1
Vraag
2
Reacties
Jpschilte

Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Sonos werkt niet op nieuwe SmartWifi modem

Ik heb al twee jaar een volledig nieuwe SONOS installatie met 5 boxen. Op advies van Ziggo een Next mini laten komen en een SmartWifi modem. Na wat gehannes werkt alles echte de gehele SONOS installatie wil geen connectie maken. Waarschijnlijk iets met de frequentie. Vroeger kon ik bewust kiezen voor 2.4 maar die keuze wordt nu niet gegeven. Heeft iemand ervaring met dit probleem? De boxen zijn allen gereset geweest, app’s opnieuw geïnstalleerd, modems diverse keren gereset echter alles zonder resultaat.

 

Ik ben benieuwd , Hans-Peter.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 32266Posts
  • 2277Oplossingen
  • 16281Likes

Heb je de mogelijkheid om een van de speakers via ethernet (bekabeld) aan te sluiten op de modemrouter? De andere speakers kunnen dan verbinden via SonosNet.

 

Na inloggen op de webinterface van de modemrouter via 192.168.178.1 of 192.168.100.1 kun je gescheiden SSID's instellen voor 2,4 en 5 GHz op de pagina Geavanceerde instellingen, Draadloos, Beveiliging. Voorwaardelijk is wel dat je geen (zeshoekige) SmartWifi pods gebruikt, verder moet je van tevoren SmartWifi (kanaaloptimalisatie) uitschakelen op de pagina Geavanceerde instellingen, Draadloos, Draadloos signaal. Ik adviseer daarnaast om de radio's als volgt te configureren:

 

Frequentieband PHY-modus Kanaal Kanaalbreedte
2,4 GHz 802.11b/g/n/ax 1, 6 of 11 20 MHz
5 GHz 802.11n/ax Automatisch 20/40/80 MHz

Bekijk in context

5 Reacties 5
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 32266Posts
  • 2277Oplossingen
  • 16281Likes

Heb je de mogelijkheid om een van de speakers via ethernet (bekabeld) aan te sluiten op de modemrouter? De andere speakers kunnen dan verbinden via SonosNet.

 

Na inloggen op de webinterface van de modemrouter via 192.168.178.1 of 192.168.100.1 kun je gescheiden SSID's instellen voor 2,4 en 5 GHz op de pagina Geavanceerde instellingen, Draadloos, Beveiliging. Voorwaardelijk is wel dat je geen (zeshoekige) SmartWifi pods gebruikt, verder moet je van tevoren SmartWifi (kanaaloptimalisatie) uitschakelen op de pagina Geavanceerde instellingen, Draadloos, Draadloos signaal. Ik adviseer daarnaast om de radio's als volgt te configureren:

 

Frequentieband PHY-modus Kanaal Kanaalbreedte
2,4 GHz 802.11b/g/n/ax 1, 6 of 11 20 MHz
5 GHz 802.11n/ax Automatisch 20/40/80 MHz
BvanWijk

Level 13
  • 841Posts
  • 10Oplossingen
  • 101Likes

Kan je in de app ook niet opnieuw verbinding maken? Je zou dan je netwerk opnieuw kunnen instellen. Ga naar Systeem, Netwerk, Netwerken beheren en vervolgens Netwerken updaten.

Jpschilte
Topicstarter
Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Dank voor de oplossing. Ik heb eerst de router gereset naar fabrieksinstellingen. Vervolgens de twee bandbreedtes ingesteld. Daarna werkte alles nog niet. Vervolgens een Sonos box via ethernet kabel aangesloten en toen is alles in werking getreden. Bijzonder maar voorlopig werkt het. 

Jpschilte
Topicstarter
Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Dank voor het meedenken. Zie bovenstaande reactie. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 32266Posts
  • 2277Oplossingen
  • 16281Likes

Fijn om te lezen dat het is gelukt. Voordeel van SonosNet is dat de speakers niet afhankelijk zijn van Wi-Fi van de modemrouter en onderling communiceren in een eigen, afgezonderd netwerk. Je kunt weer een gecombineerde SSID gebruiken voor 2,4 en 5 GHz t.b.v. andere apparaten in het thuisnetwerk.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic