1
Vraag
2
Reacties
hans_1947

Level 5
  • 47Posts
  • 4Oplossingen
  • 20Likes

Snelheid valt terug op nieuwe laptops

Ik weet niet of mijn vraag hier thuis hoort of dat ik deze moet stellen in de community van Microsoft. Ik probeer het toch maar.

Ik heb 2 nieuwe laptops, HP en Asus, met Windows 11.

Een rare ervaring:

Heb een internet abonnement met 350Mbps en werk met frequentieband 5Ghz

Als ik een speedtest draai na het opstarten van de laptop dan komt er bv een download snelheid van 50Mbps uit.

Wanneer ik bij instellingen in Windows de optie Netwerk en Internet kies en de Wifi uitzet en gelijk weer aanzet dan kom ik aan een snelheid van 250Mbps of meer.

Dit is een dagelijks ritueel geworden, s'morgens laptop aan, wifi uit/aan en hoppa mooie snelheid.

Zolang de laptops aanblijven behoud ik de goede snelheid,

Dit euvel komt dus bij beide laptops voor.

Iemand een idee hoe dit kan of liever een oplossing hiervoor.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
hans_1947
Topicstarter
Level 5
  • 47Posts
  • 4Oplossingen
  • 20Likes

Het één en ander bekeken en uitgevogeld. Met wifi + pods kom ik aan snelheid van max 175 op gunstige tijden van de dag. Ethernet adapter aangeschaft om bekabeld te testen. Hiermee kom ik aan de 359, de snelheid van mijn aangeschaft abonnement. Ik ga zelf maar proberen om te bekabelen met UTP door een lege pijp van meterkast naar woonkamer. Bekabeld is toch de enige optie om goed en snel signaal te krijgen. Topic mag afgesloten worden omdat ik nu het probleem weet. Iedereen bedankt voor alle adviezen. Top. 

Bekijk in context

7 Reacties 7
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Heb je de 2,4 GHz werkelijk uitgezet in je modem of staat SmartWifi optimalisatie nog aan?

Want Windows 11 ziet de 2,4 GHz meestal als sterkste wifi en maakt daar dan gelijk contact mee is ook mijn ervaring.

Ik heb in de Eigenschappen van de adapter ingesteld bij Voorkeursband 5 GHz en dat scheelt al een bosje.

hans_1947
Topicstarter
Level 5
  • 47Posts
  • 4Oplossingen
  • 20Likes

Hallo Bert, Op de netwerkkaarten , die zijn wel standaard op 5GHZ gezet. In het modem nog niet. Ik heb een oude wifi printer en ik weet niet of die goed reageert op 5Ghz maar dat is het uitproberen waard. Ik moet dus gewoon de 2,4 Ghz in het modem uitzetten?

puppie

Level 17
  • 2639Posts
  • 66Oplossingen
  • 1066Likes

Als de SmartWifi optimalisatie nog aan staat in jouw modem dan zend het modem beide uit.

Zet de smartwifi in het modem op niet geoptimaliseerd  geef je 2,4 Ghz een andere ssid naam en verbind daar jouw printer mee.

Dat zou voldoende moeten zijn.

Klopt mijn redenering niet dan zal @Bert dit zeker vertellen.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@puppie TOP, dat is de oplossing.

hans_1947
Topicstarter
Level 5
  • 47Posts
  • 4Oplossingen
  • 20Likes

Bedankt alvast. Gaan het morgen uitvogelen.

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5739Posts
  • 596Oplossingen
  • 3331Likes

Is het intussen al gelukt @hans_1947

hans_1947
Topicstarter
Level 5
  • 47Posts
  • 4Oplossingen
  • 20Likes

Het één en ander bekeken en uitgevogeld. Met wifi + pods kom ik aan snelheid van max 175 op gunstige tijden van de dag. Ethernet adapter aangeschaft om bekabeld te testen. Hiermee kom ik aan de 359, de snelheid van mijn aangeschaft abonnement. Ik ga zelf maar proberen om te bekabelen met UTP door een lege pijp van meterkast naar woonkamer. Bekabeld is toch de enige optie om goed en snel signaal te krijgen. Topic mag afgesloten worden omdat ik nu het probleem weet. Iedereen bedankt voor alle adviezen. Top. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic