Vraag
Reacties
Oplossing
Raymond12
Level 3

Solaredge omvormer heeft geen verbinding meer na installatie nieuw modem

Sinds 4 febaruari heb ik een nieuwe modem van ziggo.  de smartwifi modem, hier voor had ik de Horizon box.

ik heb Omvormer van solaredge die via een lan kabel in de modem zit, nu is het probleem dat ik de data van de de zonnepanelen niet meer kan lezen in de app van solaredge.  bij de oude horizon box was het goed maar nu met de nieuwe modem wil het niet meer. als ik via de app van solaredge de status van de Omvormer lees is er wel internet verbinden is en heeft het een ip adres maar DNS wil niet. heb via de modem Dns verander maar niets werkt. Ziggo zeg dat ik maar naar de Leverancier van het systeem moet en die wil wel komen en er naar kijken maar dat even 105 euro kost. er is niets verander aan de Lan-kabel. 

0 Kudos
Oplossing
53 Reacties 53
Meldingen
Aan Uit
Danitsja
Community Moderator
Community Moderator

Oh wat super dat de monteur het heeft opgelost @Raymond12. Zo kun je weer optimaal genieten van je internetdienst. 

Ik wens je een schitterende dag toe, maak er wat moois van. 

0 Kudos
Pasi
Level 19

@Raymond12  schreef:

Het Probleem is opgelost.  De fout zat in de omvormer van Soloedge hier was het statisch IP-adres dit heeft de monteur verander in Dynamisch IP-adres en weg was het probleem.


Dan is de vorig monteur ook wel een hele slechte geweest ! Als er zo nodig ( geen idee waarom ! ) een vast IP nummer aan de omvormer moet worden toegekend, dan moet dat natuurlijk worden ingesteld in de DHCP van Ziggo's modem/router. Want die is verantwoordelijk voor IP uitgifte op uw netwerk.

Het zomaar vast instellen van een IP-nummer op een apparaat, kan zelfs IP-problemen geven bij andere apparaten, waardoor die ( tijdelijk ) geen ( internet ) verbinding kunnen krijgen.

Ps. Overigens fijn dat het opgelost is 👍.


0 Kudos
Cees van D
Level 1

Wat ik lees is allemaal te technisch voor mij. Misschien iemand die in "Jip en Janneke taal" mij een uitleg kan geven wat te doen. Ik heb namelijk geen verbinding van mijn Solaredge se3500H met mijn zwarte Ziggo smartwifi V2+.

0 Kudos
David
Community Testspecialist
Community Testspecialist

@Cees van D De oorzaak van het probleem van Raymond12 was vrij specifiek en ik verwacht niet meteen dat dit ook voor jou van toepassing is. Ik weet zelf ook niet hoe je dit in de instellingen van je zonnepanelen kunt checken. Mijn advies is even om wat meer informatie te delen over je probleem. 

 

Bijvoorbeeld:

- Heeft het ooit wel gewerkt?

- Waar gaat het mis (bijvoorbeeld bij het instellen, of werkt het instellen wel maar gaat het daarna niet goed)

- Heb je al iets geprobeerd om het op te lossen? 

- Wat je zelf nog belangrijk lijkt toe te voegen, beter te veel dan te weinig informatie. 

 

Met die informatie kunnen andere gebruikers van SolarEdge je beter helpen. 🙂 

0 Kudos
Pasi
Level 19

@Cees van D  schreef:

Wat ik lees is allemaal te technisch voor mij. Misschien iemand die in "Jip en Janneke taal" mij een uitleg kan geven wat te doen. Ik heb namelijk geen verbinding van mijn Solaredge se3500H met mijn zwarte Ziggo smartwifi V2+.


Kijkt u ( of Google eens naar soortgelijke filmpjes ) eens hier naar.

 

0 Kudos
Welling
Level 2

Ook ik heb dit probleem nu sinds maart2024. De Solar Edge app functioneert niet en geeft melding “Installatie communiceert niet”. Na installatie van zwarte SmartWifi modem. Na een maand lang mails en telefoontjes ben ik , denk ik, een stap dichter bij de oorzaak van het probleem. Het nieuwe modem genereert als default IPv6 adressen. De omvormer van Solar Edge SE3000H, vereist echter IPv4 adres. Het modem is wel in staat om IPv4 adressen te generen als fallback als de IPv6 niet functioneert. Klantenservice wil/kan/mag die default NIET uitzetten. Klantenservice verwijst naar dit forum voor mogelijke oplossing? 
Wie weet raad?

Marcel Welling

0 Kudos
Pasi
Level 19

@Welling  schreef:

Ook ik heb dit probleem nu sinds maart2024. De Solar Edge app functioneert niet en geeft melding “Installatie communiceert niet”. Na installatie van zwarte SmartWifi modem. Na een maand lang mails en telefoontjes ben ik , denk ik, een stap dichter bij de oorzaak van het probleem. Het nieuwe modem genereert als default IPv6 adressen. De omvormer van Solar Edge SE3000H, vereist echter IPv4 adres. Het modem is wel in staat om IPv4 adressen te generen als fallback als de IPv6 niet functioneert. Klantenservice wil/kan/mag die default NIET uitzetten. Klantenservice verwijst naar dit forum voor mogelijke oplossing? 
Wie weet raad?

...


Hallo,

Nog nooit van dit probleem gehoord !

Als de SE3000H alleen IPv4 aankan, dan zou je verwachten dat de DHCP in de Ziggo Modem/Router ook een IPv4 IP adres aanbied.

Staat de SE3000H wel op DHCP ingesteld en is daarop dus niet een vast IP nummer ingesteld ? Want de verschillende merken van ZMR's hebben soms ook een andere IP range, waardoor een ingesteld/vast IP nummer op de omvormer met de ene ZMR wel en met de andere ZMR niet werkt.
Zover ik weet zijn er 2 types van de SE3000H, één met display en 1 zonder display. Die laatste kan u alleen maar instellen m.b.v. een SolarEdge app.


Maar het zou m.i. niet de eerste keer zijn dat Ziggo's DHCP niet goed functioneert. Heeft u de ZMR wel een gereset m.b.v. de resetknop ?

0 Kudos
Welling
Level 2

Pasi, bedankt voor je snelle reactie. De omvormer heeft 7 jaar prima gewerkt. Na de installatie van de nieuwe router ontstond deze situatie. Alles functioneert behalve de communicatie met de app. De melding is DHCP failed en LAN disconnected. Ik weet niet wat ik daaraan kan doen om het werkend te krijgen.

 

Pasi
Level 19

@Welling  schreef:

Pasi, bedankt voor je snelle reactie. De omvormer heeft 7 jaar prima gewerkt. Na de installatie van de nieuwe router ontstond deze situatie. Alles functioneert behalve de communicatie met de app. De melding is DHCP failed en LAN disconnected. Ik weet niet wat ik daaraan kan doen om het werkend te krijgen.

 


Zoals aangegeven hebben Ziggo Modem/Routers soms andere IP ranges en dan kan een apparaat met een vast gezet ( zelf ingesteld ) IP nummer problemen krijgen met de verbinding.

Hier een lijst m.b.t. de foutcodes. Bij "10000000 DHCP Failed" staat :


"

Verify that the Ethernet network
settings on the SolarEdge device
are accurate based on your local
networking equipment and
software.
2 If a firewall or static IP is not
required to connect the
SolarEdge device to the internet,
it is recommended to leave the
Ethernet settings at their default
settings
"

Waarbij de eerste aangeeft of DHCP wel juist is ingesteld en de 2 niet van toepassing is.

 


Als eerste moet u m.i. welk IP nummer de omvormer heeft en/of deze op DHCP staat. Kijkt u een in de handleiding, op bladzijde 11. Het gaat daar wel over wifi, maar waarschijnlijk kan u daar ook u zien welk IP nummer de omvormer heeft. Dat zou u kunnen vergelijken met het IP nummer wat een desktop/laptop/smartphone heeft. De eerste 3 octets zouden gelijk moeten zijn. Heeft uw netwerk b.v. de IP range van 192.168.178.xxx, dan moeten alle apparaten op uw netwerk de eerste 3 octets  ( 192.168.178..... ) gelijk hebben. Anders is communicatie niet mogelijk.

In dit filmpje wordt getoond hoe u een vast IP nummer instelt, maar dat wilt u dus niet, echter daarin is ook te zien dat DHCP aanstaat !

Welling
Level 2

Pasi

ik heb nog niet veel tijd gehad maar ga het nog onderzoeken. Wordt vervolgd

Pasi
Level 19

@Welling  schreef:

Pasi

ik heb nog niet veel tijd gehad maar ga het nog onderzoeken. Wordt vervolgd


Vooral niet haasten en/of stressen 😉, er zijn beslist belangrijker zaken !

Die zonnepanelen leveren hun stroom wel, ook zonder dat de omvormer een internet verbinding heeft.

0 Kudos
JustinenAnna
Level 1

Beste Raymond,

 

Ik loop tegen hetzelfde probleem aan na het installeren van een nieuwe Ziggo-modem.

 

Ik heb een omvormer van SolarEdge en alhoewel deze verbindt met de WiFi, geeft hij steeds aan dat het IP-adres niet kan worden gevonden waardoor hij geen gegevens verstuurd naar de monitoring site/app.

 

Kun je me misschien uitleggen wat uw monteur heeft gewijzigd aan de omvormer? Dan ga ik dat eerst eens proberen alvorens ik iemand langs laat komen.

 

U schrijft dat u het IP-adres heeft gewijzigd van "statisch" naar "dynamisch". Kon dit op het LCD-scherm van de omvormer zelf of moest dit vanuit de monitoring site uitgevoerd worden?

 

Ik maak overigens gebruik van de WiFi en niet van een internetkabel, dus wellicht was uw situatie toch anders.

 

In ieder geval bedankt als u tijd heeft om te reageren.

 

Vriendelijke groet,

Anna

0 Kudos
Welling
Level 2

Ik heb een andere oplossing gevonden die werkt. In bijgaand youtube film wordt stap voor stap uitgelegd wat te doen. Succes

 

https://youtu.be/j2IHms4rOdY heb si=QDsquXOvC4dHLdI1

0 Kudos
Welling
Level 2
0 Kudos