Een paar weken terug kreeg ik een mailtje van Ziggo dat mijn internetsnelheid werd verdubbeld; groot feest! Inmiddels is de snelheid via het modem in de woonkamer inderdaad verdubbeld (naar effectief ~180-190 mbps), maar de (bekabelde) wifi pod in het kantoor blijft ondanks meermaals resetten doen wat hij altijd deed, namelijk stabiel ~80-90 mbps geven, maar gek genoeg dus NIET hoger sinds de verhoging van de snelheid.
Daarom mijn vraag: kan / moet ik nog iets doen of instellen om ook de verhoogde snelheid via de smartwifi pod te krijgen? Of is dat niet mogelijk?
Opgelost! Ga naar oplossing.
Als je op de pagina 'Verbonden apparaten' een linksnelheid van 100 Mbps ziet voor alle apparaten welke zijn verbonden via de SmartWifi pod, dan is de oorzaak een defecte kabel tussen het SmartWifi modem en de pod.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Mogelijk heb je getest via 2,4 GHz, kun je dit controleren voordat je een speed test uitvoert? Het is niet mogelijk om de radio-instellingen van de SmartWifi pods aan te passen, deze worden automatisch bepaald en geoptimaliseerd.
Kun je verder controleren of de linksnelheid naar de SmartWifi pods 1000 Mbps is? Dit kun je controleren op de pagina 'Verbonden apparaten' in de webinterface van het modem, bereikbaar via 192.168.178.1 of 192.168.100.1.
Hi Thobias, dankjewel voor je snelle reactie. Alle verbonden apparaten hebben een snelheid van max 100 mbps (niet 1000 maar 100). Ik herken de naam van de smartwifi pod overigens niet specifiek tussen de apparaatnamen. Ik las in [dit topic] dat dit mogelijk ook aan de kabel kan liggen, wat ik bij mij zeker niet uitsluit. Hoor het graag!
Voor de volledigheid: ik heb mijn modem ondertussen gereset omdat ik het wachtwoord niet meer wist, gewacht tot alle lampjes uit waren (ook op de smartwifi pod) en heb opnieuw de tests gedaan - situatie is nu weer hetzelfde zoals beschreven in mijn oorspronkelijke post.
Als je op de pagina 'Verbonden apparaten' een linksnelheid van 100 Mbps ziet voor alle apparaten welke zijn verbonden via de SmartWifi pod, dan is de oorzaak een defecte kabel tussen het SmartWifi modem en de pod.
Laatste vraag dan (denk ik), ter check: de apparaten die met de pod verbonden zijn staan in het overzicht onder "verbonden via" op "ethernet"; klopt dat? Dan zijn we rond en is wat je net zei inderdaad (helaas) de oorzaak 🙂
Dat klopt inderdaad, de SmartWifi pod wordt door de modemrouter gedetecteerd als een switch. Via Wi-Fi verbonden apparaten worden alleen als zodanig getoond als ze direct met de modemrouter zijn verbonden.
Helder, dankjewel voor het meedenken!
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.