EnergieBoy

Level 19
  • 11405Posts
  • 577Oplossingen
  • 1871Likes

Sneller internet: heb je het echt nodig?

Voor mensen die zich afvragen wat nu het beste snelheid is om te kiezen dan is dit misschien een mooi artikel voor:

Wanneer je aan het rondkijken bent voor een internetabonnement, dan krijg je de keuze tussen verschillende internetsnelheden. Deze zijn vaak met overtrokken claims over hoe snel internet je nou nodig hebt. In dit artikel geven we antwoord op de vraag 'hoe snel internet heb ik nodig?' en beantwoorden we enkele gerelateerde vragen.

https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulpartikelen/item/hoe-snel-internet-heb-je-echt-nodig/?utm_source=dmdelivery&utm_medium=email&utm_content=dmd-radar&utm_campaign=20190114
4 Reacties 4
KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes
Dat is natuurlijk puur toevallig dat ik hetzelfde artikel net heb doorgelezen.:sweat_smile:
broekhua

Level 9
  • 240Posts
  • 4Oplossingen
  • 57Likes
Het is natuurlijk wel een schitterend verkoop argument. Het kunnen aanbieden van snel internet (100Mb/s en hoger) trekt veel gebruikers aan en verkoopt lekker.
Of je dit nu nodig hebt of niet.
Er speelt ook nog een ander argument.
Het aanbieden van snel internet (400Mb/s) kan beperkingen opleveren voor de andere gebruikers op hetzelfde segment (Ziggo).
Als 3 verschillende gebruikers op hetzelfde segment met 400Mb/s aan het downloaden zijn, is in principe de maximale capaciteit op dat segment bereikt. Als er dan meer gebruikers ook gaan downloaden, wordt iedereen afgeknepen om overbelasting te voorkomen. Wordt je dan tot de helft wordt afgeknepen, houdt een abonnee van 400Mb/s altijd nog 200Mb/s over.
Heb je echter slechts een abonnement van 25Mb/s, dan hou je slechts 12,5Mb/s over. Tenminste lijkt mij dit een logische conclusie. Met het KPN netwerk ligt dit mogelijk iets anders maar bij dreigende overbelasting moet ook hier iedereen een stapje terug doen.
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Ik denk dat dat voor alle providers geldt. KPN had in het verleden problemen met te weinig bandbreedte op de Internet Exchange waardoor internationaal verkeer trager werd. Want ook daar moet je uiteindelijk wel de snelheid aankunnen die alle gebruikers genereren. Volgend mij hadden ze destijds maar iets van een paar Gbit naar buiten gereserveerd.
Darkje

Level 11
  • 534Posts
  • 12Oplossingen
  • 92Likes
Nou ik ben bepaald geen ziggo fanboy, maar als er capaciteits issues zijn bij ziggo, dan worden die wel vaak snel opgelost. Leuk stuk trouwens dit is iets wat ik overigens al jaren roep.

Uitgelicht topic