1
Vraag
2
Reacties
Ziggero

Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

SmartWifi modem - partial bonding US

Hallo,

 

Ik maak sinds begin dit maand gebruik van de nieuwe Smartwifi modem en merk dat ik vaak een 'partial bonding US' melding krijg.

Voorheen gebruikte ik de "Ubee EVW321B" modem en daar heb ik dit probleem nooit ondervonden.

 

In de bijlages enkele foto's van mijn setup.

Heb al wel gelezen dat een andere splitter het probleem zou kunnen helpen, maar is dat hier ook nodig?

Hoor het graag en alvast dank

 

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Overigens raad ik alsnog aan om het modem straks via de splitter aan te sluiten, gelet op het hoge downstream-vermogen (11 dBmV is het acceptabel maximum). De splitter levert 4 dB demping op, waardoor het vermogen in zowel DS als US beter is dan bij modem direct op AOP.

Bekijk in context

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4139Posts
  • 338Oplossingen
  • 1663Likes

@Ziggero goed dat je hier even komt buurten voor advies en tips. Want inderdaad, met een nieuw modem wil je natuurlijk dat deze nagenoeg vlekkeloos werkt. 

Ook fijn dat er gelijk zoveel tips worden gegeven. In navolging daarvan zijn een nieuwe splitter en kabel onderweg, kosteloos. Laat je ons weten of je daarmee verbetering ervaart? 

Bekijk in context

17 Reacties 17
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Partial bonding US houdt in dat een of meerdere upstream-kanalen niet gekoppeld kunnen worden, m.a.w. een signaalprobleem.

 

Kun je op het modem inloggen via 192.168.178.1 en de gegevens plaatsen die worden getoond op de tabbladen Downstream en Upstream op de pagina Geavanceerde instellingen, Hulpmiddelen, Netwerk status?

 

Modem op versterker is niet meer de gebruikelijke aansluitwijze. Modem en versterker dienen op een tweewegsplitter worden aangesloten. De versterker kan mogelijk komen te vervallen door de TV-kabel direct op de splitter aan te sluiten, er moet dan wel voldoende vermogen op het AOP aanwezig zijn. Met de downstream/upstream-gegevens kan dit worden gecontroleerd.

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) kan kosteloos een splitter POA-01-B + IEC/F-kabel toesturen en komt binnen enkele dagen langs in dit topic.

Vul s.v.p. je adresgegevens in op deze pagina, deze zijn alleen voor moderators zichtbaar.

Ziggero
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Hallo Tobias,

 

Dank voor je heldere antwoord en hierbij de schermafdrukken van de tabbladen.

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Er is maar 1 upstream-kanaal gekoppeld, dat moeten er 4 of 6 zijn. Dit is de oorzaak van de status partial bonding. De downstream ziet er goed uit qua MER, de eerste tabel ontbreekt dus ik kan niet zien of het vermogen ook goed is. Zou je die tabel nog willen plaatsen?

 

Mogelijk lost de splitter bovenstaande op, anders is verder onderzoek nodig. Als test kun je nog het modem tijdelijk direct op het AOP aansluiten, met de kabel van AOP naar versterker.

Ziggero
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Upstream laat nu wel weer meer kanalen zien.

Voor de downstream zitten er 2 tabellen in de screenshot

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Het downstream-vermogen is ruim voldoende, zelfs bijna te hoog. Het moet dus mogelijk zijn om probleemloos de TV-kabel direct op de (te plaatsen) splitter aan te sluiten.

 

Vermoedelijk levert de 2 dB versterking van de upstream problemen op.

Ziggero
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Dank je wel voor de snelle reacties!

Zojuist de AOP direct aangesloten op de modem en krijg de volgende waardes

 

Heb ook de adresgegevens bijgewerkt, hopelijk kijkt een medewerker mee en ontvang ik de splitter.

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

De waarden zijn prima, niets op aan te merken. Zoals aangegeven zou het signaal iets zwakker mogen zijn, maar met de splitter is het vermogen acceptabel in de DS (6~8 dBmV) en nagenoeg perfect in de US (43~44 dBmV).

 

Ik heb de moderators al ingelicht, dus waarschijnlijk komt een van hen morgen in het topic langs.

 

Is op de versterker een TV of Mediabox aangesloten? Indien je geen Mediabox XL gebruikt, dan is het verstandig om een filter op de TV-kabel te plaatsen. Zo wordt voorkomen dat de upstream van het modem wordt verstoord door de binnenhuisinstallatie.

Ziggero
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Op de versterker is net een ziggo next mini gekomen.

Voorheen zat er een Ziggo mediabox op.

 

En dank voor het inlichten van de mods! (en uiteraard voor je hulp)

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

De Next Mini maakt geen gebruik van coax. Dit betekent dat de versterker nu al overbodig is en het modem direct op het AOP aangesloten kan worden (liefst met de nieuwe IEC/F-kabel) en een splitter ook niet nodig is.

Ziggero
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Daar heb je helemaal gelijk in!

Zal het dan direct koppelen en zie ik de nieuwe IEC/F-kabel wel tegemoet.

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Overigens raad ik alsnog aan om het modem straks via de splitter aan te sluiten, gelet op het hoge downstream-vermogen (11 dBmV is het acceptabel maximum). De splitter levert 4 dB demping op, waardoor het vermogen in zowel DS als US beter is dan bij modem direct op AOP.

Ziggero
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Dan zie ik de kabel en splitter tegemoet! 😊

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4139Posts
  • 338Oplossingen
  • 1663Likes

@Ziggero goed dat je hier even komt buurten voor advies en tips. Want inderdaad, met een nieuw modem wil je natuurlijk dat deze nagenoeg vlekkeloos werkt. 

Ook fijn dat er gelijk zoveel tips worden gegeven. In navolging daarvan zijn een nieuwe splitter en kabel onderweg, kosteloos. Laat je ons weten of je daarmee verbetering ervaart? 

Ziggero
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Dag Jacob,

Dank voor je bericht en goed om te weten dat de spullen onderweg zijn.

 

Ziggero
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Splitter en kabel binnen (alleen kabel direct van AOP op modem aangesloten).

Tot op heden werkt alles nog snel en stabiel 👍

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Ik raad alsnog aan om het modem via de splitter aan te sluiten c.q. de splitter puur als attenuator (demper) te gebruiken, i.v.m. het hoge downstream-vermogen. Ook in de upstream is het vermogen dan dichter bij optimaal.

Ziggero
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Dat zal ik doen, dank voor de suggestie!

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic