Vraag
Reacties
Oplossing
MartijnKl
Level 2

Sommige websites onbereikbaar via Ziggo netwerk

Hoi, sinds ongeveer een week is het onmogelijk geworden om bijvoorbeeld https://blog.worldofwarships.com maar ook gedeeltes van de https://worldofwarships.eu/ te benaderen. Via een VPN werkt het wel en ook op m'n oude KPN DSL lijn werkt het prima. Er zit iets niet goed in het VodafoneZiggo netwerk.

Ik heb contact opgenomen met de servicedesk van World of Warships en die geven aan dat het probleem niet bij mij (na alle netwerksettings gecontroleerd te hebben - zoals DNS, etc.) en niet bij hun zit - overige gebruikers hebben nergens last van. Er zijn via Discord en Reddit zijn wel een paar die soortegelijke verschijnselen rapporteren - allemaal in Nederland en/of Duitsland. Lijkt er op dat er in net netwerk van Vodafone iets niet goed gaat met enkele domeinen.

Ik heb geen flauw idee waar ik dit zou moeten rapporteren, zeker aangezien het ergens tussen ons in zit.

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
MartijnKl
Level 2
Topicstarter

Halleluja! Ik ben er achter wat er aan de hand was. Worldofwarships gebruikt CDNs voor de websites - wat niet ongebruikelijk is. Maar om wat voor reden dan ook, die CDNs doen een mac-adres check alvorens ze data willen geven. En als je pc een andere mac heeft dan de router (wat standaard altijd zo is...) dan doet de CDN krak.

Ik heb een TP-Link AX50 router en dat was het enige stuk van de keten waar ik nog niet serieus naar gekeken had. Blijkt dat die mac-adres check iets is dat vaker voor problemen zorgt - er staat zelfs een aparte pagina voor in de handleiding. Je kunt je pc's mac naar de router clonen en daarmee het probleem omzeilen.

Weer wat geleerd.

Bekijk in context

7 Reacties 7
Template
Level 17

Ik kom er gewoon op via Ziggo en via Vodafone 

0 Kudos
A-B
Level 9

ik kom er met Ziggo ook gewoon op. 

0 Kudos
Pineapple
Level 16

Heb Ziggo en kan de genoemde websites zonder problemen openen/bereiken. 

Pineapple_0-1699707946996.pngPineapple_1-1699707984944.png

0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.

Ook hier geen probleem, het lijkt er toch heel sterk op dat je IP geblokt is op hun servers.

0 Kudos
MartijnKl
Level 2
Topicstarter

Halleluja! Ik ben er achter wat er aan de hand was. Worldofwarships gebruikt CDNs voor de websites - wat niet ongebruikelijk is. Maar om wat voor reden dan ook, die CDNs doen een mac-adres check alvorens ze data willen geven. En als je pc een andere mac heeft dan de router (wat standaard altijd zo is...) dan doet de CDN krak.

Ik heb een TP-Link AX50 router en dat was het enige stuk van de keten waar ik nog niet serieus naar gekeken had. Blijkt dat die mac-adres check iets is dat vaker voor problemen zorgt - er staat zelfs een aparte pagina voor in de handleiding. Je kunt je pc's mac naar de router clonen en daarmee het probleem omzeilen.

Weer wat geleerd.

efok
Level 17

@MartijnKl Wat een raar verhaal, waar lees je dat?

0 Kudos
MartijnKl
Level 2
Topicstarter

Dit is de link naar de handleiding van TP-Link zelf: https://www.tp-link.com/nl-be/support/faq/3023/

Ik kan het alleen maar bevestigen - het enige dat ik niet kan beoordelen of het een rare implementatie van TP-Link is of dat er tussen de router en de website iets gedaan is met het netwerkverkeer. Maar zodra de router het mac-adres overnam van de PC was het probleem verdwenen.

Het is een heel raar verhaal - maar omdat ik het alleen zie gebeuren bij de servers van World of Warships en nergens anders zou je toch denken dat het een configuratie eigenaardigheid bij hen is. Het is niet alsof de rest van de websites geen gebruikmaken van CDNs.

0 Kudos