1
Vraag
2
Reageer en help mee
Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Snelheidsverhogingen 2022

Bij Tweakers.Net te lezen :

3.png

Natuurlijk is die snelheids-verhoging is een sigaar uit eigen doos. Want over 2 ( of 3 ? ) maand, gaan de abonnements-prijzen weer omhoog.

Persoonlijk had ik liever geen download verhoging, want er is genoeg keuze qua download snelheden, maar een upload verhoging. Want die blijft hopeloos achter, in vergelijking met de concurrentie.

@JanAssen 

Uitgelicht
EnergieBoy

Level 19
  • 11405Reacties
  • 577Oplossingen
  • 1871Likes

Weet niet of deze al genoemd is, maar deze pagina is de beste info:
https://vodafoneziggo.nl/nieuws/ziggo-verhoogt-opnieuw-internetsnelheden-voor-veel-abonnementen/ 

 

Toegevoegd door moderator: Lees ook het artikel over de snelheidsverhoging op de Ziggo Community.

254 Reacties 254
RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Docsis en symmetrisch, niet onmogelijk maar dat zie ik nog niet gebeuren, pas met Docsis 4.0 heel misschien.

 

De marketing is juist gericht op onlogisch, in die zin dat er tussen internet Start en Compleet geen  tussen stap zit, althans het niet standaard aangeboden XXL internet zit er tussen. De truc is het prijsverschil zo laag te houden waardoor men eerder een mogelijk onnodig duurder pakket afneemt.

caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

Het bizarre is natuurlijk dat Ziggo nog steeds maar 4 upload kanalen gebruikt, in plaats van de 8 upload kanalen die mogelijk zijn. En dat is alleen nog maar DOCSIS 3.0. Van DOCSIS 3.1 upload is nog helemaal niets te bespeuren. De FM band is nu weg, dus Ziggo zou eindelijk eens kunnen gaan werken aan een verbetering van de upload. Maar je hoort niets. Dat is ook weer typisch Ziggo, niets vertellen over je toekomt plannen. Klanten hoeven niet te weten wat er in de planning staat. En dan zijn ze verbaasd als de klanten met tienduizenden tegelijk weglopen naar de glasvezel concurrentie. Bij het Ziggo management schijnen ze nog steeds niet te beseffen dat ze per definitie op verlies staan. Glasvezel is per definitie een veel beter medium dan coax, met symmetrische snelheden tot al 8 Gb/s op dit moment, en dan heb je ook nog eens de keuze uit verschillende providers. Als Ziggo klanten wil behouden, dan zullen ze eindelijk moeten gaan begrijpen dat ze die klanten serieus moeten nemen. Hun houding is nu dat wij als klanten blij mogen zijn dat Ziggo ons zoveel mooie dingen wil leveren. De toekomst voor Ziggo is duidelijk, alles gaat over naar IP, dus Ziggo zal moeten kijken hoe ze op de glasvezel kunnen meeliften. Maar dan moeten ze iets te bieden hebben, en dat is niet het geval. De coax is dood, dat was al duidelijk toen de eerste huizen op glas werden aangesloten. Het stervensproces van de coax kan nog lang duren, maar als medium is het ten dode opgeschreven. Ziggo had daar op tijd op in kunnen spelen door ook glasvezel aan te gaan leggen, maar door hun korte termijn visie (de volgende kwartaalcijfers) hebben ze dat nagelaten, en daarmee hun eigen doodvonnis getekend.    

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@caesar via Coax (Docsis) kan IP prima, het core netwerk van ziggo is al glasvezel dat geldt ook voor de dsl koperlijnen van KPN.

 

Ziggo hoeft enkel het laatste stukje te verglazen en dat zal de investering nog niet waard zijn. De huidige AOP's hebben dan geen nut meer, wat nu buitenshuis plaatsvind moet binnenshuis gebeuren het glasvezel licht signaal omzetten naar RF voor Docsis en DVB-C of deze laatste moet echt gaan vervallen. Dan nog zal in elke woning een glas naar coax converter moeten komen, want alle kabelmodems in een keer afschrijven  is uiteraard  ook kapitaal  vernietiging.

 

Ik ben ook benieuwd wat de gemeenten  dan gaan doen, als Ziggo naast KPN, Deltafiber en TMobile(Primevest) ook grond gaan roeren. Om het stukje coax naar huis te vervangen. Dan ben ik inderdaad voorstander dat Ziggo bestaande infra gaat hurena ls ODF niet als WBA.

 

1 Gb kan ik nog begrijpen hoewel moeilijk, maar 8 Gb voor thuisgebruik? Een internet pagina opent misschien iets sneller, een bestand komt nog sneller binnen, verder zie ik echt geen redelijke user case voor een consument.

Pasi
Topicstarter
Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@caesar  schreef:

Het bizarre is natuurlijk dat Ziggo nog steeds maar 4 upload kanalen gebruikt, in plaats van de 8 upload kanalen die mogelijk zijn. En dat is alleen nog maar DOCSIS 3.0. Van DOCSIS 3.1 upload is nog helemaal niets te bespeuren. De FM band is nu weg, dus Ziggo zou eindelijk eens kunnen gaan werken aan een verbetering van de upload. Maar je hoort niets. Dat is ook weer typisch Ziggo, niets vertellen over je toekomt plannen. Klanten hoeven niet te weten wat er in de planning staat. En dan zijn ze verbaasd als de klanten met tienduizenden tegelijk weglopen naar de glasvezel concurrentie. Bij het Ziggo management schijnen ze nog steeds niet te beseffen dat ze per definitie op verlies staan. Glasvezel is per definitie een veel beter medium dan coax, met symmetrische snelheden tot al 8 Gb/s op dit moment, en dan heb je ook nog eens de keuze uit verschillende providers. Als Ziggo klanten wil behouden, dan zullen ze eindelijk moeten gaan begrijpen dat ze die klanten serieus moeten nemen. Hun houding is nu dat wij als klanten blij mogen zijn dat Ziggo ons zoveel mooie dingen wil leveren. De toekomst voor Ziggo is duidelijk, alles gaat over naar IP, dus Ziggo zal moeten kijken hoe ze op de glasvezel kunnen meeliften. Maar dan moeten ze iets te bieden hebben, en dat is niet het geval. De coax is dood, dat was al duidelijk toen de eerste huizen op glas werden aangesloten. Het stervensproces van de coax kan nog lang duren, maar als medium is het ten dode opgeschreven. Ziggo had daar op tijd op in kunnen spelen door ook glasvezel aan te gaan leggen, maar door hun korte termijn visie (de volgende kwartaalcijfers) hebben ze dat nagelaten, en daarmee hun eigen doodvonnis getekend.    


Boven op de spijker. Beter en duidelijker kan men het niet kunnen omschrijven.

Het probleem is echter, dat Ziggo ergens in de komende jaren ( als Ziggo voorbij wordt gestreefd door andere providers ) wordt verkocht. De Amerikanen zullen veel geld vragen en wat er dan overblijft ( verouderde techniek én grote schulden ? ) zal snel failliet gaan.
Ik verwacht dat dan nog steeds veel Nederlanders nog geen glasvezel in huis hebben en moeten daarom overstappen naar ....... andere technieken. Grote kans dat die nog duurder zijn.
E.e.e. zou er dan weer uitzien, zoals het nu vaak nog is buiten de bebouwde kom en op het platte land. Wel een duur abonnement moeten afsluiten, maar in verhouding weinig Mb's.

Misschien zou internet via de satelliet een oplossing zijn, maar die is voorlopig nog behoorlijk prijzig.

Pasi
Topicstarter
Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@RoWi.  schreef:

 

...Ziggo hoeft enkel het laatste stukje te verglazen en dat zal de investering nog niet waard zijn. ...


Ik ( maar wie ben ik ) verwacht niet, dat Ziggo dat laatste stuk coax ( van de verdeler naar huis ) gaat vervangen voor glasvezel. Grote kans dat de Amerikaans aandeelhouder, daarin niet wil investeren ( onder het mom van '...het werkt nu toch ook...' ), maar eigenlijk/werkelijk niet veel geld wil investeren, wat alleen op veel langer termijn terug verdiend kan worden.

Zoals zojuist al geschreven, verwacht ik dat Ziggo tegen die tijd wordt verkocht, juist om die ( hoognodige ) extra investeringen te ontduiken. En dan....


@Pasi  schreef:

...De Amerikanen zullen veel geld vragen en wat er dan overblijft ( verouderde techniek én grote schulden ? ) zal snel failliet gaan....


 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Pasi en daarmee de plannen van Musk sponsoren het is toch van de zotte dat we hier in dit land ons toevlucht tot Starlink zouden moeten nemen, of een 5G verbinding.

Wellicht dat Liberty de boel weer volledig over gaat doen aan Vodafone laten klappen lijkt mij te ver gaan.

 

Dekking glasvezel tot q3 2020

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

wat nu buitenhuis gebeurt glasvezel omzetten naar coax

gebeurt in sommige delen als binnen in de woning zelf en die converter wordt dan gewoon door ziggo geleverd

Pasi
Topicstarter
Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@MR_CHIP  schreef:

wat nu buitenhuis gebeurt glasvezel omzetten naar coax

gebeurt in sommige delen als binnen in de woning zelf en die converter wordt dan gewoon door ziggo geleverd


Maar dit zal alleen maar bij grote gebouwen/complexen mogelijk zijn. Want daar zal de Ziggo verdeler inpandig zijn, dus is e.e.a. relatief makkelijk om te zetten. Per appartement de coax uit de buis en glasvezel erin blazen of via een vaak aanwezige lege/reserve buis aansluiten of via de buitenmuur.

Terwijl als de verdeler buiten ( op straat ) staat, dan zal de straat geheel open moeten om de verbinding naar de huizen te vervangen.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

ooit hoop ik dat waar ik woon ook glasvezel komt bouwjaar 2011 50 appartementen 

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Pasi  schreef:

@MR_CHIP  schreef:

wat nu buitenhuis gebeurt glasvezel omzetten naar coax

gebeurt in sommige delen als binnen in de woning zelf en die converter wordt dan gewoon door ziggo geleverd


Maar dit zal alleen maar bij grote gebouwen/complexen mogelijk zijn. Want daar zal de Ziggo verdeler inpandig zijn, dus is e.e.a. relatief makkelijk om te zetten. Per appartement de coax uit de buis en glasvezel erin blazen.

Terwijl als de verdeler buiten ( op straat ) staat, dan zal de straat geheel open moeten om de verbinding naar de huizen te vervangen.


Waarschijnlijk is Ziggo daar door de project ontwikkelaars verplicht om dit zo uit te voeren. 

caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@RoWi. 

Het core netwerk van Ziggo is glas, dat verkondigen ze vol trots. Zal ik je iets vertellen? Dat is het al minimaal 35 jaar. Dat was al zo bij de voorlopers van Ziggo. Dat is de kletspraat waarmee ze de klanten zand in de ogen proberen te strooien. Dat laatste stukje infrastructuur naar de huizen toe is in zijn totaliteit veel langer als hun core netwerk, en ook veel kostbaarder om aan te leggen.

 

Heb je enig idee wat een kabelmodem kost? Een paar tientjes, niet meer. Zeker hun flutmodems niet.

 

Natuurlijk mag er geen toestemming gegeven worden om nog een glasvezel aan te leggen naar de huizen, één volstaat. Ziggo had daar samen met KPN in moeten investeren, maar dat vraagt visie, en dat kun je het Ziggo management niet verwijten.

 

Die 8 Gb/s komt gewoon voort uit de gebruikte technologie. Heb je dat gauw nodig? Nee, maar dat maakt niet uit.

 

Ik ben als netwerkmanager betrokken geweest bij de inrichting van een groot nieuw gebouw voor ons bedrijf. Dat was zo midden van de 80er jaren. Ik wilde beslist bekabeling die geschikt was voor 100 Mb/s, dus Cat 5 dat toen officieel nog niet bestond. Ik was knettergek zeiden de leveranciers, meer als 10 Mb/s (100 Mb/s ethernet was nog in ontwikkeling) zou er nooit komen op de werkplek. Ik heb mijn bekabeling gekregen........

 

Ik heb al een switch staan met twee 10 Gb/s poorten, daar kan zo een router aan gekoppeld worden met een 10 Gb/s poort. Chipsets voor zulke routers bestaan al, het zijn snellere uitvoeringen van soortgelijke chipsets die nu in gebruik zijn. Nog een jaartje wachten of zo, dan zie je die routers komen.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@MR_CHIP  schreef:

ooit hoop ik dat waar ik woon ook glasvezel komt bouwjaar 2011 50 appartementen 

 


Alleen als de drie grote glasvezel netwerk  beheerders jouw woonplaats lucratief genoeg vinden. Er was voorheen niet voor niks dat er minimaal 30% inschrijvers moesten zijn. 

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

ik woon in papendrecht en als ik die glaskaart bekijk maar 2 %

en in dordrecht meer dan 90%

 

naja in de bouwplaats tegenover dit pand komt wel glasvezel (compleet nieuwe wijk met huizen van meer dan 800K )zover ik hoorde maar dat kan dus ook dat project van ziggo zijn oid 

 

niet dat ik heel erg ontreveden bent over ziggo sinds ik die ubee zakelijk modem hebt doe de verbinding het uitstekend alleen die trage upload is jammer

Pasi
Topicstarter
Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@RoWi.  schreef:

@Pasi en daarmee de plannen van Musk sponsoren het is toch van de zotte dat we hier in dit land ons toevlucht tot Starlink zouden moeten nemen, of een 5G verbinding.

Wellicht dat Liberty de boel weer volledig over gaat doen aan Vodafone laten klappen lijkt mij te ver gaan.

 

Dekking glasvezel tot q3 2020


Maar Vodafone is ook niet Nederlands. Als Global uit Ziggo stapt, dan zal Vodafone snel volgen. Want dan zou Vodafone ( als enige overgebleven grote aandeelhouder ) in verhouding nóg meer moeten gaan investeren.

Die kaartjes zijn vaak 'leuk', maar missen een belangrijk detail. Als b.v. de grote steden in een provincie/gebied al zijn voorzien ( het maakt niet uit waarover het gaat ), dan zal zo'n gebied een hoge invullingswaarde hebben. Echter zegt dat geheel niets, over de rest van dat gebied ( buiten die grote steden ).

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Dat is mij grotendeels bekend. Of het al 35 jaar een HFC netwerk is durf ik niet te zeggen, 35 jaar terug 1987 zou dat echt al zolang glas zijn, dat 'the last mile' meer is in lengte dan het hoofd netwerk geloof ik gerust.

 

KPN heeft niet voor niks geruime tijd ingezet op VDSL en dergelijke, het is dat ze goede investeringspartner(s) hebben anders had dit ook daar nog stil gestaan.

 

Een miljoen of 3 keer een paar tientjes is toch een flink bedrag opgeteld bij de overige kosten.

 

Hatolex

Level 16
  • 1376Posts
  • 47Oplossingen
  • 888Likes

Waarom het met glasvezel zo lang duurt?....... omdat 90% van de particuliere gebruikers glasvezelsnelheid helemaal niet nodig heeft. Het klinkt kennelijk kek om te zeggen dat je glasvezel hebt c.q nodig hebt. En voor die 10% freaks is het wel een dure investering voor de exploitant.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Pasi  schreef:

@RoWi.  schreef:

@Pasi en daarmee de plannen van Musk sponsoren het is toch van de zotte dat we hier in dit land ons toevlucht tot Starlink zouden moeten nemen, of een 5G verbinding.

Wellicht dat Liberty de boel weer volledig over gaat doen aan Vodafone laten klappen lijkt mij te ver gaan.

 

Dekking glasvezel tot q3 2020


Maar Vodafone is ook niet Nederlands. Als Global uit Ziggo stapt, dan zal Vodafone snel volgen. Want dan zou Vodafone ( als enige overgebleven grote aandeelhouder ) in verhouding nóg meer moeten gaan investeren.

Die kaartjes zijn vaak 'leuk', maar missen een belangrijk detail. Als b.v. de grote steden in een provincie/gebied al zijn voorzien ( het maakt niet uit waarover het gaat ), dan zal zo'n gebied een hoge invullingswaarde hebben. Echter zegt dat geheel niets, over de rest van dat gebied ( buiten die grote steden ).


De grote steden zijn juist veel slechter voorzien dan kleinere dorpen en steden, de stratix kaart laat je home passed zien beter kan bijna niet. 

 

VodafoneZiggo presenteert het Giganet als een netwerk klaar voor de hoogste bieder zou ik bijna zeggen, het lijkt mij dat de grootste investeringen al zijn gedaan. 

caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@RoWi. 

De KPN was hard bezig met glasvezel toen ze een nieuwe manager kregen. Die beschikte over dezelfde visionaire capaciteiten als een Ziggo manager, zodat hij niet meer wilde investeren in glas, maar zijn aandacht richtte op VDSL. Die man is gelukkig al weer de laan uit, en nu wordt er zo snel mogelijk weer glas aangelegd.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

mijn moeder heeft nog DSL helaas omdat dat veel goedkoper is dan ziggo per maand

laagste abbo t-mobile

robinjoo19_0-1650792722733.png

25 euro per maand 

en ziggo begint bij over de 40 euro per maand laagste snelheid 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@MR_CHIP  schreef:

ik woon in papendrecht en als ik die glaskaart bekijk maar 2 %

en in dordrecht meer dan 90%

 

naja in de bouwplaats tegenover dit pand komt wel glasvezel (compleet nieuwe wijk met huizen van meer dan 800K )zover ik hoorde maar dat kan dus ook dat project van ziggo zijn oid 

 

niet dat ik heel erg ontreveden bent over ziggo sinds ik die ubee zakelijk modem hebt doe de verbinding het uitstekend alleen die trage upload is jammer


Een nieuwe wijk krijgt vanuit KPN standaard glasvezel zeker als het er al ligt.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic