1
Vraag
2
Reageer en help mee
ebierens

Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Sommige Android apps verbinden niet met wifi?

Sinds week een ziggo abonnement. Op mijn android tabs en telefoon zijn er apps die geen verbinding krijgen (Digid,HBO MAX app bijvoorbeeld). Op Apple tab en telefoon werken ze wel en op mijn android telefoon via mobiele dat werken ze ook. Dus sommige apps doen het niet terwijl netflix bijvoorbeeld gewoon uitstekend werkt. Ik heb gezien dat andere mensen dit probleem ook gehad hebben en heb die voorgestelde oplossingen geprobeerd maar dat heeft niet gewerkt bij mij. Heeft iemand een id

17 Reacties 17
ebierens
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

heeft iemand een idee om dit op te lossen? Is de laatste zin die niet helemaal te lezen is.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 33321Posts
  • 2395Oplossingen
  • 16860Likes

Dit probleem komt sporadisch voor met Android-apparaten i.c.m. een Connectbox of SmartWifi modem, de oorzaak hiervan ligt bij IPv6 stack van de modemrouter.

Je geeft aan dat je al een aantal suggesties hebt geprobeerd, ook de DHCPv6-server van de modemrouter op 'stateful' instellen? Hierdoor valt Android terug naar IPv4 en zou het probleem opgelost moeten zijn.

ebierens
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Heb ik inderdaad al geprobeerd. Daarnet weer op statafel gezet, modem herstart, maar problemen bestaan nog steeds. Dus dit lijkt bij mij niet te helpen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 33321Posts
  • 2395Oplossingen
  • 16860Likes

Heb je na deze wijziging ook gecontroleerd of de Android-apparaat geen IPv6-adressen meer toonden c.q. of de wijziging wel correct doorgevoerd was? Heb je de webinterface van het modem of SmartWifi web gebruikt om de instelling te wijzigen? Als je deze site opent op een Android-apparaat, dan moet je alleen een IPv4-adres zien wanneer de DHCPv6-server op 'stateful' ingesteld is.

ebierens
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

hoi,

Ik heb stateful ingesteld via de webinterface van mijn modem. Naderhand nog een keer ingelogd om te kijken of ie op die status staat. Volgens webinterface wel. Ik heb ook gekeken naar het ip adres dat mijn eigen router heeft gekregen van het modem en dit is gewoon een IPv4 adres. Mijn tablets zijn op het wifi netwerk van mijn eigen router aangesloten. Ik heb de wifi van het ziggo modem uitgezet.

Verbinding met internet is geen probleem. Het starten van Digid bijvoorbeeld komt na het invullen van mijn nummer code terug met een melding dat de pincode onjuist is, terug via de mobiele data deze app gebruiken geen probleem is. Ook HBO max kan nog steeds niet verbinding maken. Ook dat werkt prima als ik dat via mobiele data doe. Het werkt alleen niet als ik wifi gebruik. Volgens smartwifi web interface naar mijn modem staat DHCP voor DHCPv6 op Stateful. Ik heb DHCP4 gewoon staan op DHCP ingeschakeld. Moet ik daar het lokaal adres starten nog aanpassen (staat nu gewoon op 10)

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 33321Posts
  • 2395Oplossingen
  • 16860Likes

Bij gebruik van een eigen router zou je het modem in bridge mode moeten laten configureren, dan is de router van het modem niet meer actief. De configuratie van de DHCPv4-server aanpassen is niet nodig, deze instellingen komen ook te vervallen met bridge mode. Andere optie is de eigen router in AP mode configureren. Dubbele NAT kan problemen veroorzaken.

Judith
Community Moderator
Community Moderator
  • 1372Posts
  • 142Oplossingen
  • 675Likes

@ebierens het is inmiddels weer een paar dagen verder en ik ben benieuwd of je op dit moment nog steeds problemen ervaart met apps die geen verbinding krijgen of heeft het advies van Tobias je geholpen de problemen op te lossen? We horen het graag! 

ebierens
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

nee, helaas probleem nog niet opgelost. Deze week op een andere plek gewoon met de android tab hbo max kunnen gebruiken. Nu thuis weer uitgeprobeerd, maar zie hetzelfde probleem. Net als met digid app.

Tobias zijn oplossing heeft bij mij niet geholpen, helaas.

Heb er verder niet meer naar kunnen zoeken waar het aan kan liggen. Op de Apple tabs doen ze het gewoon.

Alle tips welkom

Mvg ed

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 33321Posts
  • 2395Oplossingen
  • 16860Likes

Wat is de huidige configuratie van modem + router (bridge/router/AP mode)? Welk merk + type router heb je?

ebierens
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

ik heb een zwarte smart wifi. Die is verbonden met 1 klant, mijn eigen router. De wifi kanalen van de smart router heb ik uitgezet omdat ik mijn router het wifi net moet verzorgen. Dit doe ik zo al jaren.

Ziggo modem staat dus niet als bridge ingesteld, maar als router met 1, bekabelde klant. Die router van mij heeft een IPv4 adres en zie ik, een IPv6 adres van modem gekregen. UPnP staat aan. Ik heb DMZ geactiveerd met adres van mijn router zodat mijn eigen mailserver bereikbaar is. DHCPv6 staat op stateful. Alles werkt uitstekend met mijn apple tablets. Geen probleem met de apps op die dingen. Alleen op mijn samsung tab en android telefoon doen sommige apps het niet. (DigiD,HBOmax bijvoorbeeld).

IP-flood detectie als firewall instelling. Ik heb bij IPv4 mijn router MAC adres en IPv4 IP adres.

gekoppeld, zodat mijn router altijd hetzelfde IP adres heeft.

Mijn eigen router is een netgear nighthawk AC 1900 type

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 33321Posts
  • 2395Oplossingen
  • 16860Likes

Router achter router is niet wenselijk, zoals eerder aangegeven zou je ofwel de eigen router in AP mode moeten configureren of het modem in bridge mode laten configureren. Ik zou voor de eerste optie kiezen, gezien de R7000 een wat ouder type router is. Eventueel kun je nog testen met IPv6 volledig uitgeschakeld op de eigen router, modemrouters van Ziggo bieden geen volwaardige ondersteuning voor downstream prefix delegation met cascaded routers en ik vermoed dat hier het probleem ligt. Een andere mogelijk test is Wi-Fi van de modemrouter opnieuw inschakelen en de Android-apparaten tijdelijk daarmee verbinden. Tenslotte adviseer ik om de firewall-instellingen van de modemrouter zo aanpassen dat alleen 'Firewall beveiliging' is ingeschakeld voor zowel IPv4 als IPv6.

ebierens
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

dank voor de tips. Ga weer eens experimenteren. Het blijft natuurlijk raar dat de huidige instellingen voor Apple apps geen problemen opleveren :-).

Maar ik ga eens verder onderzoeken.

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 9386Posts
  • 1104Oplossingen
  • 4224Likes

Hi @ebierens - Is er nog wat uit het experimenteren gekomen?

caesar

Level 17
  • 4273Posts
  • 72Oplossingen
  • 1419Likes

@ebierens, @ebierens 

Android ondersteund geen statefull DHCPv6, alleen stateless DHCPv6. Ik kan op mijn Fritz!box beide tegelijk activeren, maar volgens mij moet je op Ziggo routers kiezen tussen beide. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 33321Posts
  • 2395Oplossingen
  • 16860Likes

@caesar  schreef:

@ebierens, @ebierens 

Android ondersteund geen statefull DHCPv6, alleen stateless DHCPv6. Ik kan op mijn Fritz!box beide tegelijk activeren, maar volgens mij moet je op Ziggo routers kiezen tussen beide. 

Klopt. Als alleen stateful DHCPv6 beschikbaar is, dan valt Android terug op IPv4. Dit is dan ook een workaround/test bij problemen met IPv6 tussen een Connectbox/SmartWifi modem en Android. Zelf heb ik gekozen voor alleen SLAAC met RDNSS + DNSSL in het LAN van mijn ER-4.

ebierens
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

ik moet experimenteren nog beginnen. Zit eraan te denken om mijn router er tussen uit te halen. Maar moet ik nog gaan doen

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 33321Posts
  • 2395Oplossingen
  • 16860Likes

Testen met een zo eenvoudig mogelijke opstelling is altijd het beste. Je kunt de R7000 nog wel prima als access point c.q. in AP mode gebruiken.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic