1
Vraag
2
Reageer en help mee
RJBR

Level 3
  • 45Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Soms valt het internet weg

Ik ben bijzonder goed geholpen via de community. We hadden problemen met het Ziggo Giga router en deze is nu vervangen door een nieuwe Sagemcom F3896LG. Ook het AOP is netjes vervangen.

Ik gebruik AP’s van Aruba en had nu het vermoeden dat het probleem daar lag. Daarom heb ik de Ap’s uitgezet.

Maar nog steeds gebeurt het dat streaming wegvalt (op tablet) maar op het zelfde moment duurt het laden van een website ook lang, of het nu op iPhone of MacBook Pro is.

Heb de router bekeken, en naar mijn idee staat alles goed ingesteld, maar zie toch wat dingen voorbijkomen in de log, zoals:

• US profile assignment change. US Chan ID: 25; Previous Profile: 10 13; New Profile: 9 13.;

• US profile assignment change. US Chan ID: 25; Previous Profile: 9 13; New Profile: 10 13.

Maar ook:

• DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;

• RNG-RSP CCAP Commanded Power in Excess of 6 dB Below the Value Corresponding to the Top of the DRW;

• RNG-RSP CCAP Commanded Power Exceeds Value Corresponding to the Top of the DRW;

Advies zou zijn om de AP’s uit te zetten en alleen WiFi via router aan te zetten. Maar daarvoor is ons huis te groot. Pods is een andere optie, maar met die witte pods heb ik erg slechte ervaringen mee (niet volledig dekkend).

Wie kan mij helpen?

45 Reacties 45
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30231Posts
  • 2093Oplossingen
  • 15127Likes

De genoemde events duiden op wisselen tussen data IUC's op het OFDMA-kanaal (D3.1 upstream) en mogen op zich geen uitval veroorzaken. De Interval Usage Codes bepalen o.a. de beschikbare modulaties voor dit kanaal. Kun je ook de actuele downstream/upstream-waarden plaatsen?

Is bij het vervangen van het AOP ook de splitter (POA-01-B) vervangen door een POA-254?

RJBR
Topicstarter
Level 3
  • 45Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Het zou de juiste AOP moeten zijn. Er is een monteur van Ziggo hier geweest.

Hierbij de schermafbeeldingen 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30231Posts
  • 2093Oplossingen
  • 15127Likes

Op het OFDMA-kanaal is de hoeveelheid T3 timeouts hoger dan wenselijk. Verder zijn op alle downstream-kanalen uncorrectable errors ('Fouten na RS') voorgekomen, maar dit kan incidenteel geweest zijn, bijvoorbeeld a.g.v. een signaalonderbreking.

Ik doelde op de splitter (POA), niet op het AOP.

RJBR
Topicstarter
Level 3
  • 45Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Net even gecontroleerd, maar niet vervangen.

Het is een POA-01-B

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30231Posts
  • 2093Oplossingen
  • 15127Likes

In dat geval kun je testen met het modem direct op het AOP aangesloten.

Een moderator komt binnenkort langs in dit topic en kan het signaal verder onderzoeken en/of een meerdaagse meting naar het modem starten.

Carlien
Community Moderator
Community Moderator
  • 2391Posts
  • 256Oplossingen
  • 1135Likes

Hi @RJBR!

Ik heb hier een modemsessie gestart om de komende dagen even te kijken hoe het gaat met het signaal. Wil jij noteren (tijd+datum) wanneer er uitval is? Dan kunnen we dat volgende week even controleren! Je hoort van me 🙂 

Zeeburgia

Level 15
  • 1097Posts
  • 30Oplossingen
  • 1301Likes

@RJBR 

Bij mij is dinsdag de Sagemcom F3896LG geactiveerd met een rechtstreekse aansluiting op het AOP (1-gat) met een POA-254 (2-gaats) wandcontactdoos. Ik vind het opmerkelijk dat de Ziggo monteur de POA-01-B heeft laten zitten. Zover ik mij van te voren had ingelezen op internet, is de POA-254 veel minder storinggevoelig.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30231Posts
  • 2093Oplossingen
  • 15127Likes

De POA-254 is op zichzelf niet minder storingsgevoelig, maar het ingebouwde band-pass-filter (254~862 MHz) op de TV-uitgang zorgt ervoor dat de upstream vanuit het modem niet verstoord kan worden door de binnenhuisinstallatie. Dit type wordt tegenwoordig dan ook standaard meegeleverd in installatiepakketten en geplaatst door monteurs.

RJBR
Topicstarter
Level 3
  • 45Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Ik heb meerdere POA en zal maandag even kijken 254 heb.

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 3975Posts
  • 331Oplossingen
  • 1575Likes

@RJBR ik meng me ook even in de materie: hoe is het afgelopen dagen gegaan? Heb je een update voor ons?

RJBR
Topicstarter
Level 3
  • 45Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Wij zijn vrijdag tot maandag weggeweest, dus is lastig te beoordelen.
Wij houden het in de gaten.

RJBR
Topicstarter
Level 3
  • 45Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Even een update. We ervaren nog wel af en toe problemen, vooral bij streaming. Onderbreken van de Radio stream, heel af en toe bij het terugkijken of bij Netflix, Prime video.

Helaas geen POA-254, alleen de POA-01-B heb ik hier liggen.

Hierbij ook weer de gegevens.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30231Posts
  • 2093Oplossingen
  • 15127Likes

Heb je al getest met het modem direct op het AOP aangesloten met de IEC/F-kabel groen/rood of de POA-01-B + IEC/F-kabel groen/rood vervangen door een POA-254 + F/F-kabel rood/rood?

De actuele downstream/upstream-waarden zijn goed tot zeer goed. De uncorrectable CWE ('Fouten na RS') zijn iets opgelopen t.o.v. de gegevens die je op 30-1 hebt geplaatst. De T3 timeouts op OFDMA zijn sindsdien niet opgelopen, dat is positief. Wel wisselt OFDMA vrij regelmatig tussen data IUC's 9 t/m 12. De Interval Usage Codes bepalen o.a. de beschikbare modulaties, 9 is de hoogste modulatie en 13 de laagste. Idealiter is de IUC constant 9 en zijn er geen 'US profile assignment change' events.

Ervaar je de onderbrekingen met ethernet/Wi-Fi/beide?

Ik mis nog feedback op de meting die op 2-2 is gestart door Carlien.

RJBR
Topicstarter
Level 3
  • 45Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Ik heb helaas geen  POA-254, dus dat kan ik niet testen.

WiFi en ethernet onderbrekingen zijn er nog steeds.

Ik ben van plan om mijn AP's van Aruba eruit te gooien en gebruik te gaan maken van een Mesh (TP-Link Deco XE75). 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30231Posts
  • 2093Oplossingen
  • 15127Likes

In dit geval kun je nog wel testen met het modem direct op het AOP aangesloten.

De AP's van Aruba zijn professioneel, ik zou deze zeker niet vervangen door Deco's.

RJBR
Topicstarter
Level 3
  • 45Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

ik ga het morgenochtend testen. Weer de zelfde gegevens delen?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30231Posts
  • 2093Oplossingen
  • 15127Likes

Na het aanpassen van de aansluitwijze kun je het modem opnieuw opstarten en na een aantal uur inderdaad opnieuw de gegevens delen. In de tussentijd kun je ook de stabiliteit testen.

Meindert
Community Moderator
Community Moderator
  • 1373Posts
  • 212Oplossingen
  • 541Likes

Hallo @RJBR , heb je dit afgelopen weekend kunnen testen? 

RJBR
Topicstarter
Level 3
  • 45Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Helaas niet.

Morgen werk ik thuis en zal het modem rechtstreeks op de AOP aansluiten.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic