ywesselius
Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

SmartWifi app - inzien sterkte & snelheid?

Goedendag,

Sinds kort SmartWifi pods. Ik ben een beetje teleurgesteld in de mogelijkheden met de app. Ik kan helemaal niets zien wat betreft configuratie en snelheden. Komen er binnenkort nog nieuwe functionaliteiten bij zoals inzicht in connectie sterkte en snelheid? Maar ik kan er nog wel meer bedenken. Ik dacht dat de pods van plume waren. Bij plume zit een hele mooie app. Het zou mooi zijn als daar neer van wordt overgenomen.

15 Reacties 15
Bert
Super Expert
Super Expert
  • 49210Posts
  • 3012Oplossingen
  • 10969Likes

De pods zijn van Plume, maar met een Ziggo ondergrond.

Er komt steeds meer functionaliteit in de app, blijkt uit de steeds nieuwe software versies die ik gezien heb in de afgelopen 6 maanden.

ywesselius
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Nu vind ik het in ieder geval heel mager, maar ben gewend om gewoon direct in de router zaken te kunnen aanpassen bij asus. Dus hopelijk dan snel meer features zoals bij plume…. Want nu kan ik niet eens zien hoe de verbindingen zijn. Dat vind ik toch wel beetje basis. Maar ik wacht dan af als het me bevalt. Nu nog niet helemaal te spreken over de snelheden. Maar wellicht moet ik het even een week geven om optimaal te worden als het echt zo slim is.

Bert
Super Expert
Super Expert
  • 49210Posts
  • 3012Oplossingen
  • 10969Likes

Dat duurde hier ook eerste een uur voordat het een beetje op gang kwam, na een dag was het al wat beter en na 4-5 dagen was het een stuk beter.

Verbinding via modem 500+ en via bedrade pod op een betere positie dan het modem 600+ en op een met wifi verbonden pod op een behoorlijke afstand van het modem en de bedrade pod 300+ en met de laptop daarop bedraad aangesloten 450+.

Het mesh systeem kiest eerder voor een goede verdeling van de aangesloten apparaten op het modem en de pods om een zo stabiel mogelijk netwerk te krijgen.

Het mesh systeem stuurt vanwege deze reden niet continu voor de hoogste snelheid.

De stabiliteit is hier in 17 jaar niet zo goed geweest qua wifi, de snelheid is afhankelijk waarmee de laptop verbinding heeft.

ywesselius
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Die snelheden haal ik nu bij lange na niet. Ik zal het nog even paar dagen aankijken, naar anders toch maar weer naar ander systeem.

RoWi.
Expert
Expert
  • 8721Posts
  • 374Oplossingen
  • 2217Likes

@ywesselius  schreef:

Die snelheden haal ik nu bij lange na niet. Ik zal het nog even paar dagen aankijken, naar anders toch maar weer naar ander systeem.

Haal je bedraad direct op de Connectbox wel de goede snelheden?

ywesselius
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Yep, heb gig en begane grond gewoon bedraad en WiFi super. Heb 4 verdiepingen en nu 6 pods, eerst 7 (dat was teveel). Ik zal even geduld hebben en hopelijk doet de ai zijn werk. Maar beperkte app vind ik ook wel jammer.

RoWi.
Expert
Expert
  • 8721Posts
  • 374Oplossingen
  • 2217Likes

De app zal zo beperkt zijn omdat de AI het werk moet doen. Ik heb ver voor de introductie van de Pods de app eens bekeken, het kon mij niet bekoren, feitelijk zou je de app enkel nodig hebben voor het toevoegen van de pods meer niet.

Het hele idee van dat AI staat mij tegen kortom ik regel mijn wifi zelf wel. Werkt ook al jaren prima. Met een basis abonnement is het al snel goed 😉

ywesselius
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik had ook altijd mijn eigen mesh, maar zat toch te wachten op de 6e systemen. Dus dacht we proberen het eens. Ik ben zelf iets minder sceptisch over AI. Ik ga het even afwachten en hopen dat er meer in de app komt zoals die van plume en anders stappen we wel weer over op een eigen mesh systeem.

RoWi.
Expert
Expert
  • 8721Posts
  • 374Oplossingen
  • 2217Likes

Laat ik het zo zeggen ik ken naast de basis van deze Pods het Plume concept geen enkel systeem waar een extern deel de werking bepaald. Er hoeft in een extern systeem niet bekend te zijn welk apparatuur en wanneer van mijn netwerk gebruik maakt.

Dat hele AI concept staat volledig los van het mesh protocol en de bandsteering, wat de marketing term smartwifi heeft gekregen. 

Bert
Super Expert
Super Expert
  • 49210Posts
  • 3012Oplossingen
  • 10969Likes

@RoWi. "Laat ik het zo zeggen ik ken naast de basis van deze Pods het Plume concept geen enkel systeem waar een extern deel de werking bepaald."

Er is hier ook geen extern deel wat de werking bepaald, het modem is de aansturing van het mesh systeem wat betekend dat die het mesh protocol draait met de bandsteering en de optimalisatie / verdeling van de apparaten en het internetsignaal over de pods om te voorkomen dat alle apparaten op 1 pod zitten, waardoor de verbinding trager kan worden.

De app is er uitsluitend om op het modem de SmartWifi aan te zetten, mocht dat nog niet aanstaan en de pods te installeren, de rest doet het modem.

Je kunt op de app wel apparaten pauzeren, oftewel de wifi verbinding met een apparaat tijdelijk uitzetten.

Je kunt met de app zien met welk wifipunt een apparaat verbonden is, mocht je dat interessant vinden.

Je kunt ook de app verwijderen en alles blijft dan gewoon werken, omdat de app verder niets aanstuurt.

RoWi.
Expert
Expert
  • 8721Posts
  • 374Oplossingen
  • 2217Likes

@Bert dat strookt niet met die lange wachttijd voor alles goed werkte, en juist die achterliggende AI is waar het bij de plume om gaat. 

Bert
Super Expert
Super Expert
  • 49210Posts
  • 3012Oplossingen
  • 10969Likes

@RoWi.  schreef:

@Bert dat strookt niet met die lange wachttijd voor alles goed werkte, en juist die achterliggende AI is waar het bij de plume om gaat. 

@RoWi. Bedoel je dat de app wel iets zou doen met AI?

De verdeling en optimalisatie wordt uitgevoerd door de Connectbox.

Hier heeft de app een lange tijd niet gewerkt en zelfs een flinke periode verwijderd geweest van de telefoon en werd het SmartWifi systeem nog steeds stap voor stap verbeterd tot de huidige stabiliteit en snelheid.

De aanpassingen wat betreft kanaal en verbindingen kon ik blijven volgen met de Wifi Analyzer van Matt Hafner.

RoWi.
Expert
Expert
  • 8721Posts
  • 374Oplossingen
  • 2217Likes

De Ziggo wifi app doet niks met AI en de huidige versie stelt weinig voor je kan een ssid instellen van de Connectbox en een gast netwerk veel meer niet. Voor de pods heb je er verder niks of weinig aan.

@Bert 

Heb je de Plume website wel eens bezocht? Onze Connectboxen doen niet veel deze krijgen als ik alles goed lees en begrijp weer info van buiten af. Kortom als Liberty Global en voor Nederland VodafoneZiggo het Plume systeem gebruikt is dat iets complexer dan menigeen denkt. Daarom ook die extra toestemming dat is voor dat achterliggende systeem.

ywesselius
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Juist daarom was ik zo teleurgesteld, want ik had het plume systeem al eens eerder bekeken en ook de app die bij het plume systeem hoort. Ik was in de veronderstelling dat ziggo wel dezelfde functionaliteiten zou bieden in de app…. Maar helaas, want over de functionaliteiten in de app ging mijn initiële vraag 😀

RoWi.
Expert
Expert
  • 8721Posts
  • 374Oplossingen
  • 2217Likes

Die plume app is inderdaad veel uitgebreider, wat er momenteel wel of niet met de Ziggo Smartwifi app kan in combinatie met de Pods durf ik verder niet te zeggen, in ieder geval is het gast netwerk optie enkel voor de Connectbox. 

Plume is zover ik weet alweer een stap verder dan het systeem wat Liberty Global gebruikt, zover ik dit uit diverse topics heb opgemaakt. 

We weten natuurlijk allemaal dat Ziggo graag zaken uitkleed, zo ook met deze pods en Smartwifi het moet zo simpel mogelijk zijn.

Uitgelicht topic