Zal er dan iets in de wijkcentrale moeten gebeuren om dit minder te krijgen? Of zou de kabel beschadigd/niet goed afgeschermd zijn?
Interessant is, ik had met mijn Connectbox (Arris/Compal) veel problemen: uncorrectables, uitvallend internet bij meer dan 200 connecties, willekeurige reboots, hoge pingtijden en PUMA 6 problemen. Uiteindelijk heb ik een Connectbox Giga gekregen en alle problemen waren plotseling weg. Geen of weinig uncorrectables, nog geen limiet op connecties gezien en een stabiele ervaring. Ook geen PUMA (7) problemen met dit apparaat, en de bufferbloat test was perfect. De volgende test was gedaan op Wi-Fi:
PUMA test Connectbox Giga
Ik zag nog wel uncorrectables, en, de perfectionist die ik ben, wilde deze graag verhelpen. Ik dacht dat misschien de Ubee UBC1318ZG dit nog zou kunnen verbeteren op een of andere manier. Deze werd uitgegeven onder zakelijke klanten (wat ik ben) en ik dacht dat ik niets te verliezen had en vroeg om een vervanging. Dit werd direct doorgezet en binnen 2 dagen had ik hem binnen. De interface was zo veel sneller dan elke Connectbox en hij startte ook op binnen 1 minuut – in plaats van 5 tot 10 minuten met de Connectboxen.
Op het eerste gezicht leek alles een verbetering te zijn, geen correcteds noch uncorrecteds, snellere interface en opstarttijd, lager stroomverbruik (6W ipv. 10W van de Giga) en de mogelijkheid voor LACP. Bij langer gebruik merkte ik echter het tegenovergestelde. De correcteds liepen langzaam toch op en de pingtijden in smokeping leken bij alle metingen 0,5 tot 1 ms hoger te zijn dan bij de Connectbox Giga (niet veel, maar ach, wel zichbaar).
De PUMA 6 test was helemaal rampzalig, met hoge ping uitschieters. Bij online games was de verbinding ook erg instabiel.
PUMA test Ubee UBC1318ZG
Channel info Ubee UBC1318ZG
Ik had de Connectbox Giga nog niet teruggestuurd en gelukkig kon ik, na contact op te nemen met de klantenservice, deze weer terug installeren. Nu zitten we dus met de situatie van de eerste post.