1
Vraag
2
Reacties
Wilco07

Level 2
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Smartwifi modem (zwart) en 5G

Hallo luitjes.

 

Ik heb sinds enkele dagen het nieuwe zwarte smartswifi modem gekregen en aangesloten.

Om diverse slimme stekkers en lampen aan te melden bij het modem, had ik de 5G uitgezet omdat die slimme apparaten alleen verbinding kunnen maken met 2.4G.

Bij het vorige modem (wit) had ik het zelfde gedaan. 5G uitgezet. Alle slimme stekkers en lampen aangemeld en daarna 5G weer aangezet. Dus beide stonden weer aan. Dat ging prima.

Bij het nieuwe modem wil 5G niet meer aan. Als je het groene vinkje bij 5G zet en daarna bevestigd krijg je de melding "Sorry, er is iets misgegaan. Probeer het later nog een keer."

 

Na diverse pogingen uiteindelijk de helpdesk gebeld. De meneer heeft alle instellingen nagekeken en kwam tot de conclusie dat zijn systeem aangeeft dat 5G wel aanstaat. Het modem zelf geeft aan dat 5G uitstaat. Laptop geeft aan dat de verbinding 2.4G is. Ook bij het opnieuw aanmelden van de laptop blijft het 2.4G Laptop was eerst wel altijd verbonden met 5G.

 

Ik heb ook nog mijn laptop aangesloten met een kabel naar het modem. Ingelogd, 2.4G uit gezet en 5G aan gezet. Bevestigd en toen de melding: "De instellingen zijn opgeslagen." Wat blijkt, wifi is volledig uitgeschakeld. Dus er staat een vinkje bij zowel 2.4G als 5G dat het is uitgeschakeld.

 

Hoe is dat op te lossen zodat ik 5G in het modem weer kan aanzetten?

 

Het is het nieuwe zwarte modem.

Gegeven van het modem:

Conform standaard specificaties:DOCSIS 3.1
Hardware versie:1.1
Software versie:LG-RDK_4.6.24-2206.7
 
Groetjes Wilco
Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Ik zou ook fabrieksinstellingen terugzetten en de installatiewizard opnieuw doorlopen. Sommige 'slimme' apparaten hebben moeite met een gecombineerde SSID (2,4 en 5 GHz), maar je kunt dan tijdelijk een gescheiden SSID instellen voor 5 GHz (bijvoorbeeld door _5GHz hieraan toe te voegen). De SSID volledig uitschakelen is niet nodig.

Bekijk in context

Wilco07
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Hallo Luitjes

 

Opgelost! Ik heb het modem opnieuw gereset. Bij het zwarte modem zit het resetknopje aan de onderzijde van het modem. Daar waar je de beugel vastklikt. Je moet dan wel weer even het aanmelding scherm doorlopen. Modem geeft nu 2.4 G en 5 G aan. Dit klop nu. Apparaten die alleen 2.4 G aankunnen maakte ook weer gewoon verbinding. Laptop maak nu verbinding met 5G. Dus 5G is weer beschikbaar.

 

Groetjes Wilco

Bekijk in context

4 Reacties 4
S4R

Level 16
  • 2035Posts
  • 71Oplossingen
  • 1271Likes

Zit er niet ergens een optie om Smart Wifi aan/uit te zetten. Ik heb dat modem (gelukkig) niet, dus gok ook maar wat.

 

Anders de boel naar fact reset en opnieuw beginnen.

 

En dus nooit dingen aan je modem aanpassen via de Wifi. Dat is beginners fout Nr. 1

Wilco07
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Hallo S4R

Ik heb het ook met een via kabel aangesloten laptop gedaan. Zelfde resultaat. En ja, er is een optie, sterker nog, de enige optie om Smart wifi aan en uit te zetten. Dat is dus het probleem. Dat werkt niet. Je vinkt aan en je krijgt uit.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Ik zou ook fabrieksinstellingen terugzetten en de installatiewizard opnieuw doorlopen. Sommige 'slimme' apparaten hebben moeite met een gecombineerde SSID (2,4 en 5 GHz), maar je kunt dan tijdelijk een gescheiden SSID instellen voor 5 GHz (bijvoorbeeld door _5GHz hieraan toe te voegen). De SSID volledig uitschakelen is niet nodig.

Wilco07
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Hallo Luitjes

 

Opgelost! Ik heb het modem opnieuw gereset. Bij het zwarte modem zit het resetknopje aan de onderzijde van het modem. Daar waar je de beugel vastklikt. Je moet dan wel weer even het aanmelding scherm doorlopen. Modem geeft nu 2.4 G en 5 G aan. Dit klop nu. Apparaten die alleen 2.4 G aankunnen maakte ook weer gewoon verbinding. Laptop maak nu verbinding met 5G. Dus 5G is weer beschikbaar.

 

Groetjes Wilco

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic