1
Vraag
2
Reacties
Bas27485

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Sommige websites laden niet op laptops

Sinds een maand ongeveer is onze verbinding traag en instabiel en laden een aantal websites niet. Inmiddels hebben we een nieuw modem ontvangen en aangesloten, alles vaak genoeg gereset maar blijven we problemen ondervinden. Qua websites lijkt het erop dat alles met www wel laadt, maar zonder problemen heeft. Tevens laadt alles wel op telefoons via de wifi. Wat zou dit kunnen veroorzaken en hoe kan het worden opgelost?

15 Reacties 15
Meldingen
Aan Uit
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34814Posts
  • 2564Oplossingen
  • 17517Likes

Kun je op een van de laptops de Opdrachtprompt starten, onderstaande commando's uitvoeren en hiervan het resultaat toesturen via een privébericht?

 

  • ipconfig /all
  • ping ipv4.google.com
  • ping ipv6.google.com
Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4648Posts
  • 390Oplossingen
  • 1896Likes

@Bas27485 goed dat je hier even komt buurten. Het is natuurlijk merkwaardig en bijzonder als sommige sites niet laden. 

We gaan samen eens kijken naar wat we hieraan kunnen doen. Heb je al iets gehad aan de genoemde tips?

*edit* post aangepast, stappenplan kwam niet overeen met gemelde klacht. Bedankt @tobiastheebe

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34814Posts
  • 2564Oplossingen
  • 17517Likes

(Tekst niet meer relevant, verwijderd.)

Bas27485
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dank voor de reacties en excuus voor de vertraagde reply: Ik was een paar dagen op vakantie. Privebericht is inmiddels verstuurd. Hopelijk is de oorzaak te vinden! 

 

Ik heb overigens nog wel een aanvulling op mijn eerdere bericht. Het 'www' stukje klopt niet, daar heb ik inmiddels ook een aantal mi**bleep**s op gehad. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34814Posts
  • 2564Oplossingen
  • 17517Likes

Het lijkt erop dat je een eigen router, hotspot of VPN gebruikt, gelet op het zeer ongebruikelijke subnet 172.20.10.0/28. Internettoegang is via IPv4 wel beschikbaar, maar niet via IPv6.

 

Kun je VPN/hotspot uitschakelen, indien van toepassing? Welke apparatuur heb je verbonden met het modem? Met welke SSID/netwerknaam is de laptop verbonden?

Bas27485
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Zojuist nieuwe gegevens gestuurd via een PB. Had idd een hotspot aanstaan omdat ik anders niet op de website kon komen... 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34814Posts
  • 2564Oplossingen
  • 17517Likes

Via zowel de modemrouter als de Deco's (in AP mode) is internettoegang alleen via IPv6 en niet via IPv4 beschikbaar. Dit had ik al verwacht en verklaart waarom sommige sites niet laden. De IPv4-configuratie is in beide gevallen wel in orde, al zou de laptop eigenlijk hetzelfde IPv4-adres moeten blijven ontvangen.

 

Kun je tevens op het modem inloggen via 192.168.178.1 en controleren of je hierop wel een ping naar bijvoorbeeld 8.8.8.8 kunt uitvoeren via Geavanceerde instellingen → Hulpmiddelen → Ping?

Bas27485
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dat heb ik gedaan en krijg dan de volgende output. Is dat goed nieuws?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34814Posts
  • 2564Oplossingen
  • 17517Likes

Dit is inderdaad in orde.

 

Speelt dit probleem alleen op jouw laptop? Kun je testen of volledige internettoegang wel beschikbaar is wanneer je de laptop via ethernet verbindt en controleren of deze wordt vermeld op de pagina Geavanceerde instellingen → Beveiliging → MAC filtering?

Bas27485
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Helaas speelt het bij alle laptops in huis en sinds gister werkt ook de wifi op m’n telefoon niet erg goed meer. 

Ik heb zojuist de laptop verbonden met het modem met een kabel, maar kan ik nog steeds bepaalde websites niet benaderen, incl de modem pagina. Wel zie ik, als ik inlog met m’n iPhone, de laptop erbij staan op poort 4. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34814Posts
  • 2564Oplossingen
  • 17517Likes

Kun je omlaag scrollen op deze pagina?

 

Is Smart DHCP uitgeschakeld op de Deco's? Deze functie veroorzaakt ook wel eens problemen.

Bas27485
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hierbij wat er verder nog op de pagina staat.

 

Ik weet niet of Smart DHCP aan- of uitstaat. Heb net binnen de Deco app gekeken, maar zie deze optie er niet tussenstaan. Hoe zou ik dat kunnen checken?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34814Posts
  • 2564Oplossingen
  • 17517Likes

Internettoegang wordt voor geen enkel apparaat geblokkeerd, dat is i.i.g. in orde. De instelling Smart DHCP, indien beschikbaar, vind je bij Meer → Geavanceerd in de app, deze optie zou uitgeschakeld moeten zijn.

 

Je kunt eventueel het modem terugzetten naar fabrieksinstellingen door de RESET-knop aan de onderzijde ~30 seconden ingedrukt te houden.

Bas27485
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Zou die hier dan moeten staan?

 

Resetten heb ik al een aantal keer gedaan en dat haalt helaas niets uit…

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34814Posts
  • 2564Oplossingen
  • 17517Likes

Klopt, zo te zien is deze functie niet beschikbaar op jouw Deco's, wat in dit geval goed is.

 

Een reset naar fabrieksinstellingen is iets anders dan een 'normale' reset. Na een reset naar fabrieksinstellingen moet je ook de installatiewizard via 192.168.178.1 opnieuw doorlopen.