1
Vraag
2
Reageer en help mee
machiel.verbrug

Level 3
  • 23Posts
  • 2Oplossingen
  • 2Likes

Snelheid internet verschillend op elk apparaat.

Gisteren heb ik een nieuw vervangend kabelmodem gekregen.
Tot mijn grote vreugde meet ik nu een downloadsnelheid hoger dan 490Mbps.
Dit op mijn iPad Air 3. De uploadsnelheid is 42Mbps.

Op mijn andere devices zoals een iPad 2, android telefoon Nokia 8.1 en Motorola G wordt een downloadsnelheid gemeten van ongeveer 40Mbps en upload van 36Mbps. De metingen zijn verricht op 4 meter afstand van het kabelmodem.

Hoe is dit verschil in downloadsnelheid te verklaren?

 

***Moderator: Check ook deze video, gemaakt door onze Community, over hoe je je internetsnelheid betrouwbaar kunt meten!***

22 Reacties 22
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7507Likes
Metingen kunnen het beste Bekabeld getest worden. En er word aangeraden dit dicht bij het modem te doen en niet 4 meter er vandaan.

Meet de snelheid eens op de 2,4 GHz en 5 GHz

Welke Speedtest gebruik je als ik vragen mag?
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7507Likes
Deze wordt aanbevolen voor de controle.
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Hey machiel.verbrugge . Welkom hier!
Wat een enorme verschillen is resultaat, zeg. Deze zullen vast en zeker te verklaren zijn, maar daar hebben we dan wel iets meer informatie voor nodig :-). Ik lees hier dus graag even mee!
Heb je je 2,4ghz en 5,0ghz netwerk al gescheiden (verschillende namen gegeven)? 🙂
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Tip van Lycke is helemaal goed.
Ik vermoed dat je op de andere apparaten een 2,4 Ghz verbinding hebt.
Op de Ipad Air een 5Ghz verbinding.
machiel.verbrug
Topicstarter
Level 3
  • 23Posts
  • 2Oplossingen
  • 2Likes
Maar de snelheid is hoger dan de 400Mb die Ziggo biedt, of is de nieuwe snelheidsverhoging al ingevoerd?
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Ja ik en veel anderen hebben de nieuwe snelheid al. Heb nu 500/40 ipv 400/40, zoals beloofd.
Test je Internetsnelheid UTP-bekabeld, overigens.
Met via Wireless testen pak je evt problemen met Wifi mee bij de test.
Dan kan een verkeerd beeld geven.
Gebruik de test die Dave adviseerde.
machiel.verbrug
Topicstarter
Level 3
  • 23Posts
  • 2Oplossingen
  • 2Likes
Bedraad meten?
Hoe doe je dat met draadloze devices zoals iPads en iOs en Android smartphones?
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
machiel.verbrugge , heb je ook reactie op de berichten eerder? Weet je hoe je je 2,4 en 5,0 verbinding andere namen geeft en zo ja; heb je dit ook gedaan? 🙂
machiel.verbrug
Topicstarter
Level 3
  • 23Posts
  • 2Oplossingen
  • 2Likes
Bedankt voor de reactie.
Ja ik weet hoe je 2,4 en 5.0 in moet stellen.
Deze staan gewoon op automatisch.
RodneyFortuna

Level 10
  • 363Posts
  • 28Oplossingen
  • 69Likes
machiel.verbrugge wrote:
Bedankt voor de reactie.
Ja ik weet hoe je 2,4 en 5.0 in moet stellen.
Deze staan gewoon op automatisch.



2.4 moet je blij wezen dat je de 50 haalt en op 5gh haal ik hier op mijn telefoon max 150....met bedrading tegen de 550 aan.....Voor de meeste dingen heb je aan 50 zat aan en ben zelf van de bekabeling en heb daarom ook 150 meter utp liggen in huis :grin:
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
machiel.verbrugge wrote:
Bedraad meten?
Hoe doe je dat met draadloze devices zoals iPads en iOs en Android smartphones?

machiel.verbrugge
Geen computersysteem in huis waarmee dat kan? Opmerkelijk. Niet onmogelijk.
Laptop lenen van een maatje misschien?
machiel.verbrug
Topicstarter
Level 3
  • 23Posts
  • 2Oplossingen
  • 2Likes
De vraag gaat niet om snelheid via utp maar via WiFi.
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Het antwoord op de vraag heb je al gekregen, namelijk:
hanh wrote:
Tip van Lycke is helemaal goed.
Ik vermoed dat je op de andere apparaten een 2,4 Ghz verbinding hebt.
Op de Ipad Air een 5Ghz verbinding.


Door de netwerknamen verschillend te maken van de 2.4Ghz en 5Ghz kun je het ook daadwerkelijk zien met welk netwerk je verbonden bent en of dit vermoeden klopt.
machiel.verbrug
Topicstarter
Level 3
  • 23Posts
  • 2Oplossingen
  • 2Likes
Apparaten genoeg in huis om een bedraadde meting uit te voeren.
2 desktops, 1 laptop, 1 Mac.
Maar ik sta versteld van de hoge download stream op mijn iPad via WiFi.
Theotje

Level 11
  • 565Posts
  • 27Oplossingen
  • 93Likes
Kijk even hier naar, https://nl.hardware.info/reviews/8123/4/wifi-prestaties-smartphones-in-kaart-gebracht-testresultaten... Het kan zomaar zo zijn dat de ene mobiel/ipad het wifi singaal beter op pakt dan een andere mobiel/ipad. Ik weet uit ervaring dat mijn ipad 2 een lagere snelheid aangaf dan de iphone 6 met een speedtest.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
*** forget it; bericht verwijderd ****
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
machiel.verbrugge wrote:
Bedankt voor de reactie.
Ja ik weet hoe je 2,4 en 5.0 in moet stellen.
Deze staan gewoon op automatisch.


Dat is niet helemaal wat ik bedoel. Heb je deze netwerken inmiddels verschillende namen gegeven? En zo ja; wat zijn de resultaten op de verschillende netwerken op de verschillende apparaten?
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Kijk ook eens met Wifi Analyzer uit de app stores of je niet per ongeluk op dezelfde kanalen zit bij jezelf of van je buren, dat kan behoorlijk storen.

Zo ja, zet de kanalen dan vast op een rustig kanaal en een stuk uit elkaar b.v. 1, 6 en 11.

Alles op dezelfde SSID naam en dezelfde beveiligingssleutel kan, maar daar moet je eigen apparatuur wel tegen kunnen of op ingesteld zijn of de hardware/software mogelijkheid hebben dat ze de snelste Wifi zelf kunnen kiezen.
Anders de 2,4 en 5 GHz andere SSID namen geven.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
machiel.verbrugge wrote:
Apparaten genoeg in huis om een bedraadde meting uit te voeren.
2 desktops, 1 laptop, 1 Mac.
Maar ik sta versteld van de hoge download stream op mijn iPad via WiFi.


Draadloze apparaten kunnen verschillende downloadsnelheden hebben , vaak leeftijd gerelateerd daar bedoel ik mee dat elke generatie een snellere ingebouwde wifi adapter heeft.
5 ghz is veel sneller maar je moet dichterbij de bron zitten dan de langzamere 2,4 ghz.

Het kan zij dat als je een snelle 5 ghz wifi kaart in je apparaat hebt zitten dat je op 2 meter van het modem dubbel zo snel bent dan zeg maar 8 meter bij het modem vandaan.

Er zijn verschillende wifi-standaarden:

  • IEEE 802.11a werkt in de 5,8GHz-band en de bandbreedte is maximaal 54 Mbps.
  • IEEE 802.11b werkt in de 2,4GHz-band en de bandbreedte is maximaal tot 11 Mb/s. Deze technologie is al geruime tijd (sinds medio 2005) niet meer in de handel en wordt als achterhaald beschouwd. Toch worden er nog veel laptops gemaakt die dit type wifi-standaard ondersteunen.
  • IEEE 802.11g is de opvolger van 802.11b en werkt in de 2,4GHz-band, de bandbreedte is maximaal 54 Mbps. De producten die gebruikmaken van 802.11g kunnen ook met de 802.11b-standaard overweg.
  • IEEE 802.11n werkt in de 2,4- en de 5,8GHz-band en meerdere antennes. De bandbreedte van de n-versie is minimaal 150 Mb/s, en kan oplopen tot 600 Mb/s. Dit is 10 keer sneller dan de voorloper van de standaard (802.11g). In augustus 2009 werd de IEEE 802.11n een officiële standaard. Tot die tijd bestond er al enkele jaren apparatuur die met de voorlopige standaard werkte (IEEE 802.11n draft 2.0). Het Engelse woord 'draft' staat voor 'concept'. Van 2006 tot 2009 was er allerlei apparatuur die voldeed aan de IEEE 802.11n draft.
  • IEEE 802.11u maakt roaming over wifinetwerken mogelijk. Een apparaat kan daarvoor gebruikmaken van externe wifinetwerken om automatisch contact te leggen met internet.
  • IEEE 802.11ac werkt enkel in de 5,8GHz-band, dit via meerdere antennes.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic