Sinds een maand ongeveer is onze verbinding traag en instabiel en laden een aantal websites niet. Inmiddels hebben we een nieuw modem ontvangen en aangesloten, alles vaak genoeg gereset maar blijven we problemen ondervinden. Qua websites lijkt het erop dat alles met www wel laadt, maar zonder problemen heeft. Tevens laadt alles wel op telefoons via de wifi. Wat zou dit kunnen veroorzaken en hoe kan het worden opgelost?
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Kun je op een van de laptops de Opdrachtprompt starten, onderstaande commando's uitvoeren en hiervan het resultaat toesturen via een privébericht?
ipconfig /all
ping ipv4.google.com
ping ipv6.google.com
@Bas27485 goed dat je hier even komt buurten. Het is natuurlijk merkwaardig en bijzonder als sommige sites niet laden.
We gaan samen eens kijken naar wat we hieraan kunnen doen. Heb je al iets gehad aan de genoemde tips?
*edit* post aangepast, stappenplan kwam niet overeen met gemelde klacht. Bedankt @tobiastheebe
(Tekst niet meer relevant, verwijderd.)
Dank voor de reacties en excuus voor de vertraagde reply: Ik was een paar dagen op vakantie. Privebericht is inmiddels verstuurd. Hopelijk is de oorzaak te vinden!
Ik heb overigens nog wel een aanvulling op mijn eerdere bericht. Het 'www' stukje klopt niet, daar heb ik inmiddels ook een aantal mi**bleep**s op gehad.
Het lijkt erop dat je een eigen router, hotspot of VPN gebruikt, gelet op het zeer ongebruikelijke subnet 172.20.10.0/28. Internettoegang is via IPv4 wel beschikbaar, maar niet via IPv6.
Kun je VPN/hotspot uitschakelen, indien van toepassing? Welke apparatuur heb je verbonden met het modem? Met welke SSID/netwerknaam is de laptop verbonden?
Zojuist nieuwe gegevens gestuurd via een PB. Had idd een hotspot aanstaan omdat ik anders niet op de website kon komen...
Via zowel de modemrouter als de Deco's (in AP mode) is internettoegang alleen via IPv6 en niet via IPv4 beschikbaar. Dit had ik al verwacht en verklaart waarom sommige sites niet laden. De IPv4-configuratie is in beide gevallen wel in orde, al zou de laptop eigenlijk hetzelfde IPv4-adres moeten blijven ontvangen.
Kun je tevens op het modem inloggen via 192.168.178.1 en controleren of je hierop wel een ping naar bijvoorbeeld 8.8.8.8 kunt uitvoeren via Geavanceerde instellingen → Hulpmiddelen → Ping?
Dit is inderdaad in orde.
Speelt dit probleem alleen op jouw laptop? Kun je testen of volledige internettoegang wel beschikbaar is wanneer je de laptop via ethernet verbindt en controleren of deze wordt vermeld op de pagina Geavanceerde instellingen → Beveiliging → MAC filtering?
Helaas speelt het bij alle laptops in huis en sinds gister werkt ook de wifi op m’n telefoon niet erg goed meer.
Ik heb zojuist de laptop verbonden met het modem met een kabel, maar kan ik nog steeds bepaalde websites niet benaderen, incl de modem pagina. Wel zie ik, als ik inlog met m’n iPhone, de laptop erbij staan op poort 4.
Kun je omlaag scrollen op deze pagina?
Is Smart DHCP uitgeschakeld op de Deco's? Deze functie veroorzaakt ook wel eens problemen.
Internettoegang wordt voor geen enkel apparaat geblokkeerd, dat is i.i.g. in orde. De instelling Smart DHCP, indien beschikbaar, vind je bij Meer → Geavanceerd in de app, deze optie zou uitgeschakeld moeten zijn.
Je kunt eventueel het modem terugzetten naar fabrieksinstellingen door de RESET-knop aan de onderzijde ~30 seconden ingedrukt te houden.
Klopt, zo te zien is deze functie niet beschikbaar op jouw Deco's, wat in dit geval goed is.
Een reset naar fabrieksinstellingen is iets anders dan een 'normale' reset. Na een reset naar fabrieksinstellingen moet je ook de installatiewizard via 192.168.178.1 opnieuw doorlopen.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.