1
Vraag
2
Reacties
Vincent9177

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Sommige vaste IP's komen internet niet op

Sinds enkele weken, nadat we waterschade gehad hebben hele vage internet problemen:

We hebben een zakelijk 1GB verbinding, met 5 vaste IP's die we ook allemaal gebruiken in een bedrijfsverzamelgebouw. 5 afdelingen hebben hun eigen IP.

Na de waterschade hebben we alles vervangen, alle kabels, modem, switch om evt corrosie vorming te voorkomen. Ziggo heeft zelfs de hoofdaansluiting vervangen ook al was er meetbaar niets mis.

Onze modem is vervangen voor een UBC1318ZG.

Achter de modem zit een switch (op poort 1, zoals de helpdesk adviseert, echter volgens de monteur kan het op elke poort bij deze modem).

Op de switch zitten 5 routers, elk met hun eigen IP goed ingesteld. 3 van de 5 routers werken eigenlijk altijd. 2 van de 5 hebben om de zoveel tijd opeens geen internetverbinding meer. (meestal na het weekend zoals nu..)

Ze kunnen de modem (gateway ip adres) opeens niet meer pingen.

Ze kunnen (soms) wel het 192.168.178.1 (modem interface) gewoon openen!

Geef ik de modem een reset, dan hebben ze soms wel gewoon internet (maar niet altijd!).

We hebben de 2 routers al 2x door andere merken vervangen om uit te sluiten dat er iets mis is met deze routers, probleem blijft hetzelfde (soms wel/soms geen internet).

De 5 routers kunnen elkaar onderling gewoon pingen: interne netwerk is dus geen probleem.

We hebben (tijdelijk) een managed switch op poort 1 van de router gehangen om via een laptop al het dataverkeer op de switch te kunnen monitoren. We zien dat de router zonder internet probeert het internet op te komen, maar krijgt gewoon geen antwoord (komt niet door het modem heen!?).

We dachten dat het wellicht een ARP tabel probleem is, dat de modem IP-MAC adres foutief is, of dat het modem maar een X aantal max adressen aankan. Als we nu via de 192.168.178.1 interface kijken in het modem zien we dat er 6 apparaten aangesloten zijn, alle MAC adressen zijn ook thuis te brengen, 5 routers en 1 switch. Ook de routers zonder internet kent de modem dus gewoon.

 

Een Ziggo monteur is langsgeweest, hangt zijn laptop aan het modem, en uiteraard is er dan gewoon internet. (Bij Ziggo stopt dan helaas het onderzoek...er is internet DUS het is niet meer hun probleem) Ook de monteur snapt er niet wat het probleem is, ook een afzonderlijk ingehuurde netwerk-specialist sluit alles uit en wijst naar Ziggo/Modem. Als ik de betreffende router als enige op het modem hang, monteur plugt in op LAN: géén internet... Andere router er op: wél internet. Vorige niet werkende router er op...wél weer internet! Er is geen logica in te ontdekken.

 

We hebben nu 2 weken met alle 5 routers gewoon internet gehad (werkte goed na diverse modem resets). Echter gisteren heeft Ziggo blijkbaar weer een firmware update gedaan zie ik in de event log van het modem. Nu dus weer op 2 van de 5 geen internet 😞

 

Begin haast te vermoeden dat er iets niet helemaal lekker zit in de firmware van UBC1318ZG wat betreft ARP tabel bij gebruik van meer dan 3 apparaten! (volgens mij hebben we alle andere variabelen kunnen uitsluiten).

 

Ziggo helpdesk bellen heeft geen zin, na een uur bellen wordt het modem herstart en zijn we geen stap verder. Een monteur komt ook niet langs, want we hebben toch internet! (?!).

 

Wie-o-wie kan er licht schijnen op deze zaak?

 

6 Reacties 6
Meldingen
Aan Uit
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 78713Posts
  • 5318Oplossingen
  • 23503Likes

Dit is voor mij een stap te ver, maar mogelijk kunnen @tobiastheebe en/of @DennyW eens hun gedachten hier over laten gaan.

Zij komen hier langs als / zodra zij online zijn.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34833Posts
  • 2565Oplossingen
  • 17520Likes

Het modem beschikt inderdaad over een ingebouwd MAC-filter, aangestuurd door de boot file. Via SNMP kan het maximaal aantal toegestane apparaten worden opgehaald met docsDevMaxCpe. De waarde hiervan is normaliter 2, naast de eMTA (telefonie) wordt aan nog één ander apparaat WAN-toegang verleend. In geval van Zakelijk Internet Pro met een /29-subnet zou deze waarde dus 6 moeten zijn. Dit zou Ziggo kunnen en moeten controleren.

DennyW

Level 17
  • 3184Posts
  • 251Oplossingen
  • 934Likes

Is die tijdelijke managed switch tussen modem een de oorspronkelijke switch gezet om (alleen) te monitoren?
Er kan n.l. ook iets niet goed gaan in de oorspronkelijke switch. Probeer eens een andere switch of kijk of herstarten van de (oorspronkelijke) switch effect heeft als de storing zich weer voor doet. Gezien de te investeren tijd en wat een (redelijk) switch kost, lijkt het mij niet onverstandig om de oude switch (plus voeding, want die ook "een tik" gehad hebben) te vervangen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34833Posts
  • 2565Oplossingen
  • 17520Likes

Een managed switch genereert ook verkeer dat op het modem terechtkomt, het MAC-adres van de switch wordt vervolgens afgevangen en opgeslagen in het filter. In jouw geval volstaat docsDevMaxCpe = 6 alleen als telefonie via de eMTA (ingebouwde FXS-poorten van het modem) niet wordt gebruikt, anders is 7 nodig. Indien de oorspronkelijke switch een unmanaged type is, dan speelt dit uiteraard niet.

Vincent9177
Topicstarter
Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

De managed switch hebben we er tijdelijk tussengezet. Maar een andere managed switch die ook nog in het netwerk zit kunnen we er helaas niet tussenuit halen (is niet ons eigendom, maar onderdeel van netwerk infrastructuur van het gebouw). Zo "Ziet" de modem dus 6 MAC adressen langskomen, waarvan er dus 3 sowieso het internet opkomen, 2 sowieso niet.
Maar waarom is er een limiet op MAC adressen ingebouwd in dit modem!? Als ik 10 managed switches ertussen wil hangen, moet dat toch ook gewoon kunnen!?

Kan deze limiet worden opgehoogd in ons modem, of is dat onderdeel van de algemene firmware?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34833Posts
  • 2565Oplossingen
  • 17520Likes

Zoals eerder aangegeven is de limiet niet afkomstig uit de firmware, maar uit de boot file die het modem ontvangt van het CMTS. De limiet geeft de provider meer controle over de apparaten die achter het modem worden aangesloten. De filterlijst kan statisch (waarbij MAC-adressen van de apparatuur aan de provider worden doorgegeven) of dynamisch (waarbij het modem luistert naar inkomend verkeer en zelf de MAC-adressen toevoegt) worden opgebouwd. Voor zover mij bekend wordt bij Ziggo alleen dynamisch gebruikt. Bij een reset van het modem wordt de filterlijst gewist.

 

Ik weet niet hoe de boot file bij Zakelijk Internet Pro is vormgegeven en hoe docsDevMaxCpe is ingesteld, hier kan een moderator hopelijk meer informatie over verschaffen.