Alles over het nieuwe zwarte SmartWifi modem
Update: 21 september 2023 13:25 door Ziggo Vanaf 19 september zijn alle Sagemcom F3896LG modems (SmartWifi Giga modem zwart) voorzien met de nieuwste firmware. Lees hier alles over de update. Ons zwar...
Gelukt! Je krijgt vanaf nu elke maand de Community nieuwsbrief in je inbox.
Hallo allemaal,
Ik heb momenteel een Ziggo Max AIO abonnement met in de meterkast een ziggo wifimodem (welke in bridge staat). Met een CAT5 ethernet kabel heb ik de hoofd Deco (M4) in de woonkamer aangesloten.
Vanuit de hoofd deco gaat er een kabel terug naar de meterkast naar mijn router vanwaar 2 cat5 kabels lopen naar deco unit 2 op de eerste etage en deco unit 3 op de tweede etage.
Wanneer ik de ziggo speedtest draai haal ik de volgende snelheden (op basis van meerdere tests):
Hoofd Deco:
- Download 288 Mbps
- Upload 35 Mbps
Deco eerste etage:
- Download 250 Mbps
- Upload 30 Mbps
Deco tweede etage:
- Download 80 Mbps
- Upload 18 Mbps
Zoals gezegd heb ik sinds vorige week Ziggo Max waar men bij aangeeft een download snelheid tot 600 Mbps te kunnen halen. Nu begrijp ik dat dit gezien mijn setup niet volledig behaald kan worden maar ik vraag mij af of mijn snelheden (zeker op de tweede etage) niet (veel) te laag zijn...
Hebben jullie hierover wellicht ideeën?
Opgelost! Ga naar oplossing.
Afgezien van enige ruis op het signaal zie ik geen directe bijzonderheden.
Zou je het kapje van de splitter (POA 01-UPC) willen verwijderen (instructies)? Dit zorgt soms voor problemen. Vervolgens de splitter opnieuw op het AOP plaatsen (goed aandrukken) en tenslotte het modem opnieuw opstarten.
De aansluitwijze blijft vreemd. Staat de AC750 wel ingesteld als switch/AP en niet als router? Ik zie namelijk dat Deco 1 op de (blauwe) WAN-poort is aangesloten.
Ik zou de installatie als volgt aanpassen/versimpelen, zo is er maar een UTP-kabel nodig naar de woonkamer i.p.v. twee en zou alles een stuk stabieler moeten worden.
Voor de derde Deco moet je waarschijnlijk deze even uit jouw netwerk verwijderen en resetten met een pinnetje aan de onderkant 🙂 Ik heb dit ook een keer bij iemand gehad. Deco was helemaal de kluts kwijt. Waarschijnlijk langere tijd het pinnetje ingedrukt houden.
Hieronder staat een link en afbeelding. Kan het beste de Deco's op deze manier aansluiten als ze bekabeld zitten. Ik heb zelf optie 2. Modem > kabel woonkamer Deco > Deco > 1e switch > kabel terug meterkast > switch > kabels andere ruimtes/ Deco's. Dan weet je zeker dat de backhaul ook goed werkt.
Deco M4 installatie incombinatie met Ziggo | TP-Link Nederland
Zonder dit hele draadje te moeten doorspitten, ga ik ervan uit dat de Deco's nog steeds geheel bekabeld zijn aangesloten.
Dan eerst maar eens de set herstarten vanuit de Deco app.
Anders #3 vanuit de app verwijderen, deze handmatig resetten en daarna weer toevoegen tot uw Deco netwerk.
Leest u dit eens: Leidraad voor TP-Link DECO, misschien staat daar nog wat in, wat u niet weet.
Als de gebruikte kabels daadwerkelijk Cat 5 zijn dan moeten die vervangen worden. Voor (betrouwbaar) gigabit ethernet is tenminste Cat 5e nodig.
Overigens is 80/18 Mbps nog steeds een nette snelheid en ruim voldoende voor de meeste toepassingen. Bij een directe verbinding met de router zou wel de volledige snelheid (600/40 Mbps) haalbaar moeten zijn.
Ik vind de aansluitwijze (modem naar Deco 1 naar router naar Deco 2 en 3) wel bijzonder. Is de router niet een switch? Anders staan er nu twee routers achter elkaar en dat is niet aanbevolen.
Sorry, typo; inderdaad CAT5E
Ziggo modem is in bridge gezet en het router dat wordt gebruikt is de TP-Link AC750t dual band wireless router.
De verbinding is sinds ik de deco's heb enorm stabiel maar ik vindt de snelheid op zolder te laag om met z'n 2'en thuis te werken en dan ook nog smartphones enz... aangesloten te hebben.
Deco 3 lijkt een linksnelheid van 100 Mbps te hebben, kun je dit controleren in de router?
Heb je zelf stekkers aan de kabels geknepen?
Heeft u een speciale reden om Deco set in router mode te hebben ( waardoor de Ziggo Modem/Router in bridge mode moet ) ?
Is het antwoord nee, dan gewoon alles anders aansluiten. De ZMR terug in router mode en de Deco set in AccessPoint mode en dan alle stations bekabeld parallel aansluiten op de ZMR. Zo is de maximum snelheid ( van de Deco set ) te behalen.
Leest u dit eens : Leidraad voor TP-Link DECO - Ziggo Community
Ps. Zoals aangegeven in de leidraad, werkt parallel aansluiten met een Arris niet. Echter soms ( door onbekende reden ) gaat het ook fout met andere Ziggo routers. Gewoon proberen en werkt het toch niet de gehele set resetten en opnieuw instellen.
Destijds is dit, op deze manier, ingeregeld in overleg met Ziggo zelf. Vanmorgen heb ik de Ziggo Modem/Router terug in router modus laten zetten en samen met de helpdesk geprobeerd om de deco's aan de praat te krijgen. Dit lukte enkel met de hoofd deco maar wat we ook probeerden, de overige deco's reageerden nergens op.
Na een uur in samenspraak met de helpdesk besloten om de oude situatie weer te herstellen. Oftewel de Ziggo Modem/Router weer in bridge mode. Nadat dit gebeurd was duurde het uiteindelijk ook weer bijna een uur om alles aan de praat te krijgen en ja, alle deco's zijn nu aangesloten maar............
de snelheden zijn in het hele huis aanzienlijk lager dan gisteren.
Begane grond max 180 Mbps (was gisteren nog 288 Mbps).
Eerste etage max 30 Mbps (was gisteren nog 250 Mbps).
Zolder max 20 Mbps (was gisteren nog 80 Mbps).
Ik weet het niet meer....
Ik denk dat het waardevol is om ook eens naar de installatie en het signaal te kijken.
Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?
Zou je tevens de downstream/upstream-gegevens van het modem willen plaatsen? Instructies zijn hier te vinden.
En hierbij de inrichting.
Afgezien van enige ruis op het signaal zie ik geen directe bijzonderheden.
Zou je het kapje van de splitter (POA 01-UPC) willen verwijderen (instructies)? Dit zorgt soms voor problemen. Vervolgens de splitter opnieuw op het AOP plaatsen (goed aandrukken) en tenslotte het modem opnieuw opstarten.
De aansluitwijze blijft vreemd. Staat de AC750 wel ingesteld als switch/AP en niet als router? Ik zie namelijk dat Deco 1 op de (blauwe) WAN-poort is aangesloten.
Ik zou de installatie als volgt aanpassen/versimpelen, zo is er maar een UTP-kabel nodig naar de woonkamer i.p.v. twee en zou alles een stuk stabieler moeten worden.
Just to be sure;
1. ziggo modem omzetten naar router modus (wifi uit);
2. Kabel van ziggo modem naar switch;
3. Kabels vanuit switch naar Deco 1, 2 en 3
4. Deco’s installeren en instellen als AP’s.
het verschil zit dan in de connectie naar de Deco 1 gaat. Deze loopt dan via de switch.
Klopt helemaal.
Toch nog een vraagje; na het instellen van de hoofd deco; zet ik hem dan gelijk op AP of doe ik dat pas nadat alle drie de Deco's zijn geplaatst?
Je kunt Deco 1 inderdaad meteen na installatie in AP mode zetten. Daarna kun je Deco 2 en 3 installeren.
Ziggo Modem terug in Router-modus gezet en verbonden met nieuwe switch.
Vanuit switch kabel rechtstreeks naar Deco 1 (woonkamer) en Deco 2 (slaapkamer) en Deco 3 (zolder).
Deco 1 en 2 doen het prima echter deco 3 blijft nu rood knipperen (ongeacht de plaatsing van Deco 3). Het lukt me dus niet deze toe te voegen via de Deco app in te stellen.
De Deco unit op zolder heeft een eigen cat5e kabel direct uit de switch voorheen via de TP link router?
Hoe wordt boven de snelheid gemeten, wordt op elke plek hetzelfde toestel gebruikt, als boven een apparaat wordt gebruikt met een fast ethernet kaart zal er nooit meer dan 100 Mb worden gemeten. Voor mij lijkt 80 Mb meer dan genoeg om thuis te werken, dat zal wel met het soort werk samenhangen. Als ik dan lees dat de snelheid terug is gevallen tot 20 Mb wordt het anders. Ps welke switch als deze geen igmp ondersteuning heeft kan je weer andere onverwachte bijwerkingen krijgen.
Correct, cat5e direct uit switch. Echter ik krijg de derde Deco niet meer verbonden via de app. Na het aansluiten op stroom gaat het lampje geel branden (opstarten), daarna gaat het rood knipperen ipv blauw waardoor ik deco niet kan toevoegen.
Elke Deco unit zal mogelijk naar de fabrieksinstellingen terug moeten en schoon beginnen. Daar voor verwijs dan naar de leidraad. De verschillende snelheden via bedraad verbonden Deco units verbaasden mij, vandaar dat ik even mee las en reageerde en de vraag hoe de snelheden zijn gemeten die vraag miste ik namelijk, er moet wezenlijk overal met hetzelfde apparaat worden gemeten. Als de De 3de Deco niet bedraad was verbonden zou ik zeggen dat is een prima snelheid.
Deco m4 haalt in de praktijk maar een +-550mbit op de 5GHz wifi band. Op papier kan hij sneller maar 600 ga je waarschijnlijk niet halen. M4 heeft wel gigabit poorten voor bekabeld.
Dat terzijde, signaal modem ziet er goed uit. SNR en kwaliteit signaal zijn goed. Ik zou het toch in de BHI zoeken. Als je direct een kabel in modem stopt en in laptop zou je een 600 moeten halen. Wel minimaal cat5e, cat5 haalt een 100mbit. Ik zou ook de rj45 connectoren eens goed inspecteren of de aderparen tot helemaal achterin connector zitten maar ook de switch. Je moet langzaam aan gaan trouble shooten en steeds stapje toevoegen om te kijken waar het fout gaat.
Je kan ook in Deco App 2.4ghz band eens uit zetten. Deze komt niet boven 80mbit vaak uit, dus puur 5GHz. Enige nadeel. Veel IOT apparaten en printers maken nog gebruik van 2.4 band. Je kan van Ziggo modem puur 2.4 ghz wifi aanzetten voor dat spul en Deco set alleen 5ghz draaien. Weet je zeker dat je snelste wifi band gebruikt. Veel apparaten schieten helaas vaak op de 2.4 band.
Zou gewoon eens hoop proberen, zo doe ik dat ook maar er kan tig verschillende dingen mis zijn.
Succes 🙂
Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.
Update: 21 september 2023 13:25 door Ziggo Vanaf 19 september zijn alle Sagemcom F3896LG modems (SmartWifi Giga modem zwart) voorzien met de nieuwste firmware. Lees hier alles over de update. Ons zwar...