1
Vraag
2
Reacties
os

Level 6
  • 129Posts
  • 8Oplossingen
  • 60Likes

Soms valt internet weg, T3 errors, veel Correcteds

Ik heb soms dat de verbinding willekeurig tijdelijk wegvalt voor een paar seconden. Op smokeping zie ik dit ook terug met packet loss. Het gebeurt niet heel vaak, maar het liefst heb ik natuurlijk een 100% constante verbinding. Kijkend in het modem zie ik erg veel Pre RS Errors/Correcteds, maar ook een aantal Uncorrectables. Daarnaast zijn er ook veel T3 timeouts en zie ik vaak "No Ranging Response received" terug in de logs. Wat betekent dit en wat zou er mogelijk aan de hand kunnen zijn? En daarna, hoe zou dit opgelost kunnen worden? Ik heb een Connectbox Giga.

Status

Lees meer
Item
Status
Comments
Cable Modem Status
Online
DOCSIS 3.1
Primary downstream channel
Locked
SC-QAM
Channel Overview DownstreamUpstream
DOCSIS 3.0 channels
32
6
DOCSIS 3.1 channels
1
0

3.0 Downstream channels

Lees meer
ChannelFrequency (Hz)Power (dBmV)SNR (dB)ModulationChannel ID
36180000007.439QAM2563
177300000006.438.6QAM25617
26100000007.539QAM2562
76500000007.538.6QAM2567
157140000007.139QAM25615
197460000005.538.6QAM25619
20754000000538.6QAM25620
217620000004.138.6QAM25621
16020000007.639QAM2561
56340000007.239QAM2565
187380000006.138.6QAM25618
227700000004.337.6QAM25622
66420000007.239QAM2566
9666000000839QAM2569
106740000008.138.6QAM25610
308340000005.738.6QAM25630
318420000005.239QAM25631
328500000004.938.6QAM25632
46260000007.239QAM2564
86580000007.639QAM2568
116820000008.539QAM25611
126900000008.239QAM25612
136980000008.139QAM25613
147060000007.639QAM25614
167220000006.939QAM25616
237780000004.737.4QAM25623
247860000006.439QAM25624
298260000005.938.6QAM25629
288180000006.638.6QAM25628
268020000007.238.6QAM25626
278100000006.839QAM25627
257940000007.139QAM25625

3.0 Downstream channels 

Lees meer
ChannelLock StatusRxMER (dB)Pre RS ErrorsPost RS Errors
3Locked38.98326100
17Locked38.60537700
2Locked38.98326100
7Locked38.60537700
15Locked38.9832613698610
19Locked38.60537700
20Locked38.60537700
21Locked38.60537700
1Locked38.98326100
5Locked38.983261500
18Locked38.60537700
22Locked37.63627600
6Locked38.98326100
9Locked38.98326100
10Locked38.60537700
30Locked38.60537700
31Locked38.98326100
32Locked38.60537700
4Locked38.98326100
8Locked38.98326100
11Locked38.98326100
12Locked38.98326100
13Locked38.98326100
14Locked38.98326100
16Locked38.98326100
23Locked37.35598800
24Locked38.98326100
29Locked38.60537700
28Locked38.60537700
26Locked38.60537700
27Locked38.98326100
25Locked38.98326100

DOCSIS 3.1 en foto van aansluitpunt in volgende post (want 20.000 karakter limiet) ↓

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Naast de door Paul vastgestelde ruis in de upstream, is in de gehele downstream veel ruis aanwezig (lage MER-waarden, hoge aantallen (un)correctable errors, OFDM-kanaal dat op lager(e) profiel/modulatie 2048-QAM is teruggevallen). De log laat zien dat deze problemen (vooral) sinds vandaag, 12:30 spelen.

 

Vrijwel zeker is er een probleem tussen AOP en EV (eindversterker/straatkast).

Bekijk in context

Uitgelicht
os
topicstarter
Level 6
  • 129Reacties
  • 8Oplossingen
  • 60Likes

Vanochtend is de monteur langs geweest. Bij de meting bij mijn AOP kwam er uit dat alles perfect was en het signaal uitstekend zonder ruis binnen kwam. Voor de zekerheid werd nog wel het AOP vervangen, om alles uit te sluiten. De monteur zei dat het probleem echt bij de wijkcentrale móest zitten en nam daarin een kijkje. Hij had nog bij de buren langs gevraagd of deze ook problemen ondervonden – het antwoord was ja bij allemaal. Hij zei dat veel onderdelen vervangen moesten worden in de centrale en dat sommige kabels zelfs los zaten. Hiermee was hij een tijdje bezig. Uiteindelijk was alles voltooid en werkte het weer naar behoren.

 

Alles ziet er goed uit en de waarden op het modem ook. Ik hou de verbinding in de gaten en zal over een tijdje weer nieuwe waarden posten!

 

Foto nieuw AOP

Lees meer
nieuw_aop.jpg

3.0 Downstream channels

Lees meer
ChannelFrequency (Hz)Power (dBmV)SNR (dB)ModulationChannel ID
36180000007.139QAM2563
217620000005.539QAM25621
308340000005.539QAM25630
318420000004.538.6QAM25631
328500000003.938.6QAM25632
46260000006.538.6QAM2564
56340000006.338.6QAM2565
6642000000639QAM2566
76500000006.139QAM2567
9666000000738.6QAM2569
177300000005.939QAM25617
19746000000639QAM25619
278100000005.838.6QAM25627
288180000006.139QAM25628
298260000005.938.6QAM25629
26100000007.238.6QAM2562
86580000006.438.6QAM2568
106740000007.539QAM25610
116820000008.340.4QAM25611
12690000000840.4QAM25612
136980000008.139QAM25613
147060000007.339QAM25614
157140000006.839QAM25615
167220000006.338.6QAM25616
187380000006.139QAM25618
20754000000638.6QAM25620
227700000005.138.6QAM25622
237780000005.138.6QAM25623
247860000005.738.6QAM25624
257940000005.739QAM25625
268020000006.139QAM25626
16020000007.439QAM2561

3.0 Downstream channels

Lees meer
ChannelLock StatusRxMER (dB)Pre RS ErrorsPost RS Errors
3Locked38.98326100
21Locked38.98326100
30Locked38.98326100
31Locked38.60537700
32Locked38.60537790310
4Locked38.60537700
5Locked38.60537700
6Locked38.98326100
7Locked38.98326100
9Locked38.60537720
17Locked38.98326100
19Locked38.98326100
27Locked38.60537700
28Locked38.98326100
29Locked38.60537700
2Locked38.60537700
8Locked38.60537700
10Locked38.98326100
11Locked40.36628700
12Locked40.36628700
13Locked38.98326100
14Locked38.98326100
15Locked38.98326100
16Locked38.60537700
18Locked38.98326100
20Locked38.60537700
22Locked38.60537700
23Locked38.60537700
24Locked38.60537700
25Locked38.98326100
26Locked38.98326100
1Locked38.98326100
37 Reacties 37
os
Topicstarter
Level 6
  • 129Posts
  • 8Oplossingen
  • 60Likes

3.1 Downstream channels

Lees meer
ChannelChannel Width (MHz)FFT TypeNumber of Active SubcarriersModulation (Active Profile)First Active Subcarrier (Hz)
33964K1860QAM4096879

3.1 Downstream channels

Lees meer
Channel IDLock StatusRxMER Data (dB)PLC Power (dBmV)Correcteds (Active Profile)Uncorrectables (Active Profile)
33Locked382.1770120335152

3.0 Upstream channels

Lees meer
ChannelFrequency (Hz)Power (dBmV)Symbol Rate (ksps)ModulationChannel ID
13180000043.32560 KSym/sec64QAM5
22860000043.32560 KSym/sec64QAM6
35780000043.55120 KSym/sec64QAM1
43710000043.35120 KSym/sec64QAM4
54400000043.55120 KSym/sec64QAM3
65090000043.55120 KSym/sec64QAM2

3.0 Upstream channels

Lees meer
ChannelChannel TypeT1 TimeoutsT2 TimeoutsT3 TimeoutsT4 Timeouts
1US_TYPE_STDMA0010
2US_TYPE_STDMA0010
3US_TYPE_STDMA0040
4US_TYPE_STDMA0030
5US_TYPE_STDMA0030
6US_TYPE_STDMA0000

Network Log

Lees meer
TimePriorityDescription
Thu 01/01/1970 01:01:313No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=e4:57:40:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:17:10:93:e0:a8;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
Mon 07/02/2022 09:19:155MIMO Event MIMO: Stored MIMO=-1 post cfg file MIMO=-1;CM-MAC=e4:57:40:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:17:10:93:e0:a8;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
Mon 07/02/2022 09:51:194DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=e4:57:40:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:17:10:93:e0:a8;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
Tue 08/02/2022 04:39:163No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=e4:57:40:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:17:10:93:e0:a8;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
Tue 08/02/2022 07:41:126CM-STATUS message sent. Event Type Code: 5; Chan ID: 27; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=e4:57:40:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:17:10:93:e0:a8;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
Tue 08/02/2022 07:45:283No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=e4:57:40:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:17:10:93:e0:a8;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
Tue 08/02/2022 08:53:116CM-STATUS message sent. Event Type Code: 24; Chan ID: 33; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 3.;CM-MAC=e4:57:40:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:17:10:93:e0:a8;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
Wed 09/02/2022 00:04:323No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=e4:57:40:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:17:10:93:e0:a8;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
Thu 10/02/2022 21:51:224DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=e4:57:40:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:17:10:93:e0:a8;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
Sun 13/02/2022 23:38:133No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=e4:57:40:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:17:10:93:e0:a8;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
Mon 14/02/2022 09:51:254DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=e4:57:40:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:17:10:93:e0:a8;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
Wed 16/02/2022 00:14:293No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=e4:57:40:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:17:10:93:e0:a8;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
Thu 17/02/2022 21:51:284DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=e4:57:40:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:17:10:93:e0:a8;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
Thu 17/02/2022 21:52:283No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=e4:57:40:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:17:10:93:e0:a8;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
Mon 21/02/2022 09:51:314DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=e4:57:40:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:17:10:93:e0:a8;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
Mon 21/02/2022 23:17:333No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=e4:57:40:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:17:10:93:e0:a8;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

 

Foto AOP

Lees meer
OUT 1 is direct op het modem aangesloten. OUT 2 gaat naar een splitter voor de TV's.
aop.jpg
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Op het OFDM-kanaal is ruis aanwezig, de uncorrectable errors zouden 0 moeten zijn. Er is ook instraling van Digitenne en 5G aanwezig, zichtbaar aan de lagere MER-waarden en de correctable errors (welke jij ook al noemt) op een aantal SC-QAM-kanalen. Tenslotte is de spreiding in vermogen groot met 2,1 tot 8,5 dBmV. De T3 timeouts zijn beperkt in aantallen.

 

Zou je het modem tijdelijk direct op het AOP willen aansluiten, dus zonder de splitter POA 01-UPC? Daarna graag het modem opnieuw opstarten en na enkele uren opnieuw de downstream/upstream-gegevens plaatsen.

os
Topicstarter
Level 6
  • 129Posts
  • 8Oplossingen
  • 60Likes

@tobiastheebe Dit is na 4 uur met het modem direct op het AOP (17:05-22:05):

3.0 Downstream channels   

Lees meer
ChannelFrequency (Hz)Power (dBmV)SNR (dB)ModulationChannel ID
36180000001138.6QAM2563
160200000011.339QAM2561
217620000008.539QAM25621
207540000009.339QAM25620
1873800000010.838.6QAM25618
197460000009.839QAM25619
227700000008.739QAM25622
1773000000011.239QAM25617
46260000001138.6QAM2564
56340000001138.6QAM2565
1067400000011.638.6QAM25610
1168200000012.140.4QAM25611
1269000000011.740.4QAM25612
1369800000012.240.4QAM25613
1470600000011.939QAM25614
1571400000011.939QAM25615
1672200000011.839QAM25616
237780000009.438.6QAM25623
2881800000010.638.6QAM25628
298260000001039QAM25629
308340000009.539QAM25630
318420000009.239QAM25631
328500000009.138.6QAM25632
261000000011.139QAM2562
664200000011.339QAM2566
765000000011.538.6QAM2567
865800000011.539QAM2568
966600000011.738.6QAM2569
247860000001139QAM25624
278100000001139QAM25627
2680200000011.739QAM25626
2579400000011.739QAM25625

3.0 Downstream channels

Lees meer
ChannelLock StatusRxMER (dB)Pre RS ErrorsPost RS Errors
3Locked38.60537700
1Locked38.98326100
21Locked38.98326100
20Locked38.98326100
18Locked38.60537770420
19Locked38.98326100
22Locked38.98326100
17Locked38.98326100
4Locked38.60537700
5Locked38.605377100
10Locked38.60537700
11Locked40.36628700
12Locked40.36628700
13Locked40.36628700
14Locked38.98326100
15Locked38.98326100
16Locked38.98326100
23Locked38.60537700
28Locked38.60537700
29Locked38.98326100
30Locked38.98326100
31Locked38.98326100
32Locked38.60537700
2Locked38.98326100
6Locked38.98326100
7Locked38.60537700
8Locked38.98326100
9Locked38.60537700
24Locked38.98326100
27Locked38.98326100
26Locked38.98326100
25Locked38.98326100

3.1 Downstream channels

Lees meer
ChannelChannel Width (MHz)FFT TypeNumber of Active SubcarriersModulation (Active Profile)First Active Subcarrier (Hz)
33964K1860QAM4096879

3.1 Downstream channels

Lees meer
Channel IDLock StatusRxMER Data (dB)PLC Power (dBmV)Correcteds (Active Profile)Uncorrectables (Active Profile)
33Locked396.6823475790

3.0 Upstream channels

Lees meer
ChannelFrequency (Hz)Power (dBmV)Symbol Rate (ksps)ModulationChannel ID
131800000402560 KSym/sec64QAM5
25780000039.85120 KSym/sec64QAM1
35090000039.85120 KSym/sec64QAM2
43710000039.85120 KSym/sec64QAM4
544000000415120 KSym/sec64QAM3
628600000402560 KSym/sec64QAM6

3.0 Upstream channels

Lees meer
ChannelChannel TypeT1 TimeoutsT2 TimeoutsT3 TimeoutsT4 Timeouts
1US_TYPE_STDMA0000
2US_TYPE_STDMA0000
3US_TYPE_STDMA0010
4US_TYPE_STDMA0000
5US_TYPE_STDMA0000
6US_TYPE_STDMA0000

Network Log

Lees meer
TimePriorityDescription
Wed 23/02/2022 17:05:425MIMO Event MIMO: Stored MIMO=-1 post cfg file MIMO=-1;CM-MAC=e4:57:40:f7:39:5e;CMTS-MAC=00:17:10:93:e0:a8;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
Wed 23/02/2022 18:13:003No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=e4:57:40:f7:39:5e;CMTS-MAC=00:17:10:93:e0:a8;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

Foto AOP

Lees meer
aop2.jpg
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

De signaalkwaliteit lijkt verbeterd; de MER-waarden zijn meer consistent en (vooralsnog) geen uncorrectable errors op het OFDM-kanaal, de correctable errors lopen echter snel op en er lijkt nog steeds wat instraling te zijn.

 

Zou je het modem nog tot morgenochtend op het AOP aangesloten kunnen laten en dan nog eens de '3.1 Downstream channels' kunnen plaatsen?

os
Topicstarter
Level 6
  • 129Posts
  • 8Oplossingen
  • 60Likes

@tobiastheebe Hierbij de nieuwe waarden van vanochtend 09:15. Ik heb geen nieuwe T3 timeouts ondervonden sinds gisteren.

3.0 Downstream channels

Lees meer
ChannelFrequency (Hz)Power (dBmV)SNR (dB)ModulationChannel ID
361800000010.938.6QAM2563
160200000011.239QAM2561
217620000008.438.6QAM25621
207540000009.138.6QAM25620
1873800000010.639QAM25618
197460000009.838.6QAM25619
227700000008.739QAM25622
1773000000011.239QAM25617
462600000010.839QAM2564
563400000010.939QAM2565
1067400000011.638.6QAM25610
116820000001240.4QAM25611
1269000000011.740.4QAM25612
1369800000012.140.4QAM25613
1470600000011.839QAM25614
1571400000011.839QAM25615
1672200000011.839QAM25616
237780000009.338.6QAM25623
2881800000010.539QAM25628
298260000009.838.6QAM25629
308340000009.538.6QAM25630
318420000009.238.6QAM25631
328500000008.939QAM25632
26100000001138.6QAM2562
664200000011.239QAM2566
765000000011.439QAM2567
865800000011.438.6QAM2568
966600000011.738.6QAM2569
2478600000011.139QAM25624
2781000000010.839QAM25627
2680200000011.739QAM25626
2579400000011.538.6QAM25625

 

ChannelLock StatusRxMER (dB)Pre RS ErrorsPost RS Errors
3Locked38.60537700
1Locked38.98326100
21Locked38.60537700
20Locked38.60537700
18Locked38.983261693000
19Locked38.60537700
22Locked38.98326100
17Locked38.98326100
4Locked38.98326150
5Locked38.9832611730
10Locked38.60537700
11Locked40.36628700
12Locked40.36628700
13Locked40.36628700
14Locked38.98326100
15Locked38.98326100
16Locked38.98326100
23Locked38.60537700
28Locked38.98326100
29Locked38.60537700
30Locked38.60537700
31Locked38.60537700
32Locked38.98326100
2Locked38.60537700
6Locked38.98326100
7Locked38.98326100
8Locked38.60537700
9Locked38.60537700
24Locked38.98326100
27Locked38.98326100
26Locked38.98326100
25Locked38.60537700

3.1 Downstream channels

Lees meer
ChannelChannel Width (MHz)FFT TypeNumber of Active SubcarriersModulation (Active Profile)First Active Subcarrier (Hz)
33964K1860QAM4096879

Channel IDLock StatusRxMER Data (dB)PLC Power (dBmV)Correcteds (Active Profile)Uncorrectables (Active Profile)
33Locked396.51813321110
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Vooralsnog ziet het er goed uit. De uncorrectable errors op het OFDM-kanaal zijn vooralsnog 0, de correctable errors op de twee SC-QAM-kanalen zijn hoog maar deze kanalen worden niet actief gebruikt tenzij het OFDM-kanaal onbruikbaar wordt.

 

Heb je nog problemen met de internetverbinding gemerkt sinds het modem direct op het AOP aangesloten is?

os
Topicstarter
Level 6
  • 129Posts
  • 8Oplossingen
  • 60Likes

@tobiastheebe Ik merk op zich geen problemen, maar zou het liefst nog wel de Uncorrectables op 0 willen krijgen en de Correcteds laag of ook 0 houden om de latency ook laag te houden. Dan kan ik dat ook uitsluiten als oorzaak als de verbinding niet helemaal stabiel zou zijn. Het liefst heb je beiden natuurlijk op 0 en ik wilde kijken of ik iets zou kunnen veranderen om dat ook te kunnen realiseren.

 

Denk jij dat er nog iets aan te doen is binnen mijn macht om dat te bereiken? Of is dat onrealistisch.

 

Hierbij de waarden tot vandaag:

 

3.0 Downstream channels

Lees meer
ChannelLock StatusRxMER (dB)Pre RS ErrorsPost RS Errors
3Locked38.98326100
1Locked38.98326100
21Locked38.60537700
20Locked38.60537700
18Locked38.605377154130
19Locked38.60537700
22Locked38.60537700
17Locked38.98326100
4Locked38.98326100
5Locked38.605377240
10Locked38.98326100
11Locked40.36628700
12Locked40.36628700
13Locked40.36628700
14Locked38.98326100
15Locked38.98326100
16Locked38.98326100
23Locked38.98326100
28Locked38.98326100
29Locked38.98326100
30Locked38.98326100
31Locked38.60537700
32Locked38.60537700
2Locked38.98326100
6Locked38.98326100
7Locked38.98326100
8Locked38.60537700
9Locked38.60537700
24Locked38.98326100
27Locked38.98326100
26Locked38.98326100
25Locked38.60537700

3.1 Downstream channels

Lees meer
Channel IDLock StatusRxMER Data (dB)PLC Power (dBmV)Correcteds (Active Profile)Uncorrectables (Active Profile)
33Locked396.86383535821

3.0 Upstream channels

Lees meer
ChannelChannel TypeT1 TimeoutsT2 TimeoutsT3 TimeoutsT4 Timeouts
1US_TYPE_STDMA0000
2US_TYPE_STDMA0010
3US_TYPE_STDMA0010
4US_TYPE_STDMA0010
5US_TYPE_STDMA0000
6US_TYPE_STDMA0000

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

De aanwezige ruis lijkt (grotendeels) van buitenshuis afkomstig te zijn. Op het OFDM-kanaal zullen er altijd correctable errors zijn en dat is ook geen probleem, de uncorrectable errors zouden daarentegen altijd 0 moeten zijn. Het aantal correctable errors loopt overigens snel op, mijn UBC1318ZG heeft er 57.000 verzameld na 38 dagen uptime.

 

20220225-01.png

os
Topicstarter
Level 6
  • 129Posts
  • 8Oplossingen
  • 60Likes

Zal er dan iets in de wijkcentrale moeten gebeuren om dit minder te krijgen? Of zou de kabel beschadigd/niet goed afgeschermd zijn?

 

Interessant is, ik had met mijn Connectbox (Arris/Compal) veel problemen: uncorrectables, uitvallend internet bij meer dan 200 connecties, willekeurige reboots, hoge pingtijden en PUMA 6 problemen. Uiteindelijk heb ik een Connectbox Giga gekregen en alle problemen waren plotseling weg. Geen of weinig uncorrectables, nog geen limiet op connecties gezien en een stabiele ervaring. Ook geen PUMA (7) problemen met dit apparaat, en de bufferbloat test was perfect. De volgende test was gedaan op Wi-Fi:

 

PUMA test Connectbox Giga

Lees meer
puma7.png

Ik zag nog wel uncorrectables, en, de perfectionist die ik ben, wilde deze graag verhelpen. Ik dacht dat misschien de Ubee UBC1318ZG dit nog zou kunnen verbeteren op een of andere manier. Deze werd uitgegeven onder zakelijke klanten (wat ik ben) en ik dacht dat ik niets te verliezen had en vroeg om een vervanging. Dit werd direct doorgezet en binnen 2 dagen had ik hem binnen. De interface was zo veel sneller dan elke Connectbox en hij startte ook op binnen 1 minuut – in plaats van 5 tot 10 minuten met de Connectboxen.

 

Op het eerste gezicht leek alles een verbetering te zijn, geen correcteds noch uncorrecteds, snellere interface en opstarttijd, lager stroomverbruik (6W ipv. 10W van de Giga) en de mogelijkheid voor LACP. Bij langer gebruik merkte ik echter het tegenovergestelde. De correcteds liepen langzaam toch op en de pingtijden in smokeping leken bij alle metingen 0,5 tot 1 ms hoger te zijn dan bij de Connectbox Giga (niet veel, maar ach, wel zichbaar).

De PUMA 6 test was helemaal rampzalig, met hoge ping uitschieters. Bij online games was de verbinding ook erg instabiel.

 

PUMA test Ubee UBC1318ZG

Lees meer
ubee.png

Channel info Ubee UBC1318ZG

Lees meer
ubee_connection.jpg

Ik had de Connectbox Giga nog niet teruggestuurd en gelukkig kon ik, na contact op te nemen met de klantenservice, deze weer terug installeren. Nu zitten we dus met de situatie van de eerste post.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

De downstream van de UBC1318ZG ziet er opvallend slecht uit.

 

Zo te zien was het modem toen ook direct op het AOP aangesloten, als ik het vermogen vergelijk met de screenshots aan het begin van dit topic?

os
Topicstarter
Level 6
  • 129Posts
  • 8Oplossingen
  • 60Likes

Ja de signaalsterkte was aanzienlijk hoger, maar vreemd genoeg was de Ubee toen aangesloten op de POA 01-UPC. Geen idee wat er aan de hand was..

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

In dat geval is het zeker verstandig om het signaal meer uitgebreid door Ziggo te laten controleren.

os
Topicstarter
Level 6
  • 129Posts
  • 8Oplossingen
  • 60Likes

Er zijn al 3 monteurs langs geweest en die zeiden allemaal dat het signaal perfect was. Interessant is dat het Ubee zulke andere waarden geeft dan de Connectbox Giga. Zou wel nog een monteur langs kunnen laten komen, maar dan krijg ik waarschijnlijk weer monteurskosten, want ze zien niet dat er iets mis is...

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Het lijkt mij inderdaad beter om het signaal op afstand te laten controleren door een moderator, zij hebben ook inzage in historische gegevens. Daarnaast kunnen ze een meerdaagse meting opstarten.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

Goedemorgen @os en een warm welkom op de Community,

Super dat je dit forum gevonden hebt voor het stellen van je hulpvraag! Ik begrijp uit je bericht dat de verbinding op dit moment niet optimaal werkt en dat je af en toe uitval constateert. Ook bij jou hoort de verbinding natuurlijk fatsoenlijk te werken. Ik zie dat expert @tobiastheebe ook al even met je heeft meegekeken en ik sluit me aan bij hem. Het lijkt mij inderdaad verstandig dat we de komende dagen het signaal nauwkeurig gaan monitoren zodat we beter kunnen vaststellen waar de uitval door veroorzaakt wordt. Is het adres wat je in je Community profiel gezet hebt het adres waarover je vraag gaat? Op het modem wat ik bij dat adres zie staan loopt nu in iedergeval al een meting van een aantal dagen. Zie jij kans de storings/uitvalmomenten de komende dagen bij te houden en de datum+tijd te noteren waarop dit gebeurd? Dan kunnen wij het vergelijken met onze meting en nagaan of dit verband heeft met mogelijke signaalproblemen.

os
Topicstarter
Level 6
  • 129Posts
  • 8Oplossingen
  • 60Likes

Ik heb 26 februari een meting aangevraagd via de klantenservice in de app, deze loopt voor een week. Om 15:05 diezelfde dag heb ik voor de zekerheid nog de POA 01-UPC ertussenuit gehaald en het modem opnieuw opgestart, vandaar het MIMO Event in de logs. Nu maar even aankijken hoe het loopt! Ik hou de verbinding in de gaten.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@os Dank voor het delen van je bevindingen. Ik stel voor dat we de meting die nu loopt even afwachten en dit dan in de loop van deze week even vergelijken met jouw eigen bevindingen. Dan kunnen we aan de hand daarvan het verdere vervolg bepalen. 

os
Topicstarter
Level 6
  • 129Posts
  • 8Oplossingen
  • 60Likes

@Paul Als het goed is zou de meting nu voltooid moeten zijn. Is het mogelijk de uitslag in te zien?

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@os De meting is inderdaad klaar. Hierin valt mij op dat er ruis terug te zien is op de upstream. Dit verklaard waarschijnlijk ook het aantal correctable & uncorrectable notificaties in het modemlog. Het lijkt mij in de eerste plaats goed dat hier een netwerkmonteur langskomt om de oorzaak van de ruis op de upstream op te sporen en te verhelpen. Ik heb een afspraak met een monteur ingepland op vrijdag 11 maart 2022 tussen 8 en 13 uur. Mocht het op deze datum niet schikken dan is de afspraak te wijzigen via Mijn Ziggo > Mijn Gegevens > Mijn Monteursafspraken.Laat je onder dit topic weten wat jouw bevindingen zijn na het mont\eursbezoek? 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic