, maar krijg ze nog steeds

 

Elooijenga
Ontdekker
  • 2Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Het kan zomaar gebeuren dat spamfilters steeds de afzender veranderen, er kan daar ingesteld worden wat men wil.

Blokkeren via een regel, dan kun je aan de gang blijven tot het maximum bereikt is van de regels.

De beste weg tegen spam is de spam mail slepen of verplaatsen via IMAP of in de webmail naar de spam map, daar leert de spamfilter van en als er veel vanuit dezelfde afzender in de spam map komt, gaat er een “lamp” of “bel” aan en wordt er sneller gekeken wat er aan de hand is.

Be rt
Super Expert
Super Expert
  • 40107Reacties
  • 2244Oplossingen
  • 8297Likes

Maar ik heb toch uitgelegd hoe je die regelmaakt. En zelfs een link er naar toe zodat je kunt zien waar je zijn moet.

Liesbeth54
Stamgast
  • 34Reacties
  • 4Oplossingen
  • 8Likes

De zin hierboven is helemaal verkeerd sorry.

Maar hoe doe je dat naar een spamfilter slepen of een IMAP ik heb totaal geen verstand van zulke dingen.

 

Liesbeth54
Stamgast
  • 34Reacties
  • 4Oplossingen
  • 8Likes

Alle hier boven genoemde optie's werken niet. De mailstroom blijft maar doorgaan. Gisteravond contact gehad met UPC, maar die geeft aan: sorry kunnen we niks aan doen

 

Elooijenga
Ontdekker
  • 2Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hier ook sinds enkele dagen...20 tot 30 mailtjes per dag die ik met geen mogelijkheid geblokkeerd krijg.

Wel in Outlook omdat daar het gehele domein geblokt kan worden (@chocolate.com), maar blijf ze op Android dus tot vervelens toe ontvangen.

Is er iets wat ik over het hoofd zie dat ik dat domein niet geblokt krijg of is er wat anders aan de hand..

Regels zoals hierboven werken in dit geval niet.

Rav
Gedreven Ontdekker
  • 8Reacties
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Liesbeth,

Als je via de webmail inlogt kan je berichten uit de inbox naar spam verplaatsten. 

Hier zou het filter van moeten 'leren '.

Helpt hier tot nu toe ook niet.

Rav
Gedreven Ontdekker
  • 8Reacties
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Hier zou Ziggo toch eigenlijk iets aan moeten doen gezien het aantal klachten over deze afzender.

Liesbeth54
Stamgast
  • 34Reacties
  • 4Oplossingen
  • 8Likes

Wordt er hier ook gek van. Tientallen berichten per dag. Ziggo, doe er iets aan!!

Desireebb
Ontdekker
  • 1Reacties
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Liesbeth54 wrote:

Hier zou Ziggo toch eigenlijk iets aan moeten doen gezien het aantal klachten over deze afzender.

De afzender die je ziet is niet de afzender van de mail, maar een spamserver die daar van alles in kan vullen wat hij wil, ook jou email-adres.

85% van alle mail die over het internet gaat is spam, dus een groot deel wordt er al uitgefilterd, er komen steeds nieuwere spamtechnieken, dus soms loop je even achter de feiten aan.

Ziggo merkt deze spam het snelst op als je die naar de spam map sleept, bij veel mail in de spam map gaat er een alarm af.

@Liesbeth54 In de webmail, Ziggo mail via een browser, sleep of verplaats de mail naar de spam map.
Houd met de linkertoets de mail vast en sleep hem naar de spam map of selecteer de mail en verplaats de mail naar de spam map.

Be rt
Super Expert
Super Expert
  • 40107Reacties
  • 2244Oplossingen
  • 8297Likes

Dank je wel heb er nu even geen last van maar zal doen wat hier staat in het vervolg. Ben dus wat dit betreft een leek en zal daarom best wel domme vragen stellen evenzo een antwoord.

Liesbeth54
Stamgast
  • 34Reacties
  • 4Oplossingen
  • 8Likes

@Liesbeth54 schreef: “en zal daarom best wel domme vragen stellen”

Domme vragen bestaan niet, niemand weet alles over alles.
Er zijn altijd onderwerpen waar je nog nooit aan toe gekomen bent en dan moet je simpelweg bij het begin beginnen.

