1
Vraag
2
Reacties
josdavids

Level 7
  • 151Posts
  • 1Oplossingen
  • 41Likes

Snelheid access point icm met connectbox.

Ik heb een " probleem" met de snelheid van mijn AP die ik aangesloten heb op de connectbox giga. Ik heb daarvoor een document bijgevoegd met wat metingen. Als er nog andere data nodig is die wat duidelijk maken dan hoop ik die te kunnen leveren. Ik krijg de snelheid van mijn AP niet hoog genoeg terwijl de harde verbinding tussen de 2 volgens de CB Giga goed is. Wie kan mij even op weg helpen. Overigens, als ik even een wifi analyzer open dan schrik ik wel van de vele wifi netwerken op vooral de 2,4 GHz band, maar dat ter zijde.

 

gr, Jos.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
jarielcapitain

Level 13
  • 778Posts
  • 31Oplossingen
  • 244Likes

Je wifi netwerk voorkeur instellen.

Ga naar Netwerk voorkeuren >> selecteer WifI >> geavanceerd 

Screenshot 2021-03-13 at 11.27.01.png

 Select en move de netwerken naar voorkeur

Voor de connect box split 2,4 en 5G

Bekijk in context

30 Reacties 30
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Ons abonnement is ook 250/25 Mbps en wij gebruiken ook een UAP-AC-PRO, die levert al sinds 2019 zeer goede snelheden (256/25,5 Mbps). Modem staat in bridge mode, wij gebruiken een EdgeRouter. Houd er wel rekening mee dat je deze snelheden alleen op 5 GHz en bij goed signaal zult bereiken.

 

Heb je de snelheid ook al eens getest bij een directe, bekabelde verbinding met het modem, via speedtest.net of dslreports.com? Zo ja, wat is hiervan het resultaat?

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

is de ap draadloos of bedraad aangesloten ?

en welke acces point (wifi booster) heb je?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

@anoniemforum UAP-AC-PRO van Ubiquiti, via UTP 1 Gbps verbonden met CB. Zie PDF.

Gianna
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2553Posts
  • 180Oplossingen
  • 346Likes

Goedemiddag @josdavids


Ik snap heel goed dat je benieuwd bent wat er gaande is en ik zie dat er al is meegedacht. Hoe staat het er momenteel voor? 🙂 

josdavids
Topicstarter
Level 7
  • 151Posts
  • 1Oplossingen
  • 41Likes

Mijn thunderbold naar ethernet adapter is nog niet binnen, ik heb hem pas net besteld nadat ik erachter dat mijn andere oude laptop geen gigabit netwerkinterface heeft dus dat schiet ook niet op. Onze CB is ook onze router dus hij staat niet in bridgemodus. Ik snap dat 5GHz netwerken bij goed signaal sneller zijn maar het signaal reikt ook minder ver toch? Zoals ik al aangaf in het bestand, er zijn erg veel netwerken in mijn omgeving die het mijn netwerk ook niet makkelijk maken. 

josdavids
Topicstarter
Level 7
  • 151Posts
  • 1Oplossingen
  • 41Likes

Ik zal de boel nog eens resetten naar fabrieksinstellingen en het netwerk opnieuw aanmaken. Kijken of het wat helpt. Als ik nu met de iPad in de woonkamer zit en verbonden ben met het 2,4GHz kanaal op AP in de hal haal ik 87,9/22,6 Mbps. Daar zit dus 1 dun muurtje tussen, AP hangt achter mijn rug zeg maar 3 meter verderop. 
Op hetzelfde AP maar dan het 5GHz kanaal, 208/24,3 Mbps.


Zit ik er weer naast, dan zijn de 2,4 en 5GHz resultaten respectievelijk: 95,1/23,6 235/23,7 Mbps

Ga ik nu weer naar dezelfde kamer boven, en verbind ik met de CB dan zijn de 2,4 en 5 GHz resultaten respectievelijk: 52/25 en 87,5/23 Mbps. 
Er staat wel een YouTube stream te spelen steeds, maar de tv is met kabel verbonden. 

De resultaten als ik in de woonkamer zit met de CB op 7 mtr dan krijg ik: 49,5/24,6 en 97,6/24,2 Mbps. 

Het schommelt dus ook wel. Er zal vast verstoring in de woning aanwezig zijn. Er is een sonos systeem, Hue, dect. Ik kan nog eens proberen daar eens wat van uit te zetten om het effect te bekijken. Ik zou natuurlijk exact kanalen kunnen gaan uitzoeken maar dan zou ik dat op een regelmatige basis moeten doen want wat de ene keer een mooi kanaal is kan later zomaar weer minder zijn.

 

 

 

 

 

josdavids
Topicstarter
Level 7
  • 151Posts
  • 1Oplossingen
  • 41Likes

Aan de kabel vanaf de connectbox richting AP zal het niet liggen. 

 

Snelheid bekabeld aangesloten op de 2e LAN poort op de UbiquitiSnelheid bekabeld aangesloten op de 2e LAN poort op de Ubiquiti

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Controleer eens of het kanaal waarop de UAP-AC-PRO zendt op 5 GHz, vrij is. Vooral belangrijk is dat de Connect Box niet op hetzelfde kanaal zendt of overlap heeft. Met de snelheden die je op 2.4 GHz haalt is overigens niets mis.

 

Probeer ook eens om 5 GHz in te stellen op 80 MHz bandbreedte, voor zover nog niet gedaan. Dit zorgt ervoor dat je de maximale snelheid van het AP kunt benutten.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

@Josdavid Bedankt voor het delen van de meetresultaten! Wat voor snelheid meet je als je de computer of Macbook rechtstreeks bekabeld op 1 van de 4 LAN poorten van het Connectbox modem test? Laat hierbij dus de Ubiquiti router eerst even buiten beschouwing. En heb je voor wat betreft de wifi verbinding al gekeken naar de tips die @tobiastheebe

josdavids
Topicstarter
Level 7
  • 151Posts
  • 1Oplossingen
  • 41Likes

lan poorten 1t/m4 Poort 2 houd steeds die snelheid ongeveer.

Het moet haast wel storing zijn, Sonos en Hue werken ook in het 2,4 GHz spectrum. Beneden is alle verlichting van Hue en boven gedeeltelijk. Hue werkt op Zigbee kanaal 25 welke overlapt met WiFi kanaal 11. Sonos staat ingesteld op 6. De connectbox staat voor beide frequenties op automatisch, als ik onder het kopje "draadloos signaal" kijk staat er bij 2,4: 1 en bij 5: 112. Zijn dit de actueel gekozen kanalen door de CB?

Schermafbeelding 2021-03-12 om 14.09.52.png

Schermafbeelding 2021-03-12 om 14.11.56.png

Schermafbeelding 2021-03-12 om 14.13.20.png

Schermafbeelding 2021-03-12 om 14.14.43.png

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Heb je het AP al eens een channel scan laten doen via de controller? Het AP gaat dan voor ca. 5 minuten offline en scant op zowel 2.4 als 5 GHz alle kanalen om de best geschikte kanelen te vinden.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

@josdavids Dank voor je terugkoppeling! Wil je eens kijken of het lukt de verbinding te verbeteren met de tip die expert @tobiastheebe gegeven heeft? 

josdavids
Topicstarter
Level 7
  • 151Posts
  • 1Oplossingen
  • 41Likes

Schermafbeelding 2021-03-12 om 16.15.47.png

Schermafbeelding 2021-03-12 om 16.16.00.png

Vind bovenstaande wel verwarrend -96 dBm kanaalgebruik is goed staat eronder, normaliter is -96 dBm voor kanaalsterkte juist slecht toch? Ik weet niet welk kanaal de CB box gebruikt, immers automatisch suggereert ook dat dit kan veranderen. De UAP-AC-PRO staat ook op automatisch ingesteld. Heb de 5 GHz bandbreedte aangepast naar 80 MHz. De UAP-AC-PRO zend momenteel uit op 11 en 56.

josdavids
Topicstarter
Level 7
  • 151Posts
  • 1Oplossingen
  • 41Likes

Het is ook zo vreemd dat in de instellingen van de CB de kanaalkeuze op automatisch staat maar dat het vak voor kanaal selectie dan nog altijd actief is.

jarielcapitain

Level 13
  • 778Posts
  • 31Oplossingen
  • 244Likes

Je interpreteert de waarden verkeerd. Links is het ruisniveau -96 dBm rechts is de actuele waarde -48 dBm. J e signaal/ruis verhouding is 48 dBm en dat is zeer goed.

Je moet met gemak je snelheid halen met wifi /bandbreedte 80 Mhz

 

Kijk ook naar  netwerk details op je Macbook.
Ga naar Apple >>About this Mac>>System report >>WiFI.
Je krijgt een lijst van alle wifi netwerken te zien.
Zie plaatje.

H

Screenshot 2021-03-12 at 16.46.40.png

Het huidige netwerk
De transmit Rate (in dit geval 520Mb/s) Wifi is 60-70 efficient Doorrver snelheid of 300-350Mb/s.
De Signaal sterkte -59 dBm /Ruis - 88 dBm >> SNR 29 db.

jarielcapitain

Level 13
  • 778Posts
  • 31Oplossingen
  • 244Likes

Maak ook gebruik van de wireless Diagnostics op je MacBook

Wifi-monitor.png

Open netwerk Diagnostics, een pop-up scherm open up en laat het staan.

Ga naar het Menu >> Windows >> Performance

Dit monitor's je netwerk .

Screenshot 2021-03-12 at 17.05.23.png

 

josdavids
Topicstarter
Level 7
  • 151Posts
  • 1Oplossingen
  • 41Likes

Ik probeer het allemaal te begrijpen hoor 😀 

Waar haalt je mijn SNR vandaan? Dat wat onderaan de RF scan staat van de ubiquiti gaat altijd van -96 tot -48. Dat kan toch niet altijd hetzelfde zijn?

 

Hieronder zijn meer gegevens van mijn netwerken. Uit deze info kan ik inderdaad de SNR halen.

UAPPRO is nu nog verdeeld in 2 aparte namen. Zo kon ik de 2,4 en 5 GHz even apart testen.

AIVD is van de CB, 2,4 en 5 GHz hebben daar dezelfde naam.

Nu ik op de WiFi tools gewezen ben door jou kan ik ook sneller meer info van mijn netwerk zien. De ubiquity controller op mijn m1 MacBook draaiende krijgen ging nogal lastig in eerste instantie. De Mac geeft zelf ook al aan via het " detecteer" menu wat bijvoorbeeld de beste kanalen zijn. En zo nog veel meer informatie. Dit is mijn eerste MacBook en ik heb hem nu sinds februari, het is even wennen zeg maar. Als ik via de diagnostisch ook op problemen laat zoeken, begint hij ook over de landcode van de CB, die staat op EU. Hij geeft aan dat hij hierdoor misschien niet automatisch met dit netwerk kan verbinden. De snelheid op 5 GHz lijkt inderdaad te zijn verbeterd na instelling op 80 MHz.

 

Schermafbeelding 2021-03-13 om 09.31.29.png

Schermafbeelding 2021-03-13 om 09.36.33.png

Schermafbeelding 2021-03-13 om 09.40.18.png

  

 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

Goedemorgen @josdavids,

Zo te zien wordt er al flink met je meegedacht en meegekeken naar oplossingen door de hier aanwezige experts. Ik zie dat je al flinke verbeteringen merkt ten aanzien van de draadloze verbinding door het advies van @jarielcapitain op te volgen.
Wat zijn nu de resultaten die je meet op de draadloze (2.4 en 5.0 Ghz) verbinding? 

jarielcapitain

Level 13
  • 778Posts
  • 31Oplossingen
  • 244Likes

SNR = verschil tussen Ruis - signaal =-95 -(-45)= 40 dB. (kwaliteit in je plaatje)

Let op -45 is meer dan -95!

De signaal sterkte en SNR verhouding heeft invloed op de snelheid.

Het aantal spatial streams (antennes) .

 

Voor de uapro5 -55/-91 ==SNR 36

De afstand van het Access punt.

Uitleg onderste plaatje 

In het gele gedeelte (2 spatial streams(antennes en 80 Mb bandbreedte )  zie je een link speed van 780 Mb/s (@ 60 % =520 Mb/s) gelimiteerd door je abonnement 250 Mb/s

In het gele gedeelte (2 spatial streams(antennes en 40Mb bandbreedte )  zie je een link speed van 400 Mb/s (@ 60 % =240 Mb/s) gelimiteerd door je abonnement 250 Mb/s

 

vht-rssi.png

Controleer eerst voor je de test doet wat de linksnelheid is  

 Je M1 ondersteund WiF6 wat meer efficiënt is dan wifi 4 maar de connect box ondersteund her niet.

Ga eens aan de slag met je M1 en doe een speedtest op verschillende locaties en tussen de Pro en de connect box.

 

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic