Een slimmer huis
Internet wordt niet alleen meer gebruikt om te kunnen TV-kijken, te e-mailen en te browsen, maar steeds vaker om je huis(houden) slimmer, handiger en vooral veiliger te maken.
Bij ons thuis is de domotica ooit begonnen met het in- en uitschakelen van de verlichting. Er lang geleden met zo’n schakelklok en sinds de laatste decennia via internet.
Qua handiger: omdat we dan niet schakelaars van de lampen apart hoeven in- en uit te schakelen, maar met één schakelaar kunnen alle lampen aan of uit.
Qua veiligheid: als we een paar dagen niet thuis zijn, kunnen we de verlichting op afstand bedienen, zodat het huis een bewoonde indruk maakt. Niet écht natuurlijk, want in de avond zie je dan vanaf de straatkant een lege woonkamer met alle lampen aan en dat ziet er op ten duur niet écht geloofwaardig uit. Dus sinds een aantal weken gaan de gordijnen nu ook (op afstand) open en dicht. En dat werkt een stuk geruststellender. Naast verlichting en verwarming zijn natuurlijk ook onze zonnepanelen en P1-meter aangesloten en via apps uit te lezen en te bedienen.
Waarschijnlijk zijn er wel meer mensen met ideeën, vragen en verbindingsproblemen met hun slimme apparaten die dit hier willen delen.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
@Wim C. Wat te doen als je op vakantie bent en je verbinding niet meer werkt door een defect modem en/of niet meer terug komt na een tijdelijke Ziggo storing?
een eigen router hebben met 4g sim backup is een optie
Nou @Bert dat is helemaal geen gekke vraag.
Inderdaad een dergelijk systeem valt of staat met een soepel werkende internetverbinding. Een herstart van het modem heb ik wel vaker gehad na bijvoorbeeld een update en dat werkt allemaal prima. Verder heb ik nog geen gekke interne of externe storingen gehad met het internet dat na een storing het spul helemaal niet meer opgang kwam.
Ik denk ook niet dat je welk systeem dan ook 100% failsafe kunt maken.
Leuk idee @Wim C. 😉
Ik ben al heel druk met https://www.home-assistant.io/ bezig en daar zit een ton aan mogelijkheden in.
Je kan een raspberry PI 4 hiervoor gebruiken en of draai het op een https://www.lalashops.nl/elektronica/elektronica-nieuw/computers/mini-pc.html Intel NUC zoals ik heb draaien.
De Hassio software is zo slim dat het met bijna alles aan smarthome hardware kan draaien en integreert moeiteloos de google home omgeving en met de juiste Zigbee UsB dongel lees je alle uit wat Zigbee gebruikt.
Zelf mijn Nibe Warmtepomp kan in detail worden uitgelezen en bedient .
@Ronihd dank voor je bijdrage.
Ik ben al wat langer op zoek naar één app om alles te bedienen en ik heb net de Home Assistant geïnstalleerd op m’n iPad en iPhone om te kijken wat de mogelijkheden zijn.
Op dit moment gebruik ik Google Home; deze werkt op al mijn aangesloten apparaten, maar vind ik niet écht geweldig.
Bij het icoon van de Nest thermostaat wordt netjes de actuele temperatuur weergegeven (22°) en klik je op verwarming dan kun je de temperatuur instellen.
Het instelling van de gordijnen via Google Home zijn er slechts twee mogelijkheden: de gordijnen open of dicht. Als je meer smaken wil zoals half open of dicht omdat je lasogen krijgt van de lage zon, dan moet je dat via de app doen van SwitchBot. En dat is wel jammer, want het is natuurlijk veel makkelijker als je alles via één applicatie kunt regelen.
Overigens ging het installeren van deze gordijnenrobot vrij gemakkelijk. Ik lees vaker problemen met apparaten die op 2.4 GHz werken en blijkbaar lastig kunnen omgaan met het SmartWifi-netwerk. Maar deze SwitchBot maakte moeiteloos verbinding met m’n wifi.
Om Home assistent goed te laten werken heb je wel iets van de door mij genoemde hardware nodig dat werkt het beste 🙂
@Ronihd dat vermoeden had ik al. Om de verschillende apparaten te laten werken heb ik al een aantal hubs draaien. En eerlijk gezegd wil ik eerst ontdekken welke apparaten het best met elkaar samenwerken voordat ik weer geld uitgeef. 😳
Heb je de Smart Life app al eens geprobeerd ? Ik liep ook te stoeien met verschillende apps. Dit is de app waarmee ik tot nu toe alle apparaten in 1 app kan bedienen. (Android/Apple)
Mijn smarthome is niet zo heel groot. Alle verlichting, mijn stofzuiger, iptv box, samsung tv, deurbel en smart stekkers. Ik weet dus niet hoe dat gaat met gordijnen etc. Mijn stofzuiger en de andere devices hebben alle functionaliteit in die app.
Maar alles doet wat ik wil en ook erg goed.. Altijd het proberen waard voordat je geld gaat uitgeven aan hubs etc.
@Ztevil dank voor de tip. Ik ga deze proberen. 👍🏻
De Smart Life gebruik ik ook @Ztevil. Best wel tevreden over eigenlijk.
En nog geprobeerd @Wim C. ?
Heb je ook wel eens meegemaakt dat foutmeldingen niet doorkomen @Wim C. ?
Ik heb met het systeem wat ik eerst had; "Klik aan Klik uit", wel eens meegemaakt dat de app aangaf dat alles werkte en bij thuiskomst bleek dat niks werkte. 😂
Ik gebruik hem nu twee jaar, het werkt gewoon echt altijd.
Ik kan eigenlijk gewoon zeggen dat het goed werkt, zeker in vergelijking met andere smart home systemen,
Ben eigenlijk ook wel benieuwd 😉
Als dat gebeurt op een Samsung apparaat dan komt dat waarschijnlijk vanwege de batterij optimalisatie die apps op een gegeven moment in de snooze stand zet omdat hij denkt dat je die app niet actief gebruikt..
Heel irritant. Had ik ook met bixby Routines (Wat trouwens een wereld app is voor samsung apparaten [geloof me en probeer] )
Dan had ik een bepaalde routine lopen en dan werd de actie niet teruggedraaid bij het eindigen van de routine. Dan had mijn Samung telefoon de Samsung Bixby routines op slaapstand gezet en werd de routine niet verder uitgevoerd.
Altijd dit soort apps in de uitzonderingen lijst zetten bij de batterijoptimalisatie. (ook kan een app opeens stoppen met notificaties sturen vanwege dit euvel)
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.