Er lijkt een bug te zijn met de onderhandeling van de ethernet snelheid op poort4 van de smartwifi modem. Vandaag heb ik deze modem nieuw aangesloten maar stuitte tegen lastig te troubleshooten problemen aan. Uiteindelijk kwam dit neer op een poort snelheid mismatch tussen mijn switch, Netgear MS108EUP, en poort 4 van de modem. Beide ondersteunen volgens de specificaties native 2.5Gbe, de snelheid die de switch voor de link herkende was dan ook 2.5Gbe maar dit werkte dus niet.
Wanneer ik de switch handmatig instel op 1Gbe werkt de verbinding via poort4 op de modem opeens wel. Vervolgens heb ik getest wat wat de netwerkkaart in mijn PC voor snelheid zou herkennen, dit is een Intel l225-v die ook 2.5Gbe ondersteund, maar deze interface herkende poort4 op de modem als zijne 1Gbe. Dit alles is met cat6 klasse E kabels die tussen mijn andere apparaten prima werken op 2.5. Is er iemand met nog een suggestie over waar dit probleem hem in kan zitten?
DOCSIS 3.1
hardware 1.2
software LG-RDK_7.6.15-2306.5
Opgelost! Ga naar oplossing.
Het kan ermee te maken hebben dat met firmware 7.6.15 d.d. november 2023 onderstaande aanpassing heeft plaatsgevonden:
De 2.5Gb internetpoort ondersteunt nu 802.03az (Energy Efficient Ethernet) dit zorgt voor minder stroomverbruik bij lagere activiteit
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Het is algemeen bekend dat die 2.5Gb poort niet lekker is. Je bent in ieder geval niet de eerste er mee.
Het kan ermee te maken hebben dat met firmware 7.6.15 d.d. november 2023 onderstaande aanpassing heeft plaatsgevonden:
De 2.5Gb internetpoort ondersteunt nu 802.03az (Energy Efficient Ethernet) dit zorgt voor minder stroomverbruik bij lagere activiteit
Het modem heeft wel meer problemen met ander aangesloten merken apparatuur op de 2.5 Gbps poort.
Zie ook:
Hier zit het hem inderdaad in, ik heb 802.03az uitgezet op de switch. 2.5gbe werkt nu wel!
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.