Mensen die iets niet weten en geen vragen stellen, dat mag onder dom gedrag benoemd worden, want die blijven hangen en komen geen stap verder.

Be rt
Super Expert
Super Expert
  • 40107Reacties
  • 2244Oplossingen
  • 8297Likes

Dank je wel 

Liesbeth54
Stamgast
  • 34Reacties
  • 4Oplossingen
  • 8Likes

Volgens mij is het zo dat wanneer je via de website van Ziggo mail inlogt  je de desbetreffende afzender domeinnaam   op een zwarte lijst kan plaatsen.

Het zal beter zijn als het mogelijk zal zijn dat de IP adressen van de servers waarvan vaststaat dat ze faciliteren in het versturen van Spam en Phissing mail door de providers worden geblokkeerd.

Deze techniek is er ( wordt ook gebruikt door chatsites) maar het schijnt , volgens de klantenservice van Ziggo, juridisch niet mogelijk te zijn

Kippevoer
Ontdekker
  • 2Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Kippevoer wrote:

Volgens mij is het zo dat wanneer je via de website van Ziggo mail inlogt  je de desbetreffende afzender domeinnaam   op een zwarte lijst kan plaatsen.

Het zal beter zijn als het mogelijk zal zijn dat de IP adressen van de servers waarvan vaststaat dat ze faciliteren in het versturen van Spam en Phissing mail door de providers worden geblokkeerd.

Deze techniek is er ( wordt ook gebruikt door chatsites) maar het schijnt , volgens de klantenservice van Ziggo, juridisch niet mogelijk te zijn

@Kippevoer Je kunt een domein blokkeren in Ziggo mail, maar een spamserver zal steeds nieuwe zelf invullen, een spamserver kan invullen wat hij wil, op een gegeven moment zijn je blokkeringsegels vol en dan?

Spam servers worden al volop geblokkeerd door providers, 85% van alle mail op het internet is al spam.
Zelfs Ziggo klanten worden geblokt door Ziggo zelf als hun apparatuur spam verstuurd, dus het is juridisch wel mogelijk en gebeurd ook.

Zie ook de voorwaarden van Ziggo: https://www.ziggo.nl/pdf/voorwaarden/Algemene%20voorwaarden%20Ziggo%20per%201%20december%202019.pdf

Artikel 17 1 al dan niet in grote hoeveelheden, verzenden van ongewenste berichten per e-mail

Artikel 17 2 Naast het bepaalde in het eerste lid, heeft Ziggo bij (een ernstig vermoeden van) overtreding van het bepaalde van het eerste lid van dit artikel -al dan Algemene niet op grond van de wet, na een sommatie, of op last van een bevoegde autoriteit- het recht:

- de Klant onmiddellijk de toegang tot Ziggo Internet te ontzeggen;
- de door de Klant verspreide informatie of content (deels) van het Netwerk te verwijderen;
- het dataverkeer van de Klant (deels) stop te zetten; en
- andere maatregelen te treffen die hij passend vindt om aan de overtreding een einde te maken. Ziggo is als gevolg van deze maatregelen niet verplicht aan de Klant schade of kosten te vergoeden. Ziggo houdt het recht de door zijn geleden schade op de Klant verhalen.

 

Ziggo merkt deze spam het snelst op en de spamfilter leert hiervan, als je die naar de spam map sleept via IMAP of in de webmail/Ziggo mail, bij onverwacht veel mail in de spam map gaat er een alarm af en wordt er gekeken wat er aan de hand is en de nodige actie ondernomen.

Be rt
Super Expert
Super Expert
  • 40107Reacties
  • 2244Oplossingen
  • 8297Likes

Ja Bert  Ziggo kan dat bij zijn eigen klanten doen.

Echter staan deze Servers vaak in het buitenland  en daarom kan Ziggo deze IP adressen niet blokkeren

Kippevoer
Ontdekker
  • 2Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@Kippevoer Zeker te weten van wel.

Als je verschillende fora nationaal en internationaal leest dan zie je ook voorbijkomen dat zelfs vanuit een bepaalde provider geen mail verzonden meer kan worden, omdat de server op een black list is komen te staan, die internationaal gebruikt wordt door providers om spam runs te blokken en of dit nu gewoon verzendende servers zijn van een provider of een spamserver is, maakt in het geheel niet uit, als de veiligheid in het geding is, gaat de boel simpelweg op slot.

Het komt zelfs voor dat een IP adres van een server geheel internationaal op slot gaat, dit gebeurt ook met servers die webwinkels bevatten in het Nederlands en met nep “merken” en geheel en al in het verre oosten staan en geen producten verzenden.

Be rt
Super Expert
Super Expert
  • 40107Reacties
  • 2244Oplossingen
  • 8297Likes

Ok, het lukt mij dus met geen mogelijkheid het domein @chocolate.com te blokkeren.

Nogmaals in outlook lukt dit prima dus op de pc`s zitten ze lekker in de spam map, maar op de telefoon en tablet blijven ze maar komen, die mail clients ondersteunen domein blokkeren ook niet.

Waarom is die mogelijkheid er niet in de ziggo mail, of is die er wel op een of andere manier?

De regels helpen niets.

Rav
Gedreven Ontdekker
  • 8Reacties
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

@Rav schreef: “Waarom is die mogelijkheid er niet in de ziggo mail, of is die er wel op een of andere manier?”

Die is er wel degelijk, klik op het screenshot voor de vergroting:

 

Be rt
Super Expert
Super Expert
  • 40107Reacties
  • 2244Oplossingen
  • 8297Likes

Be rt wrote:

 

Die is er wel degelijk, klik op het screenshot voor de vergroting:

 

Ja dat heb ik natuurlijk ook allang gevonden...je kan hier de afzender blokkeren maar niet het domein (@chocolate.com).

Aangezien ze elke keer een ander voorvoegsel gebruiken heeft dit dus geen zin.

De regels werken ook niet, vandaag weer iets van 25 mailtjes…

Eigenlijk stond dezelfde vraag ook al in de post van ts…..

 

Rav
Gedreven Ontdekker
  • 8Reacties
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Wat doet  *@chocolate.com ??? @Rav 

Be rt
Super Expert
Super Expert
  • 40107Reacties
  • 2244Oplossingen
  • 8297Likes

Waarschijnlijk maken ze chocola...boeit me verder niet.

Wat me wel boeit is dat al die spam eindigt op @chocolate.com en dat je dat gewoon kan blokkeren in outlook maar niet via ziggo mail.

Ook niet op de door jou screenshot manier.

Dus nog maar een keer...waarom kan ik wel bijvoorbeeld pietje@chocolate.com blokkeren of jaapie@chocolate.com...maar niet het DOMEIN @chocolate.com.

Rav
Gedreven Ontdekker
  • 8Reacties
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Ik heb de volgende regel ingesteld maar het blijft ook hier binnenstromen:

 

Ik heb geen ervaring met regels instellen dus mocht ik iets over het hoofd hebben gezien/verkeerd hebben ingevuld dan hoor ik het graag.

Conforto
Gedreven Raadgever
  • 394Reacties
  • 11Oplossingen
  • 219Likes

De regel lijkt me goed. Alle mail afkomstig van at chocolate.com moet naar de SPAM map.

Een gokje.
Laat die @  ‘s weg. Dat komt op hetzelfde neer. Misschien kan het Filter systeem niet tegen die @. Dat zou dan een Bug zijn.

Eerder in dit Topic werd er een regel met ‘Bevat’ getoond, waarin ook @ werd gebruikt. Dat zou ook moeten werken, maar dat was niet het geval, heb ik begrepen. Zonder @ misschien wel.

hanh
Oud Community-lid
  • 17054Reacties
  • 660Oplossingen
  • 3442Likes

Be rt wrote:

Wat doet  *@chocolate.com ??? @Rav 

Haha...ik zie nu het * bert 🙂

Zal op die manier een regel maken ja.

Word vervolgd...

Rav
Gedreven Ontdekker
  • 8Reacties
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Ik heb die regel ook en ook hier laten zien alleen heb ik het niet naar de spam map maar op afbreken gezet.

Liesbeth54
Stamgast
  • 34Reacties
  • 4Oplossingen
  • 8Likes

@Liesbeth54 En dat werkt? Had dat nog niet scherp. Had uit reakties van anderen na de jouwe begrepen dat dit niet zo was, maar die kunnen je m.i op zich prima suggestie niet hebben opgevolgd, wat dan natuurlijk heel vreemd is.

Mocht jouw regel ook niet werken, probeer dan eens zonder @ voor chocolate.com.
Wat Afbreken precies doet, weet ik niet, maar iets anders proberen om de boel uit Inbox te houden is nog een optie. Het kan zijn dat de Filter regels niet naar verwachting werken. Dat is vervelend, maar sluit niet uit dat er toch nog een truuk mogelijk is.

hanh
Oud Community-lid
  • 17054Reacties
  • 660Oplossingen
  • 3442Likes

Is er al een goede oplossing gevonden, buiten om ze apart te blokkeren en die regel aan te maken?

Ook ik had vanmorgen weer 27 mail van @chocolate.com………..

DvanR
Gedreven Ontdekker
  • 6Reacties
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

*@chocolate.com  werkt ook niet helaas.

Rav
Gedreven Ontdekker
  • 8Reacties
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Heb hetzelfde. Heb deze filterregel ingesteld en die werkt:

En vanmorgen 64 mailtjes in de spambox.

Ga nu de actie “afbreken” uitproberen.

ademajp
Meedenker
  • 12Reacties
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Bedankt voor deze info. Geen @ gebruiken, dus. We gaan de goede kant op.

hanh
Oud Community-lid
  • 17054Reacties
  • 660Oplossingen
  • 3442Likes

hanh wrote:

@Liesbeth54 En dat werkt? Had dat nog niet scherp. Had uit reakties van anderen na de jouwe begrepen dat dit niet zo was, maar die kunnen je m.i op zich prima suggestie niet hebben opgevolgd, wat dan natuurlijk heel vreemd is.

Mocht jouw regel ook niet werken, probeer dan eens zonder @ voor chocolate.com.
Wat Afbreken precies doet, weet ik niet, maar iets anders proberen om de boel uit Inbox te houden is nog een optie. Het kan zijn dat de Filter regels niet naar verwachting werken. Dat is vervelend, maar sluit niet uit dat er toch nog een truuk mogelijk is.

Hier werkt het wel @hanh  ik heb tot op heden geen mail meet gehad van @cholate 

Liesbeth54
Stamgast
  • 34Reacties
  • 4Oplossingen
  • 8Likes

Als je Mozilla Thunderbird als mailprogramma gebruikt kun je een filter maken op basis van bericht. Alleen chocolate.com als afzender blokkeren  maar ook bv. ‘afzender bevat chocolate’  dan vang je nog meer. En maak een aparte spam prullenbak aan, waar de zak en die in het filter geblokkeerd zijn automatisch heen gaan. Dan eens in de  week die prullenbak bekijken (soms zit er iets in wat je wel wilde, maar wij hebben dan ook een heleboel woorden uit “onderwerp”  in filter staan. En prullenbak legen.

mfloris
Ontdekker
  • 3Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Laatste uur niets ontvangen van @chocolate.com, dus misschien heeft die regel dan toch iets of wat geholpen. 

….maar, nu komen er via een ander mailadres toch weer soortgelijke mailtjes binnen.

Deze :  vz7eg3qucmsu.co.uk

DvanR
Gedreven Ontdekker
  • 6Reacties
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Het lijkt toch wel te werken, als je @chocolate.com gebruikt in een regel. Kennelijk duurt het even totdat een ingestelde Filterregel begint te werken.

hanh
Oud Community-lid
  • 17054Reacties
  • 660Oplossingen
  • 3442Likes

Ik heb sinds vannacht ook geen mails meer ontvangen van Chocolate, maar ik had wel een extra regel aangemaakt dus geen idee welke nu de juiste is. Maar krijg nu wel ook dezelfde spam die @DvanR krijgt… Die sleep ik maar netjes naar de Spam-map in de hoop dat ook deze snel verdwijnen.

Conforto
Gedreven Raadgever
  • 394Reacties
  • 11Oplossingen
  • 219Likes

Uitgelicht topic