1
Vraag
2
Reacties
iak

Level 3
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Snelheden internet ziet er goed uit, maar regelmatig uitval & buffering

Beste lezer,

 

Ik heb nu een jaar internet van Ziggo en op dit moment heb ik wel echt problemen met de verbinding. Het eerste grote probleem is dat het internet vaak kort willekeurig wegvalt. Een groter probleem is dat ik nu veel moeite heb om goed online te vergaderen, waar mijn internet vaak wegvalt.

 

De snelheden lijken eigenlijk altijd goed te zijn, maar ik krijg vaak te maken met dezelfde problemen die meekomen bij een hoge bufferbloat. Bijvoorbeeld: Iemand praat en is dan voor de helft te horen of valt weg en gaat opeens weer sneller afspelen nadat alle data is aangekomen.

 

Ik heb een screenshot toegevoegd van de http://www.dslreports.com/speedtest test die jullie wel vaker zien langskomen. Ik heb dit ook gehad met een directe kabelverbinding.

 

Ik heb ook de setup van de Connect Box modem toegevoegd en de up- en downstream waarden.

 

Wat is een goede oplossing voor dit probleem? Ik zie een aantal mensen waar onderdelen van de setup worden vervangen maar ook heel veel mensen die uiteindelijk een ander model modem krijgen waar dit geen probleem lijkt te zijn. 

 

Mvg, Ivan

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Paul
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 20095Posts
  • 1392Oplossingen
  • 7756Likes

@iak Zojuist heb ik even de verbinding tussen het modem en ons netwerk bekeken maar die ziet er verder prima uit. Vermoedelijk gaat het niet helemaal lekker tussen de onderlinge communicatie tussen het huidige modem en jouw router. We zorgen ervoor dat je een Ubee1318ZG modem krijgt ter vervanging van het huidige modem. Binnen 2 a 3 dagen ontvang je het nieuwe modem met de pakketdienst van Post NL. Het oude modem ontvangen wij graag retour op onderstaande retouradres.

XPO/Ziggo

Antwoordnummer 1070

5800 VB Venray

Let op: bewaar het afgiftebewijs goed totdat je bevestiging van ons ontvangen hebt dat het oude modem retour ontvangen is. 

Laat je weten hoe het nieuw modem jou bevalt?

Bekijk in context

62 Reacties 62
Dave

Level 20
T.E.A.M.
  • 24302Posts
  • 1064Oplossingen
  • 7802Likes

Ik kan weinig ontdekken behalve dat op de AOP er een splitter kapje zit die zou je er af kunnen halen.

 

 

Misschien voor het mooie je modem even opnieuw wat hoger ophangen, maar ik zal vragen of @tobiastheebe  nog even een blik kan werpen.

 

Hoe staat je netwerk in gesteld, 2 aparte wifi kanalen of heb je 1 Netwerknaam.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 33327Posts
  • 2397Oplossingen
  • 16868Likes

Bufferbloat bij een test op volledige down- en uploadsnelheid duidt niet op een probleem. Het kapje op de POA-01-B is de verbeterde, nieuwe versie.

 

Zou je de beide volledige downstream-tabellen en tevens de historie willen plaatsen?

 

Zou je tevens deze instellingen willen toepassen?

iak
Topicstarter
Level 3
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Hi Tobias en Dave,

 

Bedankt voor jullie antwoord. Ik heb de instellingen toegepast, ik zal even kijken of dat het oplost.

 

Ik heb ook de hele downstream tabellen toegevoegd. Waar kan je de up en downstream historie vinden?

 

Mvg, Ivan

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 33327Posts
  • 2397Oplossingen
  • 16868Likes

Laatste tabblad uit de rij waar ook downstream en upstream in vermeld staan.

 

Mocht het probleem onverhoopt nog steeds aanwezig zijn, dan kun je nog testen met het modem direct op het AOP aangesloten, dus zonder de splitter (POA-01-B).

iak
Topicstarter
Level 3
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ah, dan had ik het vergeet begrepen. Hier is de tabel, ik heb wel al de instellingen toegevoegd (voor een groot deel van deze observaties volgens mij). 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 33327Posts
  • 2397Oplossingen
  • 16868Likes

Ik zie een reset (power cycle) om 13:49 en na de registratie (online komen van het modem) enkele TR-069-foutmeldingen, maar geen overduidelijke problemen.

 

Misschien (hopelijk) leveren de aangepaste firewall-instellingen verbetering op.

iak
Topicstarter
Level 3
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Top,

 

De eerste testjes zien er in ieder geval al beter uit, dus dat geeft wel al hoop. Ik zal wel over een paar dagen met een update komen.

Carlien
Community Moderator
Community Moderator
  • 2722Posts
  • 287Oplossingen
  • 1310Likes

Hi @iak! Heb je nog een updat voor ons met hoe het nu gaat? 😄 

iak
Topicstarter
Level 3
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Hi Carlien,

 

Ik heb het even een tijdje aangekeken en het leek in ieder geval dingen zoals Teams meetings weer verdraagzaam te maken. De frequentie van uitval is een heel stuk terug gegaan. Dit zou uiteraard ook door iets anders kunnen komen dat misschien vanaf Ziggo kant is gedaan, maar dat zouden jullie misschien beter weten.

 

Echter, het internet blijft af en toe volledig wegvallen. Vaak merk ik dan dat websites niet laden en dat bijvoorbeeld een serie die mijn vriendin kijkt dan tegelijk vastloopt. Nou is dat wel irritant, maar vooral tijdens meetings blijft het enorm lastig. Hebben jullie enig idee wat er aan de hand kan zijn?

 

Geen idee of het helpt, maar in het begin heb ik een notitie gemaakt van een aantal keren dat dit gebeurde (wanneer ik herrinerde dat ik even snel een kijkje moest nemen). Bij elke uitval leek ook meteen een "notice" rond dezelfde tijd te zitten.

 

Tijd

Prioriteit

Omschrijving

24-07-2022 21:02:08

notice

Illegal - Dropped INPUT packet: src=142.251.36.10 MAC=00:01:5C:88:FE:46;CM-MAC=68:02:b8:7a:df:0f;CMTS-MAC=00:01:5c:88:fe:72;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

25-07-2022 20:18:31

notice

Illegal - Dropped INPUT packet: src=15.197.246.234 MAC=00:01:5C:88:FE:46;CM-MAC=68:02:b8:7a:df:0f;CMTS-MAC=00:01:5c:88:fe:72;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

25-07-2022 21:44:53

notice

Illegal - Dropped FORWARD packet: src=2a03:2880:f245:00c7:face:b00c:0000:0167 MAC=01:5C:88:FE:46:86;CM-MAC=68:02:b8:7a:df:0f;CMTS-MAC=00:01:5c:88:fe:72;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

25-07-2022 22:48:49

notice

Illegal - Dropped INPUT packet: src=15.197.246.234 MAC=00:01:5C:88:FE:46;CM-MAC=68:02:b8:7a:df:0f;CMTS-MAC=00:01:5c:88:fe:72;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

26-07-2022 14:34:44

notice

Illegal - Dropped INPUT packet: src=185.151.204.12 MAC=00:01:5C:88:FE:46;CM-MAC=68:02:b8:7a:df:0f;CMTS-MAC=00:01:5c:88:fe:72;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

26-07-2022 15:47:22

notice

Illegal - Dropped INPUT packet: src=157.240.201.61 MAC=00:01:5C:88:FE:46;CM-MAC=68:02:b8:7a:df:0f;CMTS-MAC=00:01:5c:88:fe:72;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

27-07-2022 10:27:38

notice

Illegal - Dropped INPUT packet: src=15.197.246.234 MAC=00:01:5C:88:FE:46;CM-MAC=68:02:b8:7a:df:0f;CMTS-MAC=00:01:5c:88:fe:72;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

27-07-2022 17:52:36

notice

Illegal - Dropped INPUT packet: src=142.251.36.14 MAC=00:01:5C:88:FE:46;CM-MAC=68:02:b8:7a:df:0f;CMTS-MAC=00:01:5c:88:fe:72;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

28-07-2022 09:20:09

notice

Illegal - Dropped INPUT packet: src=20.54.37.73 MAC=00:01:5C:88:FE:46;CM-MAC=68:02:b8:7a:df:0f;CMTS-MAC=00:01:5c:88:fe:72;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

02-08-2022 14:00:45

notice

Illegal - Dropped FORWARD packet: src=2606:2800:0233:1cb7:261b:1f9c:2074:003c MAC=01:5C:88:FE:46:86;CM-MAC=68:02:b8:7a:df:0f;CMTS-MAC=00:01:5c:88:fe:72;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

07-08-2022 14:19:53

notice

Illegal - Dropped FORWARD packet: src=2603:10a0:031b:809a:0000:0001:0000:00a4 MAC=01:5C:88:FE:46:86;CM-MAC=68:02:b8:7a:df:0f;CMTS-MAC=00:01:5c:88:fe:72;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

07-08-2022 14:20:47

error

DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=68:02:b8:7a:df:0f;CMTS-MAC=00:01:5c:88:fe:72;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

13-08-2022 14:37:14

notice

Illegal - Dropped INPUT packet: src=34.245.53.225 MAC=00:01:5C:88:FE:46;CM-MAC=68:02:b8:7a:df:0f;CMTS-MAC=00:01:5c:88:fe:72;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

22-08-2022 14:49:52

notice

Illegal - Dropped INPUT packet: src=20.190.159.4 MAC=00:01:5C:88:FE:46;CM-MAC=68:02:b8:7a:df:0f;CMTS-MAC=00:01:5c:88:fe:72;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 33327Posts
  • 2397Oplossingen
  • 16868Likes

Hoewel ik niet verwacht dat de firewall voor algehele uitval van de internetverbinding op alle apparaten in het thuisnetwerk zorgt, zeker niet als alleen 'Firewall beveiliging' ingeschakeld voor zowel IPv4 als IPv6, kun je testen met ook die instelling uitgeschakeld.

 

Ook kun je nog testen met het modem direct op het AOP aangesloten, dus zonder de splitter (POA-01-B).

iak
Topicstarter
Level 3
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Is de firewall uitschakelen niet een probleem qua veiligheid?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 33327Posts
  • 2397Oplossingen
  • 16868Likes

Het is alleen als test. In de regel komen eventuele inkomende verbindingen vanaf internet alsnog niet verder dan de router, omdat de gebruikelijke poorten waarop wordt gescand normaliter niet in gebruik zijn. Als er toch nog verkeer bij jouw PC terecht zou komen, dan wordt dit door diens firewall geblokkeerd.

iak
Topicstarter
Level 3
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ok ik zal het uitproberen

Madelon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 996Posts
  • 122Oplossingen
  • 419Likes

Hi @iak, het is alweer even geleden dat je actief was in dit topic.

Is het onderwerp voor jou nog actueel? Ben je nog aan de slag geweest met de tips van @tobiastheebe? We zijn nog benieuwd naar een eventuele uitkomst 😄 

iak
Topicstarter
Level 3
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Hi Madelon,

 

Ik heb het onderdeel met de firewall geprobeerd, alleen dat heeft nog niet gewerkt.

Ik moet nog het onderdeel proberen waar ik het direct op de splitter aansluit.

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8183Posts
  • 2418Oplossingen
  • 4039Likes

Houd ons vooral op de hoogte van jouw resultaten @iak

iak
Topicstarter
Level 3
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Hi Cecilia en anderen, de oplossingen lijken niet te werken. Wat is nu een goed vervolg?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 33327Posts
  • 2397Oplossingen
  • 16868Likes

Zou je een aantal minuten PingPlotter kunnen uitvoeren, met bijvoorbeeld 8.8.8.8 als host? Liefst voordat je een online vergadering start, zodat de verbinding belast wordt.

 

Verder kun je nog controleren of de problemen ook bij ethernet (bekabelde verbinding) aanwezig zijn, als je tot nu toe van Wi-Fi gebruik hebt gemaakt.

iak
Topicstarter
Level 3
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ik heb even nagedacht, maar ik heb wel het idee dat de klachten over tijd lichtelijk veranderd zijn. Teams lijkt een stuk stabieler te zijn geworden en niet meer zo problematisch als eerst. Enige ding dat nu gebeurd is dat het internet veel vaker volledig wegvalt op alle apparaten en er weer een tijd over heen gaat voor het terug is. 

Is hier nog een logische verklaring voor?
Is hier ei 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic