Sinds een maand ongeveer is onze verbinding traag en instabiel en laden een aantal websites niet. Inmiddels hebben we een nieuw modem ontvangen en aangesloten, alles vaak genoeg gereset maar blijven we problemen ondervinden. Qua websites lijkt het erop dat alles met www wel laadt, maar zonder problemen heeft. Tevens laadt alles wel op telefoons via de wifi. Wat zou dit kunnen veroorzaken en hoe kan het worden opgelost?
Opgelost! Ga naar oplossing.
Mogelijk, het kan ook een van de apparaten zijn die met de Deco's is verbonden. Dit kun je testen door de Deco tijdelijk een andere SSID (netwerknaam) uit te laten zenden.
Het probleem kan ontstaan als je op een apparaat binnen het netwerk een statische IPv4-configuratie en daarin 192.168.178.1 (zowel als gateway) als IP-adres instelt. Apparaten binnen het LAN proberen vervolgens via dat apparaat het internet op te gaan (wat uiteraard mislukt) als ze via ARP het MAC-adres van dat apparaat geleerd hebben.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Kun je op een van de laptops de Opdrachtprompt starten, onderstaande commando's uitvoeren en hiervan het resultaat toesturen via een privébericht?
ipconfig /all
ping ipv4.google.com
ping ipv6.google.com
@Bas27485 goed dat je hier even komt buurten. Het is natuurlijk merkwaardig en bijzonder als sommige sites niet laden.
We gaan samen eens kijken naar wat we hieraan kunnen doen. Heb je al iets gehad aan de genoemde tips?
*edit* post aangepast, stappenplan kwam niet overeen met gemelde klacht. Bedankt @tobiastheebe
(Tekst niet meer relevant, verwijderd.)
Dank voor de reacties en excuus voor de vertraagde reply: Ik was een paar dagen op vakantie. Privebericht is inmiddels verstuurd. Hopelijk is de oorzaak te vinden!
Ik heb overigens nog wel een aanvulling op mijn eerdere bericht. Het 'www' stukje klopt niet, daar heb ik inmiddels ook een aantal mi**bleep**s op gehad.
Het lijkt erop dat je een eigen router, hotspot of VPN gebruikt, gelet op het zeer ongebruikelijke subnet 172.20.10.0/28. Internettoegang is via IPv4 wel beschikbaar, maar niet via IPv6.
Kun je VPN/hotspot uitschakelen, indien van toepassing? Welke apparatuur heb je verbonden met het modem? Met welke SSID/netwerknaam is de laptop verbonden?
Zojuist nieuwe gegevens gestuurd via een PB. Had idd een hotspot aanstaan omdat ik anders niet op de website kon komen...
Via zowel de modemrouter als de Deco's (in AP mode) is internettoegang alleen via IPv6 en niet via IPv4 beschikbaar. Dit had ik al verwacht en verklaart waarom sommige sites niet laden. De IPv4-configuratie is in beide gevallen wel in orde, al zou de laptop eigenlijk hetzelfde IPv4-adres moeten blijven ontvangen.
Kun je tevens op het modem inloggen via 192.168.178.1 en controleren of je hierop wel een ping naar bijvoorbeeld 8.8.8.8 kunt uitvoeren via Geavanceerde instellingen → Hulpmiddelen → Ping?
Dit is inderdaad in orde.
Speelt dit probleem alleen op jouw laptop? Kun je testen of volledige internettoegang wel beschikbaar is wanneer je de laptop via ethernet verbindt en controleren of deze wordt vermeld op de pagina Geavanceerde instellingen → Beveiliging → MAC filtering?
Helaas speelt het bij alle laptops in huis en sinds gister werkt ook de wifi op m’n telefoon niet erg goed meer.
Ik heb zojuist de laptop verbonden met het modem met een kabel, maar kan ik nog steeds bepaalde websites niet benaderen, incl de modem pagina. Wel zie ik, als ik inlog met m’n iPhone, de laptop erbij staan op poort 4.
Kun je omlaag scrollen op deze pagina?
Is Smart DHCP uitgeschakeld op de Deco's? Deze functie veroorzaakt ook wel eens problemen.
Internettoegang wordt voor geen enkel apparaat geblokkeerd, dat is i.i.g. in orde. De instelling Smart DHCP, indien beschikbaar, vind je bij Meer → Geavanceerd in de app, deze optie zou uitgeschakeld moeten zijn.
Je kunt eventueel het modem terugzetten naar fabrieksinstellingen door de RESET-knop aan de onderzijde ~30 seconden ingedrukt te houden.
Klopt, zo te zien is deze functie niet beschikbaar op jouw Deco's, wat in dit geval goed is.
Een reset naar fabrieksinstellingen is iets anders dan een 'normale' reset. Na een reset naar fabrieksinstellingen moet je ook de installatiewizard via 192.168.178.1 opnieuw doorlopen.
Ik heb het gister én vandaag geprobeerd, maar het probleem is nog steeds niet opgelost helaas. Ook met de kabel heb ik nog steeds problemen met sommige websites…
Kun je aangeven welke apparatuur naast de Deco's met het modem is verbonden? Heb je toevallig powerline-adapters in gebruik? Speelt het probleem nog steeds als je tijdelijk alle apparatuur ontkoppelt en vervolgens het modem opnieuw opstart?
Wat geeft het commando tracert 8.8.8.8
op een laptop terug?
Nou ik heb eindelijk resultaat! De Deco's, de Ziggo tv box, Playstation en Philips Hue zijn aangesloten op het modem. Toen ik alles eruit haalde deed het internet het prima en nadat ik één voor één de kabels terugplaatste blijkt het probleem door de Deco's veroorzaakt te worden. Toen die weer online was had ik direct weer issues en toen ik de kabel er weer uithaalde liep alles weer goed. Erg bijzonder. Enige issue is dat ik de Deco's wel nodig heb, anders heb ik boven geen (goed) bereik. Verder heb ik geen powerline-adapters.
Dit krijg ik als ik bij een goedwerkend netwerk zonder Deco:
Tracing route to dns.google [8.8.8.8]
over a maximum of 30 hops:
1 3 ms 3 ms 2 ms 192.168.178.1
2 * * * Request timed out.
3 35 ms 10 ms 9 ms hvs-rc0002-cr102-et104-251.core.as33915.net [213.51.196.21]
4 * * * Request timed out.
5 12 ms 10 ms 12 ms 213.51.15.252
6 20 ms 10 ms 16 ms nl-ams14a-ri1-ae51-0.core.as9143.net [213.51.64.186]
7 * * * Request timed out.
8 15 ms 14 ms 11 ms 142.251.70.129
9 10 ms 10 ms 12 ms 142.251.225.137
10 15 ms 13 ms 13 ms dns.google [8.8.8.8]
Trace complete.
En dit tijdens de problemen mét Deco:
C:\Users\Cody>tracert 8.8.8.8
1 3 ms 2 ms 3 ms 192.168.178.1
2 * * * Request timed out.
3 12 ms 11 ms 10 ms hvs-rc0002-cr102-et104-251.core.as33915.net [213.51.196.21]
4 * * * Request timed out.
5 * * * Request timed out.
6 * * * Request timed out.
7 * * * Request timed out.
8 * * * Request timed out.
9 * * * Request timed out.
10 * * * Request timed out.
11 * * * Request timed out.
12 * * * Request timed out.
13 * * * Request timed out.
14 * * * Request timed out.
15 * * * Request timed out.
16 * * * Request timed out.
17 * * * Request timed out.
18 * * * Request timed out.
19 15 ms 12 ms 11 ms dns.google [8.8.8.8]
Trace complete.
En hierbij de output van het Deco-netwerk:
1 Transmit error: code 1231.
Trace complete.
Wat zou ik kunnen doen om de Deco's te fixen? Of kan dit een toevalligheidje zijn?
Zijn de Deco's onderling via ethernet of Wi-Fi verbonden? Je kunt nog testen met alleen Deco 1 aangesloten en de andere Deco's stroomloos gemaakt.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.