Inieminie
Gedreven Meedenker
  • 22Reacties
  • 2Oplossingen
  • 3Likes

Somfy

SmartSelect_20210503-193929_Mijn Ziggo.jpg

 hoi...ik heb dus sinds vandaag een zonnescherm met de connexoon ..helaas vind de app het apparaat (of de moter ?) Niet in het configuratie scherm van de somfy terrace app...iemand die mij in normaal Nederlands uit kan leggen hoe ik dit kan oplossen ?..en of ik dit zelf (redelijk technisch ) kan doen zonder dat ik vervolgens de hele boel in de war schop .

Thxxx

21 Reacties 21
RoWi.
Expert
Expert
  • 5545Reacties
  • 238Oplossingen
  • 1343Likes

Ik zal eerst een handleiding moeten raadplegen.

Is de Connexoon bedraad verbonden met de Connectbox?

Heb je de website al bezocht of de qr code gebruikt? En alles geregistreerd en geactiveerd. 

Op zich is de terrace handleiding vrij duidelijk.

Screenshot_20210503-201555_Drive.jpg 

Is de motor wel van de juiste type het werkt enkel met IO modellen niet met RTS.

• Connexoon io is gericht op consumenten die alleen hun zonwering (Terrace), rolluiken (Window) of garagedeuren/hekken (Access) thuis of onderweg willen bedienen en controleren via hun smartphone. Deze producten dienen dan wel uitgerust te zijn met een ingebouwde Somfy io motor (io-homecontrol). Een RTS motor is niet compatibel. Connexoon io is compatibel met producten van partners: Velux en Philips Hue. Verder werkt Connexoon io met IFTTT en Google Assistant
Inieminie
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 22Reacties
  • 2Oplossingen
  • 3Likes

Het is io...tenzij de fabrikant er per ongeluk RTS in heeft gedaan ..bekabeld en zichtbaar verbonden in mijn modem.

App geïnstalleerd en geregistreerd.

Hij ziet echter het apparaat niet bij het toevoegen.

Lees veel over firewall en poort toevoegen . Maar ja dan moet je wel weten wat je precies bij die poorten in moet vullen naast het ip adres .

Liever blijf ik ook uit mijn modem ,maar ja als dat de enige manier is.

RoWi.
Expert
Expert
  • 5545Reacties
  • 238Oplossingen
  • 1343Likes

Dat lijkt mij niet nodig eerlijk gezegd, dat is meer als je zaken van buiten af wil bedienen.

Even voor de mee lezers en mogelijke somfy gebruikers.

Je kan de app starten.

Je klikt op coniguration dan add

Daarna kies je het type product, het bedieningpunt stype 1way of 2way

Daarna zie niet het product zoals in deze afbeelding.

Screenshot_20210503-210033_Drive~2.jpg

Inieminie
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 22Reacties
  • 2Oplossingen
  • 3Likes

Uiteraard al gedaan, de leverancier zelf ook al tig x, fabrikant zei gelijk dat het aan de modem lag...je moet toevoegen in de app , maar daar ziet ie het apparaat dus niet, terwijl ie wel verbonden is aan de modem.dus tja, ik vind het ook raar , maar moet t toch aan het werk krijgen 

ik hoop dat een reset van de motor morgen nog uitkomst bied, maar vrees het ergste.

RoWi.
Expert
Expert
  • 5545Reacties
  • 238Oplossingen
  • 1343Likes

Wat mij deels verbaasd is dat de installateur dit niet werkend heeft opgeleverd.

@Inieminie het was als vraag bedoeld dat laatste plaatje blijft leeg als ik het goed begrijp?

Je kan zowel de connexoon als de zonnescherm in je connectbox zien?

Gebruik je ander netwerk apparatuur? Graag een zo volledige mogelijk overzicht.

Inieminie
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 22Reacties
  • 2Oplossingen
  • 3Likes

excuus, ik zie alleen de connexioon, het zonnescherm zelf hoeft niet in het netwerk vlgs mij , er zit een sensor in de moter die contact moet maken met de connexoon, en ik kom tot toevoegen, dan swipe je idd naar het juisye scherm, moet je 2 seconden met pennetje in de fysieke AB drukken, dan gaat je scherm even open en dicht voor een seconde en dan klik je ok, dan gaar de app zoeken en dan vind ie dus nietx,

we hebben boven een nighthawk router staan voor de verbinding boven , deze zit uiteraard verbonden met de router.

schiet mij maar lek 🙂 leverancier zegt dit nog niet mee gemaakt te hebben zelf , dus hoop dat het iets anders is eigenlijk 

Inieminie
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 22Reacties
  • 2Oplossingen
  • 3Likes

installateur komt morgen terug trouwens, ik heb nog niets betaald dus dat komt goed 😛

RoWi.
Expert
Expert
  • 5545Reacties
  • 238Oplossingen
  • 1343Likes

Duidelijk, de connexoon moet dus zelf contact maken met de sensor van de zonnescherm. Heb je een link van dat scherm, en vooral informatie over die sensor, werkt dat via bluetooth. Mogelijk is de afstand te groot om elkaar te vinden.

RoWi.
Expert
Expert
  • 5545Reacties
  • 238Oplossingen
  • 1343Likes

Gevonden wat ik zocht,

Welke versie motor IO moet het zijn?

Er lijkt per type een verschil in het bereik te zijn. Dit is de gewone io.

Screenshot_20210503-213456_Chrome.jpg

Bij andere modellen staat ook een bereik binnen, ik vermoed zelf toch het verkeerde type motor.

Inieminie
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 22Reacties
  • 2Oplossingen
  • 3Likes

Er staat op de bon helaas geen type nummer...gaat om knikarmscherm Ibiza plus van rainbow (500x300) met bediening via somfy io motor (connexoon merk somfy )

Meer info heb ik helaas niet 🤐

Inieminie
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 22Reacties
  • 2Oplossingen
  • 3Likes

En afstand tussen motor en connexoon is nu ongeveer 5 met...0.05 is wel heel weinig ..daar valt niet mee te werken..😬

RoWi.
Expert
Expert
  • 5545Reacties
  • 238Oplossingen
  • 1343Likes

Dat klopt, helemaal vreemd dat in een open ruimte de afstand zo beperkt is nog geen halve meter. 

Inieminie
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 22Reacties
  • 2Oplossingen
  • 3Likes

Nou..alles geprobeerd met hulp van somfy..nog reset..andere app ..staat goed in mijn router ,dus verbinding is oje...niets helpt...de google assistent is wel gewoon te koppelen aan de connexoon..dus de installateur mag t oplossen..ligt wrs aan de motor..

Dank in ieder geval 

Inieminie
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 22Reacties
  • 2Oplossingen
  • 3Likes

He

Inieminie
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 22Reacties
  • 2Oplossingen
  • 3Likes

Helaas nog niet opgelost ,maar zou de modem in bridge modus zetten (tijdelijk ) voldoende zijn om de connexoon toegang te verlenen (firewall uitschakelen)

RoWi.
Expert
Expert
  • 5545Reacties
  • 238Oplossingen
  • 1343Likes

Dan zal de Night hawk de volledige router functie moeten overnemen dus alles wat nu in de connectbox zit aangesloten, zal naar de Nighthawk moeten.

Inieminie
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 22Reacties
  • 2Oplossingen
  • 3Likes

Ik had gelezen dat er 1 mobiel apparaat verbonden kon blijven ...dat zou dan mijn telefoon zijn..

Vraag is alleen of zodra ik de bridge modus uitschakel en de modem herstart de connexoon nog steeds contact  heeft wanneer die eenmaal de firewall omzeild heeft of niet ..🤷.

Ik denk nog steeds dat het inde motor zit overigens maar dat moet ik nog afwachten.

RoWi.
Expert
Expert
  • 5545Reacties
  • 238Oplossingen
  • 1343Likes

Dat is niet correct, in bridge modus verliest een Connectbox alle router functies, waaronder wifi. Er kan 1 apparaat bedraad worden verbonden dat is de eigen router!!

Technisch verhaal volgt nu.

Als de Night hawk werkt als router heb je zoals dat heet twee verschillende IP bereiken , 192.168.178.xxx van de Connectbox en 192.168.0.xxx voor de Netgear, dat kan voor problemen zorgen als apparaten niet via hetzelfde apparaat zijn verbonden. Dat staat los van de aansturing van de IO moter zover ik kan zeggen.

Inieminie
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 22Reacties
  • 2Oplossingen
  • 3Likes

Had inderdaad even verder gelezen ...als die bridge modus gebruikt moet worden dan moet ik echter de connexoon op die 1ste lan poort zetten op dat moment...want het gaat er juist om dat die toegang krijgt ...de nighthawk staat daarnaast op de 2de etage dus dan moet ik alles van beneden door trekken naar boven terwijl alles nu prima werkt (behalve de connexoon dus ) dus dat heb ik er niet voor over ..ik W8 de installateur af en hoop dat de motor reset helpt ..want alles aanpassen terwijl het voorbeeldig werkt is omgekeerde wereld...thx iig

Uitgelicht topic