1
Vraag
2
Reageer en help mee
johanlijffijt

Stamgast
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Snelheid tussen Ziggo Modem en RT-AC5300 traag

Goedendag,

Als ik de snelheid van mijn internet meet met mijn laptop direct op de Ziggo Modem dan krijg ik zo'n 900+MB 

Dat is ook prima zoals het zou moeten. 

Echter als ik mijn RT-AC5300 router vervolgens aansluit op de Ziggo modem dan kom ik met de speedtest van de router niet verder dan zo'n 300-400 MB. Ik heb al allerlei functies uitegeschakeld in de router om te zien of het daar aan ligt maar het maakt geen verschil. 

Heeft iemand hier ervaring mee hoe ik de snelheid van mijn router kan opschroeven?

Alvast bedankt!

Johan

14 Reacties 14
tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 10851Posts
  • 648Oplossingen
  • 4042Likes

Bij gebruik van een eigen router wordt aanbevolen om het modem in bridge mode te (laten) zetten, is dit het geval?

Kun je controleren of QoS is ingeschakeld op de eigen router en zo ja, deze functie uitschakelen?

De genoemde snelheden zijn overigens in Mbps, niet MB/s.

johanlijffijt
topicstarter
Stamgast
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Bridge mode inderdaad weer aan laten zetten en QOS staat uit op mijn router. 

Speedtest vanaf de router geeft iets meer aan tussen de 400-500MBps

Maar helaas nog veraf van de 1000MBps

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 10851Posts
  • 648Oplossingen
  • 4042Likes

Kun je AiProtection uitschakelen en de status van HW acceleration controleren op de pagina Tools, tabel Network? Deze moet Enabled aangeven.

Exact 1 Gbps is overigens niet haalbaar op een enkele PC, maximaal ~950 Mbps.

johanlijffijt
topicstarter
Stamgast
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

HW Accelaration is enabled en AIProtection staat uit. 

Snap dat ik niet exact 1000 ga halen maar in ieder geval over de 900 mag ik toch wel verwachten?

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 10851Posts
  • 648Oplossingen
  • 4042Likes

Op deze router moet 900 Mbps inderdaad haalbaar zijn.

Wat is de CPU-belasting van de router tijdens een snelheidstest?

johanlijffijt
topicstarter
Stamgast
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

CPU Core 1 tikt 100% aan 

CPU Core  2 komt tot 60%

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 10851Posts
  • 648Oplossingen
  • 4042Likes

Waarschijnlijk wordt er alsnog een proces/functie door de CPU wordt afgehandeld welke door een ASIC afgehandeld zou moeten worden of uitgeschakeld kan worden, resulterend in beperking van de haalbare snelheid. Denk aan IDS/IPS/DPI. Eventueel kun je de router ook nog even opnieuw opstarten, om uit te sluiten dat een uitgeschakelde functie alsnog actief is.

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 11885Posts
  • 946Oplossingen
  • 4342Likes

Is het gelukt, @johanlijffijt?  

johanlijffijt
topicstarter
Stamgast
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Nee helaas nog niet. De ziggo modem geeft nu wel een juiste snelheid aan maar op mijn router is dit nog amper de helft. Tussen Ziggo modem en Router zit een Cat5E kabel dus zou goed moeten zijn. Zie gewoon even niet waar dat grote verschil vandaan komt.

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 10851Posts
  • 648Oplossingen
  • 4042Likes

Wat is de CPU-belasting van de router tijdens het uitvoeren van een snelheidstest?

johanlijffijt
topicstarter
Stamgast
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Nog steeds het zelfde als eerder aangegeven.

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 10851Posts
  • 648Oplossingen
  • 4042Likes

Ik zie nu dat ik deze vraag eerder al had gesteld.

Je kunt via het commando top bekijken welk proces voor de meeste CPU-belasting zorgt. Om dit uit te voeren, moet je via telnet inloggen op de router. Zie bijvoorbeeld deze instructies, ook kun je nog uitschakelen van QoS via telnet proberen, mocht dit alsnog zijn ingeschakeld.

johanlijffijt
topicstarter
Stamgast
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hallo Tobias,

Weer even naar het issue kunnen kijken. Ik heb geen Telnet optie maar kon wel via SSH aanmelden. De functie Top geeft me geen uitzonderlijk hoge cpu belastingen. 

Ben ook mijn ziggo modem in de gaten aan het houden en zie hier ook geen constante snelheden als ik af en toe mijn laptop direct hier op aansluit en een speedtest uitvoert. Soms kom ik niet hoger dan 600-700mb. 

Zonder een constante snelheid op de Ziggo modem is het voor mij ook lastig om mijn eigen router te testen.

Betaal wel voor 1000mb maar lijk dit geenszins alle tijden te halen.  

Er is al eerder een opmerking gemaakt dat mijn huidige ASUS router misschien te oud is om de huidige snelheden goed te verwerken. Je ziet immers dat de CPU tegen zijn top aan loopt.

Dus heb een Ubiquiti UniFi Dream Router besteld om eens te kijken of ik hier betere snelheden mee haal, anders heeft dit abb voor mij geen zin meer.

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 10851Posts
  • 648Oplossingen
  • 4042Likes

De RT-AC5300 is zeker niet verouderd en wel degelijk geschikt voor 900 Mbps. In dit topic haalt een andere eigenaar van dit type router zelfs 800/800 Mbps via Wi-Fi. Misschien kun je de router eens naar fabrieksinstellingen terugzetten?

Direct op het modem zou 900~950 Mbps haalbaar moeten zijn via gigabit ethernet.

Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

Zou je tevens de downstream/upstream-gegevens van het modem willen plaatsen volgens deze instructies?

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.