1
Vraag
2
Reacties
josdavids

Level 7
  • 151Posts
  • 1Oplossingen
  • 41Likes

Snelheid access point icm met connectbox.

Ik heb een " probleem" met de snelheid van mijn AP die ik aangesloten heb op de connectbox giga. Ik heb daarvoor een document bijgevoegd met wat metingen. Als er nog andere data nodig is die wat duidelijk maken dan hoop ik die te kunnen leveren. Ik krijg de snelheid van mijn AP niet hoog genoeg terwijl de harde verbinding tussen de 2 volgens de CB Giga goed is. Wie kan mij even op weg helpen. Overigens, als ik even een wifi analyzer open dan schrik ik wel van de vele wifi netwerken op vooral de 2,4 GHz band, maar dat ter zijde.

 

gr, Jos.

30 Reacties 30
jarielcapitain

Level 13
  • 778Posts
  • 31Oplossingen
  • 244Likes

Je wifi netwerk voorkeur instellen.

Ga naar Netwerk voorkeuren >> selecteer WifI >> geavanceerd 

Screenshot 2021-03-13 at 11.27.01.png

 Select en move de netwerken naar voorkeur

Voor de connect box split 2,4 en 5G

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9761Posts
  • 581Oplossingen
  • 2656Likes

ik heb ook een m1 macbook pro en op de wifi ax van de tp-link Archer AX6000 haal ik mooi 500/40 mbps ook het locale netwerk is goed maar hoe het op wifi ac of lager is heb ik nog niet getest

josdavids
Topicstarter
Level 7
  • 151Posts
  • 1Oplossingen
  • 41Likes

Is dat beter, de 2,4 en 5 te splitsen?  Ik neem aan dat je dat bedoeld.

josdavids
Topicstarter
Level 7
  • 151Posts
  • 1Oplossingen
  • 41Likes

Ga ik mee aan de slag. Het gaat allemaal wat minder snel momenteel, ik heb net een operatie gehad en de ene dag ben ik wat fitter dan andere dagen.👍

Ik had vanmiddag al wat tests gedaan en toen had ik op de 5 GHz band echt goede snelheden, op de 1e verdieping en begane grond. Ik deed ze net even weer en toen was hij beneden weer laag, dus ik zette voor wat het waard was de Sonos even uit. Toen was hij ineens weer op dezelfde snelheid als vanmiddag, dit heb ik een keer of 3 gedaan en elke keer met hetzelfde resultaat. Sonos gebruikt in principe 2,4 GHz maar 5 GHz in het geval van een surround combinatie. Laat in mijn woonkamer nu die configuratie aanwezig zijn. Interessant.

jarielcapitain

Level 13
  • 778Posts
  • 31Oplossingen
  • 244Likes

Het is natuurlijk niet verkeerd om situaties uit te proberen.

Voor wat betreft de UAP heb ik het ook niet goed geïnterpreteerd en is het onderste de referentie balk.

In de praktijk is - 48 dBm het maximale haalbare. De kleur geeft de verschillende waarde aan.

Een snel herstel toegewenst.

@anoniemforum 

De MacBookPro heeft 3 interne antennes en hierbij hoort nog een ander sectie bij, zie onder dit is voor 3 spatial streams (De compal heft ook 3 antennes.)

3 streams.png

 Voor AX kan je deze link gebruiken Mcs index  voor ax selecteer HE.

 

 

josdavids
Topicstarter
Level 7
  • 151Posts
  • 1Oplossingen
  • 41Likes

Ik heb eerst even 2 keer getest vanaf 2 locaties, op andere locaties in het huis zullen wij nooit zitten met apparatuur wat WiFi nodig is. We hebben ook geen kinderen met computers op slaapkamers etc.

Ik heb ook nog even van de begane grond en verdieping naar dezelfde punten getest met de Sonos aan, dit maakte deze keer amper indruk op de snelheid, dus ik heb ze ook niet vermeld.  Ik weet niet wat er veranderd is, misschien de 80 MHz band die nu gebruikt wordt, misschien het alles opnieuw instellen, maar ik ben er blij mee in ieder geval. 

Nu beide netwerken dan ook nog maar 1 naam geven neem ik aan?

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9761Posts
  • 581Oplossingen
  • 2656Likes

ziet er prima uit

josdavids
Topicstarter
Level 7
  • 151Posts
  • 1Oplossingen
  • 41Likes

Ik ben zelf ook niet ontevreden, in Steam ben ik qua download snelheid van gemiddeld 7,5 tot 8 MB/s naar rond de 23 MB/s gegaan. Wat betreft de SSID's. Als ik nu 1 netwerknaam en uiteraard 1 wachtwoord kies, pakt een device dan automatisch de sterkste zender? Ik heb natuurlijk nu op de MacBook een voorkeursnetwerk ingesteld, probeert hij nu straks uit alle macht om met dat netwerk te verbinden? Ook als die niet het beste is? Op de iPad en iPhone kan je dit niet instellen dacht ik dus daar veranderd er niet veel.

jarielcapitain

Level 13
  • 778Posts
  • 31Oplossingen
  • 244Likes

De order of voorkeuren is 5GHz daarna 2,5 GHz

 

Als je ingelogd ben in iCloud (alle apparaten) dan zijn dat de voorkeuren.

 iOS voorkeuren.

roaming iOS .

 

Vookeur blijft de eerste keus voor OSX.

 

Je kan dit natuurlijk ook testen.

 

Op de slechte locatie  zet wifi uit ,dan weer Aan en observeer met welk netwerk verbonden is. Voorkeur?

 

Ik geef persoonlijk de voorkeur van 2,5 GHz en 5 GHz gescheiden.

 

 

 

josdavids
Topicstarter
Level 7
  • 151Posts
  • 1Oplossingen
  • 41Likes

Ook weer interessante informatie over roaming 👌 Ik heb even her en der in huis geprobeerd, ook op plekken waar ik geen wifi nodig ben. Hij heeft wel geteld van de 20 nieuw gemaakte connecties welgeteld 3 keer met de 2,4 variant verbinding gemaakt. Dus dat zegt al voldoende. Ik denk dat ik er zo wel uit ben. De snelheid is nog steeds goed en de dekking ook. Momenteel zijn 2 Eufy camera's het enige wat hier nog op 2,4 GHz werkt, dus daar zal ik ook eens naar kijken. Ik bekijk nog even of ik de connectbox met 2 verschillende netwerken zal laten uitzenden of niet. Allen bedankt voor de hulp, weer een tevreden consument.

Erik P
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3232Posts
  • 585Oplossingen
  • 769Likes

Kijk eens aan, superfijn dat het zoveel beter gaat nu!
Ook top dat je zoveel tips hebt gekregen 🙂

Mocht je in de toekomst onverhoopt ergens tegenaan lopen, dan weet je nu dat we bij de Community graag helpen!

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic