Vraag
Reacties
Oplossing
hoekbrwr
Level 6

SmartWifi Pods schakelen WiFi van mijn modem continue uit!

Na installeren van 1 Pod werd de WiFi van mijn modem uitgeschakeld. En ondanks de verklaring in de tekst van de Smart WIFI app wordt die niet meer ingeschakeld als de "optimalisatie" procedure is afgelopen. Ook nadat ik de Pod weer had verwijderd blijft de Wifi van mijn modem uit.

Het is zelfs zo dat als ik inlog in mijn modem en ik zet de vinkjes weer op aan worden deze instellingen onder mijn vingers weer uitgezet! Er wordt een script in de modem geladen die continu mijn Wifi daar uit zet!

Ik ga nu eerst proberen door opnieuw op te starten dit te verhelpen. Dat lukt niet! De wifi wordt nog steeds onder mijn vingers telkens UIT gezet! Letop, de Pod is verwijderd voor de herstart

Blijft over om weer terug te gaan naar de fabrieksinstellingen en mijn Backup van de instellingen weer terug te laden!

Er is iets in de modem veranderd wat continu de wifi uit zet en dat zit heel diep dus. Voor mij voorlopig dus geen Smart WiFi Pod meer om mijn bereik in de tuin te verbeteren, want daar was deze actie voor opgestart!

Kan iemand mij uitleggen wat deze """SmartWiFiPod""" nu eigenlijk doet?

0 Kudos
Oplossing
33 Reacties 33
Meldingen
Aan Uit
Bert
Level 21
T.E.A.M.

@hoekbrwr In je modem moet de Ziggo SmartWifi - Kanaal optimalisatie ingeschakeld - aangevinkt zijn en daarna op Instellingen opslaan klikken, anders werken de pods niet zoals bedoeld.

Bert_0-1657111757078.png

Als je daarna op Beveiliging klikt kun je in de 2,4 GHz wifi-configuratie de wifinaam instellen voor de 2,4 en de 5 GHz die beiden dan die wifinaam gebruiken.

0 Kudos
hoekbrwr
Level 6
Topicstarter

Geen idee hoe het bedoeld is, deze instellingen zijn zinloos met mijn Pod, want die schakelt de Wifi uit als ik de app gebruik.

Het netwerk met Pod werkt redelijk goed, maar is iets raars met verbinding op mijn 2,4MHz SSID. Dat is niet zo erg, maar hij schakelt vrolijk naar 5GHz. Als ik al die smartvinkjes aanzet doet de Pod het misschien beter en dat ga ik weer eens uitzoeken. Dan heb ik inderdaad maar 1 SSID.

0 Kudos
RoWi.
Level 20

Het is goed mogelijk dat deze Pod een bug heeft.

@hoekbrwr op de afbeelding van @Bert zie je dat de wifi gewoon is ingeschakeld dat het grijs is niet instelbaar maakt niet uit. Zag jij bij jouw een vinkje bij uitgeschakeld? 

0 Kudos
hoekbrwr
Level 6
Topicstarter

Volgens mij is het de app die een buggie script in de CB schrijft. De Wifi wordt continu uitgezet door de script die in de CB is gezet. Ik heb de Pod express weggehaald zodat het daar niet vandaan kwam! Script alleen weg te krijgen zoals eerder beschreven.

Mijn configuratie zoals die nu is CB + AX20 + 1 6Pod met alle smartvinkjes aan in CB en AX20, dus 1 SSID zonder de Smart WiFi app dus zonder de zg "optimalisatie" Die optimalisatie heb ik 2 keer uitgevoerd toen ik net bezig was en dat zal wel in de Pod vastgelegd zijn. Daarna heb ik de script verwijderd uit de CB en de Pod gewoon als Booster ingezet. Mesh is het al helemaal niet met een CB +Pod. Wat ik nu zie is redelijk goed, maar lang niet altijd. Het duurt soms zeer lang om een VEEL betere verbinding uit te kiezen - ik heb 6 toegangspunten en de slechtste blijft vrolijk een paar minuten hangen - als dat echt dringend nodig is wanneer ik me verplaatst heb over een grote afstand. volgens mij gaat het niet beter worden.

0 Kudos
RoWi.
Level 20

Zelfs twee WiFi punten die samenwerken kan je een 'mesh' noemen. De term mesh is wezenlijk niks anders dan een marketing term voor een systeem met meerdere wifi toegangspunten.

Stel iemand koopt 4 of 5 wifi accespunten van verschillende merken dan heeft die persoon zijn eigen mesh gecreëerd.

De enige echte meerwaarde van mesh of wezenlijk fast roaming  protocollen 802.11K/v/r is dat als je rondwandelt een apparaat het sterkste punt kiest niks meer niks minder. Dit lijkt bij jouw niet perfect te werken dat kan ook aan je eigen toestel liggen dat deze het roaming protocol niet goed of helemaal niet ondersteund.

Wat Ziggo SmartWifi noemt is dus dit fast roaming gecombineerd met Bandsteering en kanaaloptimalisatie wat in een achterliggend Ziggo systeem plaatsvind daarom heb je die app nodig om de Pod bij dat systeem aan te melden.

Het gemak is dus je hoeft zelf niet meer het rustigste kanaal te kiezen, het nadeel je kan niet per wifipunt(pod) zelf de niet overlappende kanalen invoeren.

De eerdere afbeelding van Bert zou per Pod een eigen kanaal moeten laten zien dan werkt dat systeem pas goed. 

0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.

@RoWi. "Stel iemand koopt 4 of 5 wifi accespunten van verschillende merken dan heeft die persoon zijn eigen mesh gecreëerd.

De enige echte meerwaarde van mesh of wezenlijk fast roaming  protocollen 802.11K/v/r is dat als je rondwandelt een apparaat het sterkste punt kiest niks meer niks minder."

"Wat Ziggo SmartWifi noemt is dus dit fast roaming gecombineerd met Bandsteering en kanaaloptimalisatie wat in een achterliggend Ziggo systeem plaatsvind daarom heb je die app nodig om de Pod bij dat systeem aan te melden."

@RoWi. Meerdere access punten met bandsteering en kanaaloptimalisatie is geen mesh, want precies dat heeft de Connect box al met de witte wifiboosters.

Bij meerdere access punten kiest het b.v. de telefoon of de laptop het access point.

Mesh komt er nog eens over de eerder genoemde punten overheen.

Mesh werkt precies andersom, het mesh systeem bepaald waar je apparaat b.v. de telefoon verbinding mee maakt en dat hoeft niet het dichtstbijzijnde wifipunt te zijn, als die al overbelast wordt met verbindingen en een ander mesh punt voldoende snelheid/verbinding heeft voor wat het apparaat vraagt, dan kan het mesh systeem bepalen dat de verbinding met een verder verwijderd mesh wifipunt verbinding moet krijgen.

Dat verdeelt de druk op 1 wifipunt en laat alles veel stabieler verlopen.

Maar dan moeten alle wifipunten wel hetzelfde mesh protocol kunnen begrijpen.

Deco's hebben een ander mesh systeem dan de Connect box met de pods, dus de Deco's werken niet samen met de Connect box en de pods.

Gebruik je meerdere wifipunten die een ander mesh systeem hebben, werken die niet samen en die 2 systemen of losse access pints kunnen elkaar zelfs tegenwerken, waardoor je slechte verbindingen ervaart.

Het is of de Deco's in 1 mesh systeem of de Connect box met de pods in 1 mesh systeem od alles van een ander merk als 1 mesh systeem, voor de beste wifi ervaring.

0 Kudos
RoWi.
Level 20

@Bertvertaal het woordje Mesh nu eens letterlijk dan krijg je een Maas en dat kan je echt met losse punten creëren. Inderdaad die communiceren niet onderling dat is het punt niet je hebt meerdere toegangspunten. En inderdaad een beetje kwalitatief toestel kiest zelf prima het sterkste punt, daarom heb ik geen echte mesh nodig. Band steering is genoeg.

Ja je hebt gelijk en dat benoem ik ook dat het woordje Mesh de verkoop term is voor 802.11 K/V/R  dat zijn die verborgen kanalen die je backhaul kan noemen.

Zolang er genoeg afstand zit tussen twee verschillende mesh systemen maakt het weinig verschil. Zeker in betonnen blokkendozen kan je per etage rustig een ander mesh systeem toepassen.

Ook een teveel wifipunten van 1 mesh systeem gaan elkaar tegenwerken minder is meer wat dat betreft.

0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.

Ik zie de vertaling van mesh en de uitleg daarvan op verschillende tech websites, als: in elkaar grijpen.

En dat gebeurd ook letterlijk met mesh systeem.

Waar Access points losse wifipunten zijn, waarbij het apparaat moet overspringen, is een mesh systeem 1 wifiwolk met een backhaul, wat ook bepaald welk apparaat met welk wifipunt verbinding heeft en niet het apparaat zelf bepaald meer met welk wifipunt het verbinding heeft en zijn de apparaten verdeeld over de verschillende wifipunten.

Dit maakt de verbindingen veel stabieler en sneller, omdat ze niet allemaal op hetzelfde wifipunt aangesloten zijn

802.11 K/V/R is een systeem in een apparaat zelf wat wifi verbinding maakt en niet in het mesh systeem, althans ik kan nergens iets vinden op het internet over 802.11 K/V/R en mesh.

802.11 K/V/R maakt een lijst van wifipunten waarnaar hij snel kan overspringen en het apparaat zelf heeft daardoor een eigen fast-roaming systeem, vooral Apple gebruikt die techniek voor zijn apparaten.

0 Kudos
RoWi.
Level 20

Ik ben de S vergeten dus 802.11s dat is het mesh standaard van de wifi Alliance neemt niet weg dat het een niet veel nut heeft zonder het andere.

Zijn de door mij genoemde losse punten via een switch verbonden werkt dat net zo goed zo niet beter.  Dan hoeft er niks door de lucht.

On topic.

Het blijft vreemd wat bij de topic starter speelt. Gezien de situatie is @hoekbrwr beter af met een onafhankelijk wifi accespunt voor de tuin dan 1 enkele Pod.

0 Kudos
hoekbrwr
Level 6
Topicstarter

Het plaatje in mijn TP-Link router geeft het verschil goed weer.

https://leovanderhoeknl.tinytake.com/msc/NzA4MTc4N18xOTgyNDM5NA

0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.

@RoWi. "neemt niet weg dat het een niet veel nut heeft zonder het andere."

Een mesh netwerk werkt prima zonder fast-roaming van de apparaten, want het mesh netwerk bepaald welk apparaat er verbinding heeft met welk wifipunt en niet meer het apparaat waarmee een wifi verbinding wordt gemaakt.

"Zijn de door mij genoemde losse punten via een switch verbonden werkt dat net zo goed zo niet beter.  Dan hoeft er niks door de lucht."

Ook de SmartWifi pods hebben een hogere snelheid als ze bedraad verbonden zijn en een pod die via wifi met een bedrade pod verbinding heeft is natuurlijk een stuk langzamer, maar toch nog altijd 300 Mbit/s via wifi en 450 Mbit/s als ik een apparaat er bedraad op aansluit.

Ik ben het met je eens dat de pods voor @hoekbrwr niet geschikt zijn, omdat hij ook nog een andere router in gebruik heeft waarmee de Connect box en de SmartWifi pods in een mesh instelling, niet samen kunnen werken en losse access points effectiever zijn.

0 Kudos
hoekbrwr
Level 6
Topicstarter

Ik heb mijn Pod voorlopig een iets andere plaats gegeven, omdat ik in de winter toch niet in de tuin zit waarvoor die de bedoeld was. Hangt nu op de1e etage.

Ik begrijp echt helemaal niets van dat Mesh gebeuren! Als ik in Wifiman kijk meld die dat de Wifi van de modem verbonden is via Wifi5 met protocol /ac. Komt dat omdat mijn hardware geen wifi6 ondersteunt? WiFiman kan dat toch gewoon laten zien?

Ik ben er al uit! In dit forum wordt duidelijk gezegd dat de Pods nog geen Wifi6 aankunnen!

Jacob
Community Moderator
Community Moderator

@hoekbrwr goed dat je het hier aankaart. Waarmee ik, naar aanleiding van je laatste zin, de conclusie mag trekken dat het dus opgelost is?

hoekbrwr
Level 6
Topicstarter

Aangezien de snelheid en stabiliteit met een bedrade Pod veeeel beter is en ik een router op de 1e etage heb staan heb ik nu die Pod bedraad aangesloten vlak naast mijn router. Mijn mobiel heeft nu 280Mb/s en nog een verdieping hoger ongeveer de helft daarvan. 
De samenwerking tussen de Pod en het nieuwe modem F3896LG(Sagemcom) is zodanig goed dat ik nu ook in de tuin aan de andere kant van het huis op ~140Mb/s zit op mijn mobiel.

Installeren van de Pod was wel een ramp, maar als je weet dat je eigenlijk helemaal niets hoeft te doen, zoals elders in dit forum wordt beweerd, dan is het een fluitje van een cent.

Mislukt de installatie in de Smart Wifi app bedenk dan hoogstwaarschijnlijk je instellingen van WiFi zijn geblokkeerd en dat krijg je alleen weer goed als je hem terugzet naar fabrieksinstellingen EN gelijk daarna tijdens het opstarten voor eerste gebruik UI de spanning er af haalt dan komt het helemaal goed(had de oude Connectbox ook hetzelfde probleem). Smart Wifi app NIET MEER gebruiken en deinstalleren! Je kunt je modem en Pods trouwens gewoon met een webinterface op MijnZiggo op precies dezelfde manier instellen als met die app(heeft wel hetzelfde probleem dat die de WiFi in het modem net zo blokkeert als het fout gaat).