Goedenavond,
Op 9 november zijn er werkzaamheden geweest bij ons in de buurt (kenmerk e-mail is TMPLT955_NL). Sindsdien werkt ons internet op veel momenten op de dag niet meer goed. Bepaalde websites zijn ineens onbereikbaar, bijvoorbeeld inloggen bij de Rabobank en ING lukt dan niet meer. Het is heel geheimzinnig, andere websites laden wel gewoon, en het probleem lijkt periodiek voor te komen bij dezelfde websites. Soms gaat een uurtje prima, daarna werkt het weer niet. Die werkzaamheden hoeven er niets mee te maken te hebben, maar het is wel heel toevallig dat de problemen direct daarna begonnen natuurlijk. Er is al een hele tijd niets veranderd qua netwerkverbindingen hier in huis. Omdat dit mij gezien de symptomen een DNS achtig probleem leek, heb ik de DNS naamserver op mijn gsm anders ingesteld (die van google, 8.8.8.8). Dat maakt geen verschil, dus dat is het niet. De Connect Box heb ik meerdere malen opnieuw opgestart. In zie op de webinterface van de box geen rare dingen:
Conform standaard specificaties | : | DOCSIS 3.0 |
Hardware versie | : | 5.01 |
Software versie | : | CH7465LG-NCIP-6.15.32p3-NOSH |
MAC-adres | : | 90:5C:44:98:3C:CA |
Serienummer Connect Box | : | DEAP63600A1D |
Beschikbaarheid | : | 1day(s)21h:36m:10s |
Netwerk toegang | : | Toegang tot internet |
MAC-adres | : | 90:5C:44:98:3C:CC |
IPv6 adres | : | xxxxx |
IPv6 standaard gateway | : | fe80::217:10ff:fe91:6704 |
IPv6 leasetijd | : | D:7 H:0 M:0 S:0 |
IPv6 lease verlopen | : | Sun Dec 4 00:28:54 2022 |
IPv6 DNS-servers | : | 2001:730:3e42::53 2001:730:3e42:1000::53 |
IPv4 adres | : | xxxxx |
Standaard gateway | : | 212.83.89.1 |
IPv4-leasetijd | : | D:7 H:0 M:0 S:0 |
IPv4-lease verlopen | : | Sun Dec 4 00:23:13 2022 |
IPv4-DNS-servers | : | 62.179.104.196 213.46.228.196 |
In de Netwerk historie staan wel wat foutmeldingen:
28-11-2022 20:56:01 | notice | Illegal - Dropped INPUT packet: src=54.77.110.160 MAC=00:17:10:91:67:04;CM-MAC=90:5c:44:98:3c:ca;CMTS-MAC=00:17:10:91:67:04;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
28-11-2022 20:53:23 | notice | GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.178.102];CM-MAC=90:5c:44:98:3c:ca;CMTS-MAC=00:17:10:91:67:04;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
28-11-2022 20:53:03 | notice | Illegal - Dropped INPUT packet: src=2.17.213.46 MAC=00:17:10:91:67:04;CM-MAC=90:5c:44:98:3c:ca;CMTS-MAC=00:17:10:91:67:04;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
28-11-2022 20:39:10 | notice | GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.178.102];CM-MAC=90:5c:44:98:3c:ca;CMTS-MAC=00:17:10:91:67:04;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
28-11-2022 20:38:58 | notice | Illegal - Dropped INPUT packet: src=104.99.232.69 MAC=00:17:10:91:67:04;CM-MAC=90:5c:44:98:3c:ca;CMTS-MAC=00:17:10:91:67:04;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
28-11-2022 19:19:13 | critical | No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:98:3c:ca;CMTS-MAC=00:17:10:91:67:04;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
28-11-2022 19:18:24 | notice | Illegal - Dropped INPUT packet: src=142.251.39.110 MAC=00:17:10:91:67:04;CM-MAC=90:5c:44:98:3c:ca;CMTS-MAC=00:17:10:91:67:04;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
28-11-2022 18:10:39 | critical | No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:98:3c:ca;CMTS-MAC=00:17:10:91:67:04;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
Heeft iemand een idee waar het aan kan liggen? Het is een merkwaardig probleem...
Opgelost! Ga naar oplossing.
@bsasbrink haal even je IPv4 en IPv6 adressen weg uit je bijlagen.
Hackers zijn dol op actieve IP adressen en MAC adressen combinaties.
Met het pijltje rechts bovenin het bericht kun je de Reactie bewerken.
Probeer deze instellingen eens in je modem, als ze nog niet zo staan:
1. Log in op de modem
2. Ga naar 'Geavanceerde instellingen'
3. Klik op 'DHCP'
4. Vink bij automatische instellingen onder 'DHCPv6 Server' Stateful aan
5. Klik eronder op 'Wijzigingen toepassen'
Vingers gekruist, maar vooralsnog werkt het goed. Voordat ik die instelling had veranderd zag ik dat alleen de IP v4 DHCP server addressen had uitgegeven, de lijst met IP v6 adressen was leeg. En dat is nu nog steeds zo. Vreemd.. Maar fijn dat het weer werkt, hoop dat dat zo blijft.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
@bsasbrink haal even je IPv4 en IPv6 adressen weg uit je bijlagen.
Hackers zijn dol op actieve IP adressen en MAC adressen combinaties.
Met het pijltje rechts bovenin het bericht kun je de Reactie bewerken.
Probeer deze instellingen eens in je modem, als ze nog niet zo staan:
1. Log in op de modem
2. Ga naar 'Geavanceerde instellingen'
3. Klik op 'DHCP'
4. Vink bij automatische instellingen onder 'DHCPv6 Server' Stateful aan
5. Klik eronder op 'Wijzigingen toepassen'
@Bert Dankjewel! Ik heb de adressen weggehaald. Ik ga de instelling nu aanpassen
Vingers gekruist, maar vooralsnog werkt het goed. Voordat ik die instelling had veranderd zag ik dat alleen de IP v4 DHCP server addressen had uitgegeven, de lijst met IP v6 adressen was leeg. En dat is nu nog steeds zo. Vreemd.. Maar fijn dat het weer werkt, hoop dat dat zo blijft.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